Räckvidd: En mycket positiv överraskning är att räckvidden är likvärdig med EV6 GT Line på motorväg med farthållare aktiverad (och samma däck/fälgar som jag hade på min GT Line). För mig är det då det är viktigast med bra räckvidd, då det är så jag kör på längre resor som kräver laddning längs vägen. På kortare vardagsturer runt stan är förbrukningen högre, men då spelar det inte så stor roll (förutom 10-15% högre kostnader för hemmaladdning).
Komfort: Det jag oroade mig mest för innan jag fick bilen var sätena. Min rygg är inte i toppskick och jag var orolig över att det inte finns något justerbart svankstöd. Oron var obefogad, sätena är superbekväma. Jag upplever inga ryggproblem alls även under lite längre körningar. Men det är verkligen väldigt sportiga ”bucket seats”. Jag är 1,77 m och normalt byggd, och de passar mig som handen i handsken. Men om man är har en bredare kroppstyp kan det vara en väl tight passform. Även huvudutrymmet är betydligt mer begränsat i GT med soltak jämfört med min GT Line utan soltak
Jag är den enda som kör bilen, så för mig spelar det ingen roll att sätena är manuellt justerbara. Om ni är två eller flera förare som delar bilen kan det kanske vara irriterande.
Ljudnivån är något lägre i GT än i GT Line, när man kör på samma däck. Jag är inte säker på varför det är så, och det förvånade mig. När jag sätter på 21-tummarna till våren förväntar jag mig att den är högre, även om informationen hos transportstyrelsen säger att den är 2 db lägre även med standarddäck.
Den justerbara fjädringen är märkbart hårdare än i GT Line, framförallt bak, även i komfortläge. Men den är inte alls stötig eller obekväm. Kia har verkligen gjort ett grymt jobb med fjädringen. Bekväm, samtidigt som jag fortfarande får en bra känsla för vägen utan att den kränger för mycket.
Prestanda: Prestandan är såklart fantastisk, även jämfört med GT Line. Nu när det är vinter är bilen helt klart greppbegränsad snarare än effektbegränsad. Trots det är accelerationen galen. Speciellt i högre hastigheter, där den utklassar GT Line. Det bara drar och drar, ända upp till hastighetsgränsen och beyond.
Jag gillar också verkligen att jag kan justera styrning, fjädring, effektuttag, slip-differentialen, elektronisk stabilitetskontroll, etc., på precis det sätt jag vill. På så sätt kan jag konfigurera den till en bekväm fjädringsinställning, exakt styrning, full ESC och samtidigt maximal effekt. Det är så jag gillar att köra den för det mesta, nu när det är vinter. Och om jag vill ha en mer sportig upplevelse när sommaren kommer kan jag justera inställningarna.
GT eller GT Line AWD?: Det vettiga svaret är förmodligen GT Line. Den har gott om kraft (mer än de flesta antagligen någonsin skulle behöva), längre räckvidd på standardhjul/däck och elektriskt justerbara framsäten. Men mitt hjärta älskar GT. Prestandan är inte av den här världen, och jag gillar styrningen och fjädringen bättre än i GT Line.
Jag uppskattar också verkligen tekniken och att jag kan justera bilens inställningar för att passa de körförhållanden/ det humör jag befinner mig i för tillfället. Så om man har lite extra pengar och gillar prestanda och teknik, välj GT! Även om räckvidden är lägre på pappret, så skiljer sig den verkliga räckvidden och tiden du skulle spendera på längre resor väldigt lite från GT Line.
EV6 GT kontra konkurrenterna: I mina ögon finns det ingen konkurrens. För mig är e-GMP-plattformen är den bästa EV-plattformen som finns. Åtminstone för mig, som använder bilen både som pendlare och för längre resor, skulle det vara svårt att välja något annat än en Kia/Hyundai byggd på den plattformen. Prestandamässigt är GT också före sina konkurrenter, med konsekvent acceleration även vid lägre SoC och mycket bättre setup i allmänhet (jag jämför främst med Model Y, Mach-e GT har jag inte testat).
Det är svårt att förstå hur jag kunde få en EV& GT för drygt 150 kkr mindre än en MYP med med motsvarande färg/utrustning (plus en hel del utrustning till). Det känns som jag gjort ett riktigt klipp!
Det enda problem jag har med bilen är att jag inte kan drömma om en annan bil i nuläget. Lotus Eletre verklar i och för sig jäkligt nice, men hamnar i en helt annan prisklass om man vill ha motsvarande prestanda. Så jag antar att det är den jag får dumköpa så småningom