Sida 4 av 5

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 18:08
av chaffis75
jonasl skrev:
Laddade vår MY LR här om natten, Easee säger att vi förbrukade 33.4kWh, bilen säger att den fick 33kWh. Liten skillnad, men försumbar om det inte är mer än så.
Ladd förluster antar jag.. Ganska små tycker nog jag.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 18:19
av backe
jonasl skrev:
Laddade vår MY LR här om natten, Easee säger att vi förbrukade 33.4kWh, bilen säger att den fick 33kWh. Liten skillnad, men försumbar om det inte är mer än så.

Uppger bilen decimaler? Annars rundas 33,4 kWh av ner till 33 kWh.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 18:55
av jonasl
Den verkar faktiskt inte ange några decimaler, inte i historiken i alla fall. Hade loggning kopplad till bilen förut men håller på att bygga om tekniken hemma så jag loggar inget nu, där har jag för mig att det stod mer exakt.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 18:59
av LarsOJ
jonasl skrev:
Den verkar faktiskt inte ange några decimaler, inte i historiken i alla fall. Hade loggning kopplad till bilen förut men håller på att bygga om tekniken hemma så jag loggar inget nu, där har jag för mig att det stod mer exakt.
Hur loggar du förvärmning? Nyfiken.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 20:22
av mati
LarsOJ skrev:
Okej låter bra. Är ditt årsmedel på 1,6kWh/mil vad du tar från nätet eller vad statistiken visar i bilen? Jag har hyfsad kolla på förbruknings siffror för själva körningen på olika bilar men det är ju bara halva sanningen.

Synd att ingen för statistik på miltal för elbilar då hade jag fått svar på min fråga ovan.
Jag räknar med vad bilarna visar. E-Golfen ligger i årsmedel strax under 15kWh/100km. (Det hade varit mindre om vi hade kört på de fula men energibesparande originalfälgarna).
Ioniq5 ligger såhär långt efter 10,5 månader på 16,8kWh/100km. Jag antar att snittet ökar något till mitten av december när vintern kommer och den fyller 1 år. Säg 17 då. Siffran är lite missvisande eftersom jag kört väldigt mycket med släp hela sommarn. Men det är enda siffran jag har.
Laddförlusterna ligger omkring 10%, det beror på en massa saker, temperaturen, laddeffekten osv. Vi laddar uteslutande hemma, alltså AC. Vid snabbladdning gissar jag att laddförlusterna ökar.
Säg i vårt fall alltså omkring 18kWh/100km för båda bilar med förlusterna inräknade.
För bara ett år sedan såg det helt annorlunda ut. Då hade jag en e-tron som låg runt 25kWh/100km i årsmedel. Och hade jag inte snålkört den enligt konstens alla regler så hade den nog legat strax under 30. Det är därför jag säger att man nog inte ska stirra sig blint på vad dagens elbilar förbrukar i snitt. En del av dem, eller kanske rentav majoriteten, är allt annat än snåla. Men jag utgår ifrån att detta kommer förändras snart i takt med att tillverkarna lär sig hur man bygger snålare elbilar. Jag hoppas att energikrisen har den effekten. Det hade den på 70-talet.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 20:36
av LarsOJ
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Okej låter bra. Är ditt årsmedel på 1,6kWh/mil vad du tar från nätet eller vad statistiken visar i bilen? Jag har hyfsad kolla på förbruknings siffror för själva körningen på olika bilar men det är ju bara halva sanningen.

Synd att ingen för statistik på miltal för elbilar då hade jag fått svar på min fråga ovan.
Jag räknar med vad bilarna visar. E-Golfen ligger i årsmedel strax under 15kWh/100km. (Det hade varit mindre om vi hade kört på de fula men energibesparande originalfälgarna).
Ioniq5 ligger såhär långt efter 10,5 månader på 16,8kWh/100km. Jag antar att snittet ökar något till mitten av december när vintern kommer och den fyller 1 år. Säg 17 då. Siffran är lite missvisande eftersom jag kört väldigt mycket med släp hela sommarn. Men det är enda siffran jag har.
Laddförlusterna ligger omkring 10%, det beror på en massa saker, temperaturen, laddeffekten osv. Vi laddar uteslutande hemma, alltså AC. Vid snabbladdning gissar jag att laddförlusterna ökar.
Säg i vårt fall alltså omkring 18kWh/100km för båda bilar med förlusterna inräknade.
För bara ett år sedan såg det helt annorlunda ut. Då hade jag en e-tron som låg runt 25kWh/100km i årsmedel. Och hade jag inte snålkört den enligt konstens alla regler så hade den nog legat strax under 30. Det är därför jag säger att man nog inte ska stirra sig blint på vad dagens elbilar förbrukar i snitt. En del av dem, eller kanske rentav majoriteten, är allt annat än snåla. Men jag utgår ifrån att detta kommer förändras snart i takt med att tillverkarna lär sig hur man bygger snålare elbilar. Jag hoppas att energikrisen har den effekten. Det hade den på 70-talet.
Tack för utförligt svar!

