Sida 4 av 4
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 07 apr 2023 21:40
av LarsOJ
Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 21:05
mati skrev: ↑07 apr 2023 20:53
Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 20:09
mati skrev: ↑07 apr 2023 19:55
Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:34
Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.
Nej, du missförstår. Grejen är att nya bilar har blivit så tunga att man tvingas uppgradera sitt körkort om man vill fortsätta köra med samma släp som man alltid har gjort. Och det anser jag är helt fel.
Skall vi göra en skrivelse och påpeka att det är fel?
Tyvärr är jag inte helt säker på att det är reglerna det är fel på egentligen, utan det verkliga felet är att bilarna blir tyngre och tyngre för varje ny modell som lanseras. Att ändra körkortsreglerna löser problemet för den enskilde, men det löser inte grundproblemet.
Numera är väl dessutom körkortsreglerna harmoniserade med EU? Det är bara gamla nationella rättigheter som ligger kvar. Så det är eu-parlamentarikern man ska lobba mot.
Det är på G i alla fall. Artikel från 2021. Några länder har redan infört 4250kg:
” Körkortsdirektivet från 2006 ska ses över av EU Kommissionen. Man vill ha mer elbilar och högre säkerhet. Inom ramen för detta önskemål diskuteras att höja den högsta tillåtna totalvikten för B-kort till 4 250 kg.
Inget nytt egentligen. Det har pratats i över ett decennium om att öka högsta tillåtna totalvikten för B-kort. Alla tycker i princip att det är en god idé. Inte minst för att det kostar miljontals Euro varje år att utbilda blåljuspersonal till C1 kompetens då många utryckningsfordon ligger över 3,5 tons totalvikt.
EU har redan givit sitt godkännande för att eldrivna transportbilar ska kunna registreras med 4 250 kg totalvikt och köras på B-kort. Men endast ett fåtal länder har infört detta, Sverige har det icke. Nu är frågan uppe igen och denna gång kan du som EU medborgare själv ge din syn på saken för att påverka beslutsfattarna.”
https://alltomhusbilen.se/ar-vi-ett-ste ... pa-b-kort/
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 07 apr 2023 21:43
av LarsOJ
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen…
” Transportstyrelsen
rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen med totalvikt över 3,5 ton med B-körkort. Orsaken är bland annat att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... b-korkort/
Hoppas EU kör över Sverige/Transportstyrelsen. Då skulle EU kunna vara till någon nytta för en gångs skull.
Jag vill ju ha en eldriven pickup som går att använda !!!!!

Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 07 apr 2023 21:49
av Dafro
Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 20:09
mati skrev: ↑07 apr 2023 19:55
Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:34
Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.
Nej, du missförstår. Grejen är att nya bilar har blivit så tunga att man tvingas uppgradera sitt körkort om man vill fortsätta köra med samma släp som man alltid har gjort. Och det anser jag är helt fel.
Skall vi göra en skrivelse och påpeka att det är fel?
Säger inte mot. En bil på 2.5 ton borde få dra 2.5 ton om en 1.2 tons får dra 2 ton.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 07 apr 2023 21:56
av LarsOJ
Dafro skrev: ↑07 apr 2023 21:49
Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 20:09
mati skrev: ↑07 apr 2023 19:55
Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:34
Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.
Nej, du missförstår. Grejen är att nya bilar har blivit så tunga att man tvingas uppgradera sitt körkort om man vill fortsätta köra med samma släp som man alltid har gjort. Och det anser jag är helt fel.
Skall vi göra en skrivelse och påpeka att det är fel?
Säger inte mot. En bil på 2.5 ton borde få dra 2.5 ton om en 1.2 tons får dra 2 ton.
En EQS suv med passagerare får dra…ingenting
Nä men allvarligt är ju bara att ta BE kort om man har behovet att dra tungt släp.
Ett större problem för mig är att BILEN inte får lasta något. Stor bil = mycket last/passagerare normalt sett.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 07 apr 2023 22:02
av Dafro
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:56
Dafro skrev: ↑07 apr 2023 21:49
Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 20:09
mati skrev: ↑07 apr 2023 19:55
Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:34
Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.
Nej, du missförstår. Grejen är att nya bilar har blivit så tunga att man tvingas uppgradera sitt körkort om man vill fortsätta köra med samma släp som man alltid har gjort. Och det anser jag är helt fel.
Skall vi göra en skrivelse och påpeka att det är fel?
