Sida 4 av 5

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 13 feb 2023 19:13
av Elof
Nogo skrev: 13 feb 2023 17:41
Model 3 borde kosta minst 60000kr mindre.
Dragkrok och tonade rutor är ju typ 20'. Sen är det kanske skillnad i interiör mellan 3ans rwd och LR, medan Y är ingen skillnad.

För samma pris finns det ingen anledning att välja 3. Absolut ingen.
Behöver man inte jättemycket utrymme och släpa tunga vagnar är ju Trean bättre på alla mätbara punkter. Och mycket bättre på en omätbar.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 13 feb 2023 19:20
av jonasl
Andrahandsvärdet kommer vara sämre på trean, det är jag helt övertygad om. Den typen av bilar har aldrig sålt mängder i Sverige.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 13 feb 2023 19:46
av Fredrik j
martinot skrev: 13 feb 2023 17:04
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 14:15
BigEasy skrev: 12 feb 2023 13:42
Nej risken är en premie man får betala för att få hög avkastning.
Men nu har vi ju vandrat bort en bit från ursprungsämnet som var att det alltid är bättre att satsa lånade pengar på börsen än att amortera på lånet.
Nej, ursprungsämnet var detta:
Klintan skrev: 10 feb 2023 10:35
Ränta från 1,99% för Model 3-beställningar med leverans senast 31 mars 2023.
Räntan på 1,99% gäller endast för nya Model 3-beställningar och kreditansökningar som tagits emot före 28 februari och för fordon registrerade och levererade senast 31 mars 2023. Finansieringserbjudandet har begränsad tillgänglighet och kan endast tillämpas så länge lagret räcker.


https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overview

Vad tror ni, säljer trean för dåligt när Y kommit nära i pris? RWD med krok är ju i princip samma pris för Y som 3.
Precis. Erbjudandet analyserades. Vilka villkor gäller? Var restskulden förmånlig?

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 13 feb 2023 20:59
av Nogo
Elof skrev: 13 feb 2023 19:13
Nogo skrev: 13 feb 2023 17:41
Model 3 borde kosta minst 60000kr mindre.
Dragkrok och tonade rutor är ju typ 20'. Sen är det kanske skillnad i interiör mellan 3ans rwd och LR, medan Y är ingen skillnad.

För samma pris finns det ingen anledning att välja 3. Absolut ingen.
Behöver man inte jättemycket utrymme och släpa tunga vagnar är ju Trean bättre på alla mätbara punkter. Och mycket bättre på en omätbar.
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 08:56
av OfarligTesla
Nogo skrev: 13 feb 2023 20:59
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.
Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 09:23
av taliz
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 08:56
Nogo skrev: 13 feb 2023 20:59
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.
Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Y är ju en förbättrad konstruktion också. Många upplever att Y är tystare än 3 tex.
Tycker knappast Y känns som en buss, vet inte vad man skall kalla ID4an jag körde isf. :lol:

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 09:42
av OfarligTesla
taliz skrev: 14 feb 2023 09:23
Y är ju en förbättrad konstruktion också. Många upplever att Y är tystare än 3 tex.
Tycker knappast Y känns som en buss, vet inte vad man skall kalla ID4an jag körde isf. :lol:
Ja de har ju ändrat en del saker, mestadels för att spara pengar dock. Nu har jag inte hunnit testa en bygd i Tyskland dock men den Kinabyggda som min far har (och de två olika jag själv provkörde hos Tesla) var mer eller mindre samma som 3an vad gäller ljudnivå, lite mer ljud från bagaget var enda skillnaden. Den Tyskbygda kanske är bättre? I så fall får jag åka och prova en sådan också.

