Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

C981

Re: Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra fr

Inlägg av C981 »

Fredrik j skrev:
En osäkerhet om man kommer få beloppet är ju ett första steg i att ta bort det. Om inte försäljningen påverkas av osäkerheten.
Självklart räknar 99.9% med att dem får bonusen. Bara kolla här på forumet, nästan ingen är orolig. Och det är folk som är mer insatta än snittköparen. Tänk även alla leasingbilar, företagsbilar osv där det i det finstilta står att din avgift höjs med 70 000 om bonusen inte betalas ut. Där vågar jag lova dig att nästan ingen läst det eller tänkt att "äh, 6000 eller 8000 per månad spelar mig ingen roll".

Folk ser det som en självklarhet att bonusen kommer för dem har inte läst det finstilta.

Är övertygad om att du grovt överskattar planeringen bakom detta.

Hade dem velat trycktesta det som du tror så hade dem indikerat planer på att lägga ned det eller sänka det rejält för att se hur folk reagerar.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Fredrik j skrev:
juristen skrev:
2. gör om systemet så att malusinkomsterna räcker för utbetalningarna, även detta för framtida köp.
Det innebär ju att staten behöver säkerställa att det säljs tillräckligt många malusbilar. Höja malus är ju ingen lösning eftersom då försäljningen blir ännu lägre och därmed inkomsterna lägre.
Jag tycker man kunde diskutera andra användningsområden för malus-pengarna är att subventionera inköp. Laddinfrastruktur kanske? Skrotningspremie av 20år gamla fossilbilar?
Finns många olika sätt att lösa det på. Det går att göra så att malus omfattar fler bilar än idag, det går att använda en del av drivmedelsskatten till att finansiera bonus, det går att minska både bonusbelopp och göra så att färre bilar omfattas. 700 000kr-taket är ett sätt, som jag själv inte tycker är orimligt även om jag hade föredragit en fallande skala istället för ett hårt tak. Huvudsaken är att siffrorna är i balans och att systemet är förutsägbart så det inte blir några kallduschar i efterhand.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Tre förslag jag skulle kunna gå till val på;

1. Stryk momsen för elbilar under 500’

2. Lägg all malus på att bygga ut laddplatser. Fullt finansierat och mycket bättre för alla.

3. Inför ånyo viktbaserad vägskatt för personbilar.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Airlift skrev:
Tre förslag jag skulle kunna gå till val på;

1. Stryk momsen för elbilar under 500’

2. Lägg all malus på att bygga ut laddplatser. Fullt finansierat och mycket bättre för alla.

3. Inför ånyo viktbaserad vägskatt för personbilar.
1. Att ha beloppsgränser ger orimliga marginaleffekter.

3.Varför skall man betala skatt för en bil som är parkerad?
Hellre kilometerskatt i så fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Klimatbonusen försvinner? bästa märket för M3 + andra frågor

Inlägg av themax »

Jag ser en annan väg framåt. Eftersom en absolut majoritet av bonusprograms betalas ut till (leasing)-företag så borde bonus istället bara betalas ut till privatpersoner som köper ren elbil. Då skulle pengarna räcka längre och fler privatpersoner skulle ha möjlighet att köpa elbil. ”Momssmittad bil? Bonus!”

Det är hur vi än vänder på det dyrare att köpa privat (jag ser något avundsjukt på alla de diskussioner på upplägg det talas om i leasingtrådarna). Begagnade leasingbilar skulle hålla värdet på begagnatmarknaden uppe. Det är en bonus. Låt den gå till den som använder sina redan skattade pengar till att köpa en elbil.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, direkt utbetalning till privatpersoner. Vi har som sagt ingen nytta av att exportera eftersom vi redan betalat momsen. Sen kan bonusen slopas för leasingbilar, förmånsbilar har ju bonusar på andra sätt. En bonus som betalas ut direkt minskar behovet av privatleasing då man får pengar till kontantinsatsen. Alternativt kan ju privatleasingbolagen tvingas att momsa bilar direkt vid köp.

Men jag tror faktiskt att det är dags att ta bort bonusen för elbilar. Men det måste göras snyggt inte bara av en slump som det blir nu. Sätt ett datum då sista bonusbilen ska levereras ungefär ett år bort, säg 1 januari 2023. Då hinner folk planera sitt inköp och känner att de blir schyst behandlade. När politiker/ledare uppträder schyst så får de förtroende, vilket är det enda som är värt något i slutändan.

Malusdelen på avgasbilar kan ligga kvar och kanske inkludera hybrider också från tex 2023. Helst hade jag sett att malusen låg direkt på inköpspriset så att det syns direkt vid köpet, folk i allmänhet är dåliga på att räkna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Jag ser en annan väg framåt. Eftersom en absolut majoritet av bonusprograms betalas ut till (leasing)-företag så borde bonus istället bara betalas ut till privatpersoner som köper ren elbil. Då skulle pengarna räcka längre och fler privatpersoner skulle ha möjlighet att köpa elbil. ”Momssmittad bil? Bonus!”
Utan bonusen så skulle nog betydligt färre företag välja elbilar som förmånsbilar till sina anställda. Skulle troligen bli mer fossilbilar då. Redan i dag med bonusen så faller ju Tesla utanför många bolags prispolicy gällande förmånsbilar. De som behöver större lastutrymme för jobbet kan då inte välja en Model Y, utan kanske tvingas ta en diesel Passat istället. Ta bort bonusen för elbilar för förmånsbilar och se försäljningen av elbilar rasa.

