Re: Vibrationer i Highland
Postat: 30 maj 2024 07:32
Jag har haft min Highland i drygt en månad. Efter någon vecka så hade jag vibrationer i ratten vid höga farter men sen har de försvunnit. Är det någon som upplevt samma som jag?
Det låter som flat spots i ditt fall utan att vara expert men det finns en del andra som rapporterat liknande fall. Dvs vibrationer som sedan försvinner när däcken får ändrat lufttryck/jämnat ut sig osv när de används flitigt.
Det stämmer ju inte.SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:40Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...Nicke Nyfiken skrev: ↑29 maj 2024 23:17Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:08Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...Vindens skrev: ↑29 maj 2024 22:58Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inteSwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 22:42
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...![]()
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Provkörde de inte en Highland med vibrationer i podden Bilar med sladd?Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 16:29Det stämmer ju inte.SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:40Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...Nicke Nyfiken skrev: ↑29 maj 2024 23:17Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:08Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...Vindens skrev: ↑29 maj 2024 22:58
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte![]()
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Det finns många vittnesmål även på detta forumet från Highland-ägare som inte har några vibrationer.
Vissa bilar har vibrationer, andra inte. En provkörning säger ingenting, mer än om just det exemplaret.
Jo, men slutsatsen att därmed har alla Highland vibrationer, är felaktig.SwedishAdvocate skrev: ↑30 maj 2024 16:31Provkörde de inte en Highland med vibrationer i podden Bilar med sladd?Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 16:29Det stämmer ju inte.SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:40Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...Nicke Nyfiken skrev: ↑29 maj 2024 23:17Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:08
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Det finns många vittnesmål även på detta forumet från Highland-ägare som inte har några vibrationer.
Vissa bilar har vibrationer, andra inte. En provkörning säger ingenting, mer än om just det exemplaret.
Man ska inte byta fil utan blinkers.Vikingkr0n0s skrev: ↑30 maj 2024 17:14Den enda vibration jag har i ratten är när lane assist går in vid filbyte utan blinkers.
Den är iofs rätt dryg då den inte verkar gå att stänga av permanent.
Min Model Y har inget sånt (eller irriterande plingande vid för hög hastighet) men den är också tillverkad i slutet på Dec förra året.
Vet inte ifall någon påstått att alla Highland har vibrationer. Tycker istället att det handlar om sannolikheten för att man själv skulle drabbas av ett exemplar med vibrationer. Exakt vad den sannolikheten har varit tidigare i samband med att det där Bilar med sladd-avsnittet publicerades är väl inte riktigt klarlagt. Men som sagt – för Teslas skull får man ju hoppas att de åtgärdat det här i produktionen sen en tid tillbaka, och att det här problemet sen dess är löst.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 16:52Jo, men slutsatsen att därmed har alla Highland vibrationer, är felaktig.SwedishAdvocate skrev: ↑30 maj 2024 16:31Provkörde de inte en Highland med vibrationer i podden Bilar med sladd?Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 16:29Det stämmer ju inte.SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:40Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...Nicke Nyfiken skrev: ↑29 maj 2024 23:17
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Det finns många vittnesmål även på detta forumet från Highland-ägare som inte har några vibrationer.
Vissa bilar har vibrationer, andra inte. En provkörning säger ingenting, mer än om just det exemplaret.
SwedishAdvocate skrev: ↑30 maj 2024 17:41Vet inte ifall någon påstått att alla Highland har vibrationer. Tycker istället att det handlar om sannolikheten för att man själv skulle drabbas av ett exemplar med vibrationer. Exakt vad den sannolikheten har varit tidigare i samband med att det där Bilar med sladd-avsnittet publicerades är väl inte riktigt klarlagt. Men som sagt – för Teslas skull får man ju hoppas att de åtgärdat det här i produktionen sen en tid tillbaka, och att det här problemet sen dess är löst.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 16:52Jo, men slutsatsen att därmed har alla Highland vibrationer, är felaktig.SwedishAdvocate skrev: ↑30 maj 2024 16:31Provkörde de inte en Highland med vibrationer i podden Bilar med sladd?Nicke Nyfiken skrev: ↑30 maj 2024 16:29Det stämmer ju inte.SwedishAdvocate skrev: ↑29 maj 2024 23:40
Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...
...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Det finns många vittnesmål även på detta forumet från Highland-ägare som inte har några vibrationer.
Vissa bilar har vibrationer, andra inte. En provkörning säger ingenting, mer än om just det exemplaret.
Jag hörde precis i ”Bilar med sladd” att alla Highland lider av besvärande vibrationer i motorvägsfart. [...