Och jo jag tycker verkligen Y känns som en buss att köra, sittställningen och allt sådant förstärker det verkligen. När min far köpte sin och tyckte det var värt att byta körglädjen mot att enklare komma in och ut ur bilen sa jag att han blivit gubbe på riktigt :lol: . Hade faktiskt själv tänkt köpa en för att få fällbart mittenbaksäte till skidor så man enkelt kunde vara 4 i bilen på skidresorna men det hade inte gått att göra det efter provkörningarna.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 10:50
av taliz
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 09:42
taliz skrev: 14 feb 2023 09:23
Y är ju en förbättrad konstruktion också. Många upplever att Y är tystare än 3 tex.
Tycker knappast Y känns som en buss, vet inte vad man skall kalla ID4an jag körde isf. :lol:
Ja de har ju ändrat en del saker, mestadels för att spara pengar dock. Nu har jag inte hunnit testa en bygd i Tyskland dock men den Kinabyggda som min far har (och de två olika jag själv provkörde hos Tesla) var mer eller mindre samma som 3an vad gäller ljudnivå, lite mer ljud från bagaget var enda skillnaden. Den Tyskbygda kanske är bättre? I så fall får jag åka och prova en sådan också.

Och jo jag tycker verkligen Y känns som en buss att köra, sittställningen och allt sådant förstärker det verkligen. När min far köpte sin och tyckte det var värt att byta körglädjen mot att enklare komma in och ut ur bilen sa jag att han blivit gubbe på riktigt :lol: . Hade faktiskt själv tänkt köpa en för att få fällbart mittenbaksäte till skidor så man enkelt kunde vara 4 i bilen på skidresorna men det hade inte gått att göra det efter provkörningarna.
Visst, men ibland betyder förenkling inte bara besparing utan även en bättre produkt.
Tex att bakdelen av Y består av 1 del vs Model 3s 70 delar kan ju betyda att den blir mer "solid".

Tycker Y är väldigt sportig. Går att pressa på bra i kurvor med den. Ingen gocart-känsla som 3, visst, men långt ifrån "buss". Kränger inte mkt och känns väldigt lätt IMO(betydligt lättare än i4). Lägg på bra grepp, tight styrning och 400hk så är det milsvid skillnad vs min ID4 tex.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 10:54
av mikebike
Senesterpackning för två personer + 2 cyklar på taket och lite i baksätet. :mrgreen:
20220802_123739.jpg
Bilden är rättvänd i telefonen! :roll:

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 10:59
av NEO
taliz skrev: 14 feb 2023 09:23
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 08:56
Nogo skrev: 13 feb 2023 20:59
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.
Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Y är ju en förbättrad konstruktion också. Många upplever att Y är tystare än 3 tex.
Tycker knappast Y känns som en buss, vet inte vad man skall kalla ID4an jag körde isf. :lol:
Y ÄR tystare än 3. Haft två M3P en 2019 och en 2021 refresh. Även haft en MYP och en MY RWD. Bägge Y är mycket tystare än 3. Tycker MYP känns som den tråkigaste performance prestandamässigt jag haft, men överraskad över styrrespons i RWD kontra MYP.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 11:01
av OfarligTesla
taliz skrev: 14 feb 2023 10:50

Visst, men ibland betyder förenkling inte bara besparing utan även en bättre produkt.
Tex att bakdelen av Y består av 1 del vs Model 3s 70 delar kan ju betyda att den blir mer "solid".

Tycker Y är väldigt sportig. Går att pressa på bra i kurvor med den. Ingen gocart-känsla som 3, visst, men långt ifrån "buss". Kränger inte mkt och känns väldigt lätt IMO(betydligt lättare än i4). Lägg på bra grepp, tight styrning och 400hk så är det milsvid skillnad vs min ID4 tex.
Ne det är sant, men tycker som sagt inte det är någon större skillnad mellan dem vad gäller hur solida de är.

Och ja den kanske är sportig jämfört med andra SUVar men jämfört med en Model 3 så inbjuder den inte till mycket sportig körning direkt, och med upprätt sittställning där man sitter högt upp blir det mycket busskänsla för mig. Men jag är inget fan av SUV rent generellt heller, alltid tyckt det är busskänsla i dem och brukar tycka att ju lägre sittställning desto bättre.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 19:35
av martinot
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 09:42
taliz skrev: 14 feb 2023 09:23
Y är ju en förbättrad konstruktion också. Många upplever att Y är tystare än 3 tex.
Tycker knappast Y känns som en buss, vet inte vad man skall kalla ID4an jag körde isf. :lol:
Ja de har ju ändrat en del saker, mestadels för att spara pengar dock. Nu har jag inte hunnit testa en bygd i Tyskland dock men den Kinabyggda som min far har (och de två olika jag själv provkörde hos Tesla) var mer eller mindre samma som 3an vad gäller ljudnivå, lite mer ljud från bagaget var enda skillnaden. Den Tyskbygda kanske är bättre? I så fall får jag åka och prova en sådan också.

