Elbilshatare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

Jag fortsätter köra dieselbil eftersom det inte finns någon elbil som tilltalar trots att jag nu har provat runt lite. Har märkt att bilars design betyder mer för mig än vad jag från början trodde. Nu senast var det Skoda Enyaq som fick mig att reagera positivt.
Men vid provkörning tyckte jag att jag satt för högt. Tillsammans med blygsam släpvagnsvikt och leveranstider bortom ett år(!) får mig att fortsätta med Volvo S90.
Plus att dom höjda bilkostnader jag upplevt på senare tid med ökade bränslekostnader ju cementeras vid köp av elbil. Nu kan jag reglera kostnaderna hjälpligt genom att köra lite mindre.
Jag saknar ett elbilsalternativ.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:

Nja slarvigt uttryckt utav mig. Det är så att elbilsägare sällan direkt säger att det åker elbilen för att det är den bil det vill ha. Det skall alltid lyftas fram andra saker som först. Exempel : Jag åker elbil för det är bra ekonomiskt. Jag åker elbil för det är bra för miljön. Jag åker elbil för att osv osv.
Inte jag åker elbil för det är den bil jag vill ha och den är fantastisk ”punkt”. Det skall alltid komma med försvar eller något annat först.

Lite som att människor skall försvara sig för att det bor på landsbygden, handlar på Coop eller liknande.

Jag själv åker ju elbil, jag har den bil jag vill ha som bruksbil även om jag vill ha en och annan sportbil också. Men jag har den BIL jag vill ha, sen att det råkar vara en elbil är ju bara positivt precis som Mati skriver, den ger en möjlighet att kyla på sommaren, går billigt och har ett jäkla bra andrahandsvärde.
Hur ofta säger nån som kör en vanlig Passat eller V90 att det är deras drömmars bil?

Folk har begränsningar och krav på bilar och så väljer man den man har råd med som bäst uppfyller kraven. Alla bilar innebär ett kompromissande.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Esterox skrev:
.../ Men många i den här tråden måste lyfta blicken och släppa alla andras fossil intresse. /...
Varför då?
Esterox skrev:
.../ Vem bryr sig om grannarna, kollegorna eller värsta fienden åker Fossilt ? /...
Det här handlar om alla fossildrivna fordon på den här planeten. Enligt vetenskaplig konsensus (sen jag vet inte när utantill) så är det totala antalet fossildrivna fordon på intet sätt hållbart.
Esterox skrev:
.../ Varför måste elbilsägare fanatiskt försöka övertala alla andra att det är ELBIL som skall köras och inget annat. /...
Källa på att det här över huvud taget förekommer?

Men återigen: Enligt vetenskaplig konsensus (sen jag vet inte när utantill) så är det totala antalet fossildrivna fordon på intet sätt hållbart.
Esterox skrev:
.../ Ni är ju inte ett dugg bättre än elbilshatare, ni är ju fossilbilshatare och ger elbilar och dess ägare ett rejält dåligt rykte. /...
Det här är din åsikt. Det får stå för dig. Och återigen: Enligt vetenskaplig konsensus (sen jag vet inte när utantill) så är det totala antalet fossildrivna fordon på intet sätt hållbart. Så enligt vetenskaplig konsensus är det du skriver ovan felaktigt. Och utöver klimatkrisen så har vi dessutom 'problematiken' med Putin, Saudiarabien, Iran, Syrien m.fl.
Esterox skrev:
.../ Om andra inte vill ha elbil, vem bryr sig ? /...
Jag bryr mig. Och hela den globala miljörörelsen på den här planeten bryr sig.
Esterox skrev:
.../ Ni som bryr er om att elbilen är så mycket mer ekonomiskt, bryr ni er på samma sätt om att andra kanske köper kläder på Gant istället för H&M, /.../ köper dyr mat osv ?
De här frågeställningarna är inte relevanta för mig utifrån samma aspekter som redan påtalats av jag minns inte vem ovan i tråden.
Esterox skrev:
Ni som bryr er om att elbilen är så mycket mer ekonomiskt, bryr ni er på samma sätt om att andra kanske köper /.../ vatten på flaska istället för att använda kranvatten /...
Självklart bryr jag mig om det här (!) – precis som hela den globala miljörörelsen på den här planeten bryr sig! Plastproduktion samt bristen på återvinning av producerad plast är ett gigantiskt problem! Vatten eller läsk på flaska ger också upphov till växthusgasutsläpp som enligt vetenskaplig konsensus (sen jag vet inte när utantill) för närvarande inte är hållbart.

