Sida 4 av 16

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 17:04
av Love_O
Nect skrev: 31 jul 2024 15:23
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.

Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 17:05
av SwedishAdvocate
ObscureEconomist skrev: 31 jul 2024 14:48
Någon som hittat vikt på de olika modellerna?
Nej. Det verkar vara lite klurigt att få fram.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 18:19
av Verdi_
Så hur står den sig mot BMW i5?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 18:19
av Verdi_
Love_O skrev: 31 jul 2024 17:04
Nect skrev: 31 jul 2024 15:23
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.

Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.

Många fattar inte det. Och att Tesla räknar med allt i sina siffror.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 18:39
av Love_O
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Love_O skrev: 31 jul 2024 17:04
Nect skrev: 31 jul 2024 15:23
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.

Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.

Många fattar inte det. Och att Tesla räknar med allt i sina siffror.
Ja sen är liter inte allt. Jag packar aldrig flytande i mitt bagage utan måtten är betydligt viktigare.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 18:47
av Nect
Love_O skrev: 31 jul 2024 17:04
Nect skrev: 31 jul 2024 15:23
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.

Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.
Fast det är ju inte orsaken till att det är samma. Audi har helt enkelt inte designat A6 för att vara en kombi till att börja med. Utan de har typ tagit sportbacken och gjort en annan sluttning på bakrutan. Säkert av kostnadsskäl då det är bara vi skandinaver som köper kombis? Vanliga Q8 sportback och vanliga Q8 har inte samma volym.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 19:14
av Verdi_
Love_O skrev: 31 jul 2024 18:39
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Love_O skrev: 31 jul 2024 17:04
Nect skrev: 31 jul 2024 15:23
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.

Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.

Många fattar inte det. Och att Tesla räknar med allt i sina siffror.
Ja sen är liter inte allt. Jag packar aldrig flytande i mitt bagage utan måtten är betydligt viktigare.
Europeiska tillverkare mäter i VDA vilket inte är flytande utan lite fyrkantigt. Har för mig att det är 2 dm x 1 dm eller nåt liknande.

Tesla mäter som att man skulle fylla med vatten.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 19:15
av Verdi_
Nect skrev: 31 jul 2024 18:47
Love_O skrev: 31 jul 2024 17:04
Nect skrev: 31 jul 2024 15:23
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.

Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.
Fast det är ju inte orsaken till att det är samma. Audi har helt enkelt inte designat A6 för att vara en kombi till att börja med. Utan de har typ tagit sportbacken och gjort en annan sluttning på bakrutan. Säkert av kostnadsskäl då det är bara vi skandinaver som köper kombis? Vanliga Q8 sportback och vanliga Q8 har inte samma volym.

Finns många kombis nere på kontinenten också. Åtminstone i Tyskland.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 19:26
av Nect
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 19:15
Nect skrev: 31 jul 2024 18:47
Love_O skrev: 31 jul 2024 17:04
Nect skrev: 31 jul 2024 15:23
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.

Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.
Fast det är ju inte orsaken till att det är samma. Audi har helt enkelt inte designat A6 för att vara en kombi till att börja med. Utan de har typ tagit sportbacken och gjort en annan sluttning på bakrutan. Säkert av kostnadsskäl då det är bara vi skandinaver som köper kombis? Vanliga Q8 sportback och vanliga Q8 har inte samma volym.

Finns många kombis nere på kontinenten också. Åtminstone i Tyskland.
Okaj! Såg nu att feber.se även tyckte samma gällande utrymmet i kombin (att en kombi ska ha mer om den är designad för att vara kombi). Men man kan ju även vända på det hela. Att det är en utrymmesmässigt bra hatchback men ingen höjdare till kombi.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 19:50
av taliz
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Så hur står den sig mot BMW i5?
Finns det något BMWn är bättre på?
En konverterad avgasbil med litet batteri och 400v....

