Sida 4 av 30

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 10:22
av usse
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 10:30
av Anderzzon
Piggelin skrev: 22 maj 2024 09:07
Dessutom påverkar det inte ens lånetak som ett bolån gör, som är en extra kredit.
Nu mer gör det tyvärr det. Vi valde leasing bl.a. pga detta men numera måste man hos åtminstone SBAB uppge om man har leasingbil och det räknas in i kvar-att-leva-på kalkylen. Vet ej hur andra banker gör.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 10:32
av Diesel_SUV
Gjorde en liten jämförelse (servett-uträkning), har jag tänkt rätt eller missat något?

Polestar 2
Modellår 2024
Long range Dual motor

Privatleasing 36 månader 3500 mil om året.
8985 kr i månaden = 323 460 kr kostnad

Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr

X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.

Spontant känns privatleasing alternativet bättre men magkänslan är att missat något? Vad?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 12:13
av mussla
Diesel_SUV skrev: 22 maj 2024 10:32
Gjorde en liten jämförelse (servett-uträkning), har jag tänkt rätt eller missat något?

Polestar 2
Modellår 2024
Long range Dual motor

Privatleasing 36 månader 3500 mil om året.
8985 kr i månaden = 323 460 kr kostnad

Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr

X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.

Spontant känns privatleasing alternativet bättre men magkänslan är att missat något? Vad?
Är ränteavdrag inkluderat? Kapitalkostnad. Man kan väl räkna med sex-sju procents avkastning som går förlorad på kontantinsatsen.

På leasingen åker du kanske på nya däck lagom till returen. Kan vara på köpbilen också men då påverkar det andrahandsvärdet lite i positiv riktning så kostnaden blir i så fall lägre.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 13:01
av Piggelin
usse skrev: 22 maj 2024 10:22
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.
Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 13:52
av Trevlig
Finns det något sätt att se att en Model Y har BYD LFP batteriet? alltså av lagerbilarna.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 13:54
av T4s
Jag som trodde att privatleasing fanns till för biltillverkaren skulle kontrollera andrahandsvärdet på marknaden och låta agenten sälja samma bil två gånger.

Frågan är om Tesla bryr sig om sånt?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 14:01
av Piggelin
Trevlig skrev: 22 maj 2024 13:52
Finns det något sätt att se att en Model Y har BYD LFP batteriet? alltså av lagerbilarna.
Alla SR RWD har väl det?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 14:28
av Diesel_SUV
Gjort en snabb koll då jag står inför att beställa en bil.

ID4, Enyaq och Polestar 2 privatleasing får jag till billigare än Model Y om man har 4wd i ett 3 års avtal och 3000 mil om året.
Men Polestar 2 faller bort då jag har hund så en sedan går inte. Enyaq och ID4 verkar bara ha privatleasing på nybeställda bilar och inte lager bilar. Skoda säger 5 månader och VW har jag inte ens frågat då jag inte gillar bilen men korta leveranstider brukar de inte direkt ha.

Model Y lockar mig mer än Skoda och VW men eftersom detta ska vara vår andra bil för en daglig 16mil jobb pendling så hade jag nog kunnat ta det jag upplever som "tristare" för att få ner kostnaden men vänta till höst ställer till det kraftigt.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 14:32
av Trevlig
Piggelin skrev: 22 maj 2024 14:01
Trevlig skrev: 22 maj 2024 13:52
Finns det något sätt att se att en Model Y har BYD LFP batteriet? alltså av lagerbilarna.
Alla SR RWD har väl det?
nej vissa har annat märke.
https://alltomelbil.se/byds-lfp-batteri ... briljerar/

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 14:39
av Maw
Diesel_SUV skrev: 22 maj 2024 14:28
Gjort en snabb koll då jag står inför att beställa en bil.

ID4, Enyaq och Polestar 2 privatleasing får jag till billigare än Model Y om man har 4wd i ett 3 års avtal och 3000 mil om året.
Men Polestar 2 faller bort då jag har hund så en sedan går inte. Enyaq och ID4 verkar bara ha privatleasing på nybeställda bilar och inte lager bilar. Skoda säger 5 månader och VW har jag inte ens frågat då jag inte gillar bilen men korta leveranstider brukar de inte direkt ha.