Säger inte mot. En bil på 2.5 ton borde få dra 2.5 ton om en 1.2 tons får dra 2 ton.
En EQS suv med passagerare får dra…ingenting
Nä men allvarligt är ju bara att ta BE kort om man har behovet att dra tungt släp.
Ett större problem för mig är att BILEN inte får lasta något. Stor bil = mycket last/passagerare normalt sett.
Absolut men vad gör det svårare att dra ett släp på 1500 kg med en bil på 3 ton än 2? Troligen stabilare så ekipagevikt 3500 kg är förlegad tycker jag. Min bil får dra 2.5 ton men jag 750 kg.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 06:59
av mati
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:43
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen
Sverige har ju inte heller infört EU-regeln att man får köra lätt motorcykel med B-kort. Hade jag bott kvar i Tyskland så hade jag kunnat köpa en eldriven MC som klassas som just lätt motorcykel och jag hade fått köra den på mitt C1E-kort (eller B för den som har det). I Sverige har riksdagen ställt sig bakom detta, men trafikutskottet har sagt nej. Så det blev inget. Samtidigt är det ju uppenbarligen helt ok att låta 15-åringar köra omkring i vanliga personbilar, till och med tunga lastbilar, bara det sitter en triangel där bak.
I Sverige ska man alltid vara lite speciell när det kommer till sådana frågor. Det behöver inte vara logiskt eller bra, det viktiga är att vi gör annorlunda. Och så krystar man fram en ursäkt varför det måste vara så.
Man ska nog inte lägga för stora förhoppningar i att det blir en ändring angående körkortsbehörigheterna framöver.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 09:17
av LarsOJ
mati skrev: ↑08 apr 2023 06:59
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:43
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen
Sverige har ju inte heller infört EU-regeln att man får köra lätt motorcykel med B-kort. Hade jag bott kvar i Tyskland så hade jag kunnat köpa en eldriven MC som klassas som just lätt motorcykel och jag hade fått köra den på mitt C1E-kort (eller B för den som har det). I Sverige har riksdagen ställt sig bakom detta, men trafikutskottet har sagt nej. Så det blev inget. Samtidigt är det ju uppenbarligen helt ok att låta 15-åringar köra omkring i vanliga personbilar, till och med tunga lastbilar, bara det sitter en triangel där bak.
I Sverige ska man alltid vara lite speciell när det kommer till sådana frågor. Det behöver inte vara logiskt eller bra, det viktiga är att vi gör annorlunda. Och så krystar man fram en ursäkt varför det måste vara så.
Man ska nog inte lägga för stora förhoppningar i att det blir en ändring angående körkortsbehörigheterna framöver.
Någonting görs ju rätt här i alla fall då vi har tredje lägst trafikdödlighet i världen. Bara Norge och Malta är bättre. Men där är också genomsnittshastigheten betydligt lägre.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 09:42
av mati
LarsOJ skrev: ↑08 apr 2023 09:17
mati skrev: ↑08 apr 2023 06:59
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:43
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen
Sverige har ju inte heller infört EU-regeln att man får köra lätt motorcykel med B-kort. Hade jag bott kvar i Tyskland så hade jag kunnat köpa en eldriven MC som klassas som just lätt motorcykel och jag hade fått köra den på mitt C1E-kort (eller B för den som har det). I Sverige har riksdagen ställt sig bakom detta, men trafikutskottet har sagt nej. Så det blev inget. Samtidigt är det ju uppenbarligen helt ok att låta 15-åringar köra omkring i vanliga personbilar, till och med tunga lastbilar, bara det sitter en triangel där bak.
I Sverige ska man alltid vara lite speciell när det kommer till sådana frågor. Det behöver inte vara logiskt eller bra, det viktiga är att vi gör annorlunda. Och så krystar man fram en ursäkt varför det måste vara så.
Man ska nog inte lägga för stora förhoppningar i att det blir en ändring angående körkortsbehörigheterna framöver.
Någonting görs ju rätt här i alla fall då vi har tredje lägst trafikdödlighet i världen. Bara Norge och Malta är bättre. Men där är också genomsnittshastigheten betydligt lägre.
