Sida 4 av 4

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 27 feb 2016 12:35
av bylund
Gralq skrev:
Känns lite som att man behöver en snåldiesel för att överleva lite längre norrut? Alternativet en el/phev på sommaren och "vanlig" bil på vintern.. Det suger ju lite smått.

VW använder inte el under -10 (ändå rätt vanligt)
Volvo drar igång dieseln i början när det är kallt vilket är kasst när man ändå oftast kör korta sträckor.

Är det något positivt som jag har missat? (förutom april-november där stuff borde funka bra)
"Överleva" är väl att överdriva. Det är väl mest VW som trislkas?
Volvon drar diesel i början, men en snåldiesel gör det ju hela tiden!

Det som kan vara kämpigt med elbil är att det kan ta tid att få igång laddning på frusna batterier, då de inte bör laddas när batteritemperaturen är under 0. Försöker man ladda en kall Tesla värmer den alltså batteriet tills det går att ladda, så man bör antingen ladda direkt när man stannat om det är kallt och man har bilen utomhus, och gärna se till att ha trefas så att man faktiskt kan ladda över natten.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 27 feb 2016 13:13
av Leo
Har dock inga problem att ladda min e-Golf oavsett vinterns kyla så inget "krav" att batteriet är ljummet.

Bilen står utomhus och batteriet är ej vätskekylt på e-Golf. GTE har däremot vätskekylt batteri, vet dock ej om det kan värmas genom samma kylsystem.

Kallare än -10 är det ju inte sååå många dagar i mellansverige och neråt. Dessutom skulle räckvidden vara starkt begränsad på el samtidigt. Så det rör sig på "årsbasis" om ganska få elmil som blir begränsade av att GTE inte går på ren eldrift kallare än -10. Den använder dock elen fortfarande som en "hybridbil" och gör fortfarande nytta elektriskt på det sättet.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 28 feb 2016 11:34
av joel80
Det här gäller ju bara då det varit rätt kallt under natten/morgonen. Nu när det varit bara några enstaka minus på morgonen senaste veckan har jag kunnat starta på el så gott som alla dagar. Håller med om att just dom där första 500 metrarna är dom värsta. Och i 80-90% av mina resor är jag av med dom.. I övriga är jag i allafall av med kommande 3-4 milen efter dom där första utsläppsmetrarna. :/ De siffrorna ökar troligen när vi går mot vår.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 10 mar 2016 12:16
av apkungen
Chevrolet volt, framförallt gen 2 verkar vara riktigt najs ändå! Här är ett klipp där den faktiskt kommer 85km på en laddning med en hel del motorväg:
http://insideevs.com/engineering-explai ... ity-video/

För övrigt har den 150hk elmotor och 19kWh batteri. Där snackar vi :).

Bring it to Sweden!!

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 10 mar 2016 15:59
av HelectriC
apkungen skrev:
Chevrolet volt, framförallt gen 2 verkar vara riktigt najs ändå! Här är ett klipp där den faktiskt kommer 85km på en laddning med en hel del motorväg:
http://insideevs.com/engineering-explai ... ity-video/

För övrigt har den 150hk elmotor och 19kWh batteri. Där snackar vi :).

Bring it to Sweden!!
vad jag alltid har funderat på med PHEVer med lång elektrisk räckvidd är hur bra fossilmotorn mår av att köras så lite? Om man nu kommer 85km på el, så hade i mitt fall fossilmotorn använts kanske 5 gånger per år eller nåt. Det kan ju inte vara nyttigt? Även om det säkert finns en självbevarelsedrift inbyggd som startar motorn lite då och då, så känns det inte som det är tillräckligt? Spontant känns det som det kan bli dyra verkstadsräkningar i framtiden på en sån bil.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 10 mar 2016 16:01
av apkungen
Jag tror att i volt så är motorn anpassad efter det. Vi har en veteranbil i stugan som vi vi bara kör på sommaren. Det har vi gjort i 20år o den mår prima tom. utan självbevarelsedrift :p. Tror inte att det är ett problem men det kanske det är? Kan inte tillräckligt om förbränningsmotorer

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 10 mar 2016 18:37
av danni
En annan faktor är att bensinen inte har obegränsad livslängd, heller. Jag har för mig att åtminstone Outlander PHEV kör motorn automatiskt om det inte gjorts på länge, och om bilen inte har tankats på länge. Kan säkert vara så på fler laddhybrider.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 10 mar 2016 21:30
av Andersen
Passat GTE - som jag var så här nära att beställa i januari *måttar mellan tummen och pekfingret* - har "trycktank". Just för att bensinen inte ska åldras för mycket. Inte sett den specen på någon annan plug in-hybrid.

Dealbreakern för mig var för övrigt att det var minus 11,och jag kunde inte provköra GTEn på el... Istället drömmer jag om att kunna motivera de extra par hundratusen en riktig elbil kostar.

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 10 mar 2016 21:35
av danni
Här är förresten rykten om en annan PHEV som den hugade kanske vill börja spara ihop pengar till redan nu: http://www.greencarreports.com/news/110 ... ign=buffer

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Postat: 12 mar 2016 19:33
av apkungen
Andersen skrev:
Passat GTE - som jag var så här nära att beställa i januari *måttar mellan tummen och pekfingret* - har "trycktank". Just för att bensinen inte ska åldras för mycket. Inte sett den specen på någon annan plug in-hybrid.

Dealbreakern för mig var för övrigt att det var minus 11,och jag kunde inte provköra GTEn på el... Istället drömmer jag om att kunna motivera de extra par hundratusen en riktig elbil kostar.
Chevrolet volt är mer riktig än passat plug in iaf. Men den kommer troligen inte till Sverige