Sida 4 av 5

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 04 okt 2023 08:38
av juristen
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Verkliga siffror. Bilen kostade 667 000 kr ny i mars 2022, minus 70 000 kr i bonus. Sålde för 475 000 kr och den hade gått drygt 4200 mil sedan ny.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 04 okt 2023 09:36
av Holve
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Nej det är helt fel.
Enligt SCB.
Den vanligaste boendeformen var småhus med äganderätt, 40 procent av hushållen, följt av flerbostadshus med hyresrätt, 28 procent, och flerbostadshus med bostadsrätt, 21 procent.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 04 okt 2023 10:26
av mikebike
Holve skrev: 04 okt 2023 09:36
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Nej det är helt fel.
Enligt SCB.
Den vanligaste boendeformen var småhus med äganderätt, 40 procent av hushållen, följt av flerbostadshus med hyresrätt, 28 procent, och flerbostadshus med bostadsrätt, 21 procent.
Så 28 + 21 är mindre än 40?

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 04 okt 2023 10:38
av Banane
mikebike skrev: 04 okt 2023 10:26
Holve skrev: 04 okt 2023 09:36
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49
niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:46
Den första förutsättningen är att man har tillgång till hemmaladdning vilket inte är fallet för majoriteten av de boende i lägenhet
Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Nej det är helt fel.
Enligt SCB.
Den vanligaste boendeformen var småhus med äganderätt, 40 procent av hushållen, följt av flerbostadshus med hyresrätt, 28 procent, och flerbostadshus med bostadsrätt, 21 procent.
Så 28 + 21 är mindre än 40?
Skilj på antal personer och antal hushåll. 51,5% av Sveriges befolkning bor i småhus.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 27 nov 2023 16:31
av Sevir87
Det finns ju en risk att jag är dum i huvudet men den där artikeln var så triggande när den kom ut.

Så jag körde en diesel Suv fram till i våras när jag bytte till elbil. Då hade jag en drivmedelskostnad på 2000-2500 i månaden pga det höga dieselpriset sen början av förra året.

Efter jag bytte till elbil ligger den på 6-700kr. Då ska det också sägas att jag saknar möjligheten att ladda hemma men kör fortfarande lika mycket.

Jag var proaktiv och skaffade Elli innan prishöjningen så jag kan ändå snabbladdare för 3,30kr/5kr kwh på IONITY respektive random DC laddare eller tesla sc för en mindre peng när jag vet att jag ska på långresa.

Hade jag kunnat ladda hemma så hade det såklart varit billigare.

Min vw Tiguan som det var tal om här, drog runt 0.65l milen. Inte närhet av några 0,35

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 27 nov 2023 17:08
av Lagerse
MEN fokuset hamnar ju fel hela tiden.
Vi vill ju ha bort beroendet av oljan för att minska vår klimatpåverkan, det hoppas jag vi alla är överens om. Är ju därför elbilen finns. Sen att den dessutom är väldigt mycket trevligare att köra är väl bara positivt.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 27 nov 2023 17:40
av tesla newbie
Lagerse skrev: 27 nov 2023 17:08
MEN fokuset hamnar ju fel hela tiden.
Vi vill ju ha bort beroendet av oljan för att minska vår klimatpåverkan, det hoppas jag vi alla är överens om. Är ju därför elbilen finns. Sen att den dessutom är väldigt mycket trevligare att köra är väl bara positivt.
Jag håller med Elon Musk här: (EVs are) "the way cars should be, if you can solve range":

Elmotorn är en så enormt mycket bättre framdrivningskälla än en ICE-motor om man kan lösa batteriproblemet. Motorn till en Lucid Air får plats i en resväska och genererar 650 hk. Ska man ha den effekten i en ICE så behövs den en 6 liters V12:a som INTE ryms i en resväska: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... er-117359/

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 27 nov 2023 20:20
av niklas12
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 16:31
Det finns ju en risk att jag är dum i huvudet men den där artikeln var så triggande när den kom ut.

Så jag körde en diesel Suv fram till i våras när jag bytte till elbil. Då hade jag en drivmedelskostnad på 2000-2500 i månaden pga det höga dieselpriset sen början av förra året.

Efter jag bytte till elbil ligger den på 6-700kr. Då ska det också sägas att jag saknar möjligheten att ladda hemma men kör fortfarande lika mycket.

Jag var proaktiv och skaffade Elli innan prishöjningen så jag kan ändå snabbladdare för 3,30kr/5kr kwh på IONITY respektive random DC laddare eller tesla sc för en mindre peng när jag vet att jag ska på långresa.