Model Y lockar mig mer än Skoda och VW men eftersom detta ska vara vår andra bil för en daglig 16mil jobb pendling så hade jag nog kunnat ta det jag upplever som "tristare" för att få ner kostnaden men vänta till höst ställer till det kraftigt.
Om hunden inte är allt för stor så fungerar Polestar 2 som hundbil.

Kan det skilja ungefär en dm i bagagehöjd mot Model Y? Ytan i bagaget är lika stor i båda om jag inte minns fel.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 15:20
av SwedishAdvocate
Maw skrev: 22 maj 2024 14:39
Diesel_SUV skrev: 22 maj 2024 14:28
Gjort en snabb koll då jag står inför att beställa en bil.

ID4, Enyaq och Polestar 2 privatleasing får jag till billigare än Model Y om man har 4wd i ett 3 års avtal och 3000 mil om året.
Men Polestar 2 faller bort då jag har hund så en sedan går inte. Enyaq och ID4 verkar bara ha privatleasing på nybeställda bilar och inte lager bilar. Skoda säger 5 månader och VW har jag inte ens frågat då jag inte gillar bilen men korta leveranstider brukar de inte direkt ha.

Model Y lockar mig mer än Skoda och VW men eftersom detta ska vara vår andra bil för en daglig 16mil jobb pendling så hade jag nog kunnat ta det jag upplever som "tristare" för att få ner kostnaden men vänta till höst ställer till det kraftigt.
Om hunden inte är allt för stor så fungerar Polestar 2 som hundbil.

Kan det skilja ungefär en dm i bagagehöjd mot Model Y? Ytan i bagaget är lika stor i båda om jag inte minns fel.
Om hunden inte är allt för stor och P-star2 fungerar så gissar jag att BMW i4 också fungerar. i4 har också halvkombibaklucka.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 16:51
av mussla
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01
usse skrev: 22 maj 2024 10:22
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.
Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 17:37
av Liqwid78
Många skriver om privatleasing och Tesla. Tesla erbjuder inte ldet. De erbjuder privatfinans. Det är helt olika saker och villkor.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 17:40
av backe
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01
usse skrev: 22 maj 2024 10:22
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.
Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 18:29
av Piggelin
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01
usse skrev: 22 maj 2024 10:22
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.
Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Jag har alltid leasat med fast ränta. Men visst finns det lättlurade människor. Men vet man vad man gör är Privatleasing billigast och säkrast.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 18:30
av Piggelin
Liqwid78 skrev: 22 maj 2024 17:37
Många skriver om privatleasing och Tesla. Tesla erbjuder inte ldet. De erbjuder privatfinans. Det är helt olika saker och villkor.
Visst gör man det. Men inte alltid...

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-y-privatleasing/

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 19:11
av Liqwid78
Piggelin skrev: 22 maj 2024 18:30
Liqwid78 skrev: 22 maj 2024 17:37
Många skriver om privatleasing och Tesla. Tesla erbjuder inte ldet. De erbjuder privatfinans. Det är helt olika saker och villkor.
Visst gör man det. Men inte alltid...

https://teslaclubsweden.se/tesla-model-y-privatleasing/
Kom igen. Saknar relevans vad de gjorde innan. Poängen är att man inte räknar nu med Tesla privatleasen när det inte finns.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 21:19
av Piggelin
Liqwid78 skrev: 22 maj 2024 19:11
Kom igen. Saknar relevans vad de gjorde innan. Poängen är att man inte räknar nu med Tesla privatleasen när det inte finns.
Innan? De kör olika kampanjer mest hela tiden, kommer säkert igen...

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 22:18
av backe
Piggelin skrev: 22 maj 2024 21:19
Liqwid78 skrev: 22 maj 2024 19:11
Kom igen. Saknar relevans vad de gjorde innan. Poängen är att man inte räknar nu med Tesla privatleasen när det inte finns.
Innan? De kör olika kampanjer mest hela tiden, kommer säkert igen...
Man kör privatleasing nu också, men inte direkt på hemsidan. Det är inte särskilt bra dock sett till konkurrensen.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 23:12
av Freez
Diesel_SUV skrev: 22 maj 2024 10:32
Gjorde en liten jämförelse (servett-uträkning), har jag tänkt rätt eller missat något?

Polestar 2
Modellår 2024
Long range Dual motor

Privatleasing 36 månader 3500 mil om året.
8985 kr i månaden = 323 460 kr kostnad

Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr

X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.

Spontant känns privatleasing alternativet bättre men magkänslan är att missat något? Vad?
Det du missar är att vid privatleasing lämnat du tillbaka bilen efter 3 år. Vid privat avbetalning blir bilen din till ett givet restvärde. I Teslas fall blir det väldigt förmånligt.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 23:26
av Piggelin
Freez skrev: 22 maj 2024 23:12
Diesel_SUV skrev: 22 maj 2024 10:32
Gjorde en liten jämförelse (servett-uträkning), har jag tänkt rätt eller missat något?

Polestar 2
Modellår 2024
Long range Dual motor

Privatleasing 36 månader 3500 mil om året.
8985 kr i månaden = 323 460 kr kostnad

Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr

X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.

Spontant känns privatleasing alternativet bättre men magkänslan är att missat något? Vad?
Det du missar är att vid privatleasing lämnat du tillbaka bilen efter 3 år. Vid privat avbetalning blir bilen din till ett givet restvärde. I Teslas fall blir det väldigt förmånligt.
Det restvärdet Kan vara högre än vad den är värd. Det blir dyrt.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 23 maj 2024 06:00
av mussla
backe skrev: 22 maj 2024 17:40
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01
usse skrev: 22 maj 2024 10:22
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.
Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 23 maj 2024 07:20
av Verdi_
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01
usse skrev: 22 maj 2024 10:22
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.
Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Jo fast även DNB är beroende av återkommande kunder. Ser det som nästan uteslutet att de skulle göra såna höjningar.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 23 maj 2024 07:27
av backe
mussla skrev: 23 maj 2024 06:00
backe skrev: 22 maj 2024 17:40
mussla skrev: 22 maj 2024 16:51
Piggelin skrev: 22 maj 2024 13:01
usse skrev: 22 maj 2024 10:22
Som andra säger...prvatleasing KAN vara lönsamt men BEHÖVER inte cara det.

Vi privatleasar en atto3 för 3.295 kr/mån. Bilens pris är 534.000. På 3 år kommer vi alltså att betala 117.000 kr inklusive ränta där en del är avdragsgill. Det betyder att hedinbil maximalt (inkluderat räntan) står kvar med en 3 år gammal atto3 som de ska ha 417.000 kr ...jag är skeptiskt tilldet andrahandsvärde varpå jag påstår att just DENNA affär är lönsam att privatleasa.
Det är framförallt tryggt i att du inte kan bli sittande med Svarte petter som du kan bli om du köper och t ex Tesla sänker nypriset som gör att andrahandsvärdet slaktas...
Men man kan bli sittande med svarte Petter om leasinavgiften höjs och man inte kan ta sig ur kontraktet.

KO driver en process mot dnb med anledning av snåriga villkor för privatleasing. Se här https://www.konsumentverket.se/aktuellt ... rske-bank/
Ser du många räntehöjningar framför dig? Hamnar räntorna högre än såhär inom 36 månader så är nog leasingkostnad vårt minsta problem tror jag.
DNB ger sig själva rätten att öka månadsavgiften om de får ökade kostnader. Det kan vara ränta men det kan även vara ökade lokalkostnader eller vad som helst. Leasingtagarern är förbunden att betala den avgift som DNB ensidigt bestämmer och som när som helst och av vilket skäl som helst kan ändras under hela kontraktstiden. Vill man bryta i förväg så kostar det 40% av resterande månadsavgifter.

Det finns antagligen bättre leasinggivare än DNB. Poängen är att det är väldigt viktigt att läsa villkoren.
Absolut, det är alltid viktigt att läsa villkoren.

Nu är det ett tag sedan jag läste dom för bolånet, men det är nog samma där som det du skriver, finns ingen direkt korrelation mellan inlåningsräntan för bankerna och den vi får betala. Vet att Swedbank hade en produkt i början på 2000 som var direkt knuten till Stibor, men den togs bort tyvärr.

Personligen tror jag dock att det är extremt liten risk att varken bolån eller leasingavgifterna ska skena uppåt samtidigt som räntorna går ner eller står stilla.