Och jo jag tycker verkligen Y känns som en buss att köra, sittställningen och allt sådant förstärker det verkligen. När min far köpte sin och tyckte det var värt att byta körglädjen mot att enklare komma in och ut ur bilen sa jag att han blivit gubbe på riktigt :lol: . Hade faktiskt själv tänkt köpa en för att få fällbart mittenbaksäte till skidor så man enkelt kunde vara 4 i bilen på skidresorna men det hade inte gått att göra det efter provkörningarna.
Beställt och testkört en MYP gjord i Tyskland, lite tystare men tyvärr så var där ändå en tydlig buss/SUV-känsla. Valde att inte plocka ut min beställning därför. Däremot så var det ändå den bästa SUV jag någonsin kört. Close, but no cigar.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 19:58
av Nogo
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 08:56
Nogo skrev: 13 feb 2023 20:59
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.
Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 20:43
av martinot
Nogo skrev: 14 feb 2023 19:58
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 08:56
Nogo skrev: 13 feb 2023 20:59
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.
Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).

För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 21:59
av Nogo
martinot skrev: 14 feb 2023 20:43
Nogo skrev: 14 feb 2023 19:58
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 08:56
Nogo skrev: 13 feb 2023 20:59
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.
Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).

För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 23:00
av martinot
Nogo skrev: 14 feb 2023 21:59
martinot skrev: 14 feb 2023 20:43
Nogo skrev: 14 feb 2023 19:58
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 08:56
Nogo skrev: 13 feb 2023 20:59
Trean har bara lite körglädje, allt annat är en sämre bil om man jämför med valutan för vad man får.
Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).

För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.
Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 14 feb 2023 23:03
av Trevlig
martinot skrev: 14 feb 2023 23:00

Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.
Håller inte med där, M3 har ju sämre komfort än MY så det blir ju svårt att jämföra exakt oavsett.

Sen är väll LFP batteriet väldigt trevligt? Funkar motorbromsen som vanligt vid 99-100% ?

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 06:09
av Nogo
martinot skrev: 14 feb 2023 23:00
Nogo skrev: 14 feb 2023 21:59
martinot skrev: 14 feb 2023 20:43
Nogo skrev: 14 feb 2023 19:58
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 08:56


Förbrukning? Acceleration?

Det är ju som det sades, Model Y är bara större med större utrymmen medan den är sämre på flertalet punkter. Så om man inte behöver en större bil finns det ingen anledning att betala mer för en Y.

Själv hade jag inte köpt en Y före en 3a ens om den var billigare. Extra räckvidd och slippa känslan av att köra buss är värd en hel del.
Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).

För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.
Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 07:37
av Curik
Nogo skrev: 15 feb 2023 06:09
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.
Samma förutsättningar att jämföra en performance mot en LR. :mrgreen:

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 09:52
av SwedishAdvocate
Curik skrev: 15 feb 2023 07:37
Nogo skrev: 15 feb 2023 06:09
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.
Samma förutsättningar att jämföra en performance mot en LR. :mrgreen:
Precis. När var bilarna byggda?

Den stora faktorn här är väl antagligen att Y:n i det här fallet har en effektivare drivlina jämfört med den i M3P:n.

Andra tänkbara faktorer: Hade båda värmepump (med tanke på AC:n). Vad hade de för fälgar? Vad hade de för däck? Hade båda bilarna rätt däcktryck? 3ans hjulinställning kanske var lite off... Var det fler personer i 3an?

Båda bilarna har ju tydligen samma Cd – 0,23. Så på något sätt så har ju Tesla onekligen lyckats bra med formgivningen på Y. Men Y har större frontarea vilket också ska spela roll – den här gången till nackdel för Yn. Y har även högre markfrigång vilket också är en nackdel när det gäller luftmotstånd. Och slutligen är väl Y tyngre (givet att man jämför standard-standard/LR-LR/P-P). En tyngre bil drar mer energi än en lättare.

