Sida 4 av 13

Re: Volvo EX90

Postat: 10 nov 2022 23:04
av d3marcus
2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.

Re: Volvo EX90

Postat: 10 nov 2022 23:19
av roffe_s
d3marcus skrev:
2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.
Varför? Stora tunga SUV har ju haft en stor marknad även när de varit fossilmotoriserade, vad tänker Du skulle ha ändrats i kundernas värderingar?

Ät bilen tyst, bekväm och konsekvent i sitt beteende på väg lär den hitta sin kundgrupp :)

Re: Volvo EX90

Postat: 10 nov 2022 23:24
av martinot
roffe_s skrev:
d3marcus skrev:
2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.
Varför? Stora tunga SUV har ju haft en stor marknad även när de varit fossilmotoriserade, vad tänker Du skulle ha ändrats i kundernas värderingar?

Ät bilen tyst, bekväm och konsekvent i sitt beteende på väg lär den hitta sin kundgrupp :)
Det är ju redan i grunden dåligt med stora tunga SUV:ar för ICE, men blir ju än mer uppenbart ineffektivt när man sätter in en elektrisk drivlina istället.

Tror inte heller att d3marcus motsade dig gällande att det finns en marknad för de.

Finns en marknad för mycket dumt här i världen. :)

Re: Volvo EX90

Postat: 10 nov 2022 23:44
av taliz
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 00:17
av Olof Tenghoff
tesla newbie skrev:
mikebike skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:
Screen Shot 2022-11-10 at 12.17.02 PM.png
Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.
Har de inte lärt sig någonting?
Fast är verkligen Model X så lätt? Kanske gäller den nya modellen. Denna väger enligt transportstyrelsen 2562kg: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-16585177
.
Ja, nya S/X har bantats jämfört med föregångaren. Munros tear down videor förklarar en del, tex trycktsluftstanken har blivit en bärande del av karossen, och man har gått från 12V bly- till 16V li-jonbatteri m.m. (och slängt ut halva ratten :lol: )
Men redan gamla X var som som sagt lättare än EX90. Släktskapet med Spacex har lärt Tesla "The best part is no part", osv. Man jobbar hårt med att eliminera delar som inte tillför värde, eller låta en komponent göra många jobb. Ett exempel ser man redan på utsidan av EX90. Medan Tesla har laddporten integrerad i ena baklyset har Volvon ett jättelikt plåt och plastschabrak till laddport. Väger kanske inte så mycket extra, men gäller principen hela bilen så blir det många bäckar små.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 00:26
av martinot
taliz skrev:
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.

Gällande miljö:

"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 05:37
av chaffis75
taliz skrev:
mikebike skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:
Screen Shot 2022-11-10 at 12.17.02 PM.png
Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.
Har de inte lärt sig någonting?
Problemet är ju att SPA2 designades för att också husera avgasmotorer. Därför blev den, likt Audi etron(MLB EVO), väldigt tung.
De är fel. Spa 2 är designad för el endast. När man började utvecklingen så fanna fossil motor med men målet ändrades för flera år sedan och de är därföerspa 2 är ett par år försenad. Man fick pågrund av denna ändring såklart disigna om en hel del saker och de tar tid.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 09:28
av Bjelke
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:
Screen Shot 2022-11-10 at 12.17.02 PM.png
Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.
Har de inte lärt sig någonting?
Problemet är ju att SPA2 designades för att också husera avgasmotorer. Därför blev den, likt Audi etron(MLB EVO), väldigt tung.
De är fel. Spa 2 är designad för el endast. När man började utvecklingen så fanna fossil motor med men målet ändrades för flera år sedan och de är därföerspa 2 är ett par år försenad. Man fick pågrund av denna ändring såklart disigna om en hel del saker och de tar tid.
Frågan är ändå hur mycket ”ren elbil” det är ändrat till egentligen…? Jag som jobbat många år som konstruktör
tycker jag ser det eviga kopierandet i alla stora konstruktioner överallt, man genar för mycket och gör inte om
helt från grunden ordentligt (det blir sjukt dyrt helt enkelt)… dom började ju knappast med ett blankt papper
som man brukar säga. Men jag vet såklart inte hur dom gjorde exakt…

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 09:40
av Lurkern
Volvo tänker sälja nuvarande XC90 parallellt med denna?

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 09:56
av sTorM3
En reflektion, gemensam lösning för plattformar tänkta för ICE är mekanisk mekanism för öppning av motorhuv/frunk. Även ”tanklock” där man tagit ICE lösningen och bara satt in ett ladduttag istället. Detta gör tyvärr att man kan åka iväg med laddluckan öppen, kan inte öppna/ stänga den på ett innovativt sätt, som tex att den stängs när man trycker på bromsen eller öppnas med en knapp på laddhandsken. Frunken går inte öppna med app el liknande utifrån bilen. Jag gissar att EX90 har mekanisk huv och laddlucka…

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 10:41
av tesla newbie
martinot skrev:
taliz skrev:
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.