Ja bilarna blev mindre och tråkigare/slöare efter oljekrisen men det var nödvändigt. Fint med elbilar att de kan vara snåla men ändå väldigt effektstarka. Ger mig hopp om att kunna få tag i en stor, snål (jmf bensin), stark elektrisk pickup inom några år.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 20:45
av Teslaspolen
Har haft möjligheten att köra lite samma rutter med både en 2017 Model X och 2017 Ioniq EV...

Det är helt sinnessjukt vad X:en drar i småkörningar. 100 kWh räckte till möjligen mindre än Ioniq:ens cirka 27 kWh... :shock:
På längre resor blir det lite bättre för X:en, men det rör sig trots det i runda slängar om dubbla förbrukningen emot Ioniq, så räckvidden blir bara cirka dubbla trots runt tre- eller fyrdubbelt så stort batteri. Samtidigt är 60 kW på 27 kWh riktigt rappt medans 80-90 kW på 100 kWh segt som sirap. Och då ska man inte ens tala om inköpspris, vad däck, försäkring och annat kostar. Känns som jag gjort ett rätt bra bilval ändå med tanke på elpriserna i år...

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 21:03
av mati
Det var likadant med min e-tron. Batteriet var 2,5x så stort som e-Golfens batteri. Men den kom bara 1,5 gånger så långt. Men i motsats till Ioniq EV snabbladdar inte e-Golfen så bra. Och det gör den till en ganska dålig långfärdsbil. Ändå så använde vi Golfen till längre turer så länge man klarade sig med en eller två snabbladdningar. Den oftanligt mycket lägre förbrukningen, i kombination med då ganska låga priser för snabbladdning, var liksom skäl nog att inte ta den törstiga e-tron.
Nu med Ioniq5 är det en helt annan femma. Den drar försumbart mer än e-Golfen. Samtidigt är den mycket större och går lätt dubbelt så långt, tack vare ett mer än dubbelt så stort batteri.
Och ja, priset för Ioniq 5 ligger i en helt annan division än för e-tron. Och försäkringskostnaden är skrattretande låg, typ en femtedel eller nåt. Nu så i efterhand känns det bara galet vilka dyra bilar man åkt omkring i. Aldrig mer.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 30 okt 2022 22:00
av jonasl
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Den verkar faktiskt inte ange några decimaler, inte i historiken i alla fall. Hade loggning kopplad till bilen förut men håller på att bygga om tekniken hemma så jag loggar inget nu, där har jag för mig att det stod mer exakt.
Hur loggar du förvärmning? Nyfiken.
Jag tänkte bara försöka räkna ut laddförluster genom att se skillnaden mellan vad bilen säger att jag laddat jämfört med vad boxen säger. Sen exakt vad förlusten består i kan jag förstås inte se.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 12:01
av LarsOJ
jonasl skrev:
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Den verkar faktiskt inte ange några decimaler, inte i historiken i alla fall. Hade loggning kopplad till bilen förut men håller på att bygga om tekniken hemma så jag loggar inget nu, där har jag för mig att det stod mer exakt.
Hur loggar du förvärmning? Nyfiken.
Jag tänkte bara försöka räkna ut laddförluster genom att se skillnaden mellan vad bilen säger att jag laddat jämfört med vad boxen säger. Sen exakt vad förlusten består i kan jag förstås inte se.
