Sida 4 av 12
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:02
av Jaegaern
jonasl skrev:Det beställs nog ev och annan bil ikväll hos de som man kan klicka hem bilar hos.
Ärligt talat tycker jag det är ett ok sätt att avveckla på jämfört med att bara inte fylls på pengar i budgeten. Nu blir det mera ärliga förutsättningar.
Sen ligger det väl i linje med tidölagets politik att inte avveckla malus, gissar snarare på att vi får se ökande skatter för elbilana i förlängningen.
Håller med.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:08
av Thed75
Credde skrev:Är det bara jag som tycker det är bra att man faktisk avvecklar bonusen nu. Säljs ju så många laddbara bilar nuförtiden så man inte behöver någon bonus - eller är det ett tecken att marknaden inte fungerar? Man kan se det är en bonus, att malus är kvar på fossilbilar.
Exakt. Finns bättre miljöåtgärder. Är övertygad om att priserna kommer sjunka på sikt. Bidrag ska inte användas i onödan
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:17
av Raptor
Thed75 skrev:Credde skrev:Är det bara jag som tycker det är bra att man faktisk avvecklar bonusen nu. Säljs ju så många laddbara bilar nuförtiden så man inte behöver någon bonus - eller är det ett tecken att marknaden inte fungerar? Man kan se det är en bonus, att malus är kvar på fossilbilar.
Exakt. Finns bättre miljöåtgärder. Är övertygad om att priserna kommer sjunka på sikt. Bidrag ska inte användas i onödan
När jag valde bil så jämförde jag priset med övriga Europa och speciellt med länder utan miljöbonus så som Finland (och Danmark?? Minnet är kort) . Den bil jag valde kostar lika mycket precis överallt.
De flesta bilarna kostar lika mycket överallt. Kia ev6 och tesla är dock dyrare i Sverige än många andra EU länder.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:23
av Marsa
LarsOJ skrev:Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Sjönk priset på t.ex model Y när den inte längre omfattades av bonusen?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:28
av Stalis
Hur ska Transportstyrelsen kunna verifiera att en bil beställts senast 2022-11-08?
Kommer de att begära in listor på alla utestående beställningar redan nu? Eller finns det krav på bilhandlare att hantera beställningslistor på ett sätt som förhindrar fusk?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:31
av elnice87
Regeringen borde verkligen klargöra vad de menar med ” Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret”.
Läser man det upp och ner så innebär det i princip att alla bilar som levereras 2022 men är berättigade till utbetalning först 2023 måste uppfylla kraven för bonus på utbetalningsdatum och ej som tidigare när bilen ställs på första gången. Så kommer Skatteverket med ny lista i december så kanske många bilar blir över 700k men de ej var det vid påställning så blir man då utan bonus om bilen är över 700k vid utbetalningsdag under 2023. Trodde först det var ett snyggt sätt för regeringen att avsluta klimatbonus men verkligen inte det om ovan stämmer.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:35
av Jeppe_E
Stalis skrev:Hur ska Transportstyrelsen kunna verifiera att en bil beställts senast 2022-11-08?
Kommer de att begära in listor på alla utestående beställningar redan nu? Eller finns det krav på bilhandlare att hantera beställningslistor på ett sätt som förhindrar fusk?
Antar att du behöver visa en beställningsbekräftelse från handlaren.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:40
av Fredrik j
Jeppe_E skrev:Stalis skrev:Hur ska Transportstyrelsen kunna verifiera att en bil beställts senast 2022-11-08?
Kommer de att begära in listor på alla utestående beställningar redan nu? Eller finns det krav på bilhandlare att hantera beställningslistor på ett sätt som förhindrar fusk?
Antar att du behöver visa en beställningsbekräftelse från handlaren.
När jag beställt ny bil har jag fått ett papper på det. Orderbekräftelse kallas det väl?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:41
av Jeppe_E
Fredrik j skrev:Jeppe_E skrev:Stalis skrev:Hur ska Transportstyrelsen kunna verifiera att en bil beställts senast 2022-11-08?
Kommer de att begära in listor på alla utestående beställningar redan nu? Eller finns det krav på bilhandlare att hantera beställningslistor på ett sätt som förhindrar fusk?
Antar att du behöver visa en beställningsbekräftelse från handlaren.
När jag beställt ny bil har jag fått ett papper på det. Orderbekräftelse kallas det väl?
Ja.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:44
av anna__
Sen är väl frågan om man köpt en bil med diverse tillbehör och som landar över 700.000 så kanske det ändå inte blir någon bonus, tidigare kunde man ha lite tur om skatteverket inte uppdaterat sina listpriser men med orderbekräftelsen så står allt svart på vitt
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:47
av Legato
Hur kan ingen ha plockat denna ännu? Jag var nära nyss, men kände att eventuellt ha fem bilar på "gården" om några månader blir lite väl mkt
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/LR ... o#overview
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 22:59
av Jeppe_E
Credde skrev:Är det bara jag som tycker det är bra att man faktisk avvecklar bonusen nu. Säljs ju så många laddbara bilar nuförtiden så man inte behöver någon bonus - eller är det ett tecken att marknaden inte fungerar? Man kan se det är en bonus, att malus är kvar på fossilbilar.