Hade jag kunnat ladda hemma så hade det såklart varit billigare.

Min vw Tiguan som det var tal om här, drog runt 0.65l milen. Inte närhet av några 0,35
Drivmedelskostnaden är inte den stora kostnaden i bilägandet åtminstone inte för nyare bilar.

Det är främst kapitalkostnaderna och värdeminskningen som står för den största kostnaden

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 27 nov 2023 20:58
av Sevir87
niklas12 skrev: 27 nov 2023 20:20
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 16:31
Det finns ju en risk att jag är dum i huvudet men den där artikeln var så triggande när den kom ut.

Så jag körde en diesel Suv fram till i våras när jag bytte till elbil. Då hade jag en drivmedelskostnad på 2000-2500 i månaden pga det höga dieselpriset sen början av förra året.

Efter jag bytte till elbil ligger den på 6-700kr. Då ska det också sägas att jag saknar möjligheten att ladda hemma men kör fortfarande lika mycket.

Jag var proaktiv och skaffade Elli innan prishöjningen så jag kan ändå snabbladdare för 3,30kr/5kr kwh på IONITY respektive random DC laddare eller tesla sc för en mindre peng när jag vet att jag ska på långresa.

Hade jag kunnat ladda hemma så hade det såklart varit billigare.

Min vw Tiguan som det var tal om här, drog runt 0.65l milen. Inte närhet av några 0,35
Drivmedelskostnaden är inte den stora kostnaden i bilägandet åtminstone inte för nyare bilar.

Det är främst kapitalkostnaderna och värdeminskningen som står för den största kostnaden
Men det var väl det artikeln handlade om, när han jämför med en dieselbil?
Jag jämför med nya bilar. Jag har flera tusen lägre månadskostnad med min elbil än min ICE bil.
Sen köper väl inte alla bilarna längre, leasing har blivit otroligt populärt (men det kanske bara jag är som gillar enkelt bilägande.. :) ) så då behöver man inte tänka på värdeminskning eller kapitalkostnad.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 28 nov 2023 05:27
av Dinsdale
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 20:58
niklas12 skrev: 27 nov 2023 20:20
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 16:31
Det finns ju en risk att jag är dum i huvudet men den där artikeln var så triggande när den kom ut.

Så jag körde en diesel Suv fram till i våras när jag bytte till elbil. Då hade jag en drivmedelskostnad på 2000-2500 i månaden pga det höga dieselpriset sen början av förra året.

Efter jag bytte till elbil ligger den på 6-700kr. Då ska det också sägas att jag saknar möjligheten att ladda hemma men kör fortfarande lika mycket.

Jag var proaktiv och skaffade Elli innan prishöjningen så jag kan ändå snabbladdare för 3,30kr/5kr kwh på IONITY respektive random DC laddare eller tesla sc för en mindre peng när jag vet att jag ska på långresa.

Hade jag kunnat ladda hemma så hade det såklart varit billigare.

Min vw Tiguan som det var tal om här, drog runt 0.65l milen. Inte närhet av några 0,35
Drivmedelskostnaden är inte den stora kostnaden i bilägandet åtminstone inte för nyare bilar.

Det är främst kapitalkostnaderna och värdeminskningen som står för den största kostnaden
Men det var väl det artikeln handlade om, när han jämför med en dieselbil?
Jag jämför med nya bilar. Jag har flera tusen lägre månadskostnad med min elbil än min ICE bil.
Sen köper väl inte alla bilarna längre, leasing har blivit otroligt populärt (men det kanske bara jag är som gillar enkelt bilägande.. :) ) så då behöver man inte tänka på värdeminskning eller kapitalkostnad.
Värdeminskning och kapitalkostnad är inbakat i leasingavgiften, så de är ständigt närvarande. Att det ändå kan bli billigare än att köpa själv är för att många biltillverkare ger kraftiga rabatter på leasing eftersom de kan sälja bilen en gång till efter leasingperioden, och förhoppningsvis då få igen en del av prissänkningen. De kan även tjäna på att räntan går ner genom att låta bli att sänka leasingavgiften, genom att sätta restvärdet lägre än vad det riktiga restvärdet beräknas bli eller genom att ta ut oskäligt höga avgifter för "onormalt slitage" på slutet.
Samma rabatter ges inte till folk som köper bilen istället för att hyra den, för man vill hålla uppe andrahandsvärdet (annars saboterar man ju nyss nämnda upplägg där man kan sälja samma sak två gånger).

