Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Tanken är helt i linje med strategin som Europa praktiserat sedan andra världskriget, d.v.s. att omfattande handel mellan länder förhindrar väpnade konflikter. Det började med kol och stål unionen och utvecklades till vad eu är i dag.
När det gäller rysk gas har det uppenbarligen inte fungerat men man behöver ju inte låtsas inte förstå syftet. När Putin avgår (människor har ju en begränsad livslängd) gäller det ju att hjälpa upp Ryssland till en fungerande demokrati genom att ha mycket handel med landet. Man kommer behöva köpa det dom kan erbjuda. Att försöka bestraffa en nation ekonomiskt som avskräckning var ju det man provade med Tyskland efter första världskriget. Det gick ju inget vidare. Man skulle kunna säga att dom kraftiga sanktionerna på 20-talet mot tyskarna var naiva.

Man brukar ju säga att definitionen på galenskap är att upprepa en handling flera gånger och förvänta sig olika resultat.
Samma argument som du får ovan att handel med diktaturer har inte fungerat så väl. Är ju bara att kika på Kina och dess handel med oss i väst. Väldigt många sa att det skulle gynna demokratin i Kina. I verkligheten har det blivit tvärt om; Kina har gått allt mer mot allt hårdare diktatur. Den teorin som låter väldigt ädel och fin har inte fungerat i verkligheten.
Kina skulle ju knappast starta krig mot Europa eller USA. Man vet inte hur världen hade sett ut utan denna taktik.
Jag tror kanske inte att de skulle starta med det. Kanske de börjar först med att angripa Taiwan, Sydkorea, Japan och ett par andra asiatiska länder, men risken för krig och konflikt mellan Kina och USA/Europa är nog rätt hög och nästan oundvikligt med tiden. Tror (tyvärr) att risken för att den dagen potentiellt kommer är en verklig risk. Då är det ju en fördel att vi inte är så beroende av Kina som vi är i dag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Såg en siffra på att Putin har stöd hos 76% av ryssarna. Vet inte vad Hitler hade för siffror men antagligen låg det ungefär där. Många var emot Hitler. Särskilt intellektuella och medelklassen. Har du inte läst "En tysk mans historia" så gör det.

Jag har svårt att se skillnaden. Propagandan är liknande och folk är folk. Såg en intervju med en ryss som bodde i Mariupol och som ringde hem och försökte övertyga sina släktingar om vad som pågick. De trodde inte på honom, hävdade att "specialoperationen" var ett måste för att säkra rysktalandes säkerhet och för att denazifiera Ukraina och liknande saker. Han sa att hans moster nu var övertygad om att han var nazist. Han nådde inte fram och då var han ändå en släkting som var ett ögonvittne till grymheterna. Hur fasiken ska vi andra nå fram till dessa ryssar?

Ryssland är som en hydra. Hugger man av huvudet Putin så växer det ut nya huvuden istället. Han är ett symptom, inte orsaken.

