Degradering av batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Ja, exakt så menar jag. Jag har inte heller sett någon tydlig koppling, vilket fick mig att undra. Möjligen kan det vara max 1 kWh skillnad när batteriet är kallt, men det kanske bara är tillfälligheter.
Det ska egentligen inte vara någon skillnad, ju. SOC är (ska vara) oförändrat även man har den blå snöflingan. Tesla skriver att en mindre kapacitet är tillgänglig när batteriet är kallt men att man återfår den när det värmts upp.

I verkligheten är inre resistansen mycket högre vid kallt batteri så det blir värmeförluster när det är kallt.

Din beräkning bör oavsett inte påverkas, om bilen visar lägre SOC bör den också visa lägre beräknad räckvidd så kallylen bör peka på samma kapacitet.

Hela den beräkningen har sitt ursprung i ’Nominal Full Pack’ som är ett värde som BMS beräknar/uppskattar. Det är batteriets beräknade totala kapacitet. Bilen räknar fram sin räckvidd genom att dividera kvarvarande energiinnehåll med snittet enligt snitt på energiappen.

När bilen beräknar SOC är det i princip kvarvarande energi / nominal full pack.
Det innebär att om man tar snitt x förbrukning och dividerar med SOC ska man hamna exakt på nominal full pack. Skiljer det är det egentligen avrundningar på SOC, räckvidd i km och snitt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 05 dec 2022 18:10
AAKEE skrev:

Jag har inte sett någon direkt koppling till batteritemperatur där.
Ja, exakt så menar jag. Jag har inte heller sett någon tydlig koppling, vilket fick mig att undra. Möjligen kan det vara max 1 kWh skillnad när batteriet är kallt, men det kanske bara är tillfälligheter.
Jag har kikat på det här med snöflingan. och kallt batteri.

När diplayen visar lägre SOC för att batteriet är kallt, sjunker inte SOC i BMS. Nominal remaining är samma procenttal.

Jag lämnade bilen i kallt ute i flera dygn, och batteritemperaturen var runt -13 till -15C.
När jag lämnade bilen var SOC på skärmen 55%.

Efter att batteriet hade svalnat var SOC på skärmen 51%.
BMS (läst via Scan My Tesla visade 54.8% SOC). Energiinnehållet enligt BMS (Nominal Remaining) ändras inte heller.

Bilen har full koll påp vilken SOC det är men presenterar en annan SOC, antagligen för att det kommer gå åt energi att värma batteriet, så om man skulle titta på, och lita på räckvidden vid batterisymbolen skulle den misstämma. Tesla drar alltå medvetet av SOC för att kompensera för den förlust i räckvidd man kommer ha p.ga att batteriet är kallt. Då är logiken antagligen att eftersom räckvidden visas neddragen så gör man det med SOC också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
olet
Teslaägare

Inlägg av olet »

Detta har diskuterats mycket och det verkar finnas många myter. Denna förklaring tror jag är närmast sanningen.

https://www.youtube.com/watch?v=qYJk1Ql ... gExplained
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

olet skrev: 07 okt 2024 00:53
Detta har diskuterats mycket och det verkar finnas många myter. Denna förklaring tror jag är närmast sanningen.

Jag har inte sett den videon (än) men typen bakom EE gar inte läst på fullt ut, vilket gör att han har haft ett par fel i tidigare videor.

Tex gjorde han en video (how to ruin your battery, eller ngt) där han fullständigt låser på hur man ska cykla ett LFP för att minska degraderingen (eller inte ”ruin” det).

Grejen är att moderna LFP-batterier är såpass okänsliga för cykler att man knappt kommer märka någon degradering av just det.

Han har alltså gjort en hel video om hur man cyklar LFP trots att det inpraktiken inte spelar någon roll.

I ett par andra videos pratar han om NMC (trots att han är amerikan och det på den tiden endast såldes NCA i Teslorna).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

AAKEE skrev: 07 okt 2024 06:47

Jag har inte sett den videon (än) men typen bakom EE gar inte läst på fullt ut, vilket gör att han har haft ett par fel i tidigare videor.