Kul att höra resultatet! Jag gissar att bilar som står ute/kallgarage lägger en del kWh på värmning av batteri och kupe men dessa siffror syns ju aldrig på förbrukningen i bilen.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 12:16
av mati
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Den verkar faktiskt inte ange några decimaler, inte i historiken i alla fall. Hade loggning kopplad till bilen förut men håller på att bygga om tekniken hemma så jag loggar inget nu, där har jag för mig att det stod mer exakt.
Hur loggar du förvärmning? Nyfiken.
Jag tänkte bara försöka räkna ut laddförluster genom att se skillnaden mellan vad bilen säger att jag laddat jämfört med vad boxen säger. Sen exakt vad förlusten består i kan jag förstås inte se.
Kul att höra resultatet! Jag gissar att bilar som står ute/kallgarage lägger en del kWh på värmning av batteri och kupe men dessa siffror syns ju aldrig på förbrukningen i bilen.
Det är nog så, uppvärmning syns inte när man förvärmer bilen innan avfärd. Samma sak gäller ju faktiskt även fossilbilar med bränslevärmare. De slurpar i sig massvis med soppa utan att det syns i statistiken.
Själv har jag börjat att sänka värmen i kupén till 17 grader, eller rentav stänga av den helt. Det funkar bra så länge utetemperaturen inte sjunker alltför långt under 10 grader. Rump- och rattvärme räcker gott och väl, och de drar betydligt mindre el än kupévärmaren.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 12:34
av Teslaspolen
mati skrev:
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Den verkar faktiskt inte ange några decimaler, inte i historiken i alla fall. Hade loggning kopplad till bilen förut men håller på att bygga om tekniken hemma så jag loggar inget nu, där har jag för mig att det stod mer exakt.
Hur loggar du förvärmning? Nyfiken.
Jag tänkte bara försöka räkna ut laddförluster genom att se skillnaden mellan vad bilen säger att jag laddat jämfört med vad boxen säger. Sen exakt vad förlusten består i kan jag förstås inte se.
Kul att höra resultatet! Jag gissar att bilar som står ute/kallgarage lägger en del kWh på värmning av batteri och kupe men dessa siffror syns ju aldrig på förbrukningen i bilen.
Det är nog så, uppvärmning syns inte när man förvärmer bilen innan avfärd. Samma sak gäller ju faktiskt även fossilbilar med bränslevärmare. De slurpar i sig massvis med soppa utan att det syns i statistiken.
Själv har jag börjat att sänka värmen i kupén till 17 grader, eller rentav stänga av den helt. Det funkar bra så länge utetemperaturen inte sjunker alltför långt under 10 grader. Rump- och rattvärme räcker gott och väl, och de drar betydligt mindre el än kupévärmaren.
Faktiskt samma. Jag kan ju inte ens förvärma utan att använda krånglig timer, så på kortare ärenden, för t.ex mathandling så är värmen helt onödig fram tills att det blir frost på rutan. Skrapa den har jag inte lust med, den tiden är förbi. Jag sitter ju ändå i ytterjackan som jag utan problem hade kunnat cykla i. Men i bilen så sitter jag ju skyddat från fartvinden.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 12:40
av Arctic Drifter
Jag har en elmätare i centralen enbart för Easee-boxen, jag kan återkoppla när jag ikväll läser av siffrorna för oktober.

Enligt Tesla-appen har jag laddat 847 kWh under oktober, 90 % är laddat hemma (46 % hemma enligt Tesla dock). Så ger hyffsad siffra att få ut en snitt för.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 16:04
av mati
Teslaspolen skrev:
Faktiskt samma. Jag kan ju inte ens förvärma utan att använda krånglig timer, så på kortare ärenden, för t.ex mathandling så är värmen helt onödig fram tills att det blir frost på rutan. Skrapa den har jag inte lust med, den tiden är förbi. Jag sitter ju ändå i ytterjackan som jag utan problem hade kunnat cykla i. Men i bilen så sitter jag ju skyddat från fartvinden.
Förvärming funkar inte för mig heller. Appen har inte haft kontakt med bilen sen i september, och redan innan dess har klimatanläggningen inte gått att styra via appen. Verkstan skyller på att jag har fel mobiltelefon. Nåväl...
Nej som sagt, just nu är det helt okej att köra utan värme. Häromdagen var det bara 4 grader ute, och då började vindrutan imma igen efter en stund. Då satt jag på värmen en liten stund. Men sen stängde jag av den igen och jag tyckte faktiskt inte att det blev kallt i bilen. Rumpvärmen brassade på så mycket att jag ändå tyckte det var rejält varmt.
Men med sambon i bilen är det annorlunda, hon tycker att det är kallt fast värmen är på 22 grader. Men då är det nog bara bilens konstiga klimatstyrning som värmer och kyler helt rändom och som gör att det ändå inte blir varmt. Men det är en annan diskussion.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 20:44
av LarsOJ
mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Faktiskt samma. Jag kan ju inte ens förvärma utan att använda krånglig timer, så på kortare ärenden, för t.ex mathandling så är värmen helt onödig fram tills att det blir frost på rutan. Skrapa den har jag inte lust med, den tiden är förbi. Jag sitter ju ändå i ytterjackan som jag utan problem hade kunnat cykla i. Men i bilen så sitter jag ju skyddat från fartvinden.
Förvärming funkar inte för mig heller. Appen har inte haft kontakt med bilen sen i september, och redan innan dess har klimatanläggningen inte gått att styra via appen. Verkstan skyller på att jag har fel mobiltelefon. Nåväl...
Nej som sagt, just nu är det helt okej att köra utan värme. Häromdagen var det bara 4 grader ute, och då började vindrutan imma igen efter en stund. Då satt jag på värmen en liten stund. Men sen stängde jag av den igen och jag tyckte faktiskt inte att det blev kallt i bilen. Rumpvärmen brassade på så mycket att jag ändå tyckte det var rejält varmt.
Men med sambon i bilen är det annorlunda, hon tycker att det är kallt fast värmen är på 22 grader. Men då är det nog bara bilens konstiga klimatstyrning som värmer och kyler helt rändom och som gör att det ändå inte blir varmt. Men det är en annan diskussion.
Okej ni två verkar ju inte göra av med massa kWh på förvärmning iaf. :)

Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 21:06
av martinot
Min erfarenhet är att laddförlusterna på sommaren (när man inte förvärmer kupé/batteri), som kommer sig av förluster i likriktarna/laddarna och den inre resistansen i battericellerna, totalt ligger på ca 7-8%.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 31 okt 2022 21:10
av martinot
LarsOJ skrev:
Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
Jag har inte mätt hur mycket som går åt för föruppvärmningen av kupé på vintern, men tycker att det är så smidigt att jag skiter i om det kostar några kronor.

För vår dieselbil, som jag förvärmer på antingen diesel (genom att köra motorn i 20 min innan avfärd) eller via kupévärmare när det finns inkopplat, så lär det oavsett kosta mer och dra mer än förvärmningen av elbilarna som vi har (som bägge har värmepumpar).

Så nackdel för vår dieselbil på vintern oavsett, känns som rätt givet oavsett att jag inte räknat exakt på hur mycket. Klar vinst för våra elbilar i detta perspektivet.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 06:40
av mati
LarsOJ skrev:
Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
Det stämmer. Det är en stor fördel med elbil att kunna ha AC eller värme igång utan avgaser. Vi brukar förvärma e-Golfen på vintern när det är riktigt kallt ute. Den används ju varje dag av sambon. Men eftersom bilarna står inne (ej uppvärmt garage) behöver vi inte skrapa rutor eller så. Det är i så fall en ren komfortgrej att förvärma. Den har dessutom uppvärmd framruta med värmetrådar. Vindrutan kan inte isa igen. Även ACn kan vi ibland ha igång i e-Golfen när bilen står parkerad i solen.
Ioniqen har jag däremot aldrig förvärmt. För det första används den inte lika regelbundet, och för det andra så har det aldrig funkat att starta förvärmning eller AC via appen. Det är faktiskt en nackdel med Ioniq5 att det inte fungerar, åtminstone inte i exemplaret jag har fått, men jag orkar inte tjata om det. Det går trots allt väldigt fort att få upp värmen i en elbil när man börjat köra.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 07:02
av jonasl
Jag glömmer oftast att starta förvärmningen men som du säger så är det inget jätteproblem. Bilen blir ju varm fort ändå.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 07:08
av mati
Enda gången jag kan tycka att det är riktigt fördelaktigt att kunna förvärma bilen är inför långfärd på vintern när man behöver all räckvidd man kan få. Det är ett sätt att trycka in mer energi i bilen än vad som ryms i batteriet.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 07:45
av chaffis75
Slällan jag förvärmer bilen o h de gäller både vår diesel och elbil.
1. Elbilen går så snabb upp i värmen ändå så behövs liksom inte.
2. Vill inte slösa diesel och släppa ut avgaser i onödan även om de behövs på denna bilen då de tar en stund att få värme.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 09:24
av jonasl
mati skrev:
Enda gången jag kan tycka att det är riktigt fördelaktigt att kunna förvärma bilen är inför långfärd på vintern när man behöver all räckvidd man kan få. Det är ett sätt att trycka in mer energi i bilen än vad som ryms i batteriet.
Förra vintern hade jag bara 10A enfas-laddning så de gånger jag försökte hade bilen ändå bränt några procent batteri. Hoppas på bättring i vinter :)

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 12:03
av LarsOJ
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
Jag har inte mätt hur mycket som går åt för föruppvärmningen av kupé på vintern, men tycker att det är så smidigt att jag skiter i om det kostar några kronor.

För vår dieselbil, som jag förvärmer på antingen diesel (genom att köra motorn i 20 min innan avfärd) eller via kupévärmare när det finns inkopplat, så lär det oavsett kosta mer och dra mer än förvärmningen av elbilarna som vi har (som bägge har värmepumpar).

Så nackdel för vår dieselbil på vintern oavsett, känns som rätt givet oavsett att jag inte räknat exakt på hur mycket. Klar vinst för våra elbilar i detta perspektivet.
Självklart är det försumbart ekonomiskt men vi diskuterade snittförbrukning på elbilar i Sverige generellt. Har hört siffror i tråden mellan 1,6-3 kWh mil med något sorts konsensus kring 2,1kWh. Detta i bilen. Är ju såklart intressant att veta förluster och förvärmning/kyla då om man vill få en uppfattning kring hur många kWh/år Sveriges alla elbilar använder.

Den enda gissningen ovan i tråden är 0,3% av Sveriges totala förbrukning.

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 12:27
av nek0
LarsOJ skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Själv tänker jag att det är en av de stora fördelarna med elbilar att kunna värma/kyla utan att släppa ut avgaser i (onödan). Trodde alla med elbil använde det hela tiden.
Jag har inte mätt hur mycket som går åt för föruppvärmningen av kupé på vintern, men tycker att det är så smidigt att jag skiter i om det kostar några kronor.

För vår dieselbil, som jag förvärmer på antingen diesel (genom att köra motorn i 20 min innan avfärd) eller via kupévärmare när det finns inkopplat, så lär det oavsett kosta mer och dra mer än förvärmningen av elbilarna som vi har (som bägge har värmepumpar).

Så nackdel för vår dieselbil på vintern oavsett, känns som rätt givet oavsett att jag inte räknat exakt på hur mycket. Klar vinst för våra elbilar i detta perspektivet.
Självklart är det försumbart ekonomiskt men vi diskuterade snittförbrukning på elbilar i Sverige generellt. Har hört siffror i tråden mellan 1,6-3 kWh mil med något sorts konsensus kring 2,1kWh. Detta i bilen. Är ju såklart intressant att veta förluster och förvärmning/kyla då om man vill få en uppfattning kring hur många kWh/år Sveriges alla elbilar använder.

Den enda gissningen ovan i tråden är 0,3% av Sveriges totala förbrukning.
Ganska omöjligt svara exakt på frågan om förvärmning/kyla. Jag förvärmde min laddhybrid 3x20 minuter förra året det kan inte kostat mer en 10kr

Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas

Postat: 01 nov 2022 21:38
av martinot
jonasl skrev:
Jag glömmer oftast att starta förvärmningen men som du säger så är det inget jätteproblem. Bilen blir ju varm fort ändå.
Jag förvärmer nästan alltid (säkert 95%+ av gångerna) när det är kallt, och samma sak gällande förkylning när det är varmt (på sommarhalvåret). Enda undantagen är när det är ca 17-23 grader ute då jag skiter i det.

Tycker det är en grymt trevlig sak att alltid ha lyxen att direkt sätta sig i en från start väl tempererad bil! :)