Fördelen med att förmånsbilar stimulerar nybilsköp är ju att det kommer ut fler nya bilar på beg.marknaden. Både nya fossilbilar med bättre avgasrening, men även många beg.elbilar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Precis som fossilbilsförare bör prova elbil innan man avfärdar dom kan det finnas skäl för en elbilförare att prova senaste fossilbilarna. Gjorde en 50mil-tripp i helgen med kompisens MB e-class.
Fantastiskt trevlig bil. Är det en sån du har Martinot?
Jag blev faktiskt lite sugen.
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Fredrik j skrev:
Precis som fossilbilsförare bör prova elbil innan man avfärdar dom kan det finnas skäl för en elbilförare att prova senaste fossilbilarna. Gjorde en 50mil-tripp i helgen med kompisens MB e-class.
Ja grabbens -20 C300d är helt fantastisk faktiskt.
Går otroligt snålt men har ändå riktigt bra prestanda.

Så visst är fossilbilar intressanta också fortfarande.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Gjorde en 50mil-tripp i helgen med kompisens MB e-class.
Jo, vi är riktigt nöjda med den. En mycket trevlig bil med bra lastutrymmen (den enda kombi som slår den är Skoda Superb i sin största version), låg förbrukning och bra dragvikt för kroken (2100 kg).

Men vänta med att byta tills nästa generation E-klass, W214, som kommer nästa år (sedan/kupé till 2023 Q1 och kombi till Q3). Den kommer har ännu bättre avgasrening med lägre utsläpp, ännu lägre förbrukning med ny effektivare dieselmotor, mildhybridteknik (räcker 5-6 mil på ren el) som standard i alla bilar, och en ny kraftigt förbättrad MBUX infotainment (det är väl den jag är minst nöjd med i dagens E-klass).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Gjorde en 50mil-tripp i helgen med kompisens MB e-class.
Jo, vi är riktigt nöjda med den. En mycket trevlig bil med bra lastutrymmen (den enda kombi som slår den är Skoda Superb i sin största version), låg förbrukning och bra dragvikt för kroken (2100 kg).

Men vänta med att byta tills nästa generation E-klass, W214, som kommer nästa år (sedan/kupé till 2023 Q1 och kombi till Q3). Den kommer har ännu bättre avgasrening med lägre utsläpp, ännu lägre förbrukning med ny effektivare dieselmotor, mildhybridteknik (räcker 5-6 mil på ren el) som standard i alla bilar, och en ny kraftigt förbättrad MBUX infotainment (det är väl den jag är minst nöjd med i dagens E-klass).
5-6 mil är inte mildhybrid, snarare laddhybrid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
C981

Inlägg av C981 »

MB e-klass är en fantastisk bil, inte minst som kombi och/eller när baksätet används ofta. Utöver S-klass inte många bilar som är skönare att sitta bak i än e-klass. Tyvärr finns den inte som elbil, hade varit ett enkelt val för min del då :D
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

Fredrik j skrev:
C981 skrev:

Nja, dem kan ju lägga på summan som krävs utslaget på alla malusbilar som säljs bara. Men skulle nog inte säljas många när skatterna plötsligt blir hundra tusentals kronor :lol:
Nej precis. Särskilt om man inte avslöjar malusbeloppet förens man ser hur många elbilsägare som vill ha bonus.2

Jag tycker man kunde prova och se vad som händer med elbilsförsäljningen om man tar bort bonusen. Det kanske är det man håller på med om man ska vara lite konspiratorisk. Påverkar osäkerheten försäljningen av elb ilar eller ser kunderna det som juet......en bonus?
För min del är bonusen en viktig del när man går i tankarna att köpa en helt ny Model 3.
Det som finns ute på försäljning är slående nära nybilspris minus miljöbonusen. Om man kollar på en Model 3 SR+ facelift årsmodell 2021 inklusive vinterdäck. Som då gått runt 700-900 mil.
Så man får hoppas när man lägger en beställning och betalar de 1000 kr initialt, att den går att avboka kort inpå leverans om de tar bort bonusen efter valet exempelvis...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

J_Pettersson skrev:
Fredrik j skrev:
C981 skrev:

Nja, dem kan ju lägga på summan som krävs utslaget på alla malusbilar som säljs bara. Men skulle nog inte säljas många när skatterna plötsligt blir hundra tusentals kronor :lol:
Nej precis. Särskilt om man inte avslöjar malusbeloppet förens man ser hur många elbilsägare som vill ha bonus.2

Jag tycker man kunde prova och se vad som händer med elbilsförsäljningen om man tar bort bonusen. Det kanske är det man håller på med om man ska vara lite konspiratorisk. Påverkar osäkerheten försäljningen av elb ilar eller ser kunderna det som juet......en bonus?
För min del är bonusen en viktig del när man går i tankarna att köpa en helt ny Model 3.
Det som finns ute på försäljning är slående nära nybilspris minus miljöbonusen. Om man kollar på en Model 3 SR+ facelift årsmodell 2021 inklusive vinterdäck. Som då gått runt 700-900 mil.
Så man får hoppas när man lägger en beställning och betalar de 1000 kr initialt, att den går att avboka kort inpå leverans om de tar bort bonusen efter valet exempelvis...
Vad väljer du istället? Köra vidare med din gamla bil? Hur länge?
Skriv svar