Sida 4 av 4
Re: Stora risker utan service
Postat: 31 dec 2024 16:58
av Jerker
Sen kommentar om Kias service-/garantiprogram på 7 år, men i en FB-grupp diskuterades begagnade elbilar och där varnades det för Kia och att man måste kolla att säljaren gjort service enligt plan. Enligt kommentaren var det vanligt att folk skiter i det.
Nu vet jag inte hur stor sanning det ligger i det påståendet, men ett bra påpekande. Om serviceplanen inte följts borde det påverka andrahandsvärdet (om bilen är inom garantiperioden).
Re: Stora risker utan service
Postat: 31 dec 2024 17:38
av iAkita
Teslared skrev: ↑03 dec 2024 17:09
Kollade med KIA hur mycket det skulle kosta med obligatoriska servicen för att få 7 års garanti, gällde en EV3. Ungefär 14000 enligt serviceplan. Det får man lägga till inköpspriset.
Jag vet inte det jag. Även om Tesla inte kräver någon service för att garantin ska gälla så rekommenderar de ändå en del service. Några tusenlappar får man nog räkna med att lägga ut på sin bil under 7 år iallafall, om man vill ta väl hand om den och försäkra sig om att den funkar som den ska.
Re: Stora risker utan service
Postat: 01 jan 2025 17:05
av manneson
iAkita skrev: ↑31 dec 2024 17:38
Teslared skrev: ↑03 dec 2024 17:09
Kollade med KIA hur mycket det skulle kosta med obligatoriska servicen för att få 7 års garanti, gällde en EV3. Ungefär 14000 enligt serviceplan. Det får man lägga till inköpspriset.
Jag vet inte det jag. Även om Tesla inte kräver någon service för att garantin ska gälla så rekommenderar de ändå en del service. Några tusenlappar får man nog räkna med att lägga ut på sin bil under 7 år iallafall, om man vill ta väl hand om den och försäkra sig om att den funkar som den ska.
Det fina med Teslas approach är ju att man kan göra det endast när det behövs och passar, det behöver inte vara något bestämt intervall. Man behöver heller inte göra något i "förebyggande" syfte.
Tex byta bromsvätska som alla nu satt på rutin. Har haft vissa fordon i 20 år, inkl kört på bana med dem, utan att byta bromsvätska någonsin. Aldrig haft problem.
De bara hittar på saker för att kunna debitera "jomen det kan vara bra att byta" typ.
Re: Stora risker utan service
Postat: 01 jan 2025 19:32
av Fredrik j
manneson skrev: ↑01 jan 2025 17:05
iAkita skrev: ↑31 dec 2024 17:38
Teslared skrev: ↑03 dec 2024 17:09
Kollade med KIA hur mycket det skulle kosta med obligatoriska servicen för att få 7 års garanti, gällde en EV3. Ungefär 14000 enligt serviceplan. Det får man lägga till inköpspriset.
Jag vet inte det jag. Även om Tesla inte kräver någon service för att garantin ska gälla så rekommenderar de ändå en del service. Några tusenlappar får man nog räkna med att lägga ut på sin bil under 7 år iallafall, om man vill ta väl hand om den och försäkra sig om att den funkar som den ska.
Det fina med Teslas approach är ju att man kan göra det endast när det behövs och passar, det behöver inte vara något bestämt intervall. Man behöver heller inte göra något i "förebyggande" syfte.
Tex byta bromsvätska som alla nu satt på rutin. Har haft vissa fordon i 20 år, inkl kört på bana med dem, utan att byta bromsvätska någonsin. Aldrig haft problem.
De bara hittar på saker för att kunna debitera "jomen det kan vara bra att byta" typ.
Så du tror bromsvätskebyte är hittepå?
Visserligen behöver den ju inte bytas innan fukthalten blir ett problem men på bilar som körs på bana behöver man ha koll på vätskans status. Man får ingen förvarning innan det blir problem.
Re: Stora risker utan service
Postat: 01 jan 2025 22:26
av Maw
manneson skrev: ↑01 jan 2025 17:05
iAkita skrev: ↑31 dec 2024 17:38
Teslared skrev: ↑03 dec 2024 17:09
Kollade med KIA hur mycket det skulle kosta med obligatoriska servicen för att få 7 års garanti, gällde en EV3. Ungefär 14000 enligt serviceplan. Det får man lägga till inköpspriset.
