Re: Tesla sänker priserna rejält
Postat: 15 jan 2023 21:32
Ingen här som har snappat upp något om en eventuell gratis uppgradering till FSD för att någorlunda bibehålla andrahandsvärdet för de bilar som är köpta innan prissänkningen?
Jo träffad av blixten är inte helt omöjligt, träffat flera stycken som har blivit det. Men men, kanske inget att önska.
Du inser att andrahandsvärdet för andra märken också sjunker drastiskt när teslas gör det?Mikael Sten skrev: ↑14 jan 2023 09:51Nivån på Teslas teknik inte är imponerande. Finns inte ens parkeringssensorer på min helt nya 3P. Bara en backkamera som måste torkas av manuellt om det är blött väglag eller snö. Ingen parkeringshjälp alls framåt. Usel funktion för torkare. I mörker fungerar inte automatiken. I dagsljus och med farthållare överreagerar den och smetar vintertid ut en isfilm på rutan, ofattbart att den inte går att stänga av.
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst. Långsiktigt är det naturligtvis bra att priserna går ned men mitt förtroende för Tesla är i botten. Den ekonomiska kalkylen vid bilköpet blir förstörd av deras manöver. Nästa gång blir det en bil från en traditionell europeisk biltillverkare med stabilt andrahandsvärde och försäljare, service osv på orten
Prata med någon som köpte en Model X precis innan den sänktes med en halv miljon?
Respekt för att alla lever olika, men för mig skulle det kännas som att köpt en villa utan kök och klaga på att det är dyrt att äta ute varje kväll. Gjorde du ingen kalkyl innnan? SuC kostade väl 5 spänn redan i Sept 2021 när jag fick min Y.
Det är inte jag så säker på att det gör, men vi får väl se. Bevisligen har tesla fått konkurrens av andra märken vilket gör att dom måste sänka priserna och tro det eller ej, det finns en hel del människor som inte vill ha en tesla eller visst kan tänka sig men vill tex ha service på orten.Jaegaern skrev: ↑15 jan 2023 21:49Du inser att andrahandsvärdet för andra märken också sjunker drastiskt när teslas gör det?Mikael Sten skrev: ↑14 jan 2023 09:51Nivån på Teslas teknik inte är imponerande. Finns inte ens parkeringssensorer på min helt nya 3P. Bara en backkamera som måste torkas av manuellt om det är blött väglag eller snö. Ingen parkeringshjälp alls framåt. Usel funktion för torkare. I mörker fungerar inte automatiken. I dagsljus och med farthållare överreagerar den och smetar vintertid ut en isfilm på rutan, ofattbart att den inte går att stänga av.
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst. Långsiktigt är det naturligtvis bra att priserna går ned men mitt förtroende för Tesla är i botten. Den ekonomiska kalkylen vid bilköpet blir förstörd av deras manöver. Nästa gång blir det en bil från en traditionell europeisk biltillverkare med stabilt andrahandsvärde och försäljare, service osv på orten
Dafro skrev: ↑16 jan 2023 05:31Det är inte jag så säker på att det gör, men vi får väl se. Bevisligen har tesla fått konkurrens av andra märken vilket gör att dom måste sänka priserna och tro det eller ej, det finns en hel del människor som inte vill ha en tesla eller visst kan tänka sig men vill tex ha service på orten.Jaegaern skrev: ↑15 jan 2023 21:49Du inser att andrahandsvärdet för andra märken också sjunker drastiskt när teslas gör det?Mikael Sten skrev: ↑14 jan 2023 09:51Nivån på Teslas teknik inte är imponerande. Finns inte ens parkeringssensorer på min helt nya 3P. Bara en backkamera som måste torkas av manuellt om det är blött väglag eller snö. Ingen parkeringshjälp alls framåt. Usel funktion för torkare. I mörker fungerar inte automatiken. I dagsljus och med farthållare överreagerar den och smetar vintertid ut en isfilm på rutan, ofattbart att den inte går att stänga av.