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 28 nov 2023 14:29
av Sevir87
Glad att jag har fast ränta i mitt nuvarande leasingavtal. Hos VW gick månadskostnaden upp nästan 1000kr i månaden när räntorna gick upp.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 18:30
av Electron
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 18:46
av Legato
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
För den som inte kan ladda hemma ja...

Jag laddar mer än 95% hemma. Skulle gissa att genomsnittliga elbilisten laddar minst 90% hemma.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 19:02
av Fredrik j
Banane skrev: 04 okt 2023 10:38
mikebike skrev: 04 okt 2023 10:26
Holve skrev: 04 okt 2023 09:36
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02
jonasl skrev: 29 sep 2023 13:49


Är det verkligen så fortfarande? I hyreslägenhet kanske, men de allra flesta BRF:er häromkring har löst det nu.

Har man inte tillgång till rimligt prissatt hemmaladdning tycker jag man noga ska överväga om man ska köra elbil.
Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Nej det är helt fel.
Enligt SCB.
Den vanligaste boendeformen var småhus med äganderätt, 40 procent av hushållen, följt av flerbostadshus med hyresrätt, 28 procent, och flerbostadshus med bostadsrätt, 21 procent.
Så 28 + 21 är mindre än 40?
Skilj på antal personer och antal hushåll. 51,5% av Sveriges befolkning bor i småhus.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus
I den siffran räknas ju även barn in. Små barn efterfrågar ju sällan elbilsladdning.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 19:10
av Niklas Z
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:02
Banane skrev: 04 okt 2023 10:38
mikebike skrev: 04 okt 2023 10:26
Holve skrev: 04 okt 2023 09:36
niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:02


Du är medveten om att den vanligaste boendeformen i Sverige är just boende i flerbostadshus.
Det är nog väldigt olika hur det ser ut i olika bostadsrättsföreningar gällande tillgång till laddning men jag har tyvärr inte sett någon statistik.
Nej det är helt fel.
Enligt SCB.
Den vanligaste boendeformen var småhus med äganderätt, 40 procent av hushållen, följt av flerbostadshus med hyresrätt, 28 procent, och flerbostadshus med bostadsrätt, 21 procent.
Så 28 + 21 är mindre än 40?
Skilj på antal personer och antal hushåll. 51,5% av Sveriges befolkning bor i småhus.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus
I den siffran räknas ju även barn in. Små barn efterfrågar ju sällan elbilsladdning.
Fast i runda tal så ägs eller brukas 70 % av alla nya bilar av personer som bor i villa. Personer som bor i villa har oftast bättre ekonomiska fröutsättningar att skaffa bil och större behov av bil.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 19:17
av Fredrik j
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:10
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:02
Banane skrev: 04 okt 2023 10:38
mikebike skrev: 04 okt 2023 10:26
Holve skrev: 04 okt 2023 09:36

Nej det är helt fel.
Enligt SCB.
Den vanligaste boendeformen var småhus med äganderätt, 40 procent av hushållen, följt av flerbostadshus med hyresrätt, 28 procent, och flerbostadshus med bostadsrätt, 21 procent.
Så 28 + 21 är mindre än 40?
Skilj på antal personer och antal hushåll. 51,5% av Sveriges befolkning bor i småhus.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus
I den siffran räknas ju även barn in. Små barn efterfrågar ju sällan elbilsladdning.
Fast i runda tal så ägs eller brukas 70 % av alla nya bilar av personer som bor i villa. Personer som bor i villa har oftast bättre ekonomiska fröutsättningar att skaffa bil och större behov av bil.
Troligtvis. Men nu var det väl tillgång till ladda hemma det var frågan om. Siffran kommer ju bli ännu större i framtiden.
Eller vad menar du?

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 19:19
av Ekholm
FStaake skrev: 01 okt 2023 09:49
Oscar11 skrev: 01 okt 2023 09:36
tor-ake skrev: 30 sep 2023 15:50
Den märkliga placeringen av släpkontakten på model 3 och Y gör ju att man inte är jättesugen på att häkta av släpet vid laddning. Jag gör som Jerker, hittar laddare som funkar, och kreativa lösningar för att slippa koppla bort.20230717_211629.jpg
Bilden visar väl inte någon större kreativitet men illustrerar ekipagets otymplighet.
Jag skar bort lite lite plast på min kontakt och nu tar det inte ens 1 min att koppla på och av släpet.
Off topic men skulle du kunna dela en bild på hur du gjort?
Jag löser problemet med knepig placering av kontakten genom att permanent ha i en adapter från 13-7 pol. Har fungerat utmärkt än så länge.
Kör med släp minst varje vecka så både draget och adaptern sitter på jämt.
(Tar av och smörjer ca 4 ggr per år)
Jag lägger en liten spegel på marken, då äldre det lätt att skruva loss locket samt att se kontakten

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 19:50
av mikebike
Legato skrev: 01 jan 2024 18:46
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
För den som inte kan ladda hemma ja...

