Sida 4 av 6

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 15:12
av Xanthopteryx
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 14:57
backe skrev: 06 maj 2024 14:55
Jag tolkar det som all förbränning av fossila bränslen, så troligen eldningolja, kolkraftverk, fartyg, flygplan o.s.v.

Hade varit intressant om det finns studier kring ICE personbilar.
Kolkraftverk ligger oftast på avstånd från tätbebyggda områden. Fartyg och flygplan befinner sig också mestadels långt därifrån. Lokal uppvärmning av bostäder kan jag dock misstänka sker i anslutning till bebyggda områden.
Flygplan och fartyg finns tvärt om ofta nära städer, fartyg såklart närmre städer vid kusten.

Stockholm har ett sådant "problem" där man tjatar från annat håll om att minska utsläppen i staden då dessa ligger över gränsvärden hit och dit, men där en påtaglig del kommer från just fartygen som ligger i hamn i just Stockholm.
Kryssningsfartyg bland annat.

Tittar du på flygplatser så finns det många som ligger hyfsat nära städer.

Beträffande lokala utsläpp så är partikelfilter på dieselbilar något som minskat utsläppen av partiklar radikalt.
Men vi har fortfarande stora bekymmer med partiklar från däck, från asfalt, från sand och grus. Så har vi även tågens partikelutsläpp, och tåg går ju gärna också in i städerna, rent logiskt.
En lite äldre bensinmotor kan faktiskt ha mindre partikelutsläpp än en nyare mer modern, på grund av hur man förändrat insprutningens placering och funktion. Partikelfilter på bensinmotorer borde definitivt finnas.

Gräsklippare är en annan källa - hur många här har en bensindriven gräsklippare, eller har haft tills ganska nyligen? Hur många har någonsin haft det?
Majoriteten har aldrig haft behov av en bensinklippare. Särskilt inte i städerna, för så stora gräsmattor finns sällan där.
Sladdklippare har fungerat skitbra i decennier (är själv uppvuxen med en sådan).

Fler parikelutsläpp kommer från åkrar som ligger med bar jord alldeles för länge vilket i sin tur eroderar bort i vinden.

Partiklar och utsläpp har iv även från andra länder. VI påverkas bland annat mycket från England på grund av hur vindarna rör sig.

Det är komplicerat, men oavsett vad så kan man säga att:
Välj i första hand fötterna när du skall förflytta dig.
I andra hand cykel.
Sedan tåg/tunnelbana/spårvagn.
Därefter buss.
Och innan du väljer bil så skall du ha funderat flera gånger under listan ovan om du egentligen alls måste förflytta dig dit du tänkt. Kanske går det att lösa smartare? Digitala möten? Inte åka och handla bara för den prylen utan vänta tills man kan få ihop fler ärenden på en gång? Kanske kan en kollega som råkar bo åt det hållet plocka upp prylen? Bhöver du ens prylen? Äta på restaurang? Måste det vara just där? Finns mågna resturanger.
Och så vidare.

Den mest miljövänliga resan är den resan som inte blir av alls.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 15:13
av mikebike
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 15:10
backe skrev: 06 maj 2024 15:03
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 14:57
backe skrev: 06 maj 2024 14:55
Jag tolkar det som all förbränning av fossila bränslen, så troligen eldningolja, kolkraftverk, fartyg, flygplan o.s.v.

Hade varit intressant om det finns studier kring ICE personbilar.
Kolkraftverk ligger oftast på avstånd från tätbebyggda områden. Fartyg och flygplan befinner sig också mestadels långt därifrån. Lokal uppvärmning av bostäder kan jag dock misstänka sker i anslutning till bebyggda områden.
Från Naturvårdsverket, hela länken är i ett tidigare inlägg.
Långdistanstransporten av PM2,5 från andra länder är av stor betydelse för partikelhalterna i Sverige. Detta gäller särskilt i södra Sverige, där halterna av PM2,5 i urban bakgrundsluft är avsevärt högre jämfört med den norra delen av landet.
Utsläppen från västra Balkans kolkraftverk gör att flera tusen personer dör en för tidig död varje år. De som bor nära kolkraftverken utsätts för extra stora hälsorisker.