I Sverige är ju trafiksituationen ganska extrem. De flesta bor i storstäderna och där är risken för dödliga trafikolyckor rimligen rätt låg grund av låga hastigheter. Utanför städerna är trafiken däremot extremt gles, samtidigt som man sänkt hastigheten till nästan orimligt låga nivåer, man har byggt en massa mötesseparerade vägar, sett till att folk inte kan krocka med varandra osv. Det är inte svenskarnas färdigheter bakom ratten som gör att det dör så lite folk i trafiken här. Tvärtom. Folk kör som krattor, tar inte hänsyn till varandra, skiter i trafikreglerna, beter sig som om de är ensamma på vägen. Jag brukar säga att svenskarna skulle köra ihjäl varandra på löpande band om det hade rått samma trafiksituation här som i centraleuropeiska länder.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 09:53
av bjelkeman
Endel kör som krattor, osv. Generellt, jämfört med hur folk kör i London, Los Angeles, Boston, (där jag bott) Italien, mm så kan jag inte säga att det skulle vara sämre runt Stockholm i alla fall.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 10:04
av mati
bjelkeman skrev: ↑08 apr 2023 09:53
Endel kör som krattor, osv. Generellt, jämfört med hur folk kör i London, Los Angeles, Boston, (där jag bott) Italien, mm så kan jag inte säga att det skulle vara sämre runt Stockholm i alla fall.
Nä, men tänk dig nu samma trafiksituation med lika många bilar på vägarna som t.ex. i Italien, Frankrike eller Tyskland. Alltså inte bara runt Stockholm, utan precis överallt i landet.
Då hade Sverige haft minst lika många dödliga trafikolyckor som alla andra länder.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 10:04
av LarsOJ
mati skrev: ↑08 apr 2023 09:42
LarsOJ skrev: ↑08 apr 2023 09:17
mati skrev: ↑08 apr 2023 06:59
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:43
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen
Sverige har ju inte heller infört EU-regeln att man får köra lätt motorcykel med B-kort. Hade jag bott kvar i Tyskland så hade jag kunnat köpa en eldriven MC som klassas som just lätt motorcykel och jag hade fått köra den på mitt C1E-kort (eller B för den som har det). I Sverige har riksdagen ställt sig bakom detta, men trafikutskottet har sagt nej. Så det blev inget. Samtidigt är det ju uppenbarligen helt ok att låta 15-åringar köra omkring i vanliga personbilar, till och med tunga lastbilar, bara det sitter en triangel där bak.
I Sverige ska man alltid vara lite speciell när det kommer till sådana frågor. Det behöver inte vara logiskt eller bra, det viktiga är att vi gör annorlunda. Och så krystar man fram en ursäkt varför det måste vara så.
Man ska nog inte lägga för stora förhoppningar i att det blir en ändring angående körkortsbehörigheterna framöver.
Någonting görs ju rätt här i alla fall då vi har tredje lägst trafikdödlighet i världen. Bara Norge och Malta är bättre. Men där är också genomsnittshastigheten betydligt lägre.
I Sverige är ju trafiksituationen ganska extrem. De flesta bor i storstäderna och där är risken för dödliga trafikolyckor rimligen rätt låg grund av låga hastigheter. Utanför städerna är trafiken däremot extremt gles, samtidigt som man sänkt hastigheten till nästan orimligt låga nivåer, man har byggt en massa mötesseparerade vägar, sett till att folk inte kan krocka med varandra osv. Det är inte svenskarnas färdigheter bakom ratten som gör att det dör så lite folk i trafiken här. Tvärtom. Folk kör som krattor, tar inte hänsyn till varandra, skiter i trafikreglerna, beter sig som om de är ensamma på vägen. Jag brukar säga att svenskarna skulle köra ihjäl varandra på löpande band om det hade rått samma trafiksituation här som i centraleuropeiska länder.
Sorry glömde säga att Tyskarna naturligtvis är världens bästa bilförare
När jag skrev att någonting görs rätt här så menade jag inte Svenskarna som förare utan Transportstyrelsen som är otroligt restriktiva med hastigheter, körkortsprov, vikter mm. Om det nu är att spara liv i trafiken man har som mål.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 10:16
av bjelkeman
mati skrev: ↑08 apr 2023 10:04
bjelkeman skrev: ↑08 apr 2023 09:53
Endel kör som krattor, osv. Generellt, jämfört med hur folk kör i London, Los Angeles, Boston, (där jag bott) Italien, mm så kan jag inte säga att det skulle vara sämre runt Stockholm i alla fall.
