Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Postat: 10 okt 2022 02:58
Bara för att hålla kostnaderna nere. 

Det handlar inte om antingen eller, det handlar om att kombinera information från flera källor.Bengt skrev:Det finns säkert för- och nackdelar med både kameror och USS. Med Vision hittar bilen t ex en p-ruta även om det inte står bilar i rutorna bredvid, men det funkar inte med USS.
Ja, och det verkar Tesla ha stora problem med.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Dom flesta 360-system (om inte alla) använder väl sensorer för att detektera ett hinder och kameror för att identifiera?Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
No shit. Du får det att låta som att detta är svårare än att bara köra med en typ av sensor. Det är det inte.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Det överlåter jag åt programutvecklarna att avgöra, men ju mindre kod desto bättre.Curik skrev:No shit. Du får det att låta som att detta är svårare än att bara köra med en typ av sensor. Det är det inte.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Bengt skrev:Det överlåter jag åt programutvecklarna att avgöra, men ju mindre kod desto bättre.Curik skrev:No shit. Du får det att låta som att detta är svårare än att bara köra med en typ av sensor. Det är det inte.Bengt skrev:Det stämmer i teorin, men sen gäller det för systemet att veta när det ska lita på vilket system.
Detta handlar inte om lagom. Det handlar om att Tesla chansar på att de ska klara att upprätthålla funktionaliteten utan ultraljudsensorer. Bara en sånn sak att de faktiskt kommer sälja bilar utan Park assist är för mig rätt sjukt.Bengt skrev:Precis som med allt annat, lagom är bäst.
Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inteAAKEE skrev:Det sprang upp två älgar på vägen nyss framför min bil. Jag såg den första i riktigt god tid och tänkte att jag kan ge det två sekunder innan jag bromsar för att se om bilen reagerar. Det gjorde den inte alls.
Första älgen var mitt på vägen och det gick varken passera framför eller bakom.
Den var lätt inom radaravstånd, så en radar hade definitivt sett och kunnat f bilen att bromsa.
”Vision” verkade inte se älgarna alls.
Det är så urbota dumt att disabla radarn så jag har inga ord.
Det behöver finnas någon yta som kan reflektera signalen (typ metall eller vatten) och det gör det ju normalt inte på ett djur. Däremot är det förhållandevis trivialt med en kamera..Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inteAAKEE skrev:Det sprang upp två älgar på vägen nyss framför min bil. Jag såg den första i riktigt god tid och tänkte att jag kan ge det två sekunder innan jag bromsar för att se om bilen reagerar. Det gjorde den inte alls.
Första älgen var mitt på vägen och det gick varken passera framför eller bakom.
Den var lätt inom radaravstånd, så en radar hade definitivt sett och kunnat f bilen att bromsa.
”Vision” verkade inte se älgarna alls.
Det är så urbota dumt att disabla radarn så jag har inga ord.
kunnat se tidigare heller tycker jag, men det är ju så jäkla sällan det händer också så…
Vissa bilar har IR-kamera...Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inteAAKEE skrev:Det sprang upp två älgar på vägen nyss framför min bil. Jag såg den första i riktigt god tid och tänkte att jag kan ge det två sekunder innan jag bromsar för att se om bilen reagerar. Det gjorde den inte alls.
Första älgen var mitt på vägen och det gick varken passera framför eller bakom.
Den var lätt inom radaravstånd, så en radar hade definitivt sett och kunnat f bilen att bromsa.
”Vision” verkade inte se älgarna alls.
Det är så urbota dumt att disabla radarn så jag har inga ord.
kunnat se tidigare heller tycker jag, men det är ju så jäkla sällan det händer också så…
Det behöver inte finnas metall.Curik skrev:Det behöver finnas någon yta som kan reflektera signalen (typ metall eller vatten) och det gör det ju normalt inte på ett djur. Däremot är det förhållandevis trivialt med en kamera..
Tesla har såklart ingen animering för älgar (”än”).Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inte
kunnat se tidigare heller tycker jag, men det är ju så jäkla sällan det händer också så…
Jag sa heller inte att det behövs metall, men metall och vatten är bra reflektorer.AAKEE skrev:Det behöver inte finnas metall.Curik skrev:Det behöver finnas någon yta som kan reflektera signalen (typ metall eller vatten) och det gör det ju normalt inte på ett djur. Däremot är det förhållandevis trivialt med en kamera..
Både människor och djur reflekterar radarvågor. Metall har bättre reflektion men på 100m är det inget problem. Människor och djur består av minst 70% vatten.
Forskning runt att klassificera människor med radar visar att det svåra är att just klassificera, detektion fungerar bra med en bosch 77Ghz bilradar egentligen framtagen för att fungera som radar till farthållare.
I mitt fall hade inte det behövts någon klassificering. Det var en väldigt stor målyta som rörde sig mitt på vägen, och den var i vägen för bilen.
"Animeringen" har inget med radarn att göra. Teslor kan se (och rendera) hundar på samma sätt som den ser vägkoner och soptunnor - men det är med hjälp av kameran.AAKEE skrev:Tesla har såklart ingen animering för älgar (”än”).Bjelke skrev:Hur bra ser radarn ”icke-metall” förresten? Just älgar och andra djur känns det som att bilen inte
kunnat se tidigare heller tycker jag, men det är ju så jäkla sällan det händer också så…
Curik skrev:
Klassificering behövs oavsett hur stort objektet är, det borde du ha koll på.
AAKEE skrev:Curik skrev:
Klassificering behövs oavsett hur stort objektet är, det borde du ha koll på.
Så om man inte vet vad det är som är ivägen, kör man på det. Smart.
Du och Tesla tänker lika
Bra video, tack. Känner jag blir irriterad när jag ser detta dock. Har försökt få svar av säljaren om man kan bli påtvingad en bil utan parkeringshjälp. Han ger inget svar utan pratar i gåtor och menar att detta är en förbättring, yeah rightAnonym skrev:Intressant genomgång av teslas förändring av Munro