– När man lämnar Tuzla ett tag och kommer tillbaka, kan man känna på lukten att man är hemma igen, berättar Denis Zisko, när han kör mot sin hemstad, Bosniens tredje största.

Kolkraftverket i utkanten av staden gör den också till en av regionens mest förorenade. Trots att det är en klar dag sticker det i näsan, det luktar lite som brandrök.

– I dag är det klart, men om du inte är van vid luften kan du känna lukten. Men för oss är det en normal dag.

Deniz Zizko arbetar på Tuzlas center för ekologi och energi, en miljöorganisation som eftersträvar ett fossilfritt samhälle. Att ersätta de omoderna kolkraftverken i Bosnien är en topprioritering. En rapport från miljöorganisationen Heal som Denis Zisko bidragit till visar att västra Balkans totalt sexton kolkraftverk står för mer utsläpp av svaveldioxid än vad EU:s övriga 250 kolkraftverk gör tillsammans, och för nästan lika mycket utsläpp av så kallade PM2,5-partiklar som hela EU sammantaget.

Ett av de smutsigaste kolkraftverken ligger alltså här i Tuzla.

Bosnien tillhör inte EU och har därför lägre miljökrav. Kolkraftverken här filtrerar inte bort svaveldioxiden, som tillsammans med andra partiklar skadar lungor och hjärta, och kan orsaka cancer. Utsläppen från Balkans kolkraftverk sprids ner till italienska klacken och ända upp till Polen och orsakar en för tidig död för 3000 personer, enligt miljöorganisationen Heal.

– Nu ska vi till Bukinje där kraftverket och avfallsplatsen finns. Det är där allt det dåliga händer, säger Deniz Zisko.

Tuzla-förorten Bukinje har inte bara problem med luftföroreningar. De boende där tvingas också bo granne med kolkraftverkets dumpningsplats.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1463970
Ja, att partiklar inte helt stannar i närområdet är sant, men koncentrationen tenderar att minska med avståndet. I texten som du själv länkar till framgår ju just detta.
Dessutom är det skillnad på "stora" partiklar som består av gummi och asfalt, och små (PM2.5) som kommer från förbränning.

@Xanthopteryx
Moderna direktinsprutade bensinmotorer har också partikelfilter.
Problemet med filter är att de släpper igenom små partiklar.
För att få bort alla partiklar krävs någon form av partikelfångare, men det blir dyrt.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 15:18
av Verdi_
Legato skrev: 06 maj 2024 15:06
Det verkar vara ett utbrett missförstånd att ekonomiska incitament per automatik är en kostnad för stadskassan. Det är såklart helt fel. Tvärtom så är beskattning av "negativa externa effekter" någon som flitigt förespråkas av nationalekonomer. Använder man sedan dessa skatteintäkter för att subventionera andra produkter med positiva samhällseffekter så får man såklart totalt sett ett positivt bidrag till statens finanser långsiktigt.

Argumentet att vi som litet land har liten påverkan på globala utsläpp är såklart ett helt dött argument. På individnivå kan man såklart aldrig göra skillnad utsläppsmässigt ur ett globalt perspektiv, men tanken att man skulle ha ett mindre ansvar för utsläppen på individnivå bara för att man bor i ett litet land är såklart helt absurd. Att exempelvis Norge och Kalifornien, trots liten storlek ur ett globalt perspektiv, påverkat den globala miljöpolitiken torde också vara uppenbart för de allra flesta.
Jag vet allt det där men det ändrar ingenting i sak eftersom det tankesättet förutsätter att ALLA dra åt samma håll. Så är det bevisligen inte. Då är frågan hur helhjärtad man ska vara... Men visst, man kan ju alltid dra "vi har varit naiva"-kortet när skiten träffar fläkten.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 15:20
av Verdi_
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:12

Välj i första hand fötterna när du skall förflytta dig.
I andra hand cykel.
Sedan tåg/tunnelbana/spårvagn.
Därefter buss.
Tunnelbana? Är du säker?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4d ... tutrafiken

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 15:25
av Niklas Z
Flygplan och fartyg finns tvärt om ofta nära städer, fartyg såklart närmre städer vid kusten.

