Högt andrahandsvärde på PLAID

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av BigEasy »

Ärligt talat är jag lite besviken på det där svaret med tanke på hur optimistisk jag var angående Plaids kommande prisutveckling.

Men det är väl bra att veta. Man behöver inte svara alla på ett forum...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Legato »

BigEasy skrev: 23 maj 2023 18:31
Ärligt talat är jag lite besviken på det där svaret med tanke på hur optimistisk jag var angående Plaids kommande prisutveckling.

Men det är väl bra att veta. Man behöver inte svara alla på ett forum...
Är som sagt personligen mest intresserad av fakta. Fakta är att andrahandsvärdet varit extremt starkt hittills.

Gissa kan vi alla göra men med tanke på mängden osäkerhetsfaktorer så tror jag ingen av oss kommer kunna göra några särskilt kvalificerade gissningar tyvärr.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av BigEasy »

Legato skrev: 23 maj 2023 18:55
BigEasy skrev: 23 maj 2023 18:31
Ärligt talat är jag lite besviken på det där svaret med tanke på hur optimistisk jag var angående Plaids kommande prisutveckling.

Men det är väl bra att veta. Man behöver inte svara alla på ett forum...
Är som sagt personligen mest intresserad av fakta. Fakta är att andrahandsvärdet varit extremt starkt hittills.

Gissa kan vi alla göra men med tanke på mängden osäkerhetsfaktorer så tror jag ingen av oss kommer kunna göra några särskilt kvalificerade gissningar tyvärr.
Starkt jämfört mot vad du betalade men svagt jämfört mot dagens nypris, av orsaker jag nämnde.

Ärligt talat, spelar det någon roll för dig hur man beskriver dagens andrahandsvärde? Är ändå bara semantik.

Jag är ganska säker på att de kommer hålla värdet bra framöver så länge inte Tesla sänker listpriserna. De har redan "tappat" mycket jämfört med dagens listpris och differensen är tillräckligt stor för att den inte ska behöva växa ytterligare under ett tag.

Lägger du till att de som köper nya till dagens listpris knappast gör det för att sälja med dunderförlust efter ett kort ägande så kommer antalet Plaid till salu successivt att minska och priserna kommer således stabiliseras. Tror att en 3 år gammal Plaid kommer kosta över 1 miljon.

Ja, så länge inte Tesla bestämmer sig för att försöka få fart på försäljningen och dumpa priserna förstås. Hade det inte varit för det så hade jag övervägt att köpa en begagnad nu.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Legato »

BigEasy skrev: 23 maj 2023 19:07
Legato skrev: 23 maj 2023 18:55
BigEasy skrev: 23 maj 2023 18:31
Ärligt talat är jag lite besviken på det där svaret med tanke på hur optimistisk jag var angående Plaids kommande prisutveckling.

Men det är väl bra att veta. Man behöver inte svara alla på ett forum...
Är som sagt personligen mest intresserad av fakta. Fakta är att andrahandsvärdet varit extremt starkt hittills.

Gissa kan vi alla göra men med tanke på mängden osäkerhetsfaktorer så tror jag ingen av oss kommer kunna göra några särskilt kvalificerade gissningar tyvärr.
Starkt jämfört mot vad du betalade men svagt jämfört mot dagens nypris, av orsaker jag nämnde.

Ärligt talat, spelar det någon roll för dig hur man beskriver dagens andrahandsvärde? Är ändå bara semantik.

Jag är ganska säker på att de kommer hålla värdet bra framöver så länge inte Tesla sänker listpriserna. De har redan "tappat" mycket jämfört med dagens listpris och differensen är tillräckligt stor för att den inte ska behöva växa ytterligare under ett tag.

Lägger du till att de som köper nya till dagens listpris knappast gör det för att sälja med dunderförlust efter ett kort ägande så kommer antalet Plaid till salu successivt att minska och priserna kommer således stabiliseras. Tror att en 3 år gammal Plaid kommer kosta över 1 miljon.

Ja, så länge inte Tesla bestämmer sig för att försöka få fart på försäljningen och dumpa priserna förstås. Hade det inte varit för det så hade jag övervägt att köpa en begagnad nu.
Ja för mig är sanning och fakta väldigt viktigt. Är innerligt trött på nuvarande ordning där folk ska "tycka" om en massa saker som inte har med tyckande att göra. Har man data på något så har man, finns det inte fakta/data så kan man tycka...