Nä, men tänk dig nu samma trafiksituation med lika många bilar på vägarna som t.ex. i Italien, Frankrike eller Tyskland. Alltså inte bara runt Stockholm, utan precis överallt i landet.
Då hade Sverige haft minst lika många dödliga trafikolyckor som alla andra länder.
Sverige ligger lågt, per capita, per antal bilar, per km, enligt statistiken.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate
Sen har vi lite mer glest på vägarna utanför städerna, vilket naturligtvis hjälper. Men så har vi älgar med.

Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 10:16
av Bo99
tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:06
Man behöver ju faktiskt inte gasa fullt med sin Tesla hela tiden

. Min erfarenhet är att det oftast räcker med halv gas för att vara först iväg när det slår om till grönt, eftersom ytterst få fossildrivna Svensson-bilar har 350+ hk.
Reaktionstiden och att de andra bilarna inte vet vad du ämnar göra är vad som gäller. Det räcker att jag trampar på gaspedalen precis när det blir grönt och alla andra bilar försvinner i backspegeln tills nästa rödljus. Jag har 82 elhästar i min VW E-up. Vet Teslan bredvid mig vad jag tänker göra och gör samma sak som jag så halkar jag ju efter men så är aldrig fallet när jag vill leka litegrann. Jag är helt enkelt först ut med min "Räzerbil"!

Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 12:27
av mati
LarsOJ skrev: ↑08 apr 2023 10:04
Sorry glömde säga att Tyskarna naturligtvis är världens bästa bilförare
Jag är nog den sista som skulle säga nåt positivt om Tyskland eller tyskarna i allmänhet. Tvärtom, det finns ju en anledning varför jag inte bor där och varför jag aldrig mer kommer sätta en fot på tysk mark. Tyvärr kan jag inte göra nåt åt mina rötter.
Men jo, att köra bil är faktiskt angenämare i Tyskland eftersom det råder en större - hur ska man uttrycka det - disciplin är kanske rätt ord. Man blir insläppt när det är kö, folk använder faktiskt till och med blinkers, högerregeln finns på riktigt och alla respekterar den. Jag hade nog bott i Sverige i över 10 år innan jag insåg att det faktiskt finns samma regel här också, det är bara ingen som bryr sig. Bara några exempel. Med det sagt så är den extremt täta trafiken i Tyskland naturligtvis ingenting som direkt bidrar till en avslappnad tillvaro bakom ratten. Jag föredrar att köra här där man inte har så mycket folk omkring sig.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 08 apr 2023 15:53
av LarsOJ
mati skrev: ↑08 apr 2023 12:27
LarsOJ skrev: ↑08 apr 2023 10:04
Sorry glömde säga att Tyskarna naturligtvis är världens bästa bilförare
Jag är nog den sista som skulle säga nåt positivt om Tyskland eller tyskarna i allmänhet. Tvärtom, det finns ju en anledning varför jag inte bor där och varför jag aldrig mer kommer sätta en fot på tysk mark. Tyvärr kan jag inte göra nåt åt mina rötter.
Men jo, att köra bil är faktiskt angenämare i Tyskland eftersom det råder en större - hur ska man uttrycka det - disciplin är kanske rätt ord. Man blir insläppt när det är kö, folk använder faktiskt till och med blinkers, högerregeln finns på riktigt och alla respekterar den. Jag hade nog bott i Sverige i över 10 år innan jag insåg att det faktiskt finns samma regel här också, det är bara ingen som bryr sig. Bara några exempel. Med det sagt så är den extremt täta trafiken i Tyskland naturligtvis ingenting som direkt bidrar till en avslappnad tillvaro bakom ratten. Jag föredrar att köra här där man inte har så mycket folk omkring sig.
Håller med och jag gillar också att köra bil i Tyskland. Blir flera hundra mil där varje år då min fru kommer från Dresden och tjocka släkten bor där.
Brukar ändå vara ganska behagligt ute på Tyska landsvägarna förutom alla kameror så fort man kommer in i ett samhälle. Håller oss ofta borta från autobahn så man får se lite annat också.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 09 apr 2023 09:01
av Off Grid Byggaren
Här får alla passagerare gå ur bilen och bära bagaget över bron om EQS ska ta sig fram.