Jag laddar mer än 95% hemma. Skulle gissa att genomsnittliga elbilisten laddar minst 90% hemma.
Jag laddar exakt 0% hemma.

47% SuC senaste månaden.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 19:52
av Niklas Z
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:17
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:10
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:02
Banane skrev: 04 okt 2023 10:38
mikebike skrev: 04 okt 2023 10:26

Så 28 + 21 är mindre än 40?
Skilj på antal personer och antal hushåll. 51,5% av Sveriges befolkning bor i småhus.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus
I den siffran räknas ju även barn in. Små barn efterfrågar ju sällan elbilsladdning.
Fast i runda tal så ägs eller brukas 70 % av alla nya bilar av personer som bor i villa. Personer som bor i villa har oftast bättre ekonomiska fröutsättningar att skaffa bil och större behov av bil.
Troligtvis. Men nu var det väl tillgång till ladda hemma det var frågan om. Siffran kommer ju bli ännu större i framtiden.
Eller vad menar du?
Vad jag menar är att huvuddelen av alla elbilsägare bor i villa och därmed har möjlighet att ladda hemma.
Det betyder naturligtvis inte att vi ska bortse från svårigheter att ladda hemma för de som bor i brf/hyreslägenhet (jag själv är en av dem).
Men argumentet för att förbättra hemmaladdningsmöjligheterna för boende i flerfamiljshus är inte att bilägare boden i dessa boendeformer är i majoritet. Det finns bättre argument för att öka möjligheterna till laddning för de som bor i flerfamiljshus.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 19:59
av Fredrik j
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:52
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:17
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:10
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:02
Banane skrev: 04 okt 2023 10:38


Skilj på antal personer och antal hushåll. 51,5% av Sveriges befolkning bor i småhus.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... r-i-smahus
I den siffran räknas ju även barn in. Små barn efterfrågar ju sällan elbilsladdning.
Fast i runda tal så ägs eller brukas 70 % av alla nya bilar av personer som bor i villa. Personer som bor i villa har oftast bättre ekonomiska fröutsättningar att skaffa bil och större behov av bil.
Troligtvis. Men nu var det väl tillgång till ladda hemma det var frågan om. Siffran kommer ju bli ännu större i framtiden.
Eller vad menar du?
Vad jag menar är att huvuddelen av alla elbilsägare bor i villa och därmed har möjlighet att ladda hemma.
Det betyder naturligtvis inte att vi ska bortse från svårigheter att ladda hemma för de som bor i brf/hyreslägenhet (jag själv är en av dem).
Men argumentet för att förbättra hemmaladdningsmöjligheterna för boende i flerfamiljshus är inte att bilägare boden i dessa boendeformer är i majoritet. Det finns bättre argument för att öka möjligheterna till laddning för de som bor i flerfamiljshus.
Majoriteten av dom som ännu inte bytt till elbil och skulle vilja det bor troligtvis i lägenhet utan möjligheter till hemmaladdning.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 20:09
av Niklas Z
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:59
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:52
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:17
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:10
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:02


