Dax för E-traktor?
Moderator: Redaktion
Re: Dax för E-traktor?
Det känns rimligt att man skulle behöva uppdatera sina kunskaper i trafiken med jämna mellanrum.
T.ex. göra ny uppkörning och teoriprov vart 10:e år
Om man är 91 och tog körkort när man var 18år så har man inte uppdaterat sina kunskaper sedan 1949!!!
Obligatorisk hälso och synkontroll vart 3:e år efter 65 för att behålla körkortet hade också varit rimligt
T.ex. göra ny uppkörning och teoriprov vart 10:e år
Om man är 91 och tog körkort när man var 18år så har man inte uppdaterat sina kunskaper sedan 1949!!!
Obligatorisk hälso och synkontroll vart 3:e år efter 65 för att behålla körkortet hade också varit rimligt
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Dax för E-traktor?
Svårt att dra slutsatsen att det är +75 år man ska förbjuda. Hur bra tänker du att en +60 åring klarar det våldet man utsätts för i en krock vs. en 25-åring? Såklart att äldre dör i större omfattning.LarsOJ skrev:Exakt! Kom inte och säg att inte A-traktorer sänker hastigheten på vägarnamati skrev:Alltså att svenskarna inte kör ihjäl sig i trafiken beror ju inte på de utomordentliga färdigheterna bakom ratten utan det beror helt och hållet på att det är så glest mellan bilarna och att man sänkt hastigheten till delvis orimliga nivåer, att vägarna är mötesseparerade, inhägnade och bredare än i något annat land i Europa.
Jag har alltid hävdat - och jag håller fast vid det - att om Sverige hade haft samma täta trafik och samma höga hastighetsgränser som t.ex. Tyskland (som f ö också har mycket smalare vägar och inte sällan en massa träd utmed landsvägarna) så hade vi haft extremt hög trafikrelaterad dödlighet i Sverige. Folk hade kört ihjäl sig på löpande band. Jag kan tycka att folk i allmänhet kör som krattor i det här landet. Bara en sån enkel sak att typ ingen bryr sig om högerregeln. Jag trodde faktiskt i flera år att högerregeln inte fanns i Sverige, just eftersom bokstavligen alla skiter i den.![]()
Allvarligt talat tror jag inte A-traktorernas vara eller inte vara påverkar olycksstatistiken i någon större utsträckning.
Här är en bra översikt på kön, ålder och typer av olyckor med dödlig utgång de senaste åren:
https://www.trafa.se/globalassets/stati ... -05-15.pdf
Vill man kraftigt minska dödligheten är det äldre +75år och motorcyklar man ska förbjuda.
Men tillbaka till A-traktorer... Det är barn bakom ratten och tyvärr pekar statistiken på en väldigt dyster utveckling. Jag har själv en förväntansfull son som ser fram mot detta och jag fattar hela grejen men med denna utveckling funderar jag en hel del på vad vuxenansvar innebär. Om det händer något allvarligt, hur skulle man kunna leva med sig själv efter det?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -text-linkIf meddelar att antalet trafikskador för helåret 2021 i jämförelse med 2018 såg en ökning med kolossala 413 procent. Personskadorna nådde också rekordhöjder efter en ökning på 373 procent mellan 2018 och 2021.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Dax för E-traktor?
Jag tycker inte man ska förbjuda någon att köra för att man blir gammal. Det är en frihet för många äldre som är värd mycket.mans71 skrev:
Svårt att dra slutsatsen att det är +75 år man ska förbjuda. Hur bra tänker du att en +60 åring klarar det våldet man utsätts för i en krock vs. en 25-åring? Såklart att äldre dör i större omfattning.
Men tillbaka till A-traktorer... Det är barn bakom ratten och tyvärr pekar statistiken på en väldigt dyster utveckling. Jag har själv en förväntansfull son som ser fram mot detta och jag fattar hela grejen men med denna utveckling funderar jag en hel del på vad vuxenansvar innebär. Om det händer något allvarligt, hur skulle man kunna leva med sig själv efter det?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -text-linkIf meddelar att antalet trafikskador för helåret 2021 i jämförelse med 2018 såg en ökning med kolossala 413 procent. Personskadorna nådde också rekordhöjder efter en ökning på 373 procent mellan 2018 och 2021.
Ja olycksstatistiken i expressen låter ju inge vidare men de glömmer nämna att antalet A-traktorer också ökat explosionsartat sen 2018.
Se diagram nedan:
Om du är en ansvarsfull förälder (som det verkar) så ser du till att han har en säker A-traktor som går i 30km/h. Är det typ en Volvo V70 med säkerhetsbälten och Airbags som funkar så tror jag du kan vara lugn.