Du har inte funderat över att försäljningen är så hög JUST pga bonusen? Jag är ganska övertygad om att detta är ett hårt slag för elbilar i 400-450 kkr klassen. Dessutom kommer ju leasingavgiften att bli galet hög.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 23:15
av Marsa
LarsOJ skrev:taliz skrev:Jag hade inte köpt två nya, dyra, elbilar på rad utan bonus.
Med senaste årets galna prishöjningar har det varit för dyrt även med bonus.
Nu med galna priser och ingen bonus finns det inte någon som helst chans att jag kommer köpa ny elbil i närtid. Jag lär knappast vara ensam om det heller.
Marknaden gick från krasch till stendöd.
Kommer blir total kollaps för bilbranschen.
Om det där bidraget på 50’ gör så stor skillnad för dig så är det nog klokt att inte köpa ny bil oavsett.
Men tror du inte priserna kommer sjunka då om du spår en krash och kollaps för bilbranchen?
Det finns åtminstone två fall där bonusen spelar en stor roll i finansieringen av bilen.
Första fallet är leasing, där bonusen slås ut på ett begränsat antal månader (12-36 typ). Där kan månadskostnaden med eller utan bonus vara en vesäntlig del av månadskostnaden (upp till ca 50%).
Den andra är vid privatköp när man använder bonusen för att "finansiera" kontantinsatsen. Antingen genom ett separat lån eller låna av sina sparpengar och återställa efter bonusen betalats ut.
Så, ja. Bonusen kan spela en avgörande roll i finansieringen av bilen.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 07 nov 2022 23:26
av Jeppe_E
Marsa skrev:LarsOJ skrev:taliz skrev:Jag hade inte köpt två nya, dyra, elbilar på rad utan bonus.
Med senaste årets galna prishöjningar har det varit för dyrt även med bonus.
Nu med galna priser och ingen bonus finns det inte någon som helst chans att jag kommer köpa ny elbil i närtid. Jag lär knappast vara ensam om det heller.
Marknaden gick från krasch till stendöd.
Kommer blir total kollaps för bilbranschen.
Om det där bidraget på 50’ gör så stor skillnad för dig så är det nog klokt att inte köpa ny bil oavsett.
Men tror du inte priserna kommer sjunka då om du spår en krash och kollaps för bilbranchen?
Det finns åtminstone två fall där bonusen spelar en stor roll i finansieringen av bilen.
Första fallet är leasing, där bonusen slås ut på ett begränsat antal månader (12-36 typ). Där kan månadskostnaden med eller utan bonus vara en vesäntlig del av månadskostnaden (upp till ca 50%).
Den andra är vid privatköp när man använder bonusen för att "finansiera" kontantinsatsen. Antingen genom ett separat lån eller låna av sina sparpengar och återställa efter bonusen betalats ut.
Så, ja. Bonusen kan spela en avgörande roll i finansieringen av bilen.
Exakt! Jag är ganska övertygad att vi ser en rejäl minskning i bilförsäljningen. Naturligtvis som en del av inflation/ränteläget, men även pga just detta. Tror att leasingen kommer att minska rejält.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 02:00
av Pontus
Thed75 skrev:Credde skrev:Är det bara jag som tycker det är bra att man faktisk avvecklar bonusen nu. Säljs ju så många laddbara bilar nuförtiden så man inte behöver någon bonus - eller är det ett tecken att marknaden inte fungerar? Man kan se det är en bonus, att malus är kvar på fossilbilar.
Exakt. Finns bättre miljöåtgärder. Är övertygad om att priserna kommer sjunka på sikt. Bidrag ska inte användas i onödan
Lite OT har det sagts något om att ta bort andra onödiga bidrag?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 05:43
av HenrikC
Det här är så dumt. Först höja bidraget till 70000 från 40000 av ingen anledning alls, sedan hux flux införa pristak och avslutningsvis ta bort det helt från en dag till en annan. Det hade varit mycket bättre att behålla 40000 för alla bilar och sedan trappa ner det till 20000 till 2023 och fasa ut det 2028 eller så.

Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 06:36
av wannabee
Bra att det tas bort ofta är ju bilarna mycket dyrare att köpa just i Sverige än i andra länder tex Tyskland, om dessa prisskillnader kvarstår hoppas jag folk beställer sina bilar utomlands tills vi får vettiga priser här i landet.
Jag vet att tex vagnskadegarantin skiljer, men tex Tesla har varit mycket dyrare i Sverige än i Tyskland även om vagnskadegarantin räknas med, åtminstone innan kronan föll.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 06:59
av Stalis
Jeppe_E skrev:Fredrik j skrev:Jeppe_E skrev:Stalis skrev:Hur ska Transportstyrelsen kunna verifiera att en bil beställts senast 2022-11-08?