Två exempel på källor om plast som ett gigantiskt problem:
https://www.nyteknik.se/energi/bisfenol ... er-6416395
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pac ... bage_patch
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Yxel skrev:
”Jag tror på vätgas”

Fick jag höra på jobbet idag

Svarade ”Tror gör man i kyrkan”.
Ja, jo, att väteatomen existerar är vi hyfsat säkra på. :lol:
SwedishAdvocate

Esterox skrev:
.../ Fast vilken fakta baserar du på att just bilen är det största miljöproblemet hos en familj ? Vad vet du kring andras miljöpåverkan m.m. /...
Och hur är det här relevant?

Återigen: Enligt vetenskaplig konsensus (sen jag vet inte när utantill) så är det totala antalet fossildrivna fordon på intet sätt hållbart.
Esterox skrev:
.../ En familj med fossilbil kan ju ha extremt mycket lägre klimatavtryck än en familj utan bil. /...
Har jag ju 'rätt svårt' att se...
Esterox skrev:
.../ Och varför skall du påverka andras beteende om miljö. /...
Varför inte?
Esterox skrev:
.../ Elbilshatarna kommer ju bara växa om du drar fram miljökorten osv.
Det här är din åsikt. Den får stå för dig. Personligen kan jag på intet sätt se något som helst orsakssamband.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Esterox skrev:
Utifrån upplevs det då väldigt flummigt när det skall prackas på andra att du skall åka elbil, det är bra för miljön osv. Istället för att lägga fram det på något annat vis. /...
Det här är din åsikt. Den får stå för dig. Jag håller inte med överhuvudtaget.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag köpte min Tesla för att jag gillar Tesla som produkt. Med mitt körmönster så hade nog vilken elbil som helst fungerat, så jag valde inte Tesla på grund av superchargernätverket (har hittills laddat tre gånger på SuC på drygt 1000 mil). Jag uppskattar den direkta styr- och gasresponsen och den låga krängningen i kurvor även i en högbyggd bil som Model Y. Sitter också oerhört bra i Model Y jämfört med många andra bilar. Framför allt valde jag dock Tesla eftersom det är den första bil jag kört på länge där det känns som man vågat tänka utanför boxen och utmana många av de saker som varit industristandard i bilar hur länge som helst. Deras koncept med låg instrumentpanel som ger obehindrad sikt framåt och minimalt med knappar tilltalar mig oerhört. Man har verkligen haft ett ingenjörstänk och försökt ta bort så mycket onödigt som det bara går. En bil som VW ID4 tilltalar mig inte alls på samma sätt. Känns som en vanlig bil som råkar gå på el.
Så sammafattningsvis så valde jag en Tesla för att det är en Tesla och inte för att det är en elbil.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Tror miljö- och klimatargumentet är ganska meningslöst om man vill få någon att välja en elbil. Framförallt eftersom svenska politiker har velat fram och tillbaka om vad som är miljövänligt. Först var det etanolbilar som skulle rädda världen, sedan var det snåldieslar. Sen kom man plötsligt på att dieslar släpper ut NOx, så de räddar inte alls världen utan ska förbjudas.
Är ju smått ironiskt att jag 2008 fick 10000 kr i miljöbilsbonus av farbror staten för en BMW 118d som nu är förbjuden att köra in i miljözonen på Hornsgatan.
Med den historiken är det ju inte konstigt att man nu drar öronen åt sig när politikerna basunerar ut att nu är det elbilarna som ska rädda världen.
Personligen så tycker jag inte man ska försöka omvända folk alls. Låt alla köra vilken bil de vill och när elbilarna blir tillräckligt bra så kommer de ta över ändå. Har oerhört svårt för pekpinnepolitik där man genom diverse skamargument försöker få befolkningen att ändra beteende. Jag tycker att i ett demokratiskt samhälle med marknadsekonomi så bör det vara upp till var och en att bestämma var man vill bo och hur man vill transportera sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev:
Tror miljö- och klimatargumentet är ganska meningslöst om man vill få någon att välja en elbil. Framförallt eftersom svenska politiker har velat fram och tillbaka om vad som är miljövänligt. Först var det etanolbilar som skulle rädda världen, sedan var det snåldieslar. Sen kom man plötsligt på att dieslar släpper ut NOx, så de räddar inte alls världen utan ska förbjudas.
Är ju smått ironiskt att jag 2008 fick 10000 kr i miljöbilsbonus av farbror staten för en BMW 118d som nu är förbjuden att köra in i miljözonen på Hornsgatan.
Med den historiken är det ju inte konstigt att man nu drar öronen åt sig när politikerna basunerar ut att nu är det elbilarna som ska rädda världen.
Personligen så tycker jag inte man ska försöka omvända folk alls. Låt alla köra vilken bil de vill och när elbilarna blir tillräckligt bra så kommer de ta över ändå. Har oerhört svårt för pekpinnepolitik där man genom diverse skamargument försöker få befolkningen att ändra beteende. Jag tycker att i ett demokratiskt samhälle med marknadsekonomi så bör det vara upp till var och en att bestämma var man vill bo och hur man vill transportera sig.
Jo, det där får man höra ibland.
SwedishAdvocate