Jag vet inte det jag. Även om Tesla inte kräver någon service för att garantin ska gälla så rekommenderar de ändå en del service. Några tusenlappar får man nog räkna med att lägga ut på sin bil under 7 år iallafall, om man vill ta väl hand om den och försäkra sig om att den funkar som den ska.
Det fina med Teslas approach är ju att man kan göra det endast när det behövs och passar, det behöver inte vara något bestämt intervall. Man behöver heller inte göra något i "förebyggande" syfte.
Tex byta bromsvätska som alla nu satt på rutin. Har haft vissa fordon i 20 år, inkl kört på bana med dem, utan att byta bromsvätska någonsin. Aldrig haft problem.
De bara hittar på saker för att kunna debitera "jomen det kan vara bra att byta" typ.
Efter 20 års bankörning så tycker jag ändå att din Tesla kommer vara värd lite ny bromsvätska

Re: Stora risker utan service
Postat: 01 jan 2025 23:04
av airdrive
Fredrik j skrev: ↑01 jan 2025 19:32
manneson skrev: ↑01 jan 2025 17:05
iAkita skrev: ↑31 dec 2024 17:38
Teslared skrev: ↑03 dec 2024 17:09
Kollade med KIA hur mycket det skulle kosta med obligatoriska servicen för att få 7 års garanti, gällde en EV3. Ungefär 14000 enligt serviceplan. Det får man lägga till inköpspriset.
Jag vet inte det jag. Även om Tesla inte kräver någon service för att garantin ska gälla så rekommenderar de ändå en del service. Några tusenlappar får man nog räkna med att lägga ut på sin bil under 7 år iallafall, om man vill ta väl hand om den och försäkra sig om att den funkar som den ska.
Det fina med Teslas approach är ju att man kan göra det endast när det behövs och passar, det behöver inte vara något bestämt intervall. Man behöver heller inte göra något i "förebyggande" syfte.
Tex byta bromsvätska som alla nu satt på rutin. Har haft vissa fordon i 20 år, inkl kört på bana med dem, utan att byta bromsvätska någonsin. Aldrig haft problem.
De bara hittar på saker för att kunna debitera "jomen det kan vara bra att byta" typ.
Så du tror bromsvätskebyte är hittepå?
Visserligen behöver den ju inte bytas innan fukthalten blir ett problem men på bilar som körs på bana behöver man ha koll på vätskans status. Man får ingen förvarning innan det blir problem.
Årlig kontroll av fukthalten i oljan borde ju fungera för vardagsbilar tänker jag. Bilia försöker sälja på bromsvätsktebyte medans Volvocar retail mäter fukthalten och är happy med det. Men att ha koll, yes absolut!

Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 07:49
av wheels
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 09:17
av HerrNilsson
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Stämmer bra.
Finns en del saker som är scams när det gäller legacy-biltillverkare och serviceprogram.
Det har ju till och med varit några uttalanden genom åren där de säger att, -ja nu när folk köper elbilar som inte kräver alls lika mkt underhåll så måste vi ju ta igen de intäkterna...
Och vad gör man då? Jo man "hittar på" massa servicegrejer som måste göras för att garantin ska hålla. Smart, men man lurar kunderna.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 09:37
av Fredrik j
HerrNilsson skrev: ↑02 jan 2025 09:17
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Stämmer bra.
Finns en del saker som är scams när det gäller legacy-biltillverkare och serviceprogram.
Det har ju till och med varit några uttalanden genom åren där de säger att, -ja nu när folk köper elbilar som inte kräver alls lika mkt underhåll så måste vi ju ta igen de intäkterna...
Och vad gör man då? Jo man "hittar på" massa servicegrejer som måste göras för att garantin ska hålla. Smart, men man lurar kunderna.
Ja, att tvångsmässigt byta bromsvätska är en scam.
Men att att bromsvätskan absorberar fukt är ingen scam. På en vardagsbil tar det ju flera år. Som sagt är det ju relativt enkelt att mäta fukthalten. Både Biltema och mekonomen har.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 09:38
av backe
HerrNilsson skrev: ↑02 jan 2025 09:17
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Stämmer bra.
Finns en del saker som är scams när det gäller legacy-biltillverkare och serviceprogram.
Det har ju till och med varit några uttalanden genom åren där de säger att, -ja nu när folk köper elbilar som inte kräver alls lika mkt underhåll så måste vi ju ta igen de intäkterna...
