Sida 4 av 4
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 28 jun 2022 17:53
av mikebike
Jeppe_E skrev:viktorjacobs skrev:Här kommer en helt magkänslebaserad åsikt efter en vecka i en MYLR. Jag ska också säga att jag kommer från en VW Tiguan med 2-liters dieselturbo, så jag är van vid en hyfsat slö bil.
Jag bytte från en MYP till MYLR under våren, och kände i efterhand att det kanske var lite dumt. Skulle jag sakna det roliga i att ha perfomancemodellen? Såhär i efterhand ångrar jag det inte alls. LR är riktigt kul när man trycker till, och väldigt bekväm i alla andra lägen. Sen finns det säkert flera andra anledningar till att MYP hade varit ett bättre köp i mångas ögon, men rent körkänslemässigt så upplever jag verkligen inte LR som en tråkig bil.
Nej, MYLR är inte en tråkig bil att köra, men en MYP är ännu roligare. Efter att ha provkört en MYLR så stod det klart att mitt val av MYP var solklart. Jag kommer från en Model 3 LR, så MYLR kändes lite slö

Samma här, men med acc.boost är MYLR lika snabb.

Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 29 jun 2022 08:54
av backe
mikebike skrev:Jeppe_E skrev:viktorjacobs skrev:Här kommer en helt magkänslebaserad åsikt efter en vecka i en MYLR. Jag ska också säga att jag kommer från en VW Tiguan med 2-liters dieselturbo, så jag är van vid en hyfsat slö bil.
Jag bytte från en MYP till MYLR under våren, och kände i efterhand att det kanske var lite dumt. Skulle jag sakna det roliga i att ha perfomancemodellen? Såhär i efterhand ångrar jag det inte alls. LR är riktigt kul när man trycker till, och väldigt bekväm i alla andra lägen. Sen finns det säkert flera andra anledningar till att MYP hade varit ett bättre köp i mångas ögon, men rent körkänslemässigt så upplever jag verkligen inte LR som en tråkig bil.
Nej, MYLR är inte en tråkig bil att köra, men en MYP är ännu roligare. Efter att ha provkört en MYLR så stod det klart att mitt val av MYP var solklart. Jag kommer från en Model 3 LR, så MYLR kändes lite slö

Samma här, men med acc.boost är MYLR lika snabb.

Vad kostar acc-boost? Var beställer man den till MYLR?
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 29 jun 2022 08:56
av kenjon
I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 29 jun 2022 09:07
av backe
kenjon skrev:I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.
Jag får inte inte upp den där på min bil? Kanske kommer senare?
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 29 jun 2022 09:36
av mikebike
backe skrev:kenjon skrev:I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.
Jag får inte inte upp den där på min bil? Kanske kommer senare?
Märkligt, den fanns där från dag 1 för mig. Får du upp de andra alternativen (EAP, FSD)?
Det är inte en leasingbil?
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 29 jun 2022 10:08
av acorn
mikebike skrev:backe skrev:kenjon skrev:I appen under Uppgraderingar - Programvaruuppdateringar. 19 200 kr.
Jag får inte inte upp den där på min bil? Kanske kommer senare?
Märkligt, den fanns där från dag 1 för mig. Får du upp de andra alternativen (EAP, FSD)?
Det är inte en lrasingbil?
En ännu dummare fråga, det är inte en MYP för där finns ju inte alternativet.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 01 jul 2022 16:13
av Strebern
Jag har acc. boost på min bil, och jag kan bara säga en sak: KÖP!, det är definitivt skillnad 0-100.
Däremot EFTER 100 km/h så verkar den vara lika snabb som innan, dvs prestandan är innan 100 km-strecket.
Men det är väl värt pengarna om man gillar trycket i accelerationen.
Före acc. boost = inga ryckningar i styrningen och inget däckgnugg ut ur rondeller.
Efter acc. boost = det drar lite i ratten vid acceleration som inte är 100% spikrak, och ur kurvor i samma fart som innan går antispinnet lättare in, man får köra lite annorlunda men fortare går det.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 01 jul 2022 19:50
av mikebike
Strebern skrev:Jag har acc. boost på min bil, och jag kan bara säga en sak: KÖP!, det är definitivt skillnad 0-100.
Däremot EFTER 100 km/h så verkar den vara lika snabb som innan, dvs prestandan är innan 100 km-strecket.
Men det är väl värt pengarna om man gillar trycket i accelerationen.
Före acc. boost = inga ryckningar i styrningen och inget däckgnugg ut ur rondeller.
Efter acc. boost = det drar lite i ratten vid acceleration som inte är 100% spikrak, och ur kurvor i samma fart som innan går antispinnet lättare in, man får köra lite annorlunda men fortare går det.
Det känns som om.pedalmappningen ändrats också, den reagerar snabbare på gaspådrag.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 01 jul 2022 19:53
av Lurkern
19.200 för turbo-gas?
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 01 jul 2022 20:02
av Tiimpan
För 9000kr kanske. Jag kör mest på chill(mode)

Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 01 jul 2022 21:18
av mikebike
På nyare Volvo är det allt man får vid uppgradering. På mina Volvo fick man i alla fall 25 hkr.
Min egen "mätning" gav 10% högre hastighet vid acceleration en given sträcka efter acc.boost.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 31 jul 2022 01:09
av MY Tesla
Jag testade min MYP med Dragy och klockade 0-100 på 3,96 sek!
Ska göra ett nytt försök med bättre uppvärmt batteri nån dag….
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 31 jul 2022 01:18
av flamman
MY Tesla skrev:Jag testade min MYP med Dragy och klockade 0-100 på 3,96 sek!
Ska göra ett nytt försök med bättre uppvärmt batteri nån dag….
Kul! Vad hade du för SoC? (Ska spela stor roll sägs det)
Värt att notera är också att 3,7 sekunder för MYP är med avdrag för 1ft roll-out. Så 3,96 sekunder är nog enligt spec.
LR 5,0 sekunder anges är utan något sådant avdrag.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 31 jul 2022 04:21
av AAKEE
flamman skrev:
Kul! Vad hade du för SoC? (Ska spela stor roll sägs det)
Värt att notera är också att 3,7 sekunder för MYP är med avdrag för 1ft roll-out.
Europeiska MYP har LG-batteriet på ca 79kWh.
Det kan precis leverera den effekt som MYP ger, minns inte exakt men någonstans runt 80-85% räcker batteriets effekt för att leverera det bilen kan ta emot.
För detta krävs det dessutom att batteriet är tillräckligt varmt. Minns inte exakt, kanske min 30-35grader, men man bör ha laddat med DC före iallafall.
Rolloutbiten: M3P ska göra 0-100 på 3.3 med rollout men det är många som kört 3.3 utan rollout med tex dragy. Jag har kört 3.31 med Dragy vid kall väderlek, dvs kall asfalt. Då hade jag 90-70% SOC och DC-laddat batteri, började vid runt 45C som sedan sjönk successivt. Har Panasonic 2170L / E3LD som levererar mer effekt än bilen behöver om man har ok SOC och batteritemp.