Stockholm har ett sådant "problem" där man tjatar från annat håll om att minska utsläppen i staden då dessa ligger över gränsvärden hit och dit, men där en påtaglig del kommer från just fartygen som ligger i hamn i just Stockholm.
Kryssningsfartyg bland annat.

Tittar du på flygplatser så finns det många som ligger hyfsat nära städer.
Självklart ligger flygplatser och hamnar rimligt nära platser där människor bor eller arbetar, men under färden mellan hamnar respektive flygplatser är de på betydligt större avstånd från bebyggelse och de släpper ut smutsiga saker inte bara vid starten, utan hela vägen. Därmed kommer en betydande andel av deras utsläpp att ske på avstånd från bostadsområden.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 15:32
av Xanthopteryx
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 15:20
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:12

Välj i första hand fötterna när du skall förflytta dig.
I andra hand cykel.
Sedan tåg/tunnelbana/spårvagn.
Därefter buss.
Tunnelbana? Är du säker?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4d ... tutrafiken
Japp.
Drygt 1 miljon(!) resor i Stockholms tunnelbana.
Per dag!
Det är ungefär en halv miljon människor, per dag!
Även om tunnelbanan släpper ut en del partiklar, och att det dessutom blir tunneleffekt på delar av den (märk väl att fler än hälften av stationerna ligger ovan jord!) så kan du fundera på om dessa 1.000.000 resor skulle ske med bil i stället.

Så ja, tunnelbanan är ett jättebra färdmedel.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 15:41
av Xanthopteryx
mikebike skrev: 06 maj 2024 15:13
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 15:10
backe skrev: 06 maj 2024 15:03
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 14:57
backe skrev: 06 maj 2024 14:55
Jag tolkar det som all förbränning av fossila bränslen, så troligen eldningolja, kolkraftverk, fartyg, flygplan o.s.v.

Hade varit intressant om det finns studier kring ICE personbilar.
Kolkraftverk ligger oftast på avstånd från tätbebyggda områden. Fartyg och flygplan befinner sig också mestadels långt därifrån. Lokal uppvärmning av bostäder kan jag dock misstänka sker i anslutning till bebyggda områden.
Från Naturvårdsverket, hela länken är i ett tidigare inlägg.
Långdistanstransporten av PM2,5 från andra länder är av stor betydelse för partikelhalterna i Sverige. Detta gäller särskilt i södra Sverige, där halterna av PM2,5 i urban bakgrundsluft är avsevärt högre jämfört med den norra delen av landet.
Utsläppen från västra Balkans kolkraftverk gör att flera tusen personer dör en för tidig död varje år. De som bor nära kolkraftverken utsätts för extra stora hälsorisker.

– När man lämnar Tuzla ett tag och kommer tillbaka, kan man känna på lukten att man är hemma igen, berättar Denis Zisko, när han kör mot sin hemstad, Bosniens tredje största.

Kolkraftverket i utkanten av staden gör den också till en av regionens mest förorenade. Trots att det är en klar dag sticker det i näsan, det luktar lite som brandrök.

– I dag är det klart, men om du inte är van vid luften kan du känna lukten. Men för oss är det en normal dag.

Deniz Zizko arbetar på Tuzlas center för ekologi och energi, en miljöorganisation som eftersträvar ett fossilfritt samhälle. Att ersätta de omoderna kolkraftverken i Bosnien är en topprioritering. En rapport från miljöorganisationen Heal som Denis Zisko bidragit till visar att västra Balkans totalt sexton kolkraftverk står för mer utsläpp av svaveldioxid än vad EU:s övriga 250 kolkraftverk gör tillsammans, och för nästan lika mycket utsläpp av så kallade PM2,5-partiklar som hela EU sammantaget.

Ett av de smutsigaste kolkraftverken ligger alltså här i Tuzla.

Bosnien tillhör inte EU och har därför lägre miljökrav. Kolkraftverken här filtrerar inte bort svaveldioxiden, som tillsammans med andra partiklar skadar lungor och hjärta, och kan orsaka cancer. Utsläppen från Balkans kolkraftverk sprids ner till italienska klacken och ända upp till Polen och orsakar en för tidig död för 3000 personer, enligt miljöorganisationen Heal.

– Nu ska vi till Bukinje där kraftverket och avfallsplatsen finns. Det är där allt det dåliga händer, säger Deniz Zisko.

Tuzla-förorten Bukinje har inte bara problem med luftföroreningar. De boende där tvingas också bo granne med kolkraftverkets dumpningsplats.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1463970
Ja, att partiklar inte helt stannar i närområdet är sant, men koncentrationen tenderar att minska med avståndet. I texten som du själv länkar till framgår ju just detta.
Dessutom är det skillnad på "stora" partiklar som består av gummi och asfalt, och små (PM2.5) som kommer från förbränning.

@Xanthopteryx
Moderna direktinsprutade bensinmotorer har också partikelfilter.
Problemet med filter är att de släpper igenom små partiklar.
För att få bort alla partiklar krävs någon form av partikelfångare, men det blir dyrt.
Moderna partikelfilter tar bort över 90% av partiklarna.
Och partikelhalterna har minskat extremt. Sedan 1965 har halterna av sotpartiklar i Stockholm och Göteborg gått ner 95%.

EN mycket bra skrift om partiklar:
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Notera även att 90% av partiklarna står naturen för.
Notera även det stora tillflödet av partiklar från andra platser, utanför sverige. Se även inlägget om fartyg här ovan: Bara kolla på en karta över fartygstrafiken i Östersjön och Västerhavet...
Även värt att notera att grafen för partiklar i Stockholm där man tittar på hur det förändras över dygnet har en ganska snäv skala. Jämför med skalan som visar totala minskningen över tid. Det ser med andra ord mer dramatiskt ut än vad det egentligen är.

Missförstå mig rätt nu: Det är bra att minska andelen partiklar, men för att göra detta på bästa sätt och för att också få en trevligare stadsmiljö så är det INTE att alla byter till batteribil och fortsätter köra minst lika mycket (många kör ju dessutom mer då det är "Billigare och mer miljövänligt") utan att vi faktiskt minskar dels bilägandet (färre som äger bil), och minskar bilesandet.

Var det den här tråden tro eller en annan (minns inte), någon som åkte till DJurgården och tog bilen för att det regnade(!).
Regnkläder?
Kollektivtrafik?

Jag längtar till när jag kan få bättre IT-förutsättning på jobbet så att jag kan ställa bilen lite oftare och jobba hemifrån i stället.
Dels är det såklart bra för ekonomin (alla bilar kostar att köra- slitage, värdeminskning, däck, bränsle och så vidare) men framförallt för att det känns onödigt att jag skall behöva harva fram och tillbaka var och varannan dag när flera saker skulle gå lika bra att göra hemifrån.
Tekniskt är det dock inte möjligt ännu men förhoppningsvis blir det inom i år.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 16:43
av Freez
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 15:11
Legato skrev: 06 maj 2024 15:06
Det verkar vara ett utbrett missförstånd att ekonomiska incitament per automatik är en kostnad för stadskassan. Det är såklart helt fel. Tvärtom så är beskattning av "negativa externa effekter" någon som flitigt förespråkas av nationalekonomer. Använder man sedan dessa skatteintäkter för att subventionera andra produkter med positiva samhällseffekter så får man såklart totalt sett ett positivt bidrag till statens finanser långsiktigt.

Argumentet att vi som litet land har liten påverkan på globala utsläpp är såklart ett helt dött argument. På individnivå kan man såklart aldrig göra skillnad utsläppsmässigt ur ett globalt perspektiv, men tanken att man skulle ha ett mindre ansvar för utsläppen på individnivå bara för att man bor i ett litet land är såklart helt absurd. Att exempelvis Norge och Kalifornien, trots liten storlek ur ett globalt perspektiv, påverkat den globala miljöpolitiken torde också vara uppenbart för de allra flesta.
Exakt så är det.
Inte riktigt.. Sverige har låga utsläpp av koldioxid per capita jämfört med andra länder. De länder med högst utsläpp per capita har mellan 2 och 10 gånger så höga utsläpp som Sverige. Till skillnad från Sverige har deras länder ofta en ekonomi som producerar och/eller är beroende av fossila bränslen (vi har länge haft både kärnkraft & vattenkraft). Sedan 1990 har Sveriges utsläpp av koldioxid fallit med cirka 40 procent. Sveriges koldioxidutsläpp motsvarar 2 promille av världens totala utsläpp inkl våra konsumtionsbaserade utsläpp.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/klima ... ationellt/

Sedan startade jag denna tråd för att prata Teslas nybilsförsäljning men det verkar som vanligt vara lätt att hamna off topic :) .

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 16:45
av martinot
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 15:10
backe skrev: 06 maj 2024 15:03
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 14:57
backe skrev: 06 maj 2024 14:55
Jag tolkar det som all förbränning av fossila bränslen, så troligen eldningolja, kolkraftverk, fartyg, flygplan o.s.v.

Hade varit intressant om det finns studier kring ICE personbilar.
Kolkraftverk ligger oftast på avstånd från tätbebyggda områden. Fartyg och flygplan befinner sig också mestadels långt därifrån. Lokal uppvärmning av bostäder kan jag dock misstänka sker i anslutning till bebyggda områden.
Från Naturvårdsverket, hela länken är i ett tidigare inlägg.
Långdistanstransporten av PM2,5 från andra länder är av stor betydelse för partikelhalterna i Sverige. Detta gäller särskilt i södra Sverige, där halterna av PM2,5 i urban bakgrundsluft är avsevärt högre jämfört med den norra delen av landet.
Utsläppen från västra Balkans kolkraftverk gör att flera tusen personer dör en för tidig död varje år. De som bor nära kolkraftverken utsätts för extra stora hälsorisker.

– När man lämnar Tuzla ett tag och kommer tillbaka, kan man känna på lukten att man är hemma igen, berättar Denis Zisko, när han kör mot sin hemstad, Bosniens tredje största.

Kolkraftverket i utkanten av staden gör den också till en av regionens mest förorenade. Trots att det är en klar dag sticker det i näsan, det luktar lite som brandrök.

– I dag är det klart, men om du inte är van vid luften kan du känna lukten. Men för oss är det en normal dag.

Deniz Zizko arbetar på Tuzlas center för ekologi och energi, en miljöorganisation som eftersträvar ett fossilfritt samhälle. Att ersätta de omoderna kolkraftverken i Bosnien är en topprioritering. En rapport från miljöorganisationen Heal som Denis Zisko bidragit till visar att västra Balkans totalt sexton kolkraftverk står för mer utsläpp av svaveldioxid än vad EU:s övriga 250 kolkraftverk gör tillsammans, och för nästan lika mycket utsläpp av så kallade PM2,5-partiklar som hela EU sammantaget.

Ett av de smutsigaste kolkraftverken ligger alltså här i Tuzla.

Bosnien tillhör inte EU och har därför lägre miljökrav. Kolkraftverken här filtrerar inte bort svaveldioxiden, som tillsammans med andra partiklar skadar lungor och hjärta, och kan orsaka cancer. Utsläppen från Balkans kolkraftverk sprids ner till italienska klacken och ända upp till Polen och orsakar en för tidig död för 3000 personer, enligt miljöorganisationen Heal.

– Nu ska vi till Bukinje där kraftverket och avfallsplatsen finns. Det är där allt det dåliga händer, säger Deniz Zisko.

Tuzla-förorten Bukinje har inte bara problem med luftföroreningar. De boende där tvingas också bo granne med kolkraftverkets dumpningsplats.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1463970
Ja, att partiklar inte helt stannar i närområdet är sant, men koncentrationen tenderar att minska med avståndet. I texten som du själv länkar till framgår ju just detta.
Exakt.

Här har vi högst lokala miljöproblem i våra svenska storstäder. Dessa är inte huvudsakligen orsakade av andra länder, men av främst oss själva genom förbränning av fossila ämnen. Det är våra fossila utsläpp i städerna som dödar ock skadar främst våra egna barn och pensionärer. Här är ett område som vi direkt och påtagligt kan göra en stor skillnad för vår egen miljö här i Sverige till det bättre.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 18:58
av Fredrik j
martinot skrev: 06 maj 2024 14:12
Freez skrev: 06 maj 2024 13:49
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 11:32
Freez skrev: 06 maj 2024 11:26
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 11:01
Det går inte att säga att konkurrens är bättre än bidrag, eller vice versa. Sådant schablonmässigt tänkande har jag svårt att tro är gynnsamt. Snarare får man väl se vad som fungerar bäst givet syfte och förutsättningar, utan att tillämpa schablontänkande. Resultatet kan bli olika kombinationer av regleringar, bidrag, konkurrens, från fall till fall.
Hur har konkurrensen (utan bidrag och/eller regleringar) i bilindustrin gynnat miljön?
Fakta är att miljöbonusen drev upp priserna för att den fanns för länge. Industrin anpassade sig och väldigt många bilmodeller kostade av en händelse 699 KSEK precis under gränsen för bonus. Fakta är att priserna gått ner sedan bonusen slopades. Branschen behöver inga bidrag, elbilar säljer ändå.
Det du skriver är inte ett stöd för tesen att konkurrens är bättre än bidrag. Såväl bidrag som konkurrens kan ske på många olika sätt. Jämför t ex Norge, som haft en annan konstruktion och där elbilar har en mycket mer framträdande ställning på nybilsmarknaden än i Sverige.
Att elbilar säljer utan bidrag är en sanning med modifikation. Elbilarnas marknadsandel är betydligt lägre än den skulle behöva vara.
Vet inte om Norge skulle vara ett bra exempel. Man har ju på senare tid behövt försämra villkoren för att det har blivit galet dyrt för skattebetalarna. Dessutom är det primärt medel/höginkomsttagare som fått ta del av bidragen vilket skapar fördelningspolitisk problematik. Bidragen har dessutom skapat en överkonsumtion av bilar vilket i sin tur fått till följd att färre åker kollektivt.
Fast i Norge är det just skatte/avgiftslättnader, och inte bidrag (till skillnad från hur det var i Sverige, och i många andra länder).

Tycker de hanterat det mycket smartare och enklare i Norge.
Nja. I Sverige var det ju ett bidrag som finansierades av högre vägskatt på fossilbilar. Kostnadsneutralt för statskassan.
I Norge fick ju staten avstå både moms och punktskatt på bilarna. En utgift i budgeten.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 19:46
av Xanthopteryx
Vi sponsrar fortfarande batteribilar.
Lägre fordonsskatt.
Extremt mycket lägre bränsleskatt (skatt per körd kilometer).
Batteritillverkare får subventioner.
Och så vidare.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 20:31
av Verdi_
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 19:46
Vi sponsrar fortfarande batteribilar.
Lägre fordonsskatt.
Extremt mycket lägre bränsleskatt (skatt per körd kilometer).
Batteritillverkare får subventioner.
Och så vidare.
Nedsatt förmånsvärde med 50% upp till 350 000:- också.

Däremot vänder jag mig lite mot lägre bränsleskatt. Jovisst. Men det är ganska hög skatt på el också. Elbilar är väldigt mycket energisnålare än fossilbilar så att summorna blir lägre är inte så konstigt. Procentuellt tror jag inte det är jättemycket lägre faktiskt.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 20:33
av mikebike
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 19:46
Vi sponsrar fortfarande batteribilar.
Lägre fordonsskatt.
Extremt mycket lägre bränsleskatt (skatt per körd kilometer).
Batteritillverkare får subventioner.
Och så vidare.
Samma med laddhybrider.

Och veteranbilar.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 20:46
av Lembritt
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 23:00
av Legato
Freez skrev: 06 maj 2024 16:43
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 15:11
Legato skrev: 06 maj 2024 15:06
Det verkar vara ett utbrett missförstånd att ekonomiska incitament per automatik är en kostnad för stadskassan. Det är såklart helt fel. Tvärtom så är beskattning av "negativa externa effekter" någon som flitigt förespråkas av nationalekonomer. Använder man sedan dessa skatteintäkter för att subventionera andra produkter med positiva samhällseffekter så får man såklart totalt sett ett positivt bidrag till statens finanser långsiktigt.

Argumentet att vi som litet land har liten påverkan på globala utsläpp är såklart ett helt dött argument. På individnivå kan man såklart aldrig göra skillnad utsläppsmässigt ur ett globalt perspektiv, men tanken att man skulle ha ett mindre ansvar för utsläppen på individnivå bara för att man bor i ett litet land är såklart helt absurd. Att exempelvis Norge och Kalifornien, trots liten storlek ur ett globalt perspektiv, påverkat den globala miljöpolitiken torde också vara uppenbart för de allra flesta.
Exakt så är det.
Inte riktigt.. Sverige har låga utsläpp av koldioxid per capita jämfört med andra länder. De länder med högst utsläpp per capita har mellan 2 och 10 gånger så höga utsläpp som Sverige. Till skillnad från Sverige har deras länder ofta en ekonomi som producerar och/eller är beroende av fossila bränslen (vi har länge haft både kärnkraft & vattenkraft). Sedan 1990 har Sveriges utsläpp av koldioxid fallit med cirka 40 procent. Sveriges koldioxidutsläpp motsvarar 2 promille av världens totala utsläpp inkl våra konsumtionsbaserade utsläpp.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/klima ... ationellt/

Sedan startade jag denna tråd för att prata Teslas nybilsförsäljning men det verkar som vanligt vara lätt att hamna off topic :) .
Inte riktigt vaddå? Det du säger i ditt inlägg är inte några motargument till det jag skrev överhuvudtaget...

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 08:13
av Freez
Lembritt skrev: 06 maj 2024 20:46
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...
Helt rätt jag lotsar in tråden på rätt spår igen. Senaste uppdateringen jan-april. Tesla i fortsatt ledning men Volvo knappar in..
MY fortsatt mest sålda elbilen 2024 och senaste året.


https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 08:35
av Tomsgbg
Hur ser fördelningen ut mellan model 3 och y?

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 09:02
av Freez
Tomsgbg skrev: 07 maj 2024 08:35
Hur ser fördelningen ut mellan model 3 och y?
Bifogar listan per modell jan-april 2024. Tesla model 3 på en 9:e plats. ID Buzzen säljer bra, bättre än ID4an. Att XC40 ligger i topp är lite förvånande.

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 09:44
av backe
Freez skrev: 07 maj 2024 08:13
Lembritt skrev: 06 maj 2024 20:46
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...
Helt rätt jag lotsar in tråden på rätt spår igen. Senaste uppdateringen jan-april. Tesla i fortsatt ledning men Volvo knappar in..
MY fortsatt mest sålda elbilen 2024 och senaste året.


https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Kollar man YTD så är Volvo faktiskt förbi Tesla.
Och för info så ligger det 100 MY tillgängliga för upphämtning på hemsidan, så det verkar inte vara brist på bilar.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 10:24
av taliz
backe skrev: 07 maj 2024 09:44
Freez skrev: 07 maj 2024 08:13
Lembritt skrev: 06 maj 2024 20:46
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...
Helt rätt jag lotsar in tråden på rätt spår igen. Senaste uppdateringen jan-april. Tesla i fortsatt ledning men Volvo knappar in..
MY fortsatt mest sålda elbilen 2024 och senaste året.


https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Kollar man YTD så är Volvo faktiskt förbi Tesla.
Och för info så ligger det 100 MY tillgängliga för upphämtning på hemsidan, så det verkar inte vara brist på bilar.
Kom väl ett skepp med alla förbeställda EX30.
Tror den kommer sälja sämre framöver.
Volvo behöver en EX60 omgående.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 10:38
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 07 maj 2024 10:24
backe skrev: 07 maj 2024 09:44
Freez skrev: 07 maj 2024 08:13
Lembritt skrev: 06 maj 2024 20:46
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...
Helt rätt jag lotsar in tråden på rätt spår igen. Senaste uppdateringen jan-april. Tesla i fortsatt ledning men Volvo knappar in..
MY fortsatt mest sålda elbilen 2024 och senaste året.


