Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3
Postat: 13 feb 2023 19:13
Behöver man inte jättemycket utrymme och släpa tunga vagnar är ju Trean bättre på alla mätbara punkter. Och mycket bättre på en omätbar.
Behöver man inte jättemycket utrymme och släpa tunga vagnar är ju Trean bättre på alla mätbara punkter. Och mycket bättre på en omätbar.
Precis. Erbjudandet analyserades. Vilka villkor gäller? Var restskulden förmånlig?martinot skrev: ↑13 feb 2023 17:04Nej, ursprungsämnet var detta:
Klintan skrev: ↑10 feb 2023 10:35Ränta från 1,99% för Model 3-beställningar med leverans senast 31 mars 2023.
Räntan på 1,99% gäller endast för nya Model 3-beställningar och kreditansökningar som tagits emot före 28 februari och för fordon registrerade och levererade senast 31 mars 2023. Finansieringserbjudandet har begränsad tillgänglighet och kan endast tillämpas så länge lagret räcker.
https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overview
Vad tror ni, säljer trean för dåligt när Y kommit nära i pris? RWD med krok är ju i princip samma pris för Y som 3.
Förbrukning? Acceleration?
Y är ju en förbättrad konstruktion också. Många upplever att Y är tystare än 3 tex.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 08:56Förbrukning? Acceleration?
Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.
Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Ja de har ju ändrat en del saker, mestadels för att spara pengar dock. Nu har jag inte hunnit testa en bygd i Tyskland dock men den Kinabyggda som min far har (och de två olika jag själv provkörde hos Tesla) var mer eller mindre samma som 3an vad gäller ljudnivå, lite mer ljud från bagaget var enda skillnaden. Den Tyskbygda kanske är bättre? I så fall får jag åka och prova en sådan också.
Visst, men ibland betyder förenkling inte bara besparing utan även en bättre produkt.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 09:42Ja de har ju ändrat en del saker, mestadels för att spara pengar dock. Nu har jag inte hunnit testa en bygd i Tyskland dock men den Kinabyggda som min far har (och de två olika jag själv provkörde hos Tesla) var mer eller mindre samma som 3an vad gäller ljudnivå, lite mer ljud från bagaget var enda skillnaden. Den Tyskbygda kanske är bättre? I så fall får jag åka och prova en sådan också.
Och jo jag tycker verkligen Y känns som en buss att köra, sittställningen och allt sådant förstärker det verkligen. När min far köpte sin och tyckte det var värt att byta körglädjen mot att enklare komma in och ut ur bilen sa jag att han blivit gubbe på riktigt. Hade faktiskt själv tänkt köpa en för att få fällbart mittenbaksäte till skidor så man enkelt kunde vara 4 i bilen på skidresorna men det hade inte gått att göra det efter provkörningarna.
Y ÄR tystare än 3. Haft två M3P en 2019 och en 2021 refresh. Även haft en MYP och en MY RWD. Bägge Y är mycket tystare än 3. Tycker MYP känns som den tråkigaste performance prestandamässigt jag haft, men överraskad över styrrespons i RWD kontra MYP.taliz skrev: ↑14 feb 2023 09:23Y är ju en förbättrad konstruktion också. Många upplever att Y är tystare än 3 tex.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 08:56Förbrukning? Acceleration?
Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.
Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Tycker knappast Y känns som en buss, vet inte vad man skall kalla ID4an jag körde isf.![]()
Ne det är sant, men tycker som sagt inte det är någon större skillnad mellan dem vad gäller hur solida de är.taliz skrev: ↑14 feb 2023 10:50
Visst, men ibland betyder förenkling inte bara besparing utan även en bättre produkt.
Tex att bakdelen av Y består av 1 del vs Model 3s 70 delar kan ju betyda att den blir mer "solid".
Tycker Y är väldigt sportig. Går att pressa på bra i kurvor med den. Ingen gocart-känsla som 3, visst, men långt ifrån "buss". Kränger inte mkt och känns väldigt lätt IMO(betydligt lättare än i4). Lägg på bra grepp, tight styrning och 400hk så är det milsvid skillnad vs min ID4 tex.
Beställt och testkört en MYP gjord i Tyskland, lite tystare men tyvärr så var där ändå en tydlig buss/SUV-känsla. Valde att inte plocka ut min beställning därför. Däremot så var det ändå den bästa SUV jag någonsin kört. Close, but no cigar.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 09:42Ja de har ju ändrat en del saker, mestadels för att spara pengar dock. Nu har jag inte hunnit testa en bygd i Tyskland dock men den Kinabyggda som min far har (och de två olika jag själv provkörde hos Tesla) var mer eller mindre samma som 3an vad gäller ljudnivå, lite mer ljud från bagaget var enda skillnaden. Den Tyskbygda kanske är bättre? I så fall får jag åka och prova en sådan också.
Och jo jag tycker verkligen Y känns som en buss att köra, sittställningen och allt sådant förstärker det verkligen. När min far köpte sin och tyckte det var värt att byta körglädjen mot att enklare komma in och ut ur bilen sa jag att han blivit gubbe på riktigt. Hade faktiskt själv tänkt köpa en för att få fällbart mittenbaksäte till skidor så man enkelt kunde vara 4 i bilen på skidresorna men det hade inte gått att göra det efter provkörningarna.
Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 08:56Förbrukning? Acceleration?
Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.
Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).Nogo skrev: ↑14 feb 2023 19:58Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 08:56Förbrukning? Acceleration?
Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.
Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.martinot skrev: ↑14 feb 2023 20:43Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).Nogo skrev: ↑14 feb 2023 19:58Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 08:56Förbrukning? Acceleration?
Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.
Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.Nogo skrev: ↑14 feb 2023 21:59Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.martinot skrev: ↑14 feb 2023 20:43Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).Nogo skrev: ↑14 feb 2023 19:58Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 08:56Förbrukning? Acceleration?
Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.
Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.martinot skrev: ↑14 feb 2023 23:00Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.Nogo skrev: ↑14 feb 2023 21:59Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.martinot skrev: ↑14 feb 2023 20:43Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).Nogo skrev: ↑14 feb 2023 19:58Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 08:56
Förbrukning? Acceleration?
Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.
Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
Samma förutsättningar att jämföra en performance mot en LR.
Precis. När var bilarna byggda?
Jämföra som i förbrukning, alltså (om det var otydligt).
Mmm? Ja, om m3p låg i vakan av MY kan det mycket väl orsaka högre förbrukning än om den själv slogs mot stillastående luft.Nogo skrev:I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.martinot skrev: ↑14 feb 2023 23:00Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.Nogo skrev: ↑14 feb 2023 21:59Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.martinot skrev: ↑14 feb 2023 20:43Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).Nogo skrev: ↑14 feb 2023 19:58Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
Ja? Ni vill ju påstå att Y är så mycket törstigare. Med samma storlek fälgar och däckbredd och lika många motorer så ska det skilja mer om man säger att en modell på bilen är törstigare.
Vem vill påstå det? Lugna ned dig med halmgubbarna.Nogo skrev: ↑15 feb 2023 13:41Ja? Ni vill ju påstå att Y är så mycket törstigare. Med samma storlek fälgar och däckbredd och lika många motorer så ska det skilja mer om man säger att en modell på bilen är törstigare.
Model X är ju mycket törstigare än en Model S.
Jag har åtminstone testat någorlunda samma förutsättningar medan ni snackar i nattmössan.Curik skrev: ↑15 feb 2023 14:48Vem vill påstå det? Lugna ned dig med halmgubbarna.Nogo skrev: ↑15 feb 2023 13:41Ja? Ni vill ju påstå att Y är så mycket törstigare. Med samma storlek fälgar och däckbredd och lika många motorer så ska det skilja mer om man säger att en modell på bilen är törstigare.
Model X är ju mycket törstigare än en Model S.
Jag sa bara att jämförelsen var äpplen och päron. För det är den.