.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 09 apr 2023 22:32
av Jerka
mati skrev: ↑08 apr 2023 09:42
LarsOJ skrev: ↑08 apr 2023 09:17
mati skrev: ↑08 apr 2023 06:59
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:43
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen
Sverige har ju inte heller infört EU-regeln att man får köra lätt motorcykel med B-kort. Hade jag bott kvar i Tyskland så hade jag kunnat köpa en eldriven MC som klassas som just lätt motorcykel och jag hade fått köra den på mitt C1E-kort (eller B för den som har det). I Sverige har riksdagen ställt sig bakom detta, men trafikutskottet har sagt nej. Så det blev inget. Samtidigt är det ju uppenbarligen helt ok att låta 15-åringar köra omkring i vanliga personbilar, till och med tunga lastbilar, bara det sitter en triangel där bak.
I Sverige ska man alltid vara lite speciell när det kommer till sådana frågor. Det behöver inte vara logiskt eller bra, det viktiga är att vi gör annorlunda. Och så krystar man fram en ursäkt varför det måste vara så.
Man ska nog inte lägga för stora förhoppningar i att det blir en ändring angående körkortsbehörigheterna framöver.
Någonting görs ju rätt här i alla fall då vi har tredje lägst trafikdödlighet i världen. Bara Norge och Malta är bättre. Men där är också genomsnittshastigheten betydligt lägre.
I Sverige är ju trafiksituationen ganska extrem. De flesta bor i storstäderna och där är risken för dödliga trafikolyckor rimligen rätt låg grund av låga hastigheter. Utanför städerna är trafiken däremot extremt gles, samtidigt som man sänkt hastigheten till nästan orimligt låga nivåer, man har byggt en massa mötesseparerade vägar, sett till att folk inte kan krocka med varandra osv. Det är inte svenskarnas färdigheter bakom ratten som gör att det dör så lite folk i trafiken här. Tvärtom. Folk kör som krattor, tar inte hänsyn till varandra, skiter i trafikreglerna, beter sig som om de är ensamma på vägen. Jag brukar säga att svenskarna skulle köra ihjäl varandra på löpande band om det hade rått samma trafiksituation här som i centraleuropeiska länder.
Men är det inte just det som är poängen? Folk här kör som folk kör mest, men vi har byggt ett säkrare vägnät så att olyckor undviks eller mildras. Alla rondeller, mötesfria vägar, sänkta hastigheter osv är ju precis det vi gör rätt i Sverige. Kanske spelar det också in att man måste ta MC-kort separat? Det minskar troligen antalet motorcyklar vilket är ett statistiskt sett farligt fordon att framföra. Dessutom gör det att MC-förarna måste gå en särskild utbildning vilket kanske också minskar olyckorna.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 09 apr 2023 22:58
av Fredrik j
När det gäller släp och utbildning är det förbluffande många som tror att man inte behöver spänna fast tunga saker…
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 10 apr 2023 18:26
av wannabee
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:43
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen…
” Transportstyrelsen
rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen med totalvikt över 3,5 ton med B-körkort. Orsaken är bland annat att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... b-korkort/
Hoppas EU kör över Sverige/Transportstyrelsen. Då skulle EU kunna vara till någon nytta för en gångs skull.
Jag vill ju ha en eldriven pickup som går att använda !!!!!
Inte går att identifiera? Vad menar de med det? Är de typ blinda på Transportstyrelsen. Om de idag inte kan skilja Elbilar från andra bilar i bilregistret så får de väl börja registrera om de är det.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Postat: 10 apr 2023 19:01
av Fredrik j
wannabee skrev: ↑10 apr 2023 18:26
LarsOJ skrev: ↑07 apr 2023 21:43
Men sen krånglar ju såklart Transportstyrelsen…
” Transportstyrelsen
rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen med totalvikt över 3,5 ton med B-körkort. Orsaken är bland annat att det inte går att identifiera vilka fordon som skulle kunna omfattas av undantaget i Körkortsdirektivet.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... b-korkort/
Hoppas EU kör över Sverige/Transportstyrelsen. Då skulle EU kunna vara till någon nytta för en gångs skull.
Jag vill ju ha en eldriven pickup som går att använda !!!!!
Inte går att identifiera? Vad menar de med det? Är de typ blinda på Transportstyrelsen. Om de idag inte kan skilja Elbilar från andra bilar i bilregistret så får de väl börja registrera om de är det.
Det transportstyrelsen säger, vilket ju står i artikeln du länkade till, är att det är svårt att identifiera om orsaken till att fordonet väger mer än 3,5 ton går att härleda till att det drivs av alternativa bränslen (vad det nu är för något).