tesla newbie skrev:
Tror miljö- och klimatargumentet är ganska meningslöst om man vill få någon att välja en elbil. /...
Det tror inte jag. Jag tror miljö- och klimatargumentet är extremet meningsfullt eftersom det överensstämmer med vetenskaplig konsensus sen jag minns inte hur lång tid tillbaka.
tesla newbie skrev:
Tror miljö- och klimatargumentet är ganska meningslöst om man vill få någon att välja en elbil. Framförallt eftersom svenska politiker har velat fram och tillbaka om vad som är miljövänligt. Först var det etanolbilar som skulle rädda världen, sedan var det snåldieslar. Sen kom man plötsligt på att dieslar släpper ut NOx, så de räddar inte alls världen utan ska förbjudas. /... [Min understrykning.]
Ja... Allt är ju som vanligt politikernas fel. Bilbranschen lobbade säkert ingenting för etanol. De tyckte säkert inte alls att det var jättebra att de kunde fortsätta som vanligt med förbränningsmotor. Och bilbranschen lobbade säkert inte alls för dieselbilar heller. De tyckte säkert inte heller i fallet med dieselbilar att det var skitbra att det bara kunde fortsätta att köra på förbränningsmotor och business as usual. Och de ljög och fuskade ju inte heller med utsläppen från dieselbilar...
tesla newbie skrev:
.../ Är ju smått ironiskt att jag 2008 fick 10000 kr i miljöbilsbonus av farbror staten för en BMW 118d som nu är förbjuden att köra in i miljözonen på Hornsgatan. /...
Är det? Vilka alternativ fanns det 2008? Den bilen släppte trots allt ut betydligt mindre kolidoxid än många andra. Således helt i linje med vetenskaplig konsensus sen jag minns inte hur lång tid tillbaka.
tesla newbie skrev:
.../ Med den historiken är det ju inte konstigt att man nu drar öronen åt sig när politikerna basunerar ut att nu är det elbilarna som ska rädda världen. /...
Vadå "basunerar"? När såg du senast någon politiker i det här landet höja rösten om det här? Än så länge talar de endast i helt vanlig samtalston. Och det som de säger i den här frågan är helt i linje med vetenskaplig konsensus sen jag minns inte hur lång tid tillbaka.
tesla newbie skrev:
.../ Personligen så tycker jag inte man ska försöka omvända folk alls. /...
Personligen så håller jag inte alls med om det här. Och min åsikt baserar jag på vetenskaplig konsensus sen jag minns inte hur lång tid tillbaka.
tesla newbie skrev:
.../ Har oerhört svårt för pekpinnepolitik där man genom diverse skamargument försöker få befolkningen att ändra beteende. /...
Jaha. Personligen ser jag överhuvudtaget inget som helst problem med att informera om vad som är vetenskaplig konsensus sen jag minns inte hur lång tid tillbaka.
tesla newbie skrev:
.../ Jag tycker att i ett demokratiskt samhälle med marknadsekonomi så bör det vara upp till var och en att bestämma var man vill bo och hur man vill transportera sig.
Jag hoppas att en rejäl majoritet av de som lever i ett demokratiskt samhälle anser att det är etiskt och moraliskt korrekt att deras barn och barnbarn också ska kunna få leva sina liv i en biosfär som faktiskt går att leva i. Och att samma människor också anser att det är etiskt och moraliskt korrekt att havsnivåhöjningen avstannar på den nivå den är på idag för att så fort som möjligt återvända till den nivå den var på runt sekelskiftet år 1900.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Bo99 skrev:
Själv vill jag numera inte ha en diskussion om elbilar i jobbets fikarum. Börjar det pratas om elbilar håller jag käften om jag inte får en direkt fråga då alla vet att jag kör elbil. Okunnigheten är enorm när det gäller elbilar. När jag fick frågan om vad min bil drar så sa jag WLTP säger 260 km och när det är fint väder stämmer det men när det blir kallare kan WLTP halveras. Vad kostar det per mil blir nästa fråga? Då säger jag att jag kan inte svara på det då det beror på vad du har för elpris, var du laddar och hur du kör.

En kommentar på att min e-up drar 10,7 kWh/100 km när jag kör till jobbet nu när det är fint väder i Skåne var att det motsvarar xxx hästkrafter. Jag blir bara så trött och skämtar till det istället med att säga att ni med manliga diesel-Volvos får trampa mer på gasen för att jämna ut mitt lägre klimatavtryck. Börjar jag verkligen att försöka bena ut och förklara vad en elbil är och vad det kostar tar det aldrig slut. Den ena dumma kommentaren efter den andra kommer och vissa ser ut som frågetecken och fattar absolut ingenting av vad jag säger och på slutet brukar det komma ett påstående om att en elbil är ju inte så bra egentligen. Då är det förhoppningsvis dags för mig att resa mig upp och gå ut till min buss och köra nästa pass.