Det är liksom inte bara att tala om hur det är. Det funkar inte så.
Den åtgärd som världen skulle behövt ta till mot hitler redan 1938 finns inte tillgängligt mot Ryssland idag.
Vad tycker du är rätt åtgärd?
Sluta köpa olja och gas?
Vilket resultat räknar du med att åstadkomma?
Jag vet inte om jag missat det, med vad anser du är bästa alternativet?
Att fortsätta driva handel med Ryssland som om inget hänt kan ju knappast vara lösningen. Den ädla inställningen att vi så småningom lyckas få över ryssarna till "rätt" sida genom att köpa deras gas är ju bara en utopi. Den hade kanske viss bäring innan man visste bättre, men nu vet man bättre sedan länge. Det funkar inte. Slutar man köpa deras gas så får de se till att skaffa pengar och resurser till sitt krigsmaskineri någon annanstans. Men vi ska inte finansiera detta. Visst blir det jobbigt för oss, men krig är också jobbigt.
Andra alternativet, det man kanske borde gjort åt Hitler 1938, är att bomba skiten ur Putin. Men det går inte, eftersom mänskligheten var så smart att utveckla kärnvapen. Det var tänkt som ett avskräckande domedagsscenario så att ingen kommer på idén att starta ett världskrig. Men det är också ett maktmedel som ger typer som Putin helt fria händer.
Tredje alternativet är att försöka sig på diplomati. Några mer eller mindre tappra försök har ju gjorts. Men Putin har ju visat sig bara helt immun mot diplomati.
Jag tror på det lite tråkiga alternativet att vänta ut ett maktskifte i Ryssland och undvika att ge utmanare till Putin möjligheten att utmåla väst som fienden. Ser ingen enkel lösning.
Hur tycker du världens sanktioner mot Ryssland har fungerat hittills?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag tror på det lite tråkiga alternativet att vänta ut ett maktskifte i Ryssland och undvika att ge utmanare till Putin möjligheten att utmåla väst som fienden. Ser ingen enkel lösning.
Jag vet inte hur kraftigt sanktionerna slår mot den ryska ekonomin. De har garanterat någon effekt, men samtidigt fortsätter vi ju pumpa in en miljard € om dagen för gasen och oljan vi köper. Inte så konstigt att Ryssland kan fortsätta skicka sina stridsvagnar till Ukraina. Vi betalar ju för kalaset.
Jag vet inte vad man ska ändra och hur. Troligen har strategin att fokusera på oligarker och vissa banker inte haft den effekt som man gärna hade sett. Jag tror faktiskt att det är mest ett spel för galleriet, så att man kan säga, kolla här, vi gör ju nånting.
Den verkliga sanktionen kvarstår dock. Att stänga gaskranen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vet inte hur kraftigt sanktionerna slår mot den ryska ekonomin. De har garanterat någon effekt, men samtidigt fortsätter vi ju pumpa in en miljard € om dagen för gasen och oljan vi köper. Inte så konstigt att Ryssland kan fortsätta skicka sina stridsvagnar till Ukraina. Vi betalar ju för kalaset.
Jag vet inte vad man ska ändra och hur. Troligen har strategin att fokusera på oligarker och vissa banker inte haft den effekt som man gärna hade sett. Jag tror faktiskt att det är mest ett spel för galleriet, så att man kan säga, kolla här, vi gör ju nånting.
Jag tror faktiskt Putin är närmare att stänga av kranen än vad Europa är det. Det skulle skapa problem för Europa och förflytta fokus.
Jag håller med dig att sanktionerna hittills mest har varit riktade mot opinionen i omvärlden.
Putins stridsvagnar kan skickas till Ukraina även utan västerländsk valuta.
Efter att ha lyssnat på en del bedömningar är Rysslands bristande taktik (soldater som plötsligt fick se en övning
förvandlas till krig) samt problem med logistik av förnödenheter.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Såg en siffra på att Putin har stöd hos 76% av ryssarna. Vet inte vad Hitler hade för siffror men antagligen låg det ungefär där. Många var emot Hitler. Särskilt intellektuella och medelklassen. Har du inte läst "En tysk mans historia" så gör det.

Jag har svårt att se skillnaden. Propagandan är liknande och folk är folk. Såg en intervju med en ryss som bodde i Mariupol och som ringde hem och försökte övertyga sina släktingar om vad som pågick. De trodde inte på honom, hävdade att "specialoperationen" var ett måste för att säkra rysktalandes säkerhet och för att denazifiera Ukraina och liknande saker. Han sa att hans moster nu var övertygad om att han var nazist. Han nådde inte fram och då var han ändå en släkting som var ett ögonvittne till grymheterna. Hur fasiken ska vi andra nå fram till dessa ryssar? /...
Vore mycket intressant att få ta del av källan bakom uppgiften om 76%...

Vore också intressant att höra ett resonemang om hur det skulle vara möjligt att överhuvudtaget mäta Putlers stöd i vad som idag är en total diktatur!...

Hur många skulle våga svara ärligt på den här frågan om man inte stödjer Putler?
Och hur många vågar svara ärligt och uppriktigt även när de talar i telefon med sina släktingar? Hur ska de kunna veta om telefonlinjerna är övervakade eller inte? Hur ska de kunna veta att ingen lyssnar igenom samtalen i efterhand? Hur ska de kunna veta att samtalen inte gås igenom av någon slags AI som filtrerar utifrån vissa sökord?

Det här tycker jag säger något om Putlers stöd i Ryssland idag:
.../ Bunkertsaren Putin var inte närvarande på den påskmässa där han påstods vara med. Han var inklippt och saknas vid guldkronetavlan på filmerna från mässan. Det finns rent av en läckt film från inspelningen av hans fejkade deltagande. Han vågar inte ens framträda inför ryska folket på en gudstjänst, utan gömmer sig i sitt hål som en fegis. Dessutom kan han misstänkas spelats in föregående år, då han ser smalare och friskare ut än vid framträdandet med försvarsminister Shoigu i söndags, samt i år hade identisk klädsel med 2021.