Jag var ute i säkert 100 timmar och övade på en parkering med min son innan han fyllde 15. Backa, fickparkera, växla osv. Jag känner mig lugnare när han åker Epa än om han skulle åka kommunalt. Där finns andra risker för tonårspojkar nuförtiden.
Jag kommer också känna mig lugnare när han fyller 18 och ska ut i trafiken på riktigt i höga farter.
Re: Dax för E-traktor?
Ja, det är kanske just det som är problemet som ditt diagram också visar. Obegripligt förresten att vi tillåter mopedbilar med tanke på den obefintliga säkerheten.LarsOJ skrev:Ja olycksstatistiken i expressen låter ju inge vidare men de glömmer nämna att antalet A-traktorer också ökat explosionsartat sen 2018.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Dax för E-traktor?
Ja det är faktiskt helt obegripligt. Tror vi fick det av EU på köpet med EU moped.mans71 skrev:Ja, det är kanske just det som är problemet som ditt diagram också visar. Obegripligt förresten att vi tillåter mopedbilar med tanke på den obefintliga säkerheten.LarsOJ skrev:Ja olycksstatistiken i expressen låter ju inge vidare men de glömmer nämna att antalet A-traktorer också ökat explosionsartat sen 2018.
- EnannanJon
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 03 jan 2022 00:14
Re: Dax för E-traktor?
Är de verkligen så mycket osäkrare än en vanlig moppe eller lätt mc? Jag tänker att moppebilar enkelt lika väl hade kunnat vara eldrivna till samma pris som de kostar idag. Ungdomarna kan då tanka bäst de vill hemma på uppfarten så behöver det aldrig bli diskussion om soppapengar. De får också köra i 45 så de stannar inte upp trafiken i samma utsträckning som en traktor.LarsOJ skrev:Ja det är faktiskt helt obegripligt. Tror vi fick det av EU på köpet med EU moped.mans71 skrev:Ja, det är kanske just det som är problemet som ditt diagram också visar. Obegripligt förresten att vi tillåter mopedbilar med tanke på den obefintliga säkerheten.LarsOJ skrev:Ja olycksstatistiken i expressen låter ju inge vidare men de glömmer nämna att antalet A-traktorer också ökat explosionsartat sen 2018.
Jag kan inte se hur traktorn ska elektrifieras så den känns som en återvändsgränd. Den är dessutom långsammare än en moppe eller att ta bussen. Skulle inte förvåna mig om cykeln i många fall är snabbare. Enda nyttan kvar är värdet som hobby, såklart inte att förakta.
Re: Dax för E-traktor?
Det finns inga hinder för eldrivna EU mopeder och mopedbilar i Sverige och de finns att köpa sen många år tillbaka. Dock väldigt ovanligt.EnannanJon skrev:Är de verkligen så mycket osäkrare än en vanlig moppe eller lätt mc? Jag tänker att moppebilar enkelt lika väl hade kunnat vara eldrivna till samma pris som de kostar idag. Ungdomarna kan då tanka bäst de vill hemma på uppfarten så behöver det aldrig bli diskussion om soppapengar. De får också köra i 45 så de stannar inte upp trafiken i samma utsträckning som en traktor.LarsOJ skrev:Ja det är faktiskt helt obegripligt. Tror vi fick det av EU på köpet med EU moped.mans71 skrev:Ja, det är kanske just det som är problemet som ditt diagram också visar. Obegripligt förresten att vi tillåter mopedbilar med tanke på den obefintliga säkerheten.LarsOJ skrev:Ja olycksstatistiken i expressen låter ju inge vidare men de glömmer nämna att antalet A-traktorer också ökat explosionsartat sen 2018.
Jag kan inte se hur traktorn ska elektrifieras så den känns som en återvändsgränd. Den är dessutom långsammare än en moppe eller att ta bussen. Skulle inte förvåna mig om cykeln i många fall är snabbare. Enda nyttan kvar är värdet som hobby, såklart inte att förakta.
Re: Dax för E-traktor?
mati skrev:Alltså att svenskarna inte kör ihjäl sig i trafiken beror ju inte på de utomordentliga färdigheterna bakom ratten utan det beror helt och hållet på att det är så glest mellan bilarna och att man sänkt hastigheten till delvis orimliga nivåer, att vägarna är mötesseparerade, inhägnade och bredare än i något annat land i Europa.

Att tro att man på något sätt ska kunna lära människor att hantera ett komplicerat och farligt system är en tankevurpa och återvändsgränd. Det går att lära vissa människor upp till en viss gräns, men alla som vill och behöver transportera sig i vägnätet går tyvärr inte att utbilda upp till en tillräcklig nivå. Vilket bevisas av i stort sett alla utvecklade länders trafikolycksfallsstatistik.
För 25 år sedan tyckte jag nollvisionen var befängd, men med ökande kunskap om system och människor inser jag att det är det enda rimliga, givet utgångsläget.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503