https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Kollar man YTD så är Volvo faktiskt förbi Tesla.
Och för info så ligger det 100 MY tillgängliga för upphämtning på hemsidan, så det verkar inte vara brist på bilar.
Kom väl ett skepp med alla förbeställda EX30.
Tror den kommer sälja sämre framöver.
Volvo behöver en EX60 omgående.
P-star är ju också Vovlo PV/Geely. Så tillsammans har de ju en viss ledning.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 10:54
av backe
taliz skrev: 07 maj 2024 10:24
backe skrev: 07 maj 2024 09:44
Freez skrev: 07 maj 2024 08:13
Lembritt skrev: 06 maj 2024 20:46
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...
Helt rätt jag lotsar in tråden på rätt spår igen. Senaste uppdateringen jan-april. Tesla i fortsatt ledning men Volvo knappar in..
MY fortsatt mest sålda elbilen 2024 och senaste året.


https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Kollar man YTD så är Volvo faktiskt förbi Tesla.
Och för info så ligger det 100 MY tillgängliga för upphämtning på hemsidan, så det verkar inte vara brist på bilar.
Kom väl ett skepp med alla förbeställda EX30.
Tror den kommer sälja sämre framöver.
Volvo behöver en EX60 omgående.
Har levererats ganska jämnt med EX30, sen verkar man ha prioriterat Norge ganska högt där man seglat upp som mest sålda bil med just EX30, före MY.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 maj 2024 11:07
av Bjelke
taliz skrev: 07 maj 2024 10:24
backe skrev: 07 maj 2024 09:44
Freez skrev: 07 maj 2024 08:13
Lembritt skrev: 06 maj 2024 20:46
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...
Helt rätt jag lotsar in tråden på rätt spår igen. Senaste uppdateringen jan-april. Tesla i fortsatt ledning men Volvo knappar in..
MY fortsatt mest sålda elbilen 2024 och senaste året.


https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Kollar man YTD så är Volvo faktiskt förbi Tesla.
Och för info så ligger det 100 MY tillgängliga för upphämtning på hemsidan, så det verkar inte vara brist på bilar.
Kom väl ett skepp med alla förbeställda EX30.
Tror den kommer sälja sämre framöver.
Volvo behöver en EX60 omgående.
Och en EX90 eller ännu bättre en ES90 (om den nu skulle heta så, baserad på S90:n)

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 02 jun 2024 06:42
av El2an
SwedishAdvocate skrev: 07 maj 2024 10:38
taliz skrev: 07 maj 2024 10:24
backe skrev: 07 maj 2024 09:44
Freez skrev: 07 maj 2024 08:13
Lembritt skrev: 06 maj 2024 20:46
Hur går det med Teslas nybilsförsäljning?
Det som jag trodde tråden handlar om.

Istället får man läsa sidor med partiklar, utsläpp, fartyg, flyg, skatter osv...
Helt rätt jag lotsar in tråden på rätt spår igen. Senaste uppdateringen jan-april. Tesla i fortsatt ledning men Volvo knappar in..
MY fortsatt mest sålda elbilen 2024 och senaste året.


https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Kollar man YTD så är Volvo faktiskt förbi Tesla.
Och för info så ligger det 100 MY tillgängliga för upphämtning på hemsidan, så det verkar inte vara brist på bilar.
Kom väl ett skepp med alla förbeställda EX30.
Tror den kommer sälja sämre framöver.
Volvo behöver en EX60 omgående.
P-star är ju också Vovlo PV/Geely. Så tillsammans har de ju en viss ledning.
Som VW med Audi, Skoda, Cupra, Porsche

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 07 jun 2024 12:14
av Freez
Volvo tar över ledartröjan efter Maj månad. EX30 och XC40 bidrar till bra försäljning. MY fortsatt den mest sålda elbilen 2024.