Gasdriven är bussen men det hör ju inte hit.
Håller med. Jag har inte så många "elbilshatare" på jobbet, men jag är ensam med elbil på min avdelning och när det kommer nyheter med rubriker som "batteriet behöver bytas på BMW i3 för 300.000kr" (jag körde en i3S då...), "elbilskaos på E6" och "rekordhögt elpris" så blev det ofta jobbiga kommentarer kring det och att jag nog borde ångra att jag bytte till elbil (det har jag ALDRIG gjort!). Och ja, den frågan "hur långt kommer du?" är jag så oerhört trött på. I början utvecklade man sina svar och försökte förklara hur räckvidden skiljer beroende på temperatur och hastighet. Ingen fattade eller så fick man hjärndöda (förlåt...) svar. Nu säger jag bara WLTP-siffran direkt så får dom väl tro att jag kommer 46 mil på motorvägen då...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
jonasl skrev:
Solceller är intressant, jag tror faktiskt de kan vara en del av omsvängningen som jag tycker att jag ser. På landet har det länge varit vanligt med solceller på lantbruksfastigheter, och det blir vanligare och vanligare att ha det även på bostadshus - det hänger nog både ihop med en dröm om att vara självförsörjande och med elprisernas utveckling.

Och är man självförsörjande på el är förstås det tankemässiga steget till elbil rätt kort, att vara självförsörjande även på "bränsle" till bilen är ju drömmen förstås.
Fast självförsörjande är fel ord.

Jag kommer sätta upp solceller av ekonomiska skäl. Tror inte solceller gör någon större samhällsnytta.
Många bäckar små.

När tillräckligt många satt upp och gärna i kombination med någon form av batterilösning (hemmabatteri och/eller elbil) så kommer det göra enorm skillnad jämfört med idag.

Behövs inte mycket yta för att tillgodose världens energibehov.

MVH
Screenshot_20220602-135042.png
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Esterox skrev:
Absolut är det så att du har rätt i att Jerker får framföra det. Men kan vara bra att få lite perspektiv ibland. Upplever många elbilsägare som väldigt inne i sitt spår på just elbil och att det måste finnas ett fokus på varför man kör elbil, antingen är det ekonomiskt eller för miljön. Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.

Utifrån upplevs det då väldigt flummigt när det skall prackas på andra att du skall åka elbil, det är bra för miljön osv. Istället för att lägga fram det på något annat vis.
Hänger man mycket här så framstår dock det inte som flummigt att elbil bara är för ekonomiskt syftet eller miljösyfte. Det borde ju egentligen bara vara en bonus.
Jag lutar faktiskt mer och mer åt att elbilar är de enda bilar jag vill ha.

* Smidigt att kunna temperera kupén på ett enkelt och smidigt sätt året om. Lämna hunden i bilen om man ska in och handla lite även när det är stekhett osv.
* Otroligt bra "vardagsprestanda". Allt är så lätt och harmoniskt jämfört med en stånkande fossilbil som ska växla och greja.
* Smidigt att kunna komma hem med "tom tank" och sen ha fullt på morgonen efter.

Våra bilar går tillsammans uppåt 5000 mil per år. Klart att det finns en liten ekonomisk aspekt där också, konstigt vore annars. Men det handlar mer om prisvärdhet än om faktiska kronor. En riktigt gammal och billig bil hade nog varit billigare i absoluta tal. Men då talar vi om en V70 från 2006 och liknande...
Kör man långt varje år och kan ladda billigt är elbil det billigaste att äga per körd km skulle jag nog säga men det beror på körmönster, andrahandsvärde, reparation, service mm.

Man får plocka fram Excel helt enkelt och se när bilen väl är såld/skrotad. En av anledningarna till just köp av Model 3 var att bilen är det billigaste att äga per körd km som dessutom uppfyller våra behov.

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
Jerker skrev:
fth skrev:
Esterox skrev:
Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Då blir det första gången: jag kör Model X för att det är den bil jag vill ha, det finns ingen annan bil på marknaden idag som jag hellre skulle ha.

Skulle jag få välja vilken bil som helst i hela världen så skulle jag välja den dyraste, sälja den, köpa en ny X, och behålla mellanskillnaden. ;)

/fth
Oj, jag missade den meningen av dig, Esterox, när jag läste igenom inläggen ovan, såg den först nu i fth:s citat. Jag väntar fortfarande på den bil jag verkligen vill ha, vilket är en elbil, men den har inte kommit i produktion än. Då kommer jag att ha köpt en elbil för att det var just den bilen jag ville ha.

Ju mer jag tänker på din citerade mening så antar jag att du menar om man fick välja mellan alla sorters bilar, fossiler, elbilar, vätgasbilar etc. så har du aldrig hört att nån menar att en specifik elbil är den mest eftertraktade? Att en specifik elbil slår alla andra bilar i attraktionskraft? När jag funderar över bilar så tar jag in olika kriterier och ett kriterium för att bilen ska vara attraktiv är ju att den är en elbil. Så jag väljer endast mellan elbilar. En bil som går på fossilt bränsle är per definition oattraktiv. Inget med det drivmedlet gör den bra. Andra kriterier är t.ex. lågt pris, dragkrok, bra lastutrymme. Därför hoppas jag på att Sono Sion kommer i produktion, för det är min drömbil. Hellre den än en Telsa X, för den är t.ex. för dyr. En Tesla X har längre räckvidd, får dra tyngre släp osv. men priset är en så stor nackdel att den faller bort. Med mina kriterier sammanvägda, en bil jag verkligen vill ha framför alla andra, är en bil så som Sono Sion är tänkt att bli.

Så ja, jag vill köra en elbil just för att det är den bil jag vill ha.
Nja slarvigt uttryckt utav mig. Det är så att elbilsägare sällan direkt säger att det åker elbilen för att det är den bil det vill ha. Det skall alltid lyftas fram andra saker som först. Exempel : Jag åker elbil för det är bra ekonomiskt. Jag åker elbil för det är bra för miljön. Jag åker elbil för att osv osv.
Inte jag åker elbil för det är den bil jag vill ha och den är fantastisk ”punkt”. Det skall alltid komma med försvar eller något annat först.

Lite som att människor skall försvara sig för att det bor på landsbygden, handlar på Coop eller liknande.

Jag själv åker ju elbil, jag har den bil jag vill ha som bruksbil även om jag vill ha en och annan sportbil också. Men jag har den BIL jag vill ha, sen att det råkar vara en elbil är ju bara positivt precis som Mati skriver, den ger en möjlighet att kyla på sommaren, går billigt och har ett jäkla bra andrahandsvärde.

Upplever det inte som det minsta ovanligt att andra elbilsägare resonerar precis som jag själv gör... Jag väljer eldrift för att det i mina ögon är överlägset. Som en bonus hjälper man miljön och sin privatekonomi.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Det är också vetenskaplig konsensus att cigaretter är dåligt för lungorna och att alkohol är dåligt för levern. Men ändå fortsätter människor att röka och dricka. Var också en en stor mängd forskare som tyckte att munskydd hjälpte för att hålla nere smittspridningen av Covid, men många svenskar gick glatt omkring utan ändå. Att försöka slå "vetenskaplig konsensus" i huvet på folk för att de ska sluta köra fossilt är rätt dödfött. De kan alltid gräva fram någon forskare som inte håller med om den rådande majoritetsuppfattningen om klimatkänsligheten, typ Lennart Bengtsson. Om du inte ens kan få folk att bära munskydd under en pandemi, när du har ett omedelbart och reellt hot hur ska du kunna få dem att köra elbil för att planeten med hög sannolikhet kommer bli varmare någon gång i framtiden om de inte gör det? Jag är helt med på att det är bra att vi elektrifierar fordonsflottan för att minska CO2 utsläpp och kanske ännu viktigare (i närtid) kolmonoxid- och kväveoxidutsläppen. Men att sälja in det bara som en miljöåtgärd tror jag inte funkar. Är ju bara att läsa valfri diskussionstråd på FB så ser man argumentationen. Antingen är det att elbilsbatterier brinner i parti och minut, eller att utsläppen från batteritillverkningen är enorma eller så är det mer infantila argument som typ "jag vill ha en RIKTIG bil ingen radiobil".
Jag tycker man bör trycka på elbilens fördelar istället.

Jämför kallstart av elbil:
Med kallstart av dieselbil:

Jag vet vilken jag skulle välja :-)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

tesla newbie skrev:
Det är också vetenskaplig konsensus att cigaretter är dåligt för lungorna och att alkohol är dåligt för levern. Men ändå fortsätter människor att röka och dricka. Var också en en stor mängd forskare som tyckte att munskydd hjälpte för att hålla nere smittspridningen av Covid, men många svenskar gick glatt omkring utan ändå. Att försöka slå "vetenskaplig konsensus" i huvet på folk för att de ska sluta köra fossilt är rätt dödfött. De kan alltid gräva fram någon forskare som inte håller med om den rådande majoritetsuppfattningen om klimatkänsligheten, typ Lennart Bengtsson. Om du inte ens kan få folk att bära munskydd under en pandemi, när du har ett omedelbart och reellt hot hur ska du kunna få dem att köra elbil för att planeten med hög sannolikhet kommer bli varmare någon gång i framtiden om de inte gör det? Jag är helt med på att det är bra att vi elektrifierar fordonsflottan för att minska CO2 utsläpp och kanske ännu viktigare (i närtid) kolmonoxid- och kväveoxidutsläppen. Men att sälja in det bara som en miljöåtgärd tror jag inte funkar. Är ju bara att läsa valfri diskussionstråd på FB så ser man argumentationen. Antingen är det att elbilsbatterier brinner i parti och minut, eller att utsläppen från batteritillverkningen är enorma eller så är det mer infantila argument som typ "jag vill ha en RIKTIG bil ingen radiobil".
Jag tycker man bör trycka på elbilens fördelar istället.

Jämför kallstart av elbil:
Med kallstart av dieselbil:

Jag vet vilken jag skulle välja :-)
Ekonomi är oftast det bästa sättet att nå fram till folk.

När oljan sinar och världsmarknadspriset kommer gå högre och högre lär fler och fler byta till elfordon då elektricitet kan framställas förnyelsebart. Vi kommer för eller senare (om vi inte redan är där) komma till punkten att förnyelsebar el är billigast inom ett brett spektrum.

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Ja... Allt är ju som vanligt politikernas fel. Bilbranschen lobbade säkert ingenting för etanol. De tyckte säkert inte alls att det var jättebra att de kunde fortsätta som vanligt med förbränningsmotor. Och bilbranschen lobbade säkert inte alls för dieselbilar heller. De tyckte säkert inte heller i fallet med dieselbilar att det var skitbra att det bara kunde fortsätta att köra på förbränningsmotor och business as usual. Och de ljög och fuskade ju inte heller med utsläppen från dieselbilar...
Just i fallet med etanolbilar har du fel. Etanolbilar var ett extremt svenskt fenomen som politiker hade hittat på. Förutom Sverige var det såvitt jag vet bara Brasilien som satsade på etanol i någon större utsträckning. Bilindustrin ville sälja dieselbilar redan då, inte etanolbilar. Och det lyckades de med i resten av Europa, förutom i Sverige. Medan alla andra länder redan hade gått på dieselbluffen skulle man här i Sverige minsann veta bäst och satsade på etanol istället. Och så skapades pumplagen och alla bensinstationer tvingades att sälja etanol. Det gick sådär. Även om idén kanske var bra så misslyckades detta totalt.
Jag tror faktiskt att just detta är idag en starkt bidragande faktor till att svenskar är extra skeptiska när regeringen "tvingar" alla att byta bränsle. Just etanolmissen lyfts allt för ofta fram som argument när man pratar med elbilsskeptiker. Och jag förstår det på sätt och vis. Man måste vara ganska insatt i ämnet för att kunna förstå att det inte riktigt är samma sak denna gången.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate

tesla newbie skrev:
Det är också vetenskaplig konsensus att cigaretter är dåligt för lungorna och att alkohol är dåligt för levern. Men ändå fortsätter människor att röka och dricka. /...
1. Och? Hur rättfärdigar det här för de som vill förstöra den här planetens biosfär och fortsätta att höja det globala medelvärdet på havsnivån exponentiellt?
2. Inhalerandet av brandrök från 'cigaretter' har mer än halverats i Sverige de senaste 15 åren.
3. Om du har bestämt dig för att inhalera brandrök från en 'cigarett' så drabbar det bara dig själv (förutsatt att du inte tvingar dina barna att andas in densamma). Om du hinkar i dig alkohol till den grad att du får skador på levern så drabbar det också bara dig själv (förutsatt att du inte kör omkring i din elbil med en olaglig promillehalt).
Ja. Båda de här industrierna har en miljöpåverkan som väl antagligen inte är oväsentlig, men jämfört med de totala utsläppen av växthusgaser från fossila bränslen så är utsläppen från tobaks- och alkoholindustrin sannolikt inte så stora (pallar inte ta reda på deras exakta klimatpåverkan jämfört med den totala mängden av alla växthusgasutsläpp).
tesla newbie skrev:
.../ Var också en en stor mängd forskare som tyckte att munskydd hjälpte för att hålla nere smittspridningen av Covid, men många svenskar gick glatt omkring utan ändå. /...
Och? Hur rättfärdigar det här för de som vill förstöra den här planetens biosfär och fortsätta att höja det globala medelvärdet på havsnivån exponentiellt?
tesla newbie skrev:
.../ Att försöka slå "vetenskaplig konsensus" i huvet på folk för att de ska sluta köra fossilt är rätt dödfött.
Återigen: Det är din åsikt. Den får stå för dig. Det finns inga som helst belägg för det du påstår här. Och jag håller inte med om detta påstående på något sätt överhuvudtaget.
tesla newbie skrev:
.../ De kan alltid gräva fram någon forskare som inte håller med om den rådande majoritetsuppfattningen om klimatkänsligheten, typ Lennart Bengtsson. /...
Lennart Bengtsson har ingen som helst vetenskaplig evidens för något som han påstår. Han har helt enkelt ingen som helst alternativ förklaringsmodell till det som en över 97-procentig konsensus av vetenskapen inom det här området slagit fast sen jag minns inte hur lång tid tillbaka. Således kan man helt enkelt skita fullständigt i allt som Lennart Bengtsson påstår inom det här området.
tesla newbie skrev:
.../ Om du inte ens kan få folk att bära munskydd under en pandemi, när du har ett omedelbart och reellt hot hur ska du kunna få dem att köra elbil för att planeten med hög sannolikhet kommer bli varmare någon gång i framtiden om de inte gör det? /...
Jag kan inte se att det skulle finnas några som helst belägg för att det ena i det här fallet skulle utesluta det andra.
tesla newbie skrev:
.../ Jag är helt med på att det är bra att vi elektrifierar fordonsflottan för att minska CO2 utsläpp /...
Det var ju bra det då iallafall.
tesla newbie skrev:
Jag är helt med på att det är bra att vi elektrifierar fordonsflottan för att minska CO2 utsläpp och kanske ännu viktigare (i närtid) kolmonoxid- och kväveoxidutsläppen. Men att sälja in det bara som en miljöåtgärd tror jag inte funkar.
Nehe. Jag tror att du har helt helt fel.
tesla newbie skrev:
.../ Är ju bara att läsa valfri diskussionstråd på FB så ser man argumentationen. Antingen är det att elbilsbatterier brinner i parti och minut, eller att utsläppen från batteritillverkningen är enorma eller så är det mer infantila argument som typ "jag vill ha en RIKTIG bil ingen radiobil".
Jag tycker man bör trycka på elbilens fördelar istället. /...
1. Jag har inte Facebook. Så vad som står där har jag rätt dålig koll på.
2. Om ingen tar debatten på Facebook så blir det självklart därefter. Och om ingen tar debatten i samhället så fortsätter bara folk att gå omkring i sina genomfalska filterbubblor.
SwedishAdvocate

