Adaptive headlights
Moderator: Redaktion
Re: Adaptive headlights
2024.8.3 har inte börjat rulla ut till kunder än. Bara brett till Tesla-anställda och i samband i det så har Release Notes läckt. Så kan dröja ett litet tag (typ dagar) till innan det kommer till kunder. Är det stora problem i 2024.8.3 så kommer den inte alls rullas ut och vi får vänta på en senare (bättre!) 2024.8.x
Går att följa ganska bra status på utrullning och versioner till kunder på TeslaFi och Teslascope:
https://www.teslafi.com/firmware.php
https://teslascope.com/software/timeline
Går att följa ganska bra status på utrullning och versioner till kunder på TeslaFi och Teslascope:
https://www.teslafi.com/firmware.php
https://teslascope.com/software/timeline
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Detta diskuteras även flitigt i firmware-tråden, finns tydligen dom som redan har fått och testat:
viewtopic.php?p=785434#p785434
/fth
viewtopic.php?p=785434#p785434
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tycker dom funkar väldigt bra faktiskt, kanske inte lika bra som Polestars pixelljus, men definitivt bättre än eGolf och BMW i4 adaptiva ljus.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Härligt att de fått till det 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tänker vi kan prata upplevelser av de adaptiva ljusen (”Matrix”) i den här tråden. Nu börjar den mörka tiden igen så fler och fler kommer kunna uppleva och testa det (det kom ju lite sent i våras och under sommaren blir det inte lika flitigt använt).
Så. Nu till min korta erfarenhet med MY och 2024.26.8:
Körde i Härjedalen i fredags kväll och adaptiva ljusen funkar kanon med en ”liten” detalj. Den aktiveras för sent när det är ljus himmel men mörka vägar. Dvs. under de typ 10-20 min när solen gått ner men det är fortsatt ljus himmel men vägarna blir mörka (bl.a pga. skogen bredvid) så kör den vidare med bara halvljus aktivt. Jag fick stänga av adaptiva ljus i inställningen för att kunna manuellt slå på hel-ljuset. Sen när himlen blir mörkare så gick det att aktivera adaptiva ljusen och det funkade toppen.
Värt att notera är att det var inte ett moln på himlen vilket ju gör att himlen är ljusare än den varit om det varit moln. Gissar detta inte kommer bli ett problem senare i höst när solen går ner snabbare men lite irriterande var det allt. Hoppas de justerar ljuskänsligheten framåt och tittar mer på vägen/sidan av vägen än upp mot himlen för att avgöra hur ljust det är ute.
Så. Nu till min korta erfarenhet med MY och 2024.26.8:
Körde i Härjedalen i fredags kväll och adaptiva ljusen funkar kanon med en ”liten” detalj. Den aktiveras för sent när det är ljus himmel men mörka vägar. Dvs. under de typ 10-20 min när solen gått ner men det är fortsatt ljus himmel men vägarna blir mörka (bl.a pga. skogen bredvid) så kör den vidare med bara halvljus aktivt. Jag fick stänga av adaptiva ljus i inställningen för att kunna manuellt slå på hel-ljuset. Sen när himlen blir mörkare så gick det att aktivera adaptiva ljusen och det funkade toppen.
Värt att notera är att det var inte ett moln på himlen vilket ju gör att himlen är ljusare än den varit om det varit moln. Gissar detta inte kommer bli ett problem senare i höst när solen går ner snabbare men lite irriterande var det allt. Hoppas de justerar ljuskänsligheten framåt och tittar mer på vägen/sidan av vägen än upp mot himlen för att avgöra hur ljust det är ute.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är även min erfarenhet att det måste vara rejält mörkt för att helljuset skall tändas, men när det väl är tänt fungerar det ganska bra.
Någon hävdade att Tesla återgått till att det inte går att tända helljuset under en viss hastighet, stämmer det?
Det var sjukt irriterande på skogsvägar i Lappland tidigare, men det var ju också störande när den slog på lyset inne i stan och i bostadsområden senare....
Någon hävdade att Tesla återgått till att det inte går att tända helljuset under en viss hastighet, stämmer det?
Det var sjukt irriterande på skogsvägar i Lappland tidigare, men det var ju också störande när den slog på lyset inne i stan och i bostadsområden senare....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Jag har noterat att man måste upp i 40 för att helljuset ska tändas första gången varje ny körning men sen kan man köra långsammare.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ok, då får man gasa lite extra innan man kör in i skogen.Justin Time skrev: ↑08 sep 2024 07:39Jag har noterat att man måste upp i 40 för att helljuset ska tändas första gången varje ny körning men sen kan man köra långsammare.
Volvo PV 544 Special 1963