Nu kommer i princip inga ryssar nås av sanningen här, men för oss hos demokratierna är det en intressant inblick i Putins bild mot det ryska folket, samt hans paranoia och skräck för den egna befolkningen. /...

[Kommentar: På cornucopia finns det fyra länkar som backar upp uppgifterna i texten ovan. De följde inte med när jag kopierade in den här...]

Källa:
https://cornucopia.se/2022/04/uppdatera ... ortsatter/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Så här skrev Alex Schulman i en krönika i DN nyligen.
Det där känns allt mer naivt. Det ryska folket tycks stå bakom sitt krig. Innan kriget gillades Putin av strax över 60 procent av ryska folket – enligt den senaste undersökningen av oberoende Levada Center är den siffran nu 80 procent. Ett all time high för Putin. Även om det är svårt att veta hur tillförlitliga opinionsmätningar i Ryssland är står det klart att hans siffror stiger.
Visserligen inte exakt 76% men ungefär. Måste ha sett 76% nån annanstans.

Vet inte hur undersökningen görs men oavsett så är det tydligt att han blir mer populär, inte mindre.

Det här narrativet att om Putin försvinner så blir Ryssland som vilket västland som helst är djupt okunnigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

76% är ganska lite med tanke på att det faktiskt är en diktatur. Vad säger resterande 24%? Vågar de säga nåt annat?
I DDR låg väljarstödet alltid runt 98% eller högre. Fullständigt påhittade siffror såklart. Det hölls ju ändå val, och alla röstade. Det fanns till och med flera partier att rösta på. Men om man ville rösta på valfritt parti så var man ju tvungen att gömma sig bakom en skärm för att göra sitt kryss. Men då gjorde man sig automatiskt misstänkt att man röstade fel, för i vanliga fall vek man bara sin valsedel och slängde den i valurnan, utan att göra ett kryss. Det tolkades då som en röst på SED, alltså kommunistpartiet. Ingen vågade alltså rösta på något annat parti.
Min morfar gjorde en gång ett experiment. Han hade satt ett plåster på tummen och skrivit NEJ i spegelskrift på det. När han då helt enligt reglerna utan att gömma sig bakom en skärm vek ihop sin valsedel så trycktes ordet nej på valsedeln, vilket ju innebar att hans röst hade blivit ogiltigt. Egentligen.
Senare fick han läsa I tidningen att i hans vallokal hade 100% av rösterna gått till SED. Det stämde bevisligen inte och han hade fått bekräftat det han naturligtvis redan visste. Ingen bemödade sig med att ens räkna rösterna.
Precis på samma sätt tror jag att Putins så kallade stöd i befolkningen blir till. Folk är helt enkelt rädda att säga fel saker. Och de som ändå gör det får räkna med konsekvenser. Det är kanske ett smart drag att sätta "stödet" till 76%. Det är inte riktigt så uppenbart som de totalt fejkade siffrorna i DDR eller till exempel Nordkorea.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Riktigt. Skall vi göra någon stor skillnad att sänka Putins ekonomi att föra krig så måste vi sluta köpa olja och gas från Ryssland. Det finns inga andra direkta genvägar som har i närheten lika stor effekt.

Tyvärr så har ju våra tyskar/miljövänner kraftigt försämrat den möjligheten. Visar på varför man inte skall sätta sig i sådana här enorma beroenden till diktaturer. Man vet aldrig när man får någon galen diktator vid makten (Putin sågs ju inte så illa ut av många andra, även om jag personligen var skeptisk till en före detta militär underrättelseagent).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
76% är ganska lite med tanke på att det faktiskt är en diktatur. Vad säger resterande 24%? Vågar de säga nåt annat?
I DDR låg väljarstödet alltid runt 98% eller högre. Fullständigt påhittade siffror såklart. Det hölls ju ändå val, och alla röstade. Det fanns till och med flera partier att rösta på. Men om man ville rösta på valfritt parti så var man ju tvungen att gömma sig bakom en skärm för att göra sitt kryss. Men då gjorde man sig automatiskt misstänkt att man röstade fel, för i vanliga fall vek man bara sin valsedel och slängde den i valurnan, utan att göra ett kryss. Det tolkades då som en röst på SED, alltså kommunistpartiet. Ingen vågade alltså rösta på något annat parti.
Min morfar gjorde en gång ett experiment. Han hade satt ett plåster på tummen och skrivit NEJ i spegelskrift på det. När han då helt enligt reglerna utan att gömma sig bakom en skärm vek ihop sin valsedel så trycktes ordet nej på valsedeln, vilket ju innebar att hans röst hade blivit ogiltigt. Egentligen.
Senare fick han läsa I tidningen att i hans vallokal hade 100% av rösterna gått till SED. Det stämde bevisligen inte och han hade fått bekräftat det han naturligtvis redan visste. Ingen bemödade sig med att ens räkna rösterna.
Precis på samma sätt tror jag att Putins så kallade stöd i befolkningen blir till. Folk är helt enkelt rädda att säga fel saker. Och de som ändå gör det får räkna med konsekvenser. Det är kanske ett smart drag att sätta "stödet" till 76%. Det är inte riktigt så uppenbart som de totalt fejkade siffrorna i DDR eller till exempel Nordkorea.
Verkar ju vara ett oberoende institut iofs.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Riktigt. Skall vi göra någon stor skillnad att sänka Putins ekonomi att föra krig så måste vi sluta köpa olja och gas från Ryssland. Det finns inga andra direkta genvägar som har i närheten lika stor effekt.

Tyvärr så har ju våra tyskar/miljövänner kraftigt försämrat den möjligheten. Visar på varför man inte skall sätta sig i sådana här enorma beroenden till diktaturer. Man vet aldrig när man får någon galen diktator vid makten (Putin sågs ju inte så illa ut av många andra, även om jag personligen var skeptisk till en före detta militär underrättelseagent).
Man stoppar inte kriget mot Ukraina med sanktioner. Däremot får det stor effekt på längre sikt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
mati skrev:

Man stoppar inte kriget mot Ukraina med sanktioner. Däremot får det stor effekt på längre sikt.
Svårt att säga exakt givetvis, men det är inte gratis att föra krig. Har läst att det kostar Putin/Ryssland ca 220 miljoner dollar om dagen med nuvarande cash brun rate för OPEX (operationella kostnader) med kriget i Ukraina.

Även en stor del av den ryska statens och Putins inkomster är just olja/gas. Står enligt uppgift för ca 40% av deras intäkter i dag.

Här kan man läsa mer om vad det operationellt kostar att föra olika typer av krig som referens:

https://www.opendemocracy.net/en/russia ... ics-putin/
It’s not a coincidence that oil-rich countries are prone to dictatorship. States that can fund themselves through mineral wealth don’t rely so heavily on their citizens for funds, and so are less vulnerable to the demands of those citizens. Around 40% of Russian government revenue comes from oil and gas, allowing it to have one of the lowest income tax rates in the world. As war costs mount, will the Kremlin really be able to keep those rates down without risking revolt?
Räknar man även materiella kostnader som man tidigare investerat i, dvs man räknar även med CAPEX-kostnader för Putin, och inte bara hans OPEX-kostnader, så är siffran för kostnaden att föra kriget i Ukraina troligen närmare 20 miljarder Euro per dag.

https://www.consultancy.eu/news/7433/re ... on-per-day
https://www.aa.com.tr/en/russia-ukraine ... dy/2522706
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
SwedishAdvocate

MWall skrev:
Du tror alltså på fullaste allvar att det finns ett "oberoende institut" i Putlers Ryssland?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

MWall skrev:
Det där känns allt mer naivt. Det ryska folket tycks stå bakom sitt krig. Innan kriget gillades Putin av strax över 60 procent av ryska folket – enligt den senaste undersökningen av oberoende Levada Center är den siffran nu 80 procent. Ett all time high för Putin. Även om det är svårt att veta hur tillförlitliga opinionsmätningar i Ryssland är står det klart att hans siffror stiger.

Vet inte hur undersökningen görs men oavsett så är det tydligt att han blir mer populär, inte mindre. /...
Vad vet Alex Shulman om Ryssland?

Ja, ja... Vi får väl helt enkelt enas om att vara rätt diametralt oense...
MWall skrev:
.../ Det här narrativet att om Putin försvinner så blir Ryssland som vilket västland som helst är djupt okunnigt.
Det är väl fullständigt självklart att det inte enbart handlar om Putler.

Men samtidigt så tycker jag också att det är ganska uppenbart att det finns många – särskilt bland de som är yngre än ~45 – som är lika västligt orienterade som vilken Europé som helst. Frågan är hur många de är. Och hur många av hela befolkningen det egentligen är som är emot Putler och det som han och hans maktapparat står för.
SwedishAdvocate

MWall skrev:
Som sagt – det tror jag inte...
Det där är en indisk tidning...

Indien är tydligen av historiska skäl 'en aning orienterade' mot Sovjet/Ryssland.

Indien har dessutom 'rätt mycket' ryska vapen...

Man har t.ex. 272(!) st Su-30MKI stridsplan...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... y_aircraft
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
Du tror alltså på fullaste allvar att det finns ett "oberoende institut" i Putlers Ryssland?...
Läs istället. Tydligen är de sen 2016 stämplade som en Foreign Agent av ryska justitieministeriet. Vet inte vad det betyder men det antyder väl iaf att de inte är medlöpare till Putin. (Öknamn är töntiga oavsett vem de avser)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Levada_Center
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
Som sagt – det tror jag inte...
Det där är en indisk tidning...

Indien är tydligen av historiska skäl 'en aning orienterade' mot Sovjet/Ryssland.

Indien har dessutom 'rätt mycket' ryska vapen...

Man har t.ex. 272(!) st Su-30MKI stridsplan...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... y_aircraft

Whatever. Så du tror att om man bara tar bort Putin och förklarar för ryssarna så kommer de förstå och bli som typ Polen eller Tjeckien?

Njae... Ryssland är Ryssland. Det är något helt annat.
SwedishAdvocate

MWall skrev:
.../ (Öknamn är töntiga oavsett vem de avser) /...
En grej till som vi är diametralt oense om.

Putler är inte vem som helst. Han ljuger om nazism/nazister i Ukraina och är sannolikt skyldig till det värsta folkmordet i Europa sen andra världskriget. Folkmordet i Ukraina är vid det här laget sannolikt värre än det i forna Jugoslavien.
SwedishAdvocate

MWall skrev:
.../ Så du tror att om man bara tar bort Putin och förklarar för ryssarna så kommer de förstå och bli som typ Polen eller Tjeckien? /...
Nej. Som jag redan skrivit ca fem inlägg bak i tråden (!)...
SwedishAdvocate skrev:

Men samtidigt så tycker jag också att det är ganska uppenbart att det finns många – särskilt bland de som är yngre än ~45 – som är lika västligt orienterade som vilken Europé som helst. Frågan är hur många de är. Och hur många av hela befolkningen det egentligen är som är emot Putler och det som han och hans maktapparat står för.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:

Det är ju en icke-oväsentlig fråga. Hur många är det? Har de nåt att säga? Är det en växande majoritet som är för väst och emot Putin eller är det en liten och bråkig minoritet? Jag vet inte.
Men om det finns en gnutta sanning i det ovan nämnda 76%-iga stödet så har vi redan svaret. Det är en stor majoritet som är för Putin och inte emot. Och även om förhållandet mot förmodan hade varit det omvända så hade alltså fortfarande en ganska stor minoritet varit för Putin. Det är ungefär lika många som röstar på sossarna i Sverige, och de ställer faktiskt regeringen i ett samhälle som vi anser är demokratiskt. Putin sitter alltså ganska stabilt om man räknar med svenska majoritetsförhållanden.
Är det sannolikt att Putins motståndare plötsligt tar över makten? Jag vet inte, men det känns ju inte så.
Det är väl kanske betydligt mer sannolikt att en annan, men ändå likadan semi-diktator, puttar Putte från tronen. Men om det är bättre eller sämre vet jag inte heller.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:

Vet inte hur undersökningen görs men oavsett så är det tydligt att han blir mer populär, inte mindre.

Det här narrativet att om Putin försvinner så blir Ryssland som vilket västland som helst är djupt okunnigt.
Att tro att någon tror det är också djupt okunnigt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:

Putler är inte vem som helst. Han ljuger om nazism/nazister i Ukraina och är sannolikt skyldig till det värsta folkmordet i Europa sen andra världskriget. Folkmordet i Ukraina är vid det här laget sannolikt värre än det i forna Jugoslavien.
Om Putin hade läst vad du skriver hade det ju funnits en poäng. Nu blir det ju bara ett störande drag. Trodde först du inte kunde stava. Fick googla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:

Ja? Och därför envisas du med "Putler"? Makes sense...
SwedishAdvocate

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:

“You can please some of the people all of the time, you can please all of the people some of the time, but you can’t please all of the people all of the time”
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:

“You can please some of the people all of the time, you can please all of the people some of the time, but you can’t please all of the people all of the time”
You can please yourself all the time.
Skriv svar