mati skrev:
.../ Man måste vara ganska insatt i ämnet för att kunna förstå att det inte riktigt är samma sak denna gången.
Jag pallar inte 'grotta ner mig' i etanolfrågan. Men precis som du skriver så är det en j---la skillnad på miljöpåverkan när man jämför mellan etanolbilar och elbilar...

Och: Pumplagen kom 2006. De etanolbilar som t.ex. såldes mellan 2006 och 2009 var minst 10 år gamla när Tesla Model 3 lanserades i Sverige... Tiden står inte stilla. Det sker faktiskt en teknikutveckling...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Och: Pumplagen kom 2006. De etanolbilar som t.ex. såldes mellan 2006 och 2009 var minst 10 år gamla när Tesla Model 3 lanserades i Sverige... Tiden står inte stilla. Det sker faktiskt en teknikutveckling...
För en del (många?) människor står tiden faktiskt stilla. Det är ju precis därför man hela tiden måste slåss mot urgamla myter och argument som bygger på saker som kanske var korrekta förr, men inte längre idag. Teknikutvecklingen är i själva verket så snabb att nästan ingen hänger med, om man nu inte är extremt nördig och intresserad.
Jag kommer ihåg en diskussion jag hade för nåt år sedan med en som påstod att största problemet med Li-Jon batterier är att det inte går att återvinna dem. Det hade han stenkoll på eftersom han hade själv haft en ledande position på Stena Recycling i många år. Och det var ju sant när det begav sig. Men så är det inte längre. Och jag förmådde inte att övertyga honom om motsatsen, jag är ju ingen expert inom recycling heller. Det är lätt hänt att man hakar upp sig på gamla sanningar. Det kan ju drabba till och med oss härinne på forumet, trots att vi egentligen alltid vet bäst. ;-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
Jag är helt med på att det är bra att vi elektrifierar fordonsflottan för att minska CO2 utsläpp och kanske ännu viktigare (i närtid) kolmonoxid- och kväveoxidutsläppen. Men att sälja in det bara som en miljöåtgärd tror jag inte funkar.
Kör du egentligen själv elbil?

