Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Postat: 17 dec 2015 15:31
Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
Instämmer! Grymt besked idag, men det har varit "much ado about nothing" me nevs. Börjar det rulla ut bilar för svensk marknad 2017 som det stod någonstans blir det spännande! Den som lever får se.dstr skrev:Jag väntar med att äta upp min hatt tills bilarna börjar rulla av bandet.Herr X skrev:100 miljarder och 150 000 elbilar är inte dåligt jobbat! Då måste alla som misstrott NEVS böja sig och be om ursäkt! Jag börjar... *ursäktsböj*
Så enkelt är det inte. I ordersumman finns saker som eftermarknad, utbildningar osv.Svenssons skrev:Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
Klart man ska fira i Trollhättan. Men några 100 miljarder lär det inte gå dit. Det var den totala satsningen som var på 100 miljarder och NEVS ska bygga fabrik i Kina där det flesta av de 250 000 bilarna ska produceras. I Trollhättan ska man bygga rena plåtkarosser till de första 9-3orna, som sedan skickas till Kina för att bli bilar, och på sikt verkar det som att även plåtkarosserna för 9-3 ska produceras i Kina.Nemesis skrev:Instämmer! Grymt besked idag, men det har varit "much ado about nothing" me nevs. Börjar det rulla ut bilar för svensk marknad 2017 som det stod någonstans blir det spännande! Den som lever får se.
Oavsett måste Trollhättan fira ordentligt i helgerna att kineser pumpar in 100 miljarder i just den lilla hålan i världen. Motsvarar för övrigt Volvo cars omsättning för 2014. Så om ordern är utsmetad på fem år ploppade det över en dag ner 1/5s Volvo i Trollhättanär väl iofs det Saab har varit ungefär...
Det är därför jag skrev "kring 400 tkr" men på något sätt måste alla omkostnader räknas in i priset per bil. Det går ju knappast att sälja en bil för 300 tkr om bilen och kringtjänster kostat 400 tkr, blir inte så särskilt lönande då.dstr skrev:Så enkelt är det inte. I ordersumman finns saker som eftermarknad, utbildningar osv.Svenssons skrev:Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
Du behöver inte äta upp någon hatt, du behöver bara göra en *ursäktsböj*dstr skrev:Jag väntar med att äta upp min hatt tills bilarna börjar rulla av bandet.
Jepp, som Kalmarbo tror jag inte på Kinesiska megaplaner innan jag sett ett konkret resultat.Bod skrev:Bara det inte blir som andra Kinesiska Luftslott som i Kalmar och kostnaden för snabbtåg
http://www.barometern.se/ekonomi/kinesi ... -i-kalmar/
http://www.dn.se/ekonomi/svt-kinesiskt- ... i-sverige/
Kör i princip dagligen för bi grushögarna som är vad som är kvar efter Fanerdun här i Kalmar. Intressant och passande namn på journalisten hos Barometern förresten... Null Ingen.Bod skrev:Bara det inte blir som andra Kinesiska Luftslott som i Kalmar och kostnaden för snabbtåg
http://www.barometern.se/ekonomi/kinesi ... -i-kalmar/
http://www.dn.se/ekonomi/svt-kinesiskt- ... i-sverige/
Tittar du på en traditionell biltillverkares omsättning så är väl cirka hälften (give or take...) från bilförsäljning - resten är service, reservdelar, licenser osv.Svenssons skrev:Det är därför jag skrev "kring 400 tkr" men på något sätt måste alla omkostnader räknas in i priset per bil. Det går ju knappast att sälja en bil för 300 tkr om bilen och kringtjänster kostat 400 tkr, blir inte så särskilt lönande då.dstr skrev:Så enkelt är det inte. I ordersumman finns saker som eftermarknad, utbildningar osv.Svenssons skrev:Verkar som priset per bil ligger kring 400 tkr om ordern är värd 100 miljarder och det rör sig om 250 000 bilar.
Bolaget som köper bilarna kommer ju behöva skicka vidare kostnaden för service, licenser, transporter osv till slutkunden så även ifall Nevs skulle sälja bilen för 200tkr + 200tkr med övriga kostnader så hamnar ju slutpriset på 400 tkr till slutkund. Nu verkar det mer vara bluff, kanske för att locka till sig investerare eller fördröja inkasso men som sagt var så måste alla omkostnader på något sätt räknas in i slutpriset till slutkunden.dstr skrev:Tittar du på en traditionell biltillverkares omsättning så är väl cirka hälften (give or take...) från bilförsäljning - resten är service, reservdelar, licenser osv.Svenssons skrev:Det är därför jag skrev "kring 400 tkr" men på något sätt måste alla omkostnader räknas in i priset per bil. Det går ju knappast att sälja en bil för 300 tkr om bilen och kringtjänster kostat 400 tkr, blir inte så särskilt lönande då.
Om någon köper X bilar från andra sidan jorden så kommer dom behöva bygga upp en serviceorganisation, reservdelslager osv.
Se där ja. Vem var det som skulle äta upp sin hatt tidigare? Det kanske inte är nödvändigt...Lasse skrev:http://teknikensvarld.se/nevs-miljardaf ... ff-232123/ verkar inte speciellt lovande.
Nja, i slutändan verkar det handla mest om Sveriges Radios bristande kunskaper i kinesiska.Lasse skrev:http://teknikensvarld.se/nevs-miljardaf ... ff-232123/ verkar inte speciellt lovande.