Sida 4 av 7

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 11:12
av vampyren
fler bilder....

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 11:13
av vampyren
....mer bilder :(

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 11:44
av jonasl
Det verkar ju fortfarande vara sant att man ska undvika de USA-tillverkade bilarna. Vilket haveri :(

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 16:21
av vampyren
jonasl skrev: 16 jun 2023 11:44
Det verkar ju fortfarande vara sant att man ska undvika de USA-tillverkade bilarna. Vilket haveri :(
Trist men så är det nog.

Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka :(
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 17:30
av Zlatje
vampyren skrev: 16 jun 2023 16:21
jonasl skrev: 16 jun 2023 11:44
Det verkar ju fortfarande vara sant att man ska undvika de USA-tillverkade bilarna. Vilket haveri :(
Trist men så är det nog.

Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka :(
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Jag hade inte ens väntat 5 min på att lämna tillbaka bilen... Bit i det sura äpplet nu.. Behåller du den kommer du alltid störa dig på det

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 19:29
av Nogo
Fan va fattig lackning. Hur djup är repan på sidan? Konstigt att de inte vill ta på sig det. Jag hade i varje fall skickat mail att nyttja ångerrätten. Tror att de kommer snabba på med att besluta om de tänker åtgärda det.

De kommer ändå inte kunna sälja bilen för 1,2mille.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 20:47
av OvePaHornet
Har ingen koll på hur Teslas lack ”brukar” vara, men om jag inte hade vetat bättre hade jag tagit bilen för omlackerad. Detta kanske är ”Tesla-standard” (jag hoppas att lacken inte är så dålig) men en fabrikslackerad bil bör inte se ut sådär.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 20:57
av jpetters
Från Kalifornien är det nog inte ovanligt med denna nivå. Var samma på den svarta SPlaid jag avbokade gör en vecka sedan. MIC och MIC är en helt annan, bättre, nivå.
Jämfört med min S och X från 2018 har det nog tyvärr gått utför.
Båda är i bättre skick i lacken efter 7k och 10k mil än den S demobil med 1000 mil jag avbokade.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 21:48
av Unia
Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka :(
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Fatta att vänta i hela 2 år på leverans av en ny bil och så blir det så här. Det är inte direkt en Dacia för 99k utan MS för 1 mille. Det verkar som det går för bra för Tesla så som de behandlar sina kunder. Ytrosten på skruvarna är minsta problemet i sammanhanget men "svetslopporna" under lacken är en katastrof, dessa delar måste ju lackas om, på en helt ny bil, det är oerhört dåligt av Tesla att släppa fram sådana bilar från fabrik till kund, går inte att komma ifrån. Tesla måste börja tappa kunder på det.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 21:50
av Unia
jpetters
MIC och MIC är en helt annan, bättre, nivå.
Vad menar du med MIC ?

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 21:51
av AAKEE
Unia skrev: 16 jun 2023 21:48
Det verkar som det går för bra för Tesla så som de behandlar sina kunder.

det är oerhört dåligt av Tesla att släppa fram sådana bilar från fabrik till kund, går inte att komma ifrån. Tesla måste börja tappa kunder på det.
Japp, hoppas det biter dem rejält i svansen.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 21:52
av AAKEE
Unia skrev: 16 jun 2023 21:50
jpetters
MIC och MIC är en helt annan, bättre, nivå.
Vad menar du med MIC ?
MIC = Made In China

MIG = Made in Germany

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 22:20
av Geesy
Helt ofattbart detta… pissig sits men hade också lämnat tillbaka på stört

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 22:20
av Unia
MIC = Made In China

MIG = Made in Germany
Ok, tack.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 22:26
av jpetters
Unia skrev:
jpetters
MIC och MIC är en helt annan, bättre, nivå.
Vad menar du med MIC ?
Made In China

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 16 jun 2023 23:54
av Unia
Made In China får väl anses bättre ihopskruvad än MiG ( finns inget som tyder på motsatsen om man läser här på sidan )

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 07:27
av jpetters
Unia skrev:
Made In China får väl anses bättre ihopskruvad än MiG ( finns inget som tyder på motsatsen om man läser här på sidan )
Jag kommenterade kvalitet på lack och där verkar G vara minst lika bra som C.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 07:42
av Dafro
vampyren skrev: 16 jun 2023 16:21
jonasl skrev: 16 jun 2023 11:44
Det verkar ju fortfarande vara sant att man ska undvika de USA-tillverkade bilarna. Vilket haveri :(
Trist men så är det nog.

Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka :(
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Som någon annan skrev, du kommer aldrig bli nöjd med denna bil och det kommer nog inte bli ett så bra ekonomiskt köp som du hade hoppats. Lämna tillbaka och gå till ett annat märke.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 08:46
av vampyren
Unia skrev: 16 jun 2023 21:48
Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka :(
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Fatta att vänta i hela 2 år på leverans av en ny bil och så blir det så här. Det är inte direkt en Dacia för 99k utan MS för 1 mille. Det verkar som det går för bra för Tesla så som de behandlar sina kunder. Ytrosten på skruvarna är minsta problemet i sammanhanget men "svetslopporna" under lacken är en katastrof, dessa delar måste ju lackas om, på en helt ny bil, det är oerhört dåligt av Tesla att släppa fram sådana bilar från fabrik till kund, går inte att komma ifrån. Tesla måste börja tappa kunder på det.
Precis vad jag sa till butikchefen men det verkar som besluten tas på högre nivå. Han bara håller med om allt jag säger men kan inte göra något. Inte en ge kompensation. Helt tragiskt.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 08:49
av vampyren
Dafro skrev: 17 jun 2023 07:42
vampyren skrev: 16 jun 2023 16:21
jonasl skrev: 16 jun 2023 11:44
Det verkar ju fortfarande vara sant att man ska undvika de USA-tillverkade bilarna. Vilket haveri :(
Trist men så är det nog.

Nu ringde Tesla och meddelar att de kan inte ens garantera mig att de fixar alla dessa saker. Rosten på alla skruvar fixar de inte och det är det enda jag kan "acceptera" men att de inte ens kan lova resterande är bara katastrof.
Jag har service tid till 27:e Juni och de kan inte ens förlänga min ångerrätt tills de har kollat på bilen. Så jag har typ till tisdag att bestämma mig.
Lutar åt att jag lämnar tillbaka :(
Gått och väntat i 2 år och detta blir min reward. Ruskigt besviken på Tesla.
Som någon annan skrev, du kommer aldrig bli nöjd med denna bil och det kommer nog inte bli ett så bra ekonomiskt köp som du hade hoppats. Lämna tillbaka och gå till ett annat märke.
Överväger det starkt nu! Älskar själva teknologiska delen och infotainment men jag är också pedant/petig och kan störa mig på små saker och här är det många mindre och större saker som jag inte ens vet om de kommer och fixa eller säga det är enligt spec.
Får kanske spara till nästa version av Tycan eller nya BMW i5 eller rent av Q8 :D

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 08:59
av Honkan
Lämna tillbaka skiten, jag hoppas på tillverkning av model S/X i Europa på sikt med bättre kvalitet…

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 10:33
av jonasl
X/S är inte volymbilar så de kommer nog aldrig tillverkas någon annan stans. Låga volymer är kanske också en del av problemet, det blir inte lönsamt att optimera produktionen på samma sätt.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 10:34
av Unia
Precis vad jag sa till butikchefen men det verkar som besluten tas på högre nivå. Han bara håller med om allt jag säger men kan inte göra något. Inte en ge kompensation. Helt tragiskt.
Jo, men är en kompensation lösningen på problemet? Egentligen inte, man vill ha en helt ny produkt som man har betalat stora pengar för, en miljon är ju trots allt en hel del pengar. Tesla ska leverera en helt ny bil enligt avtalet! Inte en bil med en massa småfel och lackdefekter. Kan de inte åtgärda det så skulle jag lämna tillbaka vagnen. Ren principsak för min del.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 11:30
av AAKEE
vampyren skrev: 17 jun 2023 08:49

Överväger det starkt nu! Älskar själva teknologiska delen och infotainment men jag är också pedant/petig och kan störa mig på små saker och här är det många mindre och större saker som jag inte ens vet om de kommer och fixa eller säga det är enligt spec.
Får kanske spara till nästa version av Tycan eller nya BMW i5 eller rent av Q8 :D
Det värsta är att om du skulle beställa om skulle du med relativt stor sannolikhet få en bil med ”skador” igen.

Läser man amerikanska forum så verkar det som att det levereras mest bilar med defekter nu. Antagligen börjar vi se baksidan av att Tesla bygger bilar ”effektivare” än andra.
Elon har nog pressat det här för långt!
Hoppas det biter Tesla rejält i svansen först, så de lär sig att leverera på rätt sida om skamgränsen.

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Postat: 17 jun 2023 14:30
av thebishop
Enligt chatgpt:
——-
Om Tesla i Sverige inte löser leveransproblem med nya bilar till sina kunder, kan det bero på flera olika faktorer. En möjlighet kan vara att de tekniska problemen inte är något som Tesla betraktar som fel utan snarare normala variationer i produktionen. En annan möjlig förklaring kan vara resursbegränsningar, inklusive tillgången till reservdelar eller certifierade tekniker.

Det är också möjligt att det finns kommunikationsproblem mellan företaget och dess kunder. I sådana fall kan det vara en god idé för kunder att tydligt och detaljerat dokumentera och kommunicera alla problem de stöter på.
——-

Svar ett att de ser det som normalt och ok förklarar väl det mesta (tyvärr).