.../ Jag kan så klart ha fel i mitt antagande men skulle vilja citera Marques Brownlee:
I’ve completely gotten used to the yoke, to the point where if given an option to switch to a normal wheel, I wouldn’t take it
https://insideevs.com/news/538286/marqu ... mind-yoke/
Han hade ganska hård kritk med yoken när han först testade bilen. "This is bad!" sa han och han var verkligen mest kritisk till knapparna även om han är ganska nyanserad i att det kommer kräva mycket "lära om". /...
Känns ju tveksamt att han någonsin kört i en liten/mindre rondell... Men som sagt – det är väl kanske inte mer komplicerat än att man väl helt enkelt får skita i att blinka ut ur såna rondeller.
Á la BMW ...eller nåt.
Har kört en hyr-Plaid två veckor under olika perioder i år. Blinkersknapparna fungerade tyvärr superdåligt. Lyckades blinka på första försöket 50% av gångerna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Har kört en hyr-Plaid två veckor under olika perioder i år. Blinkersknapparna fungerade tyvärr superdåligt. Lyckades blinka på första försöket 50% av gångerna.
Det beror på att du inte är en äkta Tesla-fanboy.
Då hade det funkat perfekt.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.
Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.
Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.
Alla tekniska filosofier har sina för- och nackdelar. Det många verkar bortse ifrån är att Tesla kan tillverka - och leverera - sina bilar till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Och större antal. Priset till kund är ju alltid marknadsmässigt och så länge de säljer alla bilar de bara kan tillverka finns det ju ingen anledning att sänka priserna.
Men självklart finns det mindre som kan krångla också när bilarna blir gamla. De gamla S har ju visat sig vara ganska slitstarka trots höga mil och oprövad konstruktion.
Skillnaden är också att Teslas lösning blir bättre med tiden medan den man köper från andra tillverkare är vad den är. Sämre i början absolut men mjukvara är något som utvecklas till skillnad från hårdvaran.
Här vill jag ge lite credit till Porsche som precis uppdaterat min 2020 års Taycan till 2023 års programvara. Visserligen tog det fyra dagar på verkstad istället för 25 minuter på parkeringen, men ändå! Nu känns den som ny igen.
Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.
Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.
Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.
Alla tekniska filosofier har sina för- och nackdelar. Det många verkar bortse ifrån är att Tesla kan tillverka - och leverera - sina bilar till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Och större antal. Priset till kund är ju alltid marknadsmässigt och så länge de säljer alla bilar de bara kan tillverka finns det ju ingen anledning att sänka priserna.
Men självklart finns det mindre som kan krångla också när bilarna blir gamla. De gamla S har ju visat sig vara ganska slitstarka trots höga mil och oprövad konstruktion.
Skillnaden är också att Teslas lösning blir bättre med tiden medan den man köper från andra tillverkare är vad den är. Sämre i början absolut men mjukvara är något som utvecklas till skillnad från hårdvaran.
Här vill jag ge lite credit till Porsche som precis uppdaterat min 2020 års Taycan till 2023 års programvara. Visserligen tog det fyra dagar på verkstad istället för 25 minuter på parkeringen, men ändå! Nu känns den som ny igen.
Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.
Skillnaden är att på BMWn funkar det avsevärt bättre medans Teslans ”autopilot” är i klass med Volvos. Rent praktiskt en nervös liten övningsförare.
Så även om G05 är ett stycke onödig dunderklump funkar basala saker som dynamiska strålkastare, regnsensor, adaptiv farthållare och filhållning. Teslas får ju spader när väglinjerna ändrar sig. Höll på riktigt att dö skrämseldöden i Österrike när vägen gick från en- till tvåfiligt i Teslan.. (M3 -21).
Idag när jag var ute och körde roade jag mig med att tänka på hur det hade funkat med blinkersknappar på ratten istället för spak.
Cirkulationsplatser: Inga problem i de jag passerade.
Mina (små) hemmakvarter: Mycket svårt eftersom man först blinkar vänster och sedan måste blinka höger två gånger medan man svänger.
Ut från fickparkering: Funkar inte heller utan att titta på ratten.
Jag medger att jag är en smula förändringsobenägen, men trots att mina tidigare bilar har haft växelspak i mittkonsolen och knappar på ratten för farthållaren så tycker jag att Teslas rattspak fungerar bättre.