I den siffran räknas ju även barn in. Små barn efterfrågar ju sällan elbilsladdning.
Fast i runda tal så ägs eller brukas 70 % av alla nya bilar av personer som bor i villa. Personer som bor i villa har oftast bättre ekonomiska fröutsättningar att skaffa bil och större behov av bil.
Troligtvis. Men nu var det väl tillgång till ladda hemma det var frågan om. Siffran kommer ju bli ännu större i framtiden.
Eller vad menar du?
Vad jag menar är att huvuddelen av alla elbilsägare bor i villa och därmed har möjlighet att ladda hemma.
Det betyder naturligtvis inte att vi ska bortse från svårigheter att ladda hemma för de som bor i brf/hyreslägenhet (jag själv är en av dem).
Men argumentet för att förbättra hemmaladdningsmöjligheterna för boende i flerfamiljshus är inte att bilägare boden i dessa boendeformer är i majoritet. Det finns bättre argument för att öka möjligheterna till laddning för de som bor i flerfamiljshus.
Majoriteten av dom som ännu inte bytt till elbil och skulle vilja det bor troligtvis i lägenhet utan möjligheter till hemmaladdning.
73 % av alla bilar som är upp till och med tre år gamla ägs av boende i villa (i alla fall 2018), oavsett drivmedel. Jag tror det finns gott om icke-elbilar bland dem. Boende i flerbostadshus köper i första hand begagnade bilar och ännu finns inte så många elbilar i utbudet av begagnade bilar.
Med tiden kommer det naturligtvis att ändra sig. Men notera att jag också tycker det är mycket viktigt att boende i flerbostadshus får möjlighet till laddning i vardagen. Det är inte vad jag argumenterar emot. Värdet av det bygger inte på att majoriteten bor i sådana hus. Det räcker att ett betydande antal potentiella elbilsägare gör det.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 20:20
av pejvic
juristen skrev: 04 okt 2023 08:38
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Verkliga siffror. Bilen kostade 667 000 kr ny i mars 2022, minus 70 000 kr i bonus. Sålde för 475 000 kr och den hade gått drygt 4200 mil sedan ny.
Då har det blivit billiga mil för köparen allafall. Köparen får nämligen betalt för att köra din gamla bil.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 20:29
av Fredrik j
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 20:09
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:59
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:52
Fredrik j skrev: 01 jan 2024 19:17
Niklas Z skrev: 01 jan 2024 19:10

Fast i runda tal så ägs eller brukas 70 % av alla nya bilar av personer som bor i villa. Personer som bor i villa har oftast bättre ekonomiska fröutsättningar att skaffa bil och större behov av bil.
Troligtvis. Men nu var det väl tillgång till ladda hemma det var frågan om. Siffran kommer ju bli ännu större i framtiden.
Eller vad menar du?
Vad jag menar är att huvuddelen av alla elbilsägare bor i villa och därmed har möjlighet att ladda hemma.
Det betyder naturligtvis inte att vi ska bortse från svårigheter att ladda hemma för de som bor i brf/hyreslägenhet (jag själv är en av dem).
Men argumentet för att förbättra hemmaladdningsmöjligheterna för boende i flerfamiljshus är inte att bilägare boden i dessa boendeformer är i majoritet. Det finns bättre argument för att öka möjligheterna till laddning för de som bor i flerfamiljshus.
Majoriteten av dom som ännu inte bytt till elbil och skulle vilja det bor troligtvis i lägenhet utan möjligheter till hemmaladdning.
73 % av alla bilar som är upp till och med tre år gamla ägs av boende i villa (i alla fall 2018), oavsett drivmedel. Jag tror det finns gott om icke-elbilar bland dem. Boende i flerbostadshus köper i första hand begagnade bilar och ännu finns inte så många elbilar i utbudet av begagnade bilar.
Med tiden kommer det naturligtvis att ändra sig. Men notera att jag också tycker det är mycket viktigt att boende i flerbostadshus får möjlighet till laddning i vardagen. Det är inte vad jag argumenterar emot. Värdet av det bygger inte på att majoriteten bor i sådana hus. Det räcker att ett betydande antal potentiella elbilsägare gör det.
Har man möjlighet till hemmaladdning och ändå inte kör elbil ännu har man ju skäl till det. Bland lägenhetsinnehavare finns det ju säkert fler som vill men som inte kan ladda.

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 20:45
av Legato
mikebike skrev: 01 jan 2024 19:50
Legato skrev: 01 jan 2024 18:46
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
För den som inte kan ladda hemma ja...

Jag laddar mer än 95% hemma. Skulle gissa att genomsnittliga elbilisten laddar minst 90% hemma.
Jag laddar exakt 0% hemma.

47% SuC senaste månaden.
OK?

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Postat: 01 jan 2024 22:41
av Sportbilsentusiasten
Electron skrev: 01 jan 2024 18:30
Hepp,
idag kostar dieseln 16,97 kr/l.

Laddade på OKQ8 150 kW-laddare för 5.59 kr kWh.
Blir ungefär samma lika med el som diesel nu.
Å andra sidan vill många troligen köra elbil av främst miljöskäl. Och troligtvis är då ekonomin en positiv "bieffekt".
Liksom en starkare motor och tystare drivning.
Jag kör diesel men sparar ihop till min första elbil, svindyra är de. Men elbil blir det då ekonomin tillåter.