Re: Volvo EX90
Postat: 10 nov 2022 23:04
2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.
Varför? Stora tunga SUV har ju haft en stor marknad även när de varit fossilmotoriserade, vad tänker Du skulle ha ändrats i kundernas värderingar?d3marcus skrev:2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.
Det är ju redan i grunden dåligt med stora tunga SUV:ar för ICE, men blir ju än mer uppenbart ineffektivt när man sätter in en elektrisk drivlina istället.roffe_s skrev:Varför? Stora tunga SUV har ju haft en stor marknad även när de varit fossilmotoriserade, vad tänker Du skulle ha ändrats i kundernas värderingar?d3marcus skrev:2,8 ton. Cd på .29. Pinsamt att sådana här otidsenliga bilar ens har en marknad.
Ät bilen tyst, bekväm och konsekvent i sitt beteende på väg lär den hitta sin kundgrupp
Ja, nya S/X har bantats jämfört med föregångaren. Munros tear down videor förklarar en del, tex trycktsluftstanken har blivit en bärande del av karossen, och man har gått från 12V bly- till 16V li-jonbatteri m.m. (och slängt ut halva rattentesla newbie skrev:Fast är verkligen Model X så lätt? Kanske gäller den nya modellen. Denna väger enligt transportstyrelsen 2562kg: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-16585177mikebike skrev:Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.Olof Tenghoff skrev:Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Har de inte lärt sig någonting?
.
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
De är fel. Spa 2 är designad för el endast. När man började utvecklingen så fanna fossil motor med men målet ändrades för flera år sedan och de är därföerspa 2 är ett par år försenad. Man fick pågrund av denna ändring såklart disigna om en hel del saker och de tar tid.taliz skrev:Problemet är ju att SPA2 designades för att också husera avgasmotorer. Därför blev den, likt Audi etron(MLB EVO), väldigt tung.mikebike skrev:Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.Olof Tenghoff skrev:Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Har de inte lärt sig någonting?
Frågan är ändå hur mycket ”ren elbil” det är ändrat till egentligen…? Jag som jobbat många år som konstruktörchaffis75 skrev:De är fel. Spa 2 är designad för el endast. När man började utvecklingen så fanna fossil motor med men målet ändrades för flera år sedan och de är därföerspa 2 är ett par år försenad. Man fick pågrund av denna ändring såklart disigna om en hel del saker och de tar tid.taliz skrev:Problemet är ju att SPA2 designades för att också husera avgasmotorer. Därför blev den, likt Audi etron(MLB EVO), väldigt tung.mikebike skrev:Minst lika förvånande att det skiljer så mycket på vikten, dessutom en gammal lätt plattform och en ny tung.Olof Tenghoff skrev:Eftersom vi är en Teslaklubb roade jag mig med att jämföra med Model X:Förvånande att det skiljer så mycket i lastutrymme. Kollade flera källor, hittar inga andra siffror.
Har de inte lärt sig någonting?
Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/martinot skrev:Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
tesla newbie skrev:Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/martinot skrev:Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
I det här fallet handlar det ju om att turkarna (eller iaf självaste Vetoturken) klagat och inte vill att landet ska förknippas med kalkonen (hur korkat det än är) och att landet ska uttalas Tyrkie även på engelska. För en svensk är det ju egentligen rätt lätt, bara att använda vårt vanliga namn Turkiet, och släppa det avslutande t'et som man plägar göra i Norrland, och uttala det Turkie' istället.martinot skrev:Men landet är ju uppkallat efter just fågeln!Bjelke skrev:Apropå det, var det någon som såg vår statsministers tal i Turkiet?
Han gjorde det bra men hade helt klart problem när det kom till just namnet på
Turkiet som ju numera inte vill kallas för kalkon på engelska…
De kan väl inte förneka fakta och skriva om historien?
Formen på den bilen är väl mer Polestar 3?tesla newbie skrev:Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/martinot skrev:Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.taliz skrev:Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rekordtung
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
Det är inte förvånande. Klart de vill mjölka ur så mycket det går från existerande modeller.Lurkern skrev:Volvo tänker sälja nuvarande XC90 parallellt med denna?
Handlar ju om att de vill ha kvar fossil bilar för de som vill köpa dem eftersom spa2 somsagt inte stöder fossil motor.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte förvånande. Klart de vill mjölka ur så mycket det går från existerande modeller.Lurkern skrev:Volvo tänker sälja nuvarande XC90 parallellt med denna?
Du får inte skapa fake news nu...martinot skrev:Men landet är ju uppkallat efter just fågeln!Bjelke skrev:Apropå det, var det någon som såg vår statsministers tal i Turkiet?
Han gjorde det bra men hade helt klart problem när det kom till just namnet på
Turkiet som ju numera inte vill kallas för kalkon på engelska…
De kan väl inte förneka fakta och skriva om historien?
Den har ju tidigare varit den tyngsta (och bästaFredrik j skrev:En fullutrustad Cheva Suburban 8-sits på gammeldags stålramschassi är väl kanske ingen relevant jämförelse?
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.