Gällande framtiden så är dock givetvis "tyckande" det enda man kan göra och jag får väl helt enkelt hålla tummarna för att du får rätt i din gissning. Personligen tror jag dock det finns massor av andra faktorer som påverkar. Börsen, räntor, bostadsmarknad, löneutveckling mm, mm, mm. Största enskilda faktor är nog dock om Tesla väljer att dumpa priserna för att få fart på försäljningen eller om man nöjer sig med att S&X förblir en nischprodukt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3360
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:33
roffe_s skrev: 23 maj 2023 09:15
...] för att lyfta blicken något kan vi väl kika lite i kristallkulan och se hur konkurrensen ser ut om något år? Då har Volvo precis kommit ut med sin EX90, Polestar med sin P3, VAG fortsätter spotta ur sig nya modeller och inte heller övriga tyska bilproducenter ligger på latsidan. Visst - ingen av dem marknadsför samma herrejösseseffekt som Plaid, å andra sidan kan de bygga driftsäkra bilar av hög kvalitet. De har riktig Lidar/radar och övriga sensorer som komplement till visuella inputs. Var kommer de att ligga i pris? [Min understrykn.] [...
Gör de inte?...

Någon som vet vad leveranstiden är för en BMW i4 idag? Är den fortfarande ca. ett år? Och Merca EQE – hur länge får man vänta på en sån?

Fast det kanske skulle kunna vara Sverige-specifikt utifrån rådande kronkurs...
Jag vet inte hur det är med de Tyska men det verkar börja röra på sig med leveranstiderna. Jag pratade med en Kia-handlare i förra veckan och enligt honom kunde de leverera EV6 i princip omgående.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av BigEasy »

Legato skrev: 23 maj 2023 19:24

Ja för mig är sanning och fakta väldigt viktigt. Är innerligt trött på nuvarande ordning där folk ska "tycka" om en massa saker som inte har med tyckande att göra. Har man data på något så har man, finns det inte fakta/data så kan man tycka...

Gällande framtiden så är dock givetvis "tyckande" det enda man kan göra och jag får väl helt enkelt hålla tummarna för att du får rätt i din gissning. Personligen tror jag dock det finns massor av andra faktorer som påverkar. Börsen, räntor, bostadsmarknad, löneutveckling mm, mm, mm. Största enskilda faktor är nog dock om Tesla väljer att dumpa priserna för att få fart på försäljningen eller om man nöjer sig med att S&X förblir en nischprodukt.
Andrahandsvärdet kan ses på flera olika sätt. Tycker inte det är sanning och fakta att välja ett sätt att beskriva det. Som så mycket annat så beror det på.

Givetvis så påverkar det du skriver en väldig massa. Jag tänker mig för både en, två och tre gånger varje gång jag blir sugen på en dyrare bil. Min take är att Thedéen är snett ute och riskerar att sänka Sveriges ekonomi för åratal framöver.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av BigEasy »

Maw skrev: 23 maj 2023 19:32
SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:33
roffe_s skrev: 23 maj 2023 09:15
...] för att lyfta blicken något kan vi väl kika lite i kristallkulan och se hur konkurrensen ser ut om något år? Då har Volvo precis kommit ut med sin EX90, Polestar med sin P3, VAG fortsätter spotta ur sig nya modeller och inte heller övriga tyska bilproducenter ligger på latsidan. Visst - ingen av dem marknadsför samma herrejösseseffekt som Plaid, å andra sidan kan de bygga driftsäkra bilar av hög kvalitet. De har riktig Lidar/radar och övriga sensorer som komplement till visuella inputs. Var kommer de att ligga i pris? [Min understrykn.] [...
Gör de inte?...

Någon som vet vad leveranstiden är för en BMW i4 idag? Är den fortfarande ca. ett år? Och Merca EQE – hur länge får man vänta på en sån?

Fast det kanske skulle kunna vara Sverige-specifikt utifrån rådande kronkurs...
Jag vet inte hur det är med de Tyska men det verkar börja röra på sig med leveranstiderna. Jag pratade med en Kia-handlare i förra veckan och enligt honom kunde de leverera EV6 i princip omgående.
Generellt blir leveranstiderna dramatisk kortare nu. En kollega var ut till Åkersberga där de lovade "omedelbar leverans" av ID Buzz. Det visade sig att det var 3 veckor men i ljust av hur det varit så är det ändå relativt omedelbart.

En annan kollega provkörde Polestar 2 och de lovade leverans till hösten vid beställning nu. Han är enbart intresserad av den nya bakhjulsdrivna versionen med den längsta räckvidden.

Just vad gäller i4 har jag sämre koll men tror det var 6-8 månader senast jag hörde. Dock tror jag att om du beställer om 6 månader så kommer leveranstiden då vara gängse 3-4 månader.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Airlift »

Leveranstid på i princip ”allt” har närmelsevis halverats sen 2022.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Tellus »

Jag startade tråden för jag tyckte den andra tråden "plaids rasar i värde" var så missvisande.