Tex gjorde han en video (how to ruin your battery, eller ngt) där han fullständigt låser på hur man ska cykla ett LFP för att minska degraderingen (eller inte ”ruin” det).

Grejen är att moderna LFP-batterier är såpass okänsliga för cykler att man knappt kommer märka någon degradering av just det.

Han har alltså gjort en hel video om hur man cyklar LFP trots att det inpraktiken inte spelar någon roll.

I ett par andra videos pratar han om NMC (trots att han är amerikan och det på den tiden endast såldes NCA i Teslorna).
Videon, "How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!" https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s, är en uppföljare till hans egna "How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!" https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U.
"Ruin" stämmer kanske inte lika bra på LFP-batterier då dom ska klara att laddas till 100% varje dag och ändå överleva resten av bilen. Gissar att "Ruin" i titeln ger fler visningar...
Men det stämmer väl att man minskar degraderingen om man cyklar i lägre SOC-intervall? Alltså, om du dagligen använder 25% av batterikapaciteten så kan du minska degraderingen genom att INTE ladda fullt varje dag (75-100%-cykel) utan istället ladda fullt var fjärde dag (0-100%). Eller ännu bättre (med avseende på degradering), kör ner till tomt batteri varje dag och ladda precis det du behöver till nästa dag (0-25%-cykel). Inte lika praktiskt som tillverkarnas ladd-rekommendationer men fortfarande sant om man vill minska degradering. Jag tycker att han enkelt och pedagogiskt förklarar just detta.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Joho skrev: 07 okt 2024 12:12

Videon, "How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!" https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s, är en uppföljare till hans egna "How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!" https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U.
"Ruin" stämmer kanske inte lika bra på LFP-batterier då dom ska klara att laddas till 100% varje dag och ändå överleva resten av bilen. Gissar att "Ruin" i titeln ger fler visningar...
Men det stämmer väl att man minskar degraderingen om man cyklar i lägre SOC-intervall? Alltså, om du dagligen använder 25% av batterikapaciteten så kan du minska degraderingen genom att INTE ladda fullt varje dag (75-100%-cykel) utan istället ladda fullt var fjärde dag (0-100%). Eller ännu bättre (med avseende på degradering), kör ner till tomt batteri varje dag och ladda precis det du behöver till nästa dag (0-25%-cykel). Inte lika praktiskt som tillverkarnas ladd-rekommendationer men fortfarande sant om man vill minska degradering. Jag tycker att han enkelt och pedagogiskt förklarar just detta.
Om vi tex säger att Calendar aging degraderar batteriet 4% första året och 8% efter fyra år samtidigt som cyclic aging tar <0.2% per år utan hänsyn till cykelns storlek etc så förstår vi att Calendar aging är där vi ska sätta in vår kraft.

Genom att hålla laddningsnivån under en specifik nivå kan vi halvera calendar aging.

Från min minnesbild la EE sin rekommendation över den gräns som halverar calendar aging.

Följer man det kommer man inte lyckas bra med att minimera degraderingen.

@nogo här på forumet kör en Y RWD sedan ~ 3 år och den har gått långt med stora cykler (100- nära noll dagligen men har ändå inte hög degradering.)

Man kan teoretiskt jobba med att minimera cyclic aging på en LFP men den skillnaden kommer man inte se, mest troligt.

Går man ”cyclic aging” med LFP är man inne på ett villospår.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Här är nogos degradering inprickad av mig i en bild med loggar på degradering.
IMG_0986.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

AAKEE skrev: 07 okt 2024 13:06
Joho skrev: 07 okt 2024 12:12

Om vi tex säger att Calendar aging degraderar batteriet 4% första året och 8% efter fyra år samtidigt som cyclic aging tar <0.2% per år utan hänsyn till cykelns storlek etc så förstår vi att Calendar aging är där vi ska sätta in vår kraft.

Genom att hålla laddningsnivån under en specifik nivå kan vi halvera calendar aging.

Från min minnesbild la EE sin rekommendation över den gräns som halverar calendar aging.

Följer man det kommer man inte lyckas bra med att minimera degraderingen.

@nogo här på forumet kör en Y RWD sedan ~ 3 år och den har gått långt med stora cykler (100- nära noll dagligen men har ändå inte hög degradering.)

Man kan teoretiskt jobba med att minimera cyclic aging på en LFP men den skillnaden kommer man inte se, mest troligt.

Går man ”cyclic aging” med LFP är man inne på ett villospår.
Men det är ju just calendar aging (degradering över tid) som man kan påverka genom att cykla batteriet i olika SOC-intervall. Om du under t.ex. 1 år håller dig till en laddstrategi 0-25% (kör tomt varje dag och laddar upp till 25% SOC) så menar han (och rapporten som han hänvisar till) att batteriet kommer att ha degraderats mindre än om du hade laddat fullt varje dag och cyklat 75-100%. Givet att du använt lika stor mängd energi totalt, alltså (typ) kört lika långt. Sen kan man ju inte enbart cykla 0-25% då räckviddsberäkningen skevar ur för mycket samt att man ibland inte kommer hela vägen hem :). Så rent praktiskt behöver man ju sticka emellan med tillverkarnas laddrekommendationer (100%).

Om man behöver 100% dagligen (som @nogo i ditt exempel. Kör >10000 mil/år?) så är väl den enda praktiska strategin att ladda fullt varje dag. Men för oss andra som kanske kör 2-3 tusen mil/år så menar han att vi kan minska degraderingen genom att ha en annan laddstrategi än den som tillverkarna tipsar om.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

AAKEE skrev: 07 okt 2024 13:09
IMG_0986.jpeg
Degradering för LFP-batterier m.a.p. mängd fulla cykler ("antal körda mil") verkar vara så pass liten i jämförelse med degradering m.a.p. tid (hur gammalt batteriet/bilen är) så grafer som visar degradering på ena axeln och antal körda mil på den andra säger väldigt lite om nåt. Den där grafen säger mest att nogo har kört längre än snittet per år.
Men jag hittar nästan ingen data som visar specifikt elbilsbatteriers degradering/tid, TeslaFi och Teslalogger visar t.ex. bara degradering/antal körda mil. I den här tråden på teslamotorsclub https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/8023904/ (där jag även ser poster från en AAKEE :)) finns manuellt(?) insamlad data från användare som ganska tydligt visar hur väl degradering korrelerar med tid för just LFP-batterier. Inte alls lika tydligt för andra batterikemier, där kanske degradering/mil korrelerar bättre.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

Joho skrev: 07 okt 2024 14:05
AAKEE skrev: 07 okt 2024 13:09
IMG_0986.jpeg
Degradering för LFP-batterier m.a.p. mängd fulla cykler ("antal körda mil") verkar vara så pass liten i jämförelse med degradering m.a.p. tid (hur gammalt batteriet/bilen är) så grafer som visar degradering på ena axeln och antal körda mil på den andra säger väldigt lite om nåt. Den där grafen säger mest att nogo har kört längre än snittet per år.
Men jag hittar nästan ingen data som visar specifikt elbilsbatteriers degradering/tid, TeslaFi och Teslalogger visar t.ex. bara degradering/antal körda mil. I den här tråden på teslamotorsclub https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/8023904/ (där jag även ser poster från en AAKEE :)) finns manuellt(?) insamlad data från användare som ganska tydligt visar hur väl degradering korrelerar med tid för just LFP-batterier. Inte alls lika tydligt för andra batterikemier, där kanske degradering/mil korrelerar bättre.
Roade mig med att plotta data från https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/8023904/ som bubble-charts för model3/y med LFP resp. NMC. Storleken på bubblorna är relativt mil/år för varje datapunkt men vet inte om det säger så mycket. Hade tänkt att bubblorna med högre degradering skulle vara större (högre mil/år) än de med låg degradering... Däremot ser det ut att att vara svårare att avvika från "snitt"-degradering när det gäller LFP. Kanske beror på att antal mil/snitt-soc/snitt-temp/... påverkar mindre för den kemin? Jag får nog leka vidare lite med detta :)
deg-age-lfp.png
deg-age-nmc.png
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Joho skrev: 07 okt 2024 13:43

Men det är ju just calendar aging (degradering över tid) som man kan påverka genom att cykla batteriet i olika SOC-intervall.
Jag vet. Är det inte det jag beskrivit ovan?

Medan videon med EE har en annan approach.

Han EE-mannen har ofta låst på en enskild forskningsrapport och inte helt förstått helheten (om man frågar mig i vart fall).

Bland annat säger han avseende NMC (2:32 in i videon) att man skulle kanske inte vilja ladda till 100% utan kanske 70%.

70% är över den skarpa gränsen för låg calendar aging.
Skillnaden på 70-80-90-100% är marginell, så länge inte temperaturen är extrem.

Dessutom har han refererat till NMC åtskilliga gånger för Tesla, även på tiden när Tesla inte sålde några NMC-bilar alls i USA. Jag är osäker om han ens vet att han inte har ett NMC-batteri i sin 3.

EE-typen refererar till den kände batteriforskaren Jeff Dahns tester, och diskussionen i videon är i huvudsak cycling av batterier.
(Det är faktiskt så att Jeff Dahn i princip enbart pratar cyklisk degradering i de videor han är med i på nätet, samt i de forskningsrapporter han finns med i.

Calendar aging ägnas ingen tanke åt av Jeff, såvitt jag sett.

EE refererar till Jeff Dahns rapport där man säger att man ska operera batteriet i lägre state of charge.
Det är ju ett grundfel att säga så.

LFP-batteriet tål så många cykler att vi inte kommer slita på batteriet märkbart för normalanvändaren.
Men när vi behöver kan vi ladda fullt hur många gånger vi vill eftersom det bokstavligen klarar flera tusentals fulla cykler. Det klarar än fler delcykler vilket gör att den nästan obefintliga cykliska degraderingen minskar per cykel (men om det redan innan i princip är omärkbar så blir inte minskningen i degradering märkbar).

Vi kan operera LFP hur vi vill/behöver men när vi inte opererar dem kan vi betydligt minska calendar aging genom att se till att hålla låg SOC.
Där ligger gränsen på omkring 70% på skärmen mellan hög och låg degradering.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag har såklart läst rapporten som EE-typen refererar till. (Och > 300 andra rapporter…)

Det finns ett grundläggande problem med när ”vanligt folk” tolkar Jeff Dahns forskningsrapporter. Jeff talar aldrig om calendar aging, ever. Det avhandlas i princip inte i rapporterna heller.

Rent generellt brukar forskarna dela upp det så att cyclic aging är degradering under cykler och calendar aging är när cellen inte cyklas.

Rent krasst påverkas såklart battericellen egentligen av calendar aging även när den cyklas.
Vissa forskare har med en referens för calendar aging i graferna för cyklisk aging, så att man kan se vad som hade hänt med cellen om den inte hade cyklats, men tex utsatts för samma temperatur.

Här är en bild ur den omtalade rapporten som visar ändring i kapacitet efter 2500 timmars cykling
IMG_1231.png
Det första som slår en är ju att skillnaden mellan 0-25% och 0-100% inte direkt är dödlig för cellen.

En cell som cyklas 0-25% konstant kommer ha lägre del calendar aging än den som gör 0-100%, eftersom den som gör 0-100% kommer ligga i det höga spannet av calendar aging 25% av tiden och högre SOC än 0-25%-cellen 75% av tiden.

Cellen som cyklas 75-100% kommer ligga i det övre spannet hela tiden och kommer ha betydligt högre calendar aging jämfört med de som spenderar en större andwl av tiden med låg SOC.

Rekommenderar att man tittar själv på calendar aging för LFP vid tex 40C, tex här:
https://www.researchgate.net/profile/Mo ... dGlvbiJ9fQ

Bifogar en bild på en del av det:
IMG_1233.jpeg

Här är konklusionen från jeff Dahn & Co:
IMG_1232.jpeg
Jsg skulle säga att man inte alls omhändertagit calendar aging-biten i sin forskning.

Bilen som i snitt används 1-4 per dygn (körning och laddning tillsammans), resterande tid vilar bilen och batteriet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

AAKEE skrev: 07 okt 2024 18:51
Jag har såklart läst rapporten som EE-typen refererar till. (Och > 300 andra rapporter…)

Det finns ett grundläggande problem med när ”vanligt folk” tolkar Jeff Dahns forskningsrapporter. Jeff talar aldrig om calendar aging, ever. Det avhandlas i princip inte i rapporterna heller.

Rent generellt brukar forskarna dela upp det så att cyclic aging är degradering under cykler och calendar aging är när cellen inte cyklas.

Rent krasst påverkas såklart battericellen egentligen av calendar aging även när den cyklas.
Vissa forskare har med en referens för calendar aging i graferna för cyklisk aging, så att man kan se vad som hade hänt med cellen om den inte hade cyklats, men tex utsatts för samma temperatur.

Här är en bild ur den omtalade rapporten som visar ändring i kapacitet efter 2500 timmars cykling
IMG_1231.png

Det första som slår en är ju att skillnaden mellan 0-25% och 0-100% inte direkt är dödlig för cellen.

En cell som cyklas 0-25% konstant kommer ha lägre del calendar aging än den som gör 0-100%, eftersom den som gör 0-100% kommer ligga i det höga spannet av calendar aging 25% av tiden och högre SOC än 0-25%-cellen 75% av tiden.

Cellen som cyklas 75-100% kommer ligga i det övre spannet hela tiden och kommer ha betydligt högre calendar aging jämfört med de som spenderar en större andwl av tiden med låg SOC.

Rekommenderar att man tittar själv på calendar aging för LFP vid tex 40C, tex här:
https://www.researchgate.net/profile/Mo ... dGlvbiJ9fQ

Bifogar en bild på en del av det:
IMG_1233.jpeg

Här är konklusionen från jeff Dahn & Co:
IMG_1232.jpeg

Jsg skulle säga att man inte alls omhändertagit calendar aging-biten i sin forskning.

Bilen som i snitt används 1-4 per dygn (körning och laddning tillsammans), resterande tid vilar bilen och batteriet.
Jag tror att jag förstår vad du menar nu. Hans laddtips råkar minska degradering. Men inte främst p.g.a. det som rapporten behandlar, alltså CYCLIC aging i olika SOC-intervall, utan för att batteriet i snitt har lägre SOC och därmed drabbas av mindre CALENDAR aging.
Trist att han bara har tur då, jag trodde att han visste vad han pratade om och förklarade det enkelt och bra :)
Falcon_b
Referralkod: ts.la/michael157553

Inlägg av Falcon_b »

En liten fundering kring degradering av batteriet: Om man normalt sett bara låter bilen stå parkerad med ca 50% men ibland får den stå parkerad med säg 80%, är det någon skillnad om bilen står med 80% 1h om dagen i en vecka (dvs totalt 7h) jämfört med att den endast en dag står 7h med 80% och övrig tid 50%? Det är ju samma tid totalt sett som bilen står still med 80%, men i det första fallet är det mer utspritt i tid så att säga.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det är *generellt* [Tid x SOC x temperatur] som avgör.

Om man kör 1/7 av dygnen med 80% och resten med 50% eller 1/7 varje dygn (~4h) kommer ge samma degradering.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Jag och två andra med LFP batteri som är lika gamla har indirekt gjort ett test. Nr 1 har laddat och hållit sig under 70% mesta av tiden rullat 4900mil och visar 405km vid 100%. Nr 2 har laddat och hållit sig över 70% mesta av tiden som har rullat 4800mil visar 395km på skärmen. Min bil som har gått 10000mil mer än de andra och laddat till 100% strax innan långkörning med stående 50% under en arbetsdag visar 405km.

Med andra ord om ni vill behålla batterikapaciteten följer ni AAKEEs råd.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Känns inte denna tråd som en mer eller mindre repetition på viewtopic.php?t=27813 ?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Falcon_b
Referralkod: ts.la/michael157553

Inlägg av Falcon_b »

AAKEE skrev: 30 nov 2024 17:45
Det är *generellt* [Tid x SOC x temperatur] som avgör.

Om man kör 1/7 av dygnen med 80% och resten med 50% eller 1/7 varje dygn (~4h) kommer ge samma degradering.
Tack för svaret! Då var det som jag misstänkte då.
Skriv svar