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 19:51
av Verdi_
taliz skrev: 31 jul 2024 19:50
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Så hur står den sig mot BMW i5?
Finns det något BMWn är bättre på?
En konverterad avgasbil med litet batteri och 400v....
Kan ju vara en bättre/mer prisvärd bil ändå.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 19:54
av taliz
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 19:51
taliz skrev: 31 jul 2024 19:50
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Så hur står den sig mot BMW i5?
Finns det något BMWn är bättre på?
En konverterad avgasbil med litet batteri och 400v....
Kan ju vara en bättre/mer prisvärd bil ändå.
Du får gärna förklara hur. ;)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 19:57
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 31 jul 2024 19:50
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Så hur står den sig mot BMW i5?
Finns det något BMWn är bättre på? [...
Tycker det verkar som det är lite mer benutrymme i baksätet i i5... ;)

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 20:02
av Verdi_
taliz skrev: 31 jul 2024 19:54
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 19:51
taliz skrev: 31 jul 2024 19:50
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Så hur står den sig mot BMW i5?
Finns det något BMWn är bättre på?
En konverterad avgasbil med litet batteri och 400v....
Kan ju vara en bättre/mer prisvärd bil ändå.
Du får gärna förklara hur. ;)
Bättre köregenskaper, snyggare, billigare, bättre infotainment, snålare, kvalitetskänsla... Ja sånt där som du skiter i.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 20:17
av Oscar11
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 13:02
Wow.
75 mil.

Ruskigt bra

De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
75 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 20:22
av taliz
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 20:02
taliz skrev: 31 jul 2024 19:54
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 19:51
taliz skrev: 31 jul 2024 19:50
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 18:19
Så hur står den sig mot BMW i5?
Finns det något BMWn är bättre på?
En konverterad avgasbil med litet batteri och 400v....
Kan ju vara en bättre/mer prisvärd bil ändå.
Du får gärna förklara hur. ;)
Bättre köregenskaper, snyggare, billigare, bättre infotainment, snålare, kvalitetskänsla... Ja sånt där som du skiter i.
Kända fakta hittills är att i5 är sjukt tung och tråkig att köra(se tex Harrys garage), fulare, dyrare, laddar mkt mkt sämre, sämre infotainment, mycket mindre batteri samt törstigare.
Kvalitetskänslan verkar också tagit ett kliv neråt i nya 5-serien. Sååå näää. :lol:

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 20:22
av Love_O
Oscar11 skrev: 31 jul 2024 20:17
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 13:02
Wow.
75 mil.

Ruskigt bra

De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
75 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…

Okej vilka andra bilar på marknaden har den räckvidden ?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 21:11
av Verdi_
taliz skrev: 31 jul 2024 20:22
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 20:02
taliz skrev: 31 jul 2024 19:54
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 19:51
taliz skrev: 31 jul 2024 19:50


Finns det något BMWn är bättre på?
En konverterad avgasbil med litet batteri och 400v....
Kan ju vara en bättre/mer prisvärd bil ändå.
Du får gärna förklara hur. ;)
Bättre köregenskaper, snyggare, billigare, bättre infotainment, snålare, kvalitetskänsla... Ja sånt där som du skiter i.
Kända fakta hittills är att i5 är sjukt tung och tråkig att köra(se tex Harrys garage), fulare, dyrare, laddar mkt mkt sämre, sämre infotainment, mycket mindre batteri samt törstigare.
Kvalitetskänslan verkar också tagit ett kliv neråt i nya 5-serien. Sååå näää. :lol:

Jag frågade. Har inte en aning. Förutom att jag aldrig nånsin kommer köpa en VAG-produkt.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 22:04
av lawe
Inget 12v-uttag känns onödigt snålt. Lite trist att 10 år äldre modeller känns mer premium interiört.

Den där laddluckan kommer gå ett hårt liv för de som laddar ute och har riktig vinter.

Ser fram emot att se den irl. Kul att det kommer fler kombi-EV

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 22:16
av Force-Walker
Oscar11 skrev: 31 jul 2024 20:17
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 13:02
Wow.
75 mil.

Ruskigt bra

De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
75 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…

94,9 netto.

Tycker det är grymt bra.

10 mil mer än Tesla Model S. Förvisso är det den bakhjulsdrivna audin.

EQS som har 120 brutto har inte heller så hög WLTP.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 31 jul 2024 22:21
av Force-Walker
SwedishAdvocate skrev: 31 jul 2024 15:00
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 13:30
Fan. Baksätet ser inte bra ut.

Kollar videon på Autogefühl nu.
Är väl lite förvånande att de inte kunde få till lite mer benutrymme i en så pass relativt lång bil... Autogefühl-snubben är väl som jag minns det 1,89 m lång och ser ut att ha relativt långa ben i förhållande till överkroppen. Personligen så tycker jag väl att fler tillverkare borde göra som t.ex. Porsche (och Audi själva) gjort med Taycan/e-tron GT, och istället stoppa in så kallade topografiska batteripack som har 'utgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter. Då hade ju inte videopresentatörens knän hamnat sådär relativt högt. Med ett sådant topografiskt batteripack hade han ju istället i baksätet haft benen i samma vinkel som i baksätet i en bil med förbränningsmotor.
Jag håller med dig.
Förstår inte vad som pysslar med. Nya Macan har bra höjd på sätet men där är det trängre för knäna.
Sitter bättre i min Taycan, dock bara provat snabbt i Macanen, men det var min känsla iaf.

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 aug 2024 12:48
av ObscureEconomist
SwedishAdvocate skrev: 31 jul 2024 17:05
ObscureEconomist skrev: 31 jul 2024 14:48
Någon som hittat vikt på de olika modellerna?
Nej. Det verkar vara lite klurigt att få fram.
"Hela bilen väger ungefär 2 150 kg, inte helt ovanligt då elektronlagring väger en hel del."

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-e-tron/

Känns klart lättare än förväntat. Q6 väger runt 2350 kilo när jag googlar

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 aug 2024 14:33
av taliz
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 22:21
SwedishAdvocate skrev: 31 jul 2024 15:00
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 13:30
Fan. Baksätet ser inte bra ut.

Kollar videon på Autogefühl nu.
Är väl lite förvånande att de inte kunde få till lite mer benutrymme i en så pass relativt lång bil... Autogefühl-snubben är väl som jag minns det 1,89 m lång och ser ut att ha relativt långa ben i förhållande till överkroppen. Personligen så tycker jag väl att fler tillverkare borde göra som t.ex. Porsche (och Audi själva) gjort med Taycan/e-tron GT, och istället stoppa in så kallade topografiska batteripack som har 'utgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter. Då hade ju inte videopresentatörens knän hamnat sådär relativt högt. Med ett sådant topografiskt batteripack hade han ju istället i baksätet haft benen i samma vinkel som i baksätet i en bil med förbränningsmotor.
Jag håller med dig.
Förstår inte vad som pysslar med. Nya Macan har bra höjd på sätet men där är det trängre för knäna.
Sitter bättre i min Taycan, dock bara provat snabbt i Macanen, men det var min känsla iaf.
Då får du ju ett mindre batteri. Har du så ofta vuxna i baksätet att det är värt permanent 5-10 mil kortare räckvidd och långsammare laddning?

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 aug 2024 14:37
av taliz
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 22:16
Oscar11 skrev: 31 jul 2024 20:17
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 13:02
Wow.
75 mil.

Ruskigt bra

De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
75 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…

94,9 netto.

Tycker det är grymt bra.

10 mil mer än Tesla Model S. Förvisso är det den bakhjulsdrivna audin.

EQS som har 120 brutto har inte heller så hög WLTP.
De har lustigt nog väldigt snabbt blivit mkt bättre på att optimera för WLTP, när de nu måste sälja sina elbilar....
Är dags att WLTP specas enligt kontinental motorvägsfart, säg 130kmh, IMO.
Då kommer du kanske hälften, såvida det inte ösregnar, snöar eller blåser massa motvind förstås...

Re: Audi A6 e-tron

Postat: 01 aug 2024 14:50
av Nect
taliz skrev: 01 aug 2024 14:37
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 22:16
Oscar11 skrev: 31 jul 2024 20:17
Force-Walker skrev: 31 jul 2024 13:02
Wow.
75 mil.

Ruskigt bra

De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
75 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…

94,9 netto.

Tycker det är grymt bra.

10 mil mer än Tesla Model S. Förvisso är det den bakhjulsdrivna audin.

EQS som har 120 brutto har inte heller så hög WLTP.
De har lustigt nog väldigt snabbt blivit mkt bättre på att optimera för WLTP, när de nu måste sälja sina elbilar....
Är dags att WLTP specas enligt kontinental motorvägsfart, säg 130kmh, IMO.
Då kommer du kanske hälften, såvida det inte ösregnar, snöar eller blåser massa motvind förstås...
Brukar säga WLTP - 10 mil så har du den verkliga räckvidden sommartid. Brukar stämma ganska bra och visar samtidigt hur dålig WLTP är som standard…