Så det känns som att en eller flera av faktorerna ovan måste ha spelat in i det här fallet...

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 10:17
av martinot
Trevlig skrev: 14 feb 2023 23:03
martinot skrev: 14 feb 2023 23:00

Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.
Håller inte med där, M3 har ju sämre komfort än MY så det blir ju svårt att jämföra exakt oavsett.
Jämföra som i förbrukning, alltså (om det var otydligt).

Själv föredrar jag 100% körkänslan i M3 över den in MY. Inget snack om saken. Hade hoppats att MYP skulle varit bättre (hade nog för höga förväntningar innan provkörningen), men blev klart besviken.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 13:24
av zorro_nrk
Nogo skrev:
martinot skrev: 14 feb 2023 23:00
Nogo skrev: 14 feb 2023 21:59
martinot skrev: 14 feb 2023 20:43
Nogo skrev: 14 feb 2023 19:58
Knappt någon skillnad när det gäller förbrukning.
Bilen kostar knappt mer. Mer ingår för 20000kr (dragkrok, ljud, tonade rutor) dvs utrymmet kostar inget extra.
Y är absolut inte sämre på något förutom att trean känns som en gocart. Den är bättre på samtliga punkter förutom körkänslan. Allt annat vinner en Y och för samma pris så är det en no brainer vad man väljer för bil.
Håller med i stort (kanske dock inte helt om förbrukning, men väl i övrigt).

För mig är körkänslan #1 och därmed var valet givet.
Pendlar i 120-125km/h och M3P snittade på 208Wh/km. 18" vinterdäck. Y RWD snittar hittills på 200Wh/km med 18" vinterdäck, likadana fälgar och samma bredd på däcken.
Du får jämföra RWD mot RWD, och LR/P mot LR/P. Annars blir det fel.
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.
Mmm? Ja, om m3p låg i vakan av MY kan det mycket väl orsaka högre förbrukning än om den själv slogs mot stillastående luft.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 13:41
av Nogo
Curik skrev: 15 feb 2023 07:37
Nogo skrev: 15 feb 2023 06:09
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.
Samma förutsättningar att jämföra en performance mot en LR. :mrgreen:
Ja? Ni vill ju påstå att Y är så mycket törstigare. Med samma storlek fälgar och däckbredd och lika många motorer så ska det skilja mer om man säger att en modell på bilen är törstigare.

Model X är ju mycket törstigare än en Model S.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 14:48
av Curik
Nogo skrev: 15 feb 2023 13:41
Curik skrev: 15 feb 2023 07:37
Nogo skrev: 15 feb 2023 06:09
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.
Samma förutsättningar att jämföra en performance mot en LR. :mrgreen:
Ja? Ni vill ju påstå att Y är så mycket törstigare. Med samma storlek fälgar och däckbredd och lika många motorer så ska det skilja mer om man säger att en modell på bilen är törstigare.

Model X är ju mycket törstigare än en Model S.
Vem vill påstå det? Lugna ned dig med halmgubbarna.

Jag sa bara att jämförelsen var äpplen och päron. För det är den.

Re: 1,99% ränta tillbaka - för Model 3

Postat: 15 feb 2023 15:57
av Nogo
Curik skrev: 15 feb 2023 14:48
Nogo skrev: 15 feb 2023 13:41
Curik skrev: 15 feb 2023 07:37
Nogo skrev: 15 feb 2023 06:09
I somras jämförde jag en Y LR med en 3P på en sträcka med samma förutsättningar på motorvägen (vind och hastighet). Yn var längst fram hela tiden och 3an följde efter bakom. Yn var 20Wh/km snålare än 3P. Så nej jag skulle inte ens säga att trean är snålare.
Samma förutsättningar att jämföra en performance mot en LR. :mrgreen:
Ja? Ni vill ju påstå att Y är så mycket törstigare. Med samma storlek fälgar och däckbredd och lika många motorer så ska det skilja mer om man säger att en modell på bilen är törstigare.

Model X är ju mycket törstigare än en Model S.
Vem vill påstå det? Lugna ned dig med halmgubbarna.

Jag sa bara att jämförelsen var äpplen och päron. För det är den.
Jag har åtminstone testat någorlunda samma förutsättningar medan ni snackar i nattmössan.