Gällande miljö:

"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show

Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
C recharge.jpg

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 10:55
av backe
tesla newbie skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.

Gällande miljö:

"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show

Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
Bilagan C recharge.jpg finns inte längre

Här är bilen för dig, så kan de som vill ha en stor solid säker bil välja en sån. Det är det som är det fina att vi alla kan välja fritt så länge vi har råd.

https://aptera.us/

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 11:24
av StefL
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Apropå det, var det någon som såg vår statsministers tal i Turkiet?
Han gjorde det bra men hade helt klart problem när det kom till just namnet på
Turkiet som ju numera inte vill kallas för kalkon på engelska…
Men landet är ju uppkallat efter just fågeln!

De kan väl inte förneka fakta och skriva om historien? :D
I det här fallet handlar det ju om att turkarna (eller iaf självaste Vetoturken) klagat och inte vill att landet ska förknippas med kalkonen (hur korkat det än är) och att landet ska uttalas Tyrkie även på engelska. För en svensk är det ju egentligen rätt lätt, bara att använda vårt vanliga namn Turkiet, och släppa det avslutande t'et som man plägar göra i Norrland, och uttala det Turkie' istället.
Personligen håller jag med om att hela uttalsfrågan är trams - vad vi kallar landet på svenska eller engelska har inget att göra med vad det heter på turkiska - men med tanke på hur mycket våra ministrar kryper för Vetoturken på grund av Natofrågan är detta att betrakta som en småsak...

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 11:43
av HelectriC
tesla newbie skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.

Gällande miljö:

"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show

Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
C recharge.jpg
Formen på den bilen är väl mer Polestar 3?

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 12:19
av LarsOJ
Det var snygg integrering av Lidar sensorn. Tänkte inte ens på den på de utvändiga bilderna.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 12:35
av Nicke Nyfiken
Lurkern skrev:
Volvo tänker sälja nuvarande XC90 parallellt med denna?
Det är inte förvånande. Klart de vill mjölka ur så mycket det går från existerande modeller.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 13:44
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev:
Lurkern skrev:
Volvo tänker sälja nuvarande XC90 parallellt med denna?
Det är inte förvånande. Klart de vill mjölka ur så mycket det går från existerande modeller.
Handlar ju om att de vill ha kvar fossil bilar för de som vill köpa dem eftersom spa2 somsagt inte stöder fossil motor.

Vad jag hört så kommer de även göra en face lift på gamla modellerna eftersom de nya inte kommer ha fossil motor.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 14:01
av Bruno
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Apropå det, var det någon som såg vår statsministers tal i Turkiet?
Han gjorde det bra men hade helt klart problem när det kom till just namnet på
Turkiet som ju numera inte vill kallas för kalkon på engelska…
Men landet är ju uppkallat efter just fågeln!

De kan väl inte förneka fakta och skriva om historien? :D
Du får inte skapa fake news nu... ;)

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 14:48
av LarsOJ
Jag kan fortfarande inte släppa att den har en tjänstevikt på 2818kg.

” Bilens tjänstevikt är hela 2818 kg, vilket gör det till en av de tyngsta personbilarna som går att köpa i Sverige.”

https://carup.se/volvo-ex90/

Som jämförelse: En ny fullutrustad Cheva Suburban 8-sits som är 6m lång och byggd på gammaldags stålramschassie med 5liters V8 har en tjänstevikt på 2750kg.

Suburban vs XC90:

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 15:06
av Fredrik j
En fullutrustad Cheva Suburban 8-sits på gammeldags stålramschassi är väl kanske ingen relevant jämförelse?
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 15:12
av Bruno
Jag kan inte släppa när SVTs journalist frågade Jim om detta var den mest miljövänliga bilen Volvo kunde bygga... :roll: (ur SVT Rapport 22-11-10 - 19:30-sändningen)

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 15:16
av Bruno
Jämförelse vikt mot andra bilar i samma program som ovan, framtaget av Teknikens Värld:

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 15:18
av LarsOJ
Fredrik j skrev:
En fullutrustad Cheva Suburban 8-sits på gammeldags stålramschassi är väl kanske ingen relevant jämförelse?
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.
Den har ju tidigare varit den tyngsta (och bästa ;) ) familje SUV man kunnat köpa i Sverige. Därav jämförelsen.

Jag tror den skulle varit ännu tyngre. Dessutom är ju EX90 pytteliten i jämförelse.

Edit: såg posten ovan att EQS blir en tungviktare också. Mer väntat.

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 15:40
av Honkan
Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X

Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…

Re: Volvo EX90

Postat: 11 nov 2022 15:48
av Bruno
Vad lidarflärpen påminner mig om... :lol:
Volvo EX90 front DI 220511.JPG
front taxi Skärmklipp.JPG


Smidigt om den köps till en taxiverksamhet...