Och vad gör man då? Jo man "hittar på" massa servicegrejer som måste göras för att garantin ska hålla. Smart, men man lurar kunderna.
Vad händer hos Tesla om bilen får bestående skador p.g.a. underlåtenhet att kontrollera normala servicepunkter från ägaren? Tar man det från Teslas sida?
Gör man inte det kan man väl strunta i service även hos andra bilmärken.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 15:05
av repulsiv
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Finns det nån tillverkare som kräver
byte vartannat år ?
På min förra bil vill jag minnas att den skulle bytas var tionde år, vilket väl är helt rmligt.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 16:14
av Fredrik j
repulsiv skrev: ↑02 jan 2025 15:05
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Finns det nån tillverkare som kräver
byte vartannat år ?
På min förra bil vill jag minnas att den skulle bytas var tionde år, vilket väl är helt rmligt.
På Porschen tror jag det är vid varje service 2år/3000mil. Men där jag lämnat den har man mätt fukthalten. Antar att risken ökar om man konsumerar mycket belägg och behöver fylla på och tappa ut vätska.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 16:21
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 16:14
repulsiv skrev: ↑02 jan 2025 15:05
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Finns det nån tillverkare som kräver
byte vartannat år ?
På min förra bil vill jag minnas att den skulle bytas var tionde år, vilket väl är helt rmligt.
På Porschen tror jag det är vid varje service 2år/3000mil. Men där jag lämnat den har man mätt fukthalten. Antar att risken ökar om man konsumerar mycket belägg och behöver fylla på och tappa ut vätska.
Stora temperaturvariationer tror jag kan vara en faktor.
Jag har köpt en fuktighetsmätare och jag skall testa båda bilarna till våren. PV:n står i varmgarage och körs 10 mil om året.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 17:03
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑02 jan 2025 16:21
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 16:14
repulsiv skrev: ↑02 jan 2025 15:05
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Finns det nån tillverkare som kräver
byte vartannat år ?
På min förra bil vill jag minnas att den skulle bytas var tionde år, vilket väl är helt rmligt.
På Porschen tror jag det är vid varje service 2år/3000mil. Men där jag lämnat den har man mätt fukthalten. Antar att risken ökar om man konsumerar mycket belägg och behöver fylla på och tappa ut vätska.
Stora temperaturvariationer tror jag kan vara en faktor.
Jag har köpt en fuktighetsmätare och jag skall testa båda bilarna till våren. PV:n står i varmgarage och körs 10 mil om året.
Min independent porscheverkstad säger att vätskan absorberar fukt genom slangar/kopplingar/kolvtätningar men framförallt när man fyller på/tappar av/luftar. Och om man har en öppnad flaska. Det finns också olika kvaliteter på bromsvätska.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 17:24
av bylund
backe skrev: ↑02 jan 2025 09:38
HerrNilsson skrev: ↑02 jan 2025 09:17
wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:49
Mäta fukthalten kan väl vara ok efter fem år, men att byta bromsvätska vartannat år är inget annat än en scam.
Det finns numera en bälg innanför locket på huvudbromscylindern just för att hindra att fukt contaminerar vätskan.
Stämmer bra.
Finns en del saker som är scams när det gäller legacy-biltillverkare och serviceprogram.
Det har ju till och med varit några uttalanden genom åren där de säger att, -ja nu när folk köper elbilar som inte kräver alls lika mkt underhåll så måste vi ju ta igen de intäkterna...
Och vad gör man då? Jo man "hittar på" massa servicegrejer som måste göras för att garantin ska hålla. Smart, men man lurar kunderna.
Vad händer hos Tesla om bilen får bestående skador p.g.a. underlåtenhet att kontrollera normala servicepunkter från ägaren? Tar man det från Teslas sida?
Gör man inte det kan man väl strunta i service även hos andra bilmärken.
Enligt en service advisor jag diskuterade detta med häromåret så gäller inte garantin för fel som uppstått p g a eftersatt skötsel, typ om värmeanläggningen lägger av p g a igensatt filter som borde ha bytts, så att hävda att service i betydelsen underhåll inte behövs för att garantin ska gälla är väl att vara lite flexibel med sanningen.