Jag tror faktisk, att långt de flesta tänker med plånboken i första hand och kanske sen efteråt miljöpåverkan.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Min poäng med cigaretter och alkohol var inte deras miljöpåverkan utan att människor fortsätter göra saker även fast vetenskapen slagit fast att det är dåligt. Vare sig det gäller tobaksrökning eller att köra fossilbil. Mycket av framstegen inom reglering av utsläpp kommer ju från USA, t.ex. var det ju i Kalifornien som man upptäckte VW:s fusk med NOx utsläpp och Al Gore gjorde "En obekväm sanning" redan 2006. Så amerikaner borde ju vara medvetna om att det är dåligt för klimatet och miljön med avgaser. Ändå så är Ford F-150 den mest sålda bilen i USA sedan länge. Vilket är det bästa sättet att få amerikanerna att sluta köpa bensindrivna Ford F-150? Att säga "Köp inte en för då kommer jordens medeltemperatur att stiga okontrollerat?" eller att helt enkelt göra en eldriven pickup som är bättre på alla sätt än den bensindrivna? Typ Rivan R1-T eller Ford F-150 lightning?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
För en del (många?) människor står tiden faktiskt stilla. Det är ju precis därför man hela tiden måste slåss mot urgamla myter och argument som bygger på saker som kanske var korrekta förr, men inte längre idag. Teknikutvecklingen är i själva verket så snabb att nästan ingen hänger med, om man nu inte är extremt nördig och intresserad.
Jag kommer ihåg en diskussion jag hade för nåt år sedan med en som påstod att största problemet med Li-Jon batterier är att det inte går att återvinna dem. Det hade han stenkoll på eftersom han hade själv haft en ledande position på Stena Recycling i många år. Och det var ju sant när det begav sig. Men så är det inte längre. Och jag förmådde inte att övertyga honom om motsatsen, jag är ju ingen expert inom recycling heller. Det är lätt hänt att man hakar upp sig på gamla sanningar. Det kan ju drabba till och med oss härinne på forumet, trots att vi egentligen alltid vet bäst. ;-)
Det sägs ju att gemene mans kunskap i ett ämne som utvecklas, så som elbilar, ligger 5-6-7 år efter var tekniken faktiskt befinner sig, så det är rätt begripligt varför folk gör som de gör och först nu skaffar elbil. Vi har ju påstått sedan 2015, om inte tidigare, att tekniken är mogen och finns att köpa sedan dess.
SwedishAdvocate

Credde skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tesla newbie skrev:
Kör du egentligen själv elbil?
Nej.

Jag håller på och byter karriär. Jag vill ha en elbil med längre räckvidd än en beg. Hyundai Ioniq (originalet), Leaf, i3 etc... Och eftersom jag för närvarande inte har någon fast anställning så har jag inte råd med något som grundversionen av Model 3. Tyvärr. Jag en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi som i teorin går att köra på metangas från biologiskt avfall. Och i Sverige de senaste ~5 åren så har metangasen som utgör biogas även haft sitt ursprung just i biologiskt avfall. Men som med så mycket annat så har Putler's krig komplicerat saker och ting. Tankar jag gas nu så stödjer jag väl Putler. Sen EU infört sitt oljeembargo så är det som jag förstår det bättre för Ukraina ifall jag tankar bensin... Just nu så kör jag dock knappt något alls med den här bilen.
Credde skrev:
.../ Jag tror faktisk, att långt de flesta tänker med plånboken i första hand och kanske sen efteråt miljöpåverkan.
Och jag tror faktisk att de flesta tänker på miljöpåverkan i första hand när det gäller elbilar.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

tesla newbie skrev:
Min poäng med cigaretter och alkohol var inte deras miljöpåverkan utan att människor fortsätter göra saker även fast vetenskapen slagit fast att det är dåligt. Vare sig det gäller tobaksrökning eller att köra fossilbil. /...
Och min poäng var att 1) Allt färre i västvärlden fortsätter med att inhalera brandrök från 'cigaretter'. Och: 2) Om du har bestämt dig för att inhalera brandrök från en 'cigarett' så drabbar det bara dig själv (förutsatt att du inte tvingar dina barna att andas in densamma).

Samt: Det är skillnad på att välja att som individ begå ett långt utdraget självmord, jämfört med att som individ förutom att ta kål på sig själv även välja att sabotera för alla människor som ska komma efter en själv på den här planeten.
tesla newbie skrev:
.../ Mycket av framstegen inom reglering av utsläpp kommer ju från USA, t.ex. var det ju i Kalifornien som man upptäckte VW:s fusk med NOx utsläpp och Al Gore gjorde "En obekväm sanning" redan 2006. Så amerikaner borde ju vara medvetna om att det är dåligt för klimatet och miljön med avgaser. Ändå så är Ford F-150 den mest sålda bilen i USA sedan länge. Vilket är det bästa sättet att få amerikanerna att sluta köpa bensindrivna Ford F-150? Att säga "Köp inte en för då kommer jordens medeltemperatur att stiga okontrollerat?" eller att helt enkelt göra en eldriven pickup som är bättre på alla sätt än den bensindrivna? Typ Rivan R1-T eller Ford F-150 lightning?
Ett av problemen i USA är att det 'Fossilindustriella komplexet' lyckats j---ligt bra med sin massiva missinformationskampanj riktat mot den (sen jag minns inte när) fastslagna vetenskapliga konsensusen gällande klimathotet. Och den engelskspråkiga världen har inte i tillräcklig utsträckning lyckats slå hål på de här lögnerna. Se t.ex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Merchants_of_Doubt

Skriv svar