Tråden borde kanske flyttas till kategorin "Superchargers" då det inte bara verkar gälla model Y. Jag ska försöka göra ett ärende i appen på detta nån dag framöver.
raven1976 skrev:
50 minuter i Uppsala och runt 30 minuter i Hudiksvall. Jag valde 15 minuter i Uppsala och stannade i Söderhamn i 15 minuter istället (inte för att jag var tvungen utanför att jag inte varit där tidigare och ville se hur det såg ut på den SuCen). Kom hem med 24%, så jag tycker min laddstrategi var något bättre än Teslas egna.
Då kan man ju undra hur mycket du hade haft om du laddat de där ytterligare 50 minuterna som bilen önskade... Extrema marginaler minst sagt, du hade trots allt ändå rätt goda marginaler med dina betydligt snabbare laddstop
Tråden borde kanske flyttas till kategorin "Superchargers" då det inte bara verkar gälla model Y. Jag ska försöka göra ett ärende i appen på detta nån dag framöver.
raven1976 skrev:
50 minuter i Uppsala och runt 30 minuter i Hudiksvall. Jag valde 15 minuter i Uppsala och stannade i Söderhamn i 15 minuter istället (inte för att jag var tvungen utanför att jag inte varit där tidigare och ville se hur det såg ut på den SuCen). Kom hem med 24%, så jag tycker min laddstrategi var något bättre än Teslas egna.
Då kan man ju undra hur mycket du hade haft om du laddat de där ytterligare 50 minuterna som bilen önskade... Extrema marginaler minst sagt, du hade trots allt ändå rätt goda marginaler med dina betydligt snabbare laddstop
Kanske nån från Audi som börjat på Tesla och inte är van hur effektiv en elbil kan vara?
Jag använder inte den rekommenderade laddtiden alls, den är alltid mycket längre än jag tycker behövs.
Jag använder km visningen istället för procent i displayen. Tittar i navigatorn hur långt jag ska köra innan nästa laddning. Lägger på ca 4 mil och laddar tills räckvidden i km-displayen + de 4 milen är laddade. Om bilen är kall lägger jag på ett par mil till, men i mitt fall är bilen i princip alltid redan varm när jag ska ladda på SuC. När jag sedan kör kollar jag ibland att skillnaden på 4 mil håller sig någorlunda konstant, ett ögonkast på navigator + ett till på displayen. Jag brukar köra ganska lugnt och ligger nu vintertid ganska exakt på "typical" förbrukning, så marginalen ändras inte under körningen. Sommartid gör jag dock likadant, men behöver då inte ladda lika länge, då marginalen ökar efter hand.
Kör jag bara motorväg laddar jag på med lite extra marginal, liksom om det är skitväder.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag använder inte den rekommenderade laddtiden alls, den är alltid mycket längre än jag tycker behövs.
Jag använder km visningen istället för procent i displayen. Tittar i navigatorn hur långt jag ska köra innan nästa laddning. Lägger på ca 4 mil och laddar tills räckvidden i km-displayen + de 4 milen är laddade. Om bilen är kall lägger jag på ett par mil till, men i mitt fall är bilen i princip alltid redan varm när jag ska ladda på SuC. När jag sedan kör kollar jag ibland att skillnaden på 4 mil håller sig någorlunda konstant, ett ögonkast på navigator + ett till på displayen. Jag brukar köra ganska lugnt och ligger nu vintertid ganska exakt på "typical" förbrukning, så marginalen ändras inte under körningen. Sommartid gör jag dock likadant, men behöver då inte ladda lika länge, då marginalen ökar efter hand.
Kör jag bara motorväg laddar jag på med lite extra marginal, liksom om det är skitväder.
Estimated charging times are now more accurate by taking the current battery pack temperature into account when a vehicle is connected to a Supercharger, or a third-party fast charger.
Lite spännande update, dock skeptisk då det inte känns som att temperaturen är problemet. Någon som har fått 2022.8.2 ännu?
Någon som märkt något förbättring sedan 2022.8.2? Jag har ännu inte hunnit göra några längre resor sedan dess. Nu börjar det dessutom bli varmare ute så problemet lär säkert visa sig mer sällan framöver.
Någon som märkt något förbättring sedan 2022.8.2? Jag har ännu inte hunnit göra några längre resor sedan dess. Nu börjar det dessutom bli varmare ute så problemet lär säkert visa sig mer sällan framöver.
Förra veckan körde jag mellan Sundsvall och Värmdö (ToR). Då betedde den sig väl bättre än innan, om än inte bra. Jag hade 97% då jag åkte norrut. Den tyckte jag skulle stanna i både Uppsala och Hudiksvall. Men jag valde 11 minuter i Söderhamn istället. Kom fram med 16%. Mitt val var nog minst dubbelt så snabbt i laddtid sett än navigatorns egna. Dessutom var det nog kö i Hudiksvall i söndags. Bara ett fåtal bilar i Söderhamn.
Någon som märkt något förbättring sedan 2022.8.2? Jag har ännu inte hunnit göra några längre resor sedan dess. Nu börjar det dessutom bli varmare ute så problemet lär säkert visa sig mer sällan framöver.