Men de kräver alltså inte att man har checkat av en lista vid exakta miltal eller tidsintervaller hos dem.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 22:14
av repulsiv
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 16:14
På Porschen tror jag det är vid varje service 2år/3000mil. Men där jag lämnat den har man mätt fukthalten. Antar att risken ökar om man konsumerar mycket belägg och behöver fylla på och tappa ut vätska.
Ja kontroll vartannat år finns det nog många som har, men den kontrollen tar ju bara några sekunder, en sån mätare är billig dessutom, jag har en själv hemma.
Men just byte brukar vara betydligt mer sällan, eller helt sakna intervall.
..Sen kan man notera att bilverkstäder ofta "fuskar" med det där bytet och bara byter vätskan i koppen, jag satte fusk inom citattecken för det är faktiskt okej att göra så enlogt vissa tillverkares rutiner, personligen anser jag ju att om vätskan ska bytas så byter man ALL vätska, alltså pumpar man ner ny vätska till alla oken.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 22:29
av Fredrik j
repulsiv skrev: ↑02 jan 2025 22:14
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 16:14
På Porschen tror jag det är vid varje service 2år/3000mil. Men där jag lämnat den har man mätt fukthalten. Antar att risken ökar om man konsumerar mycket belägg och behöver fylla på och tappa ut vätska.
Ja kontroll vartannat år finns det nog många som har, men den kontrollen tar ju bara några sekunder, en sån mätare är billig dessutom, jag har en själv hemma.
Men just byte brukar vara betydligt mer sällan, eller helt sakna intervall.
..Sen kan man notera att bilverkstäder ofta "fuskar" med det där bytet och bara byter vätskan i koppen, jag satte fusk inom citattecken för det är faktiskt okej att göra så enlogt vissa tillverkares rutiner, personligen anser jag ju att om vätskan ska bytas så byter man ALL vätska, alltså pumpar man ner ny vätska till alla oken.
Jag brukar byta så själv på bilarna jag servar själv. Suger ur koppen med en plastspruta och fyller på nytt. Tydligen blandar sig bromsvätska väldigt bra nytt och gammal. På verkstäder brukar dom ha en automat som suger ur den gamla och fyller på ny under vaccum. Dessutom sätter man abs-moduler i serviceläge som gör det möjligt att helt tömma systemet.
Re: Stora risker utan service
Postat: 02 jan 2025 22:44
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 22:29
repulsiv skrev: ↑02 jan 2025 22:14
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 16:14
På Porschen tror jag det är vid varje service 2år/3000mil. Men där jag lämnat den har man mätt fukthalten. Antar att risken ökar om man konsumerar mycket belägg och behöver fylla på och tappa ut vätska.
Ja kontroll vartannat år finns det nog många som har, men den kontrollen tar ju bara några sekunder, en sån mätare är billig dessutom, jag har en själv hemma.
Men just byte brukar vara betydligt mer sällan, eller helt sakna intervall.
..Sen kan man notera att bilverkstäder ofta "fuskar" med det där bytet och bara byter vätskan i koppen, jag satte fusk inom citattecken för det är faktiskt okej att göra så enlogt vissa tillverkares rutiner, personligen anser jag ju att om vätskan ska bytas så byter man ALL vätska, alltså pumpar man ner ny vätska till alla oken.
Jag brukar byta så själv på bilarna jag servar själv. Suger ur koppen med en plastspruta och fyller på nytt. Tydligen blandar sig bromsvätska väldigt bra nytt och gammal. På verkstäder brukar dom ha en automat som suger ur den gamla och fyller på ny under vaccum. Dessutom sätter man abs-moduler i serviceläge som gör det möjligt att helt tömma systemet.
Jag kör alltid igenom systemet med ny bromsvätska via luftnipplarna.
Man behöver inget speciellt för att byta all bromsvätska, en enkel bromsluftare som kopplas till ett däck eller motsvarande.
Man brukar behöva (tvångs-) köra ABS-modulen om man måste lufta systemet men för att bleeda igenom och byta vätska behövs det inte.
Det är bättre att bara byta i burken än inte alls, men för att vara säker vill man helst byta hela vägen ut till/inkl. bromsoken om man är rädd om bilen.
Jag har hjälpt rätt många bekanta med bromsproblem. Oftast har det ju kommit utifrån i form av korrosion/smuts från väg/salt men någon gång har det korroderat inne i cylindern också pga utfällning av vatten ur bromsvätskan.
Det är solklart att alla bilar behöver bromsservice för att hålla bromsarna i skick