Kommer de att begära in listor på alla utestående beställningar redan nu? Eller finns det krav på bilhandlare att hantera beställningslistor på ett sätt som förhindrar fusk?
Antar att du behöver visa en beställningsbekräftelse från handlaren.
När jag beställt ny bil har jag fått ett papper på det. Orderbekräftelse kallas det väl?
Ja.
Vad jag egentligen vill peka på är den stora risken för fusk. Alla andra bevis som behövs för bonusutbetalning är sådant som staten har kontroll på: registreringsdatum, nybilspris enligt skatteverket samt att första ägaren har kvar bilen.
Men nu är det plötsligt en papperslapp upprättad av två personer med stort incitament att tjäna 50 000 kr extra som blir nödvändig för utbetalningen.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 07:08
av OvePaHornet
Läste en kommentar om det hela som jag verkligen håller med om… ” Anledningen är ju att företag som Hedin bil utnyttjat systemet genom att erbjuda privatleasing billigt på korttidshyra 12 månader. Hedin får då de 50 eller 70000:- och kan sedan sälja bilen eller exportera den med skyhög vinst.
Hedin är den som utnyttjat detta mest av alla.”
Såklart bara en del av det hela, men ändå tänkvärt!
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 07:21
av Honkan
Tycker man skulle ta pengarna till Solceller för hushållen och kanske ännu mer subvention av laddboxar och batterier.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 07:34
av mati
wannabee skrev:Bra att det tas bort ofta är ju bilarna mycket dyrare att köpa just i Sverige än i andra länder tex Tyskland, om dessa prisskillnader kvarstår hoppas jag folk beställer sina bilar utomlands tills vi får vettiga priser här i landet.
Jag vet att tex vagnskadegarantin skiljer, men tex Tesla har varit mycket dyrare i Sverige än i Tyskland även om vagnskadegarantin räknas med, åtminstone innan kronan föll.
Dåligt exempel. I Tyskland har bonusen över flera år legat på 9000€, alltså väsentligt mycket mer än vad det någonsin har varit i Sverige.
Vagnskadegarantin är en del av förklaringen, den högre svenska momsen en annan. Ett tredje skäl är att basutrustade bilar i Tyskland oftast är sämre än i Sverige (ingen rumpvärme osv).
Men största förklaringen är nog att det helt enkelt går att ta mer betalt för en bil i Sverige.
I fallet med elbilar, och främst Tesla, är man tvungen att sälja dem billigare, för tyskarna skulle inte köpa dem annars. Dels på grund av att de är konservativa och hellre kör på diesel. Men också på grund av de skyhöga elpriserna i Tyskland. Det lönar sig helt enkelt inte för dem att köra på el.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 07:36
av Arctic Drifter
Honkan skrev:Tycker man skulle ta pengarna till Solceller för hushållen och kanske ännu mer subvention av laddboxar och batterier.
Absolut, jag håller med. En godkänd installation av solceller är så mycket bökigare att montera ner och exportera än en bil. Dessutom görs investeringen med lång tidshorisont och hade bidragit till elsystemet.
Jag är såklart nöjd med att själv få bonus men samhällsekonomiskt känns det motiverbart att avsluta detta med miljöbonus av fordon.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 08:10
av pejvic
anna__ skrev:Jäkligt dum fråga men 700.000 regeln gäller väl fortfarande? Som klubbades av tidigare regering
Ja, ingen bonus på bilar över 700k. Och skulle jag vara ute efter en LR så skulle jag lägga order snabbt. Priserna bör gå upp eftersom vi har samma priser som USA. Din totala risk är 2500 och skall du inte ha bilen nu så skjut upp leveransen. Du låser då priset på den lägre nivån.
Jag gissar på att det kommer andra incitament för elbilar. Vi har redan straffskatter på Bensin och Dieselbilar så det är ett incitament i sig. Men Pourmokhtari säger tydligt att vi skall köra elbilar i Sverige. Och miljözoner är redan på gång. Så nåt kommer säkert. Dessa julklappar på 70.000 var kanske lite väl överdrivet. De borde slopat för hybrider redan 2015 och sen borde de aldrig ökat från 60 till 70.000. Och sedan fasat ut den.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 09:00
av Frippanecci
Undrar om jag inte ska lägga om min MYP till en MY SR.. gör jag det idag, så är den ju bonusberättigad.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 09:08
av Andersen
Frippanecci skrev:Undrar om jag inte ska lägga om min MYP till en MY SR.. gör jag det idag, så är den ju bonusberättigad.
Men bara om priset när du får ut den är under 700k _enligt Skatteverkets lista_. Dvs om Tesla höjer priset vid årskiftet, Skatteverket följer efter på sin nybilslista, och du inte får leverans förrän Q1... så är du blåst.
Om jag förstått det rätt.