Gör dom? Min är inte åtgärdad ännu och förslagen på hur det ska lösas är högst amatörmässiga. Det känns inte seriöst. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag inte köpt den här bilen, som i övrigt är jättetrevlig, men sjukt störande med vibrationerna i vanlig motorvägshastighet.
När fick hade du leverans och är det någon skillnad mellan sommar- och vinterdäck?Syntax skrev: ↑30 maj 2024 20:58Gör dom? Min är inte åtgärdad ännu och förslagen på hur det ska lösas är högst amatörmässiga. Det känns inte seriöst. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag inte köpt den här bilen, som i övrigt är jättetrevlig, men sjukt störande med vibrationerna i vanlig motorvägshastighet.
Det verkar som antalet som har vibrationer har minskat med tiden. Även på tyska forumet och TMC är det fler svar som ditt som dyker upp.AxwellE skrev: ↑31 maj 2024 21:11Fick min SR igår med 18 Photons. Drog ut den på en riktig tur direkt i hastigheter 0-160 km/h för att testa detta och det finns inga vibrationer alls. Sen upplever jag att tesla precis likt BMW har väldigt bra närvaro i ratten av vägbanan, men det är ja van vid sen många år med BMW och jag gillar det skarpt , att man ytterst diskret känner underlaget genom ratten.
Min är tillverkad mars 2024.
Prova sänk däcktrycket till 2,5-2,6 bar, det gjorde enorm skillnad på min M3P.enoch85 skrev: ↑31 maj 2024 22:16Kör själv en M3 2022 LR. Bytte till sommardäcken i våras, och gick från ljudlöst (enbart vanligt däckljud) och vibrationsfritt, till pulserande vinande ljud vid 85 km/h och vibrationer vid ca 115 km/h. Jag kör på standard Hakook från Tesla fabriken. Sjukt störande, och hörs bäst på vägar där asfalten har cirka 5 år på nacken - då den hunnit bli lite stenig.
Jag tänkte köra slut på de här däcken och sen byta till https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-e-primacy, tror det kommer göra skillnad!
Har i vilket fall som helst bokat service nu 10 juni för en genomgång av allt då höger bak sliter snett.
Ska prova!taliz skrev: ↑01 jun 2024 06:52Prova sänk däcktrycket till 2,5-2,6 bar, det gjorde enorm skillnad på min M3P.enoch85 skrev: ↑31 maj 2024 22:16Kör själv en M3 2022 LR. Bytte till sommardäcken i våras, och gick från ljudlöst (enbart vanligt däckljud) och vibrationsfritt, till pulserande vinande ljud vid 85 km/h och vibrationer vid ca 115 km/h. Jag kör på standard Hakook från Tesla fabriken. Sjukt störande, och hörs bäst på vägar där asfalten har cirka 5 år på nacken - då den hunnit bli lite stenig.
Jag tänkte köra slut på de här däcken och sen byta till https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-e-primacy, tror det kommer göra skillnad!
Har i vilket fall som helst bokat service nu 10 juni för en genomgång av allt då höger bak sliter snett.
De första har levererats i USA men ej hört något om problemet.
Sänkte från 3.3 till 2.9. Tydlig skillnad!taliz skrev: ↑01 jun 2024 06:52Prova sänk däcktrycket till 2,5-2,6 bar, det gjorde enorm skillnad på min M3P.enoch85 skrev: ↑31 maj 2024 22:16Kör själv en M3 2022 LR. Bytte till sommardäcken i våras, och gick från ljudlöst (enbart vanligt däckljud) och vibrationsfritt, till pulserande vinande ljud vid 85 km/h och vibrationer vid ca 115 km/h. Jag kör på standard Hakook från Tesla fabriken. Sjukt störande, och hörs bäst på vägar där asfalten har cirka 5 år på nacken - då den hunnit bli lite stenig.
Jag tänkte köra slut på de här däcken och sen byta till https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-e-primacy, tror det kommer göra skillnad!
Har i vilket fall som helst bokat service nu 10 juni för en genomgång av allt då höger bak sliter snett.
31 mars, endast kört sommarhjul. Tesla tycker jag ska köra med för lågt däcktryck, långt och länge så däcken blir varma och "rundar till sig"... Pinsamt dåligt.Vindens skrev: ↑30 maj 2024 21:16När fick hade du leverans och är det någon skillnad mellan sommar- och vinterdäck?Syntax skrev: ↑30 maj 2024 20:58Gör dom? Min är inte åtgärdad ännu och förslagen på hur det ska lösas är högst amatörmässiga. Det känns inte seriöst. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag inte köpt den här bilen, som i övrigt är jättetrevlig, men sjukt störande med vibrationerna i vanlig motorvägshastighet.
Vilka åtgärder föreslår Tesla?