Sida 4 av 4
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 11 okt 2022 20:02
av SwedishAdvocate
LarsOJ skrev:Bjelke skrev:LarsOJ skrev:mati skrev:LarsOJ skrev:Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
Vilket inte borde vara så tycker jag. I kronor och ören har dieselpriset ökat mycket mer än spotpriset. Det är alltså jämfört med en fossilbil lönsammare än någonsin att köra på hemmaladdad el, trots att det är dyrare än tidigare. I september betalade jag i snitt 1,43kr/kWh spotpris, vilket är typ tre gånger mer än i fjol, men fortfarande billigt per mil. Tyvärr har priserna för snabbladdning exploderat fullständigt. De har i vissa fall ökat procentuellt nästan lika mycket som spotpriset, vilket innebär att snabbladdning nu kan vara det i särklass dyraste sättet att fylla på med energi.
Visst är det så att elen elen hemma är billigare än på snabbladdare men i mitt fall med firmabilar så skulle vi vara förpassade till snabbladdning. Avvaktar beställning på fler bilar. Har EN Id Buzz på gång men den kommer jag kunna ladda delvis på företaget så kanske inte total katastrof även om den kostar 250.000kr mer än motsvarande diesel..
Åker dina killar hem med transportbilar? Här åker dom flesta till firman och byter till sina privata, då skulle
dom ju kunna laddas på natten iaf

och dom åker sällan mer än 10 mil på en dag fast vi bor glest här
i Bollnäs-trakten (milt sagt)…
Polarn har en elfirma tex och dom har tre elbilar nu som laddas på natten enbart, fast dom kör ju med
ganska små bilar då…
Ja har små bilar också men inga gubbar som bor i närheten så de tar bilen hem och utgår hemifrån. Skulle ta flera timmar extra i sthlm trafiken att åka och byta bilar
Men ingen panik vi byter nog när jag ser att det finns en uppsida förutom miljön. Den billigaste bilen jag har nu är en liten skåpbil som går på etanol. 16kr/litern. Vem hade kunnat tro att etanol skulle bli bra igen

Varför kan inte dina anställda ladda hemma? Bor de i flerfamiljshus? Kan man inte ändra på det? Varför inte sätta de lokala Miljöpartisterna och Centerpartisterna på att ändra på det?
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 11 okt 2022 20:38
av LarsOJ
SwedishAdvocate skrev:
Varför kan inte dina anställda ladda hemma? Bor de i flerfamiljshus? Kan man inte ändra på det? Varför inte sätta de lokala Miljöpartisterna och Centerpartisterna på att ändra på det?
Ja lägenhet i stan. Gatuparkeringar.
Är även väldigt oklart skattemässigt hur de skulle få ersättning för kostnader även om de kunde ladda hemma.
Och frivilligt prata med miljöpartister.. nä då kör jag hellre diesel i 100år till.
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 12 okt 2022 12:41
av Jeppe_E
Dafro skrev:jonasl skrev:niklas12 skrev:
Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
Vi har ambitionen att det ska vara självkostnadspris + ett litet fast påslag varje månad för förvaltningskostnader. Men jag förstår att stora laddoperatörer vill köra bundna avtal över tid för att ha något slags förutsägbarhet, att jämföra deras prissättning med timspotpriserna är inte riktigt görbart.
Nu verkar kabeln till Polen komma igång igen, eller om det är vinden som försvunnit, priserna är "som vanligt" från imorgon

Har slutat blåsa.
Nä, verkligen inte. just nu så står vindkraften för 17% av all energi vi producerar i Sverige. I princip hela exporten.
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 12 okt 2022 12:43
av Dafro
Jeppe_E skrev:Dafro skrev:jonasl skrev:niklas12 skrev:
Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
Vi har ambitionen att det ska vara självkostnadspris + ett litet fast påslag varje månad för förvaltningskostnader. Men jag förstår att stora laddoperatörer vill köra bundna avtal över tid för att ha något slags förutsägbarhet, att jämföra deras prissättning med timspotpriserna är inte riktigt görbart.
Nu verkar kabeln till Polen komma igång igen, eller om det är vinden som försvunnit, priserna är "som vanligt" från imorgon

Har slutat blåsa.
Nä, verkligen inte. just nu så står vindkraften för 17% av all energi vi producerar i Sverige. I princip hela exporten.
Lägg till mycket då, var ju uppåt 45-50% vind när det var lågt pris.
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 12 okt 2022 12:46
av SwedishAdvocate
LarsOJ skrev:SwedishAdvocate skrev:
Varför kan inte dina anställda ladda hemma? Bor de i flerfamiljshus? Kan man inte ändra på det? Varför inte sätta de lokala Miljöpartisterna och Centerpartisterna på att ändra på det?
Ja lägenhet i stan. Gatuparkeringar.
Är även väldigt oklart skattemässigt hur de skulle få ersättning för kostnader även om de kunde ladda hemma.
Och frivilligt prata med miljöpartister.. nä då kör jag hellre diesel i 100år till.
Det kanske finns några andra än miljöpartister som skulle kunna fixa det... Någon som har ngn idé? Finns det ngn kommunal mark i närheten av där dina anställda bor? Skulle kommunen/kommunerna kunna sätta upp några laddstolpar inom typ 5 minuters cykeltur från där dina anställda bor?
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 12 okt 2022 12:50
av Thed75
Vår andrabil går på etanol som drar 18% mer än 95. Tänkte köpa en till el men behåller nog den här tills kriget och inflationen lagt sig om det inte blir elbilsrea före det
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 12 okt 2022 13:08
av Jeppe_E
Dafro skrev:Jeppe_E skrev:Dafro skrev:jonasl skrev:niklas12 skrev:
Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
Vi har ambitionen att det ska vara självkostnadspris + ett litet fast påslag varje månad för förvaltningskostnader. Men jag förstår att stora laddoperatörer vill köra bundna avtal över tid för att ha något slags förutsägbarhet, att jämföra deras prissättning med timspotpriserna är inte riktigt görbart.
Nu verkar kabeln till Polen komma igång igen, eller om det är vinden som försvunnit, priserna är "som vanligt" från imorgon

Har slutat blåsa.
Nä, verkligen inte. just nu så står vindkraften för 17% av all energi vi producerar i Sverige. I princip hela exporten.
Lägg till mycket då, var ju uppåt 45-50% vind när det var lågt pris.
Så i natt kommer det att blåsa mycket igen då?
Det finns liite andra triggers än bara vindkraften.

Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 12 okt 2022 16:36
av dfa
Jeppe_E skrev:Dafro skrev:
Lägg till mycket då, var ju uppåt 45-50% vind när det var lågt pris.
Så i natt kommer det att blåsa mycket igen då?
Det finns liite andra triggers än bara vindkraften.

Kraftig OT för tråden (men detta är TCS)
Gissar att månadspriset på el för oktober kommer att bli lägre än både augusti och september.
Medelspottpriset för oktober ligger idag på 67 öre enligt Vattenfall, så för att komma upp till 240 öre i snitt (augusti/september nivåer) krävs ett medelpris på över 350 öre för resten av dagarna i månaden.
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Postat: 13 okt 2022 19:55
av Dafro
Jeppe_E skrev:Dafro skrev:Jeppe_E skrev:Dafro skrev:niklas12 skrev:
Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
Vi har ambitionen att det ska vara självkostnadspris + ett litet fast påslag varje månad för förvaltningskostnader. Men jag förstår att stora laddoperatörer vill köra bundna avtal över tid för att ha något slags förutsägbarhet, att jämföra deras prissättning med timspotpriserna är inte riktigt görbart.
Nu verkar kabeln till Polen komma igång igen, eller om det är vinden som försvunnit, priserna är "som vanligt" från imorgon

Har slutat blåsa.
Lägg till mycket då, var ju uppåt 45-50% vind när det var lågt pris.
Så i natt kommer det att blåsa mycket igen då?
Det finns liite andra triggers än bara vindkraften.

Bara för att det var billigt för att det blåste så betyder ju inte det att om det är billigt så måste det blåsa. Trodde jag du förstod.