Felaktiga påståenden i trådrubriker borde kunna tas bort så man slipper fake news trådar med efterföljande "tjafs"
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Elof »

Men köper man en ny idag lär man väl drabbas av ett rekordartat och omedelbart värdefall?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av jonasl »

Elof skrev: 23 maj 2023 22:39
Men köper man en ny idag lär man väl drabbas av ett rekordartat och omedelbart värdefall?
Snarare ett rätt normalt prisfall för en bil i den prisklassen. Begagnade bilar är alltid billigare än nya, även om de inte rullat många mil och inte är många månader gamla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av roffe_s »

SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:33
roffe_s skrev: 23 maj 2023 09:15
...] för att lyfta blicken något kan vi väl kika lite i kristallkulan och se hur konkurrensen ser ut om något år? Då har Volvo precis kommit ut med sin EX90, Polestar med sin P3, VAG fortsätter spotta ur sig nya modeller och inte heller övriga tyska bilproducenter ligger på latsidan. Visst - ingen av dem marknadsför samma herrejösseseffekt som Plaid, å andra sidan kan de bygga driftsäkra bilar av hög kvalitet. De har riktig Lidar/radar och övriga sensorer som komplement till visuella inputs. Var kommer de att ligga i pris? [Min understrykn.] [...
Gör de inte?...

Någon som vet vad leveranstiden är för en BMW i4 idag? Är den fortfarande ca. ett år? Och Merca EQE – hur länge får man vänta på en sån?

Fast det kanske skulle kunna vara Sverige-specifikt utifrån rådande kronkurs...
Njae, som någon redan svarat så tror jag att de flesta fabrikanterna med leveranstid arbetar av "gammal" orderstock just nu, helt enkelt för att den tidigare efterfrågan avsevärt översteg tillgången/produktionskapaciteten. De som under hösten och vintern hela tiden erbjudit rimliga leveranstider (t ex Tesla och Polestar) rampar sannolikt upp produktionen och har därmed inte någon större orderstock att beta av.

När en ökande produktionskapacitet möter en fallande konjunkturrelaterad efterfrågan sker saker snabbt. Traditionellt reducerar eller anpassar tillverkare snabbt som ögat produktionskapaciteten för att slippa binda pengar i stora färdigvarulager - och/eller sänker priserna, knäpper händerna i stilla bön och hoppas att det går att sno/"köpa" marknadsandelar.

Många tillverkare har lidit av bristande produktionskapacitet och för deras del kan den reducerade efterfrågan möjligen ge lite andrum, mer rimliga leveranstider och att presentationerna av de nya modellerna inte behöver stressas fram. De hinner dessutom
rampa upp sina produktionskapaciteter för att bättre matcha framtida efterfrågan. Nackdelen med långa leveranstider är som bekant att vanligtvis trogna kunder väljer ett annat fabrikat. Och de är inte helt enkla att få tillbaka.

Så att kapa marginaler och fortsätta öka kapacitet är ett rätt våghalsigt drag - dock kanske nödvändigt om t ex Tesla vill behålla sitt produktionsmässiga försprång. Slår strategin snett kommer lagren att byggas på fort och kanske än mer drastiska åtgärder tvingas fram - nu måste ju dessutom färdigvarulagret säljas av innan produktionen kan utökas.

Så vi har ett spännande år framför oss:) Fortfarande mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Tellus »

Mer energi än vad en dubbel espresso ger

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106292211

"När alla barn är avlämnade så är det bara att svänga upp till påfarten för motorvägen lägga lite tyngd på gaspedalen och de 1020 hk får dig att vakna till med ett leende och en energi som inte ens en dubbel espresso kan ge på morgonen. "

Jag har 1120 hk i min 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Legato »

Tellus skrev: 19 jun 2023 23:23
Mer energi än vad en dubbel espresso ger

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106292211

"När alla barn är avlämnade så är det bara att svänga upp till påfarten för motorvägen lägga lite tyngd på gaspedalen och de 1020 hk får dig att vakna till med ett leende och en energi som inte ens en dubbel espresso kan ge på morgonen. "

Jag har 1120 hk i min 8-)
Skön beskrivning och precis det som gör Plaid fantastisk (även om jag tycker flexibiliteten är bra mycket högre i X än S).

Dock lite märklig annons i övrigt. Vem lägger ut en bil på vinterhjul den 9/6? "APF2" är också en märklig variant av FSD :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 20 jun 2023 06:54
Tellus skrev: 19 jun 2023 23:23
Mer energi än vad en dubbel espresso ger

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106292211

"När alla barn är avlämnade så är det bara att svänga upp till påfarten för motorvägen lägga lite tyngd på gaspedalen och de 1020 hk får dig att vakna till med ett leende och en energi som inte ens en dubbel espresso kan ge på morgonen. "

Jag har 1120 hk i min 8-)
Skön beskrivning och precis det som gör Plaid fantastisk (även om jag tycker flexibiliteten är bra mycket högre i X än S).