Nej, tycker den fortfarande beter sig samma sätt tyvärr. Räknar fel på ca 20% vid slutdestination (resa på 40 mil) när man lägger in SuC-stopp i navigatorn.
Lite förvånad över att det inte är fler som uppmärksammar detta problem. Jag kör så sällan med laddstop så det är knepigt, men skulle vilja lägga ett serviceärende nu...
Jag har slutat lägga in slutdestinationen i navin på långresa, kör med ABRP och när det är någon timme kvar så ställer jag in nästa laddstopp i navigationen.
Jag har slutat lägga in slutdestinationen i navin på långresa, kör med ABRP och när det är någon timme kvar så ställer jag in nästa laddstopp i navigationen.
Samma här.
Jag kör ofta samma sträckor och jag vet när och var jag behöver ladda.
Jag har slutat lägga in slutdestinationen i navin på långresa, kör med ABRP och när det är någon timme kvar så ställer jag in nästa laddstopp i navigationen.
Samma här.
Jag kör ofta samma sträckor och jag vet när och var jag behöver ladda.
Hur gör ni i så fall för att förvärma batteriet inför laddstoppet?
Jag har slutat lägga in slutdestinationen i navin på långresa, kör med ABRP och när det är någon timme kvar så ställer jag in nästa laddstopp i navigationen.
Samma här.
Jag kör ofta samma sträckor och jag vet när och var jag behöver ladda.
Hur gör ni i så fall för att förvärma batteriet inför laddstoppet?
Det får räcka med en timmes förvärmning. Jag misstänker att bilen använder högre effekt för förvärmning om man startar den 1 timme innan jämfört med 3 timmar innan.
Vi stannar ofta för att äta/fika på vägen och det känns som slöseri att starta förvärmningen innan man stannar för lunch en timme. I samband med Påsk åt vi lunch i Huskvarna innan laddning i Jönköping = 7 minuter förvärmning. På vägen hem fikade vi i Väderstad innan laddning i Linköping = 30 minuters förvärmning.
I båda fallen fick jag 218 kW som mest.
Jag har slutat lägga in slutdestinationen i navin på långresa, kör med ABRP och när det är någon timme kvar så ställer jag in nästa laddstopp i navigationen.
Samma här.
Jag kör ofta samma sträckor och jag vet när och var jag behöver ladda.
Hur gör ni i så fall för att förvärma batteriet inför laddstoppet?
Jag anger Superchargern som mål i navigatorn en stund före ankomst. Hur långt innan beror på yttertemperatur och hur långt jag kört innan. När jag åkte på bilsemester vecka 16 behvöde jag aldrig göra det mer än fem mil före ankomst till Superchargern. Jag fick 240-250 kW laddeffekt på V3-stationer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
[/quote]
Jag anger Superchargern som mål i navigatorn en stund före ankomst. Hur långt innan beror på yttertemperatur och hur långt jag kört innan. När jag åkte på bilsemester vecka 16 behvöde jag aldrig göra det mer än fem mil före ankomst till Superchargern. Jag fick 240-250 kW laddeffekt på V3-stationer.[/quote]
Tack för svar! Men om du sätter Superchargern som ankomst/slutdestination börjar den ändå förvärma? Har gjort på exakt lika sätt själv men fick inte upp bacon-symbolen vad jag minns...
Tack för svar! Men om du sätter Superchargern som ankomst/slutdestination börjar den ändå förvärma? Har gjort på exakt lika sätt själv men fick inte upp bacon-symbolen vad jag minns...
Ja, det gör den. Den anger på skärmen att batteriet förvärms. Utan förvärmning had jag nog inte kommit upp i 250 kW laddeffekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Senast jag gjorde så kom jag upp i 170kW laddning trots att jag inte ställde in rätt SuC förrän ca 45 min innan jag kom dit. Tror det är vad SR+ maxar på ungefär.
Och oftast blir bilen klar innan familjen så det är ingen större katastrof om det tar lite extra tid - med tre ungar har saker en tendens att ta lite mera tid.
Verkar som att detta fungerar mycket bättre nu för tiden. Ska bli intressant att se hur det fungerar denna vinter, men än så länge har det fungerat mycket mer träffsäkert under sommaren.
Kan bara konstatera att den inte fungerade bättre på helgens 106 mil med 4 laddstop på SuC. En liten förbättring vad gäller förvärmning kanske, men den föreslår fortfarande onödigt lång laddning, och jag märkte dessutom att den ändrade sin beräkning direkt när man klickar på "fortsätt resa" eller avbryter laddningen. /TEXT/
Nu var det ju ett tag sedan du skrev detta, och jag har ärligt talat inte koll på hur mycket mer som skrivits om detta ämnet i forumet. Men det är samma för mig, så länge jag laddar så visas en uppskattad procent vid ankomst som är mycket lägre än vad den faktiskt är...och det är först när jag slutar laddar som den "riktiga" visas. Körde runt en 150mil i norge i veckan, och för min del så ökade uppskattad procent vid ankomst med 10-15 procentenheter när jag avslutade laddningen.
Har för mig att jag någonstans på detta forumet läste att man kunde justera den marginalen som läggs på, men hittar inget.