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst. Långsiktigt är det naturligtvis bra att priserna går ned men mitt förtroende för Tesla är i botten. Den ekonomiska kalkylen vid bilköpet blir förstörd av deras manöver. Nästa gång blir det en bil från en traditionell europeisk biltillverkare med stabilt andrahandsvärde och försäljare, service osv på orten
Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
Tesla sätter in pengarna direkt på kontot istället.
Har för mig att Model 3 var planerat att kosta ca 400-450k ett par år innan den lanserades så det börjar närma sig om man inkluderar inflationen sen dess...
spacecoin skrev: ↑16 jan 2023 08:58Berätta gärna om vad du får för svar! Du kan få skriva ett åt mig om FSD som jag väntar på leverans av sedan 4 år om det går bra. Det var många OG Teslaägare som köpte en Model X strax innan den sänktes med 25-30% 500k runt 2018 (?) som du kanske kan hjälpa med? Sedan gjorde jag lite dåliga aktieaffärer bakåt i tiden om du kan titta på efter det.
Vad händer för de som köpte för 7 månader sen eller för mig som kommer tappa ganska mycket på min snart 3 år gamla M3 som jag ska sälja när jag får min nybeställda MY..?EljoGigo skrev: ↑16 jan 2023 08:38Jag tycker vi ska vara flera som tar sig mödan att tillskriva Tesla och tjata om en kompensation. Jag tillskrev säljaren följande rader och hoppas att det kan leda till att Tesla väljer att gå med på en kompensation om tillräckligt många utrycker sin besvikelse, men vad vet jag:
... för att man köpt en Tesla för ett halvår sedan
Hej [säljaren] med flera!
Tesla sänker sina priser kraftigt och de som beställer bilen idag får en bättre bil med därtill kraftigt reducerad pris. Inte bara att man fått betala mer, utan andrahandsvärden på min bil som bara är ett halvår gammal ruineras och gör bilen osäljbar på andrahandsmarknaden. Därtill har elpriserna på superchargers nått nivåer som gör att bilen är lika dyr eller tom. dyrare att köra på långresor som bränsledrivna alternativ. Allt detta inom bara ett halvår!
Att i tider med hög inflation och höga räntor belamra oss med stora värdeförluster på bilen är en ren förnedring från Tesla.
Tesla Sverige måste kunna göra något för att dämpa de ekonomiska förluster för oss, men kanske framförallt få oss kunder som köpt Tesla för bara ett halvår sedan att inte känna oss korkade och lurade.
Därför föreslår jag och ber er på Tesla Sverige att försöka utvinna en kompensation för de svenska kunder. Ett rimligt alternativ som ligger nära till hands är att vi får en uppgraderad Autopilot på våra bilar, vilket skulle givetvis göra bilen i sig bättre och öka dess värde.
Jag hoppas att detta kan göras utan dröjsmål.
Hälsningar
Namn Efternamn
Om värdeminskningen är jättestor är det väl extra angeläget att spara på andra kostnader?mikebike skrev: ↑16 jan 2023 08:19Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.
Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Det lönar sig mest att spara på de höga kostnaderna, det ger mer att hålla nere värdeminskningen än att spara en dl bensin per mil. Därför har jag historiskt oftast köpt tre år gamla bilar i "mellanprisklass" och behållit dem i tre år. Att köpa en ny bil innebär större värdeminskning, att köpa en dyr bil innebär större värdeminskning. Att köpa en ny och dyr bil blir alltså ännu dyrare.4dy skrev: ↑16 jan 2023 11:58Om värdeminskningen är jättestor är det väl extra angeläget att spara på andra kostnader?mikebike skrev: ↑16 jan 2023 08:19Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.
Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Det som skett nu är inget nytt och absolut inte den största prissänkningen. Fråga Remuz på forumet hur hans Model X rasade 500-600k över natten. Slutade folk köp Tesla efter prisdumpning på X/S? NEJmigato skrev: ↑16 jan 2023 12:09Nu är jag första-gången-köpare av Tesla och har bara köpt beggad bil tidigare så allt detta är nytt för mig. Självklart blev jag väldigt besviken i brist på bättre ordval när jag tog leverans för 3-4 veckor sen och priserna sänktes såhär mycket. I det stora hela tror jag att det är bra för marknaden men jag tappade lite förtroende för Tesla kopplat till försäljningsrelationen och kommer vara betydligt mer skeptisk nästa Teslaköp jag gör om det jag köper en till Tesla i framtiden. "Hur vet jag att Tesla inte kommer sänka priset med 150 000 eller mer?" kommer finnas som en tanke i huvudet nästa gång det blir aktuellt.
Men nog om det. Jag har förstått att det har skett prissänkningar tidigare men inte lika stora som denna sänkning. Hur har kommunikationen sett ut då? Vad har varit konsekvenserna på marknaden? Har Tesla en historia av att kompensera köpare (med exempelvis mjukvara) vid sådana här tillfällen?
Det fanns ju något exempel där Tesla låtit köpare få ett tidigare/billigare pris för Plaid när någon prissänkning introducerades så det verkar ju finnas någon form kompensationstänk.
Absolut, tror dock att du hade sparat ännu mer genom att köpa en sex år gammal bil och köra den i sex årmikebike skrev: ↑16 jan 2023 12:12Det lönar sig mest att spara på de höga kostnaderna, det ger mer att hålla nere värdeminskningen än att spara en dl bensin per mil. Därför har jag historiskt oftast köpt tre år gamla bilar i "mellanprisklass" och behållit dem i tre år. Att köpa en ny bil innebär större värdeminskning, att köpa en dyr bil innebär större värdeminskning. Att köpa en ny och dyr bil blir alltså ännu dyrare.4dy skrev: ↑16 jan 2023 11:58Om värdeminskningen är jättestor är det väl extra angeläget att spara på andra kostnader?mikebike skrev: ↑16 jan 2023 08:19Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.
Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Att köpa en ny Tesla för 742.000 var uppenbarligen rena katastrofen. Jag har amorterat riktigt aggressivt sedan jag köpte bilen, men jag har ändå inte amorterat lika mycket som värdeminskningen.
Nyfiken fråga bara, om det omvända hade hänt (det har ju hänt senaste åren) och Tesla skrev till dig att nu har vi höjt priserna och därmed blir din begagnade bil mer värd pga att nypriset ökar, vi vill att du står för 50% av den värdeökningen. Betala in 30 000 kr till oss. Hade du gått med på det och tyckt det var rimligt?EljoGigo skrev: ↑16 jan 2023 08:38Jag tycker vi ska vara flera som tar sig mödan att tillskriva Tesla och tjata om en kompensation. Jag tillskrev säljaren följande rader och hoppas att det kan leda till att Tesla väljer att gå med på en kompensation om tillräckligt många utrycker sin besvikelse, men vad vet jag:
... för att man köpt en Tesla för ett halvår sedan
Hej [säljaren] med flera!
Tesla sänker sina priser kraftigt och de som beställer bilen idag får en bättre bil med därtill kraftigt reducerad pris. Inte bara att man fått betala mer, utan andrahandsvärden på min bil som bara är ett halvår gammal ruineras och gör bilen osäljbar på andrahandsmarknaden. Därtill har elpriserna på superchargers nått nivåer som gör att bilen är lika dyr eller tom. dyrare att köra på långresor som bränsledrivna alternativ. Allt detta inom bara ett halvår!
Att i tider med hög inflation och höga räntor belamra oss med stora värdeförluster på bilen är en ren förnedring från Tesla.
Tesla Sverige måste kunna göra något för att dämpa de ekonomiska förluster för oss, men kanske framförallt få oss kunder som köpt Tesla för bara ett halvår sedan att inte känna oss korkade och lurade.
Därför föreslår jag och ber er på Tesla Sverige att försöka utvinna en kompensation för de svenska kunder. Ett rimligt alternativ som ligger nära till hands är att vi får en uppgraderad Autopilot på våra bilar, vilket skulle givetvis göra bilen i sig bättre och öka dess värde.
Jag hoppas att detta kan göras utan dröjsmål.
Hälsningar
Namn Efternamn