Dock lite märklig annons i övrigt. Vem lägger ut en bil på vinterhjul den 9/6? "APF2" är också en märklig variant av FSD :D
Priset verkar ju rätt tilltaget. Köper folk en bil från någon annan handlare till högre pris än det kostar att köpa ny på Tesla?

Det är ju ingen väntetid att tala om, man får ju dessutom fri suc i tre år någon dag till, osv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av BigEasy »

AAKEE skrev: 20 jun 2023 12:02
Legato skrev: 20 jun 2023 06:54
Tellus skrev: 19 jun 2023 23:23
Mer energi än vad en dubbel espresso ger

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106292211

"När alla barn är avlämnade så är det bara att svänga upp till påfarten för motorvägen lägga lite tyngd på gaspedalen och de 1020 hk får dig att vakna till med ett leende och en energi som inte ens en dubbel espresso kan ge på morgonen. "

Jag har 1120 hk i min 8-)
Skön beskrivning och precis det som gör Plaid fantastisk (även om jag tycker flexibiliteten är bra mycket högre i X än S).

Dock lite märklig annons i övrigt. Vem lägger ut en bil på vinterhjul den 9/6? "APF2" är också en märklig variant av FSD :D
Priset verkar ju rätt tilltaget. Köper folk en bil från någon annan handlare till högre pris än det kostar att köpa ny på Tesla?

Det är ju ingen väntetid att tala om, man får ju dessutom fri suc i tre år någon dag till, osv.
Nästan en halv miljon dyrare än den här. https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... /108802690
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Tellus »

BigEasy skrev: 20 jun 2023 12:06
AAKEE skrev: 20 jun 2023 12:02
Legato skrev: 20 jun 2023 06:54
Tellus skrev: 19 jun 2023 23:23
Mer energi än vad en dubbel espresso ger

https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106292211

"När alla barn är avlämnade så är det bara att svänga upp till påfarten för motorvägen lägga lite tyngd på gaspedalen och de 1020 hk får dig att vakna till med ett leende och en energi som inte ens en dubbel espresso kan ge på morgonen. "

Jag har 1120 hk i min 8-)
Skön beskrivning och precis det som gör Plaid fantastisk (även om jag tycker flexibiliteten är bra mycket högre i X än S).

Dock lite märklig annons i övrigt. Vem lägger ut en bil på vinterhjul den 9/6? "APF2" är också en märklig variant av FSD :D
Priset verkar ju rätt tilltaget. Köper folk en bil från någon annan handlare till högre pris än det kostar att köpa ny på Tesla?

Det är ju ingen väntetid att tala om, man får ju dessutom fri suc i tre år någon dag till, osv.
Nästan en halv miljon dyrare än den här. https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... /108802690
160k mer utrustning
340k till bilhandlarskojaren
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tesla har nu 126 st nya Model S, varav 47 Plaid.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av BigEasy »

SR-71-BlackBird skrev: 20 jun 2023 18:38
Tesla har nu 126 st nya Model S, varav 47 Plaid.
Sverige eller Europa?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av SR-71-BlackBird »

BigEasy skrev: 20 jun 2023 18:46
SR-71-BlackBird skrev: 20 jun 2023 18:38
Tesla har nu 126 st nya Model S, varav 47 Plaid.
Sverige eller Europa?
Sverige.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Hertsh »

Och jag såg 53 Model X idag. Svårsålda.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Tars »

Och jag äger en. Så jäkla synd det är om mig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Tellus »

Hertsh skrev: 20 jun 2023 18:51
Och jag såg 53 Model X idag. Svårsålda.
Folk är fattiga nu
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av BigEasy »

Tellus skrev: 20 jun 2023 20:35
Hertsh skrev: 20 jun 2023 18:51
Och jag såg 53 Model X idag. Svårsålda.
Folk är fattiga nu
Dels det men det kostar betydligt mer i form av ränta också plus att det ryktas om nya prisdumpningar. Många som är skeptiska mot Tesla och vågar inte köpa.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Högt andrahandsvärde på PLAID

Inlägg av Gustafsson »

Tesla uppdaterar ju bilarna hela tiden, LR har plötsligt prestanda som P från förra året, en bil som kostade 1/2 mille mer än vad jag gav för LR. HW3 blev HW4 som kommer att bli HW5. 4680 celler har börjat rampa upp och gigapress är nog bara i början av sitt segertåg. Prestanda som sågs som science fiction för ett par år sedan kan köpas på nätet. Nya M3 och MY kan mycket väl sätta nya standarder.
Dagens plaid är extrem idag, men knappast i morgon.
Vad ska till för att sänka andrahandsvärdet drastiskt? En bättre bil till lägre pris. Den kommer nog förr än man anar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar