Nja på den. Du har rätt. Det stämmer inte för 3 år gamla modeller nu. De verkar ligga närmare 35-45% beroende på bil och skick osv. Gick en på KVD för 358 - den hade gått 8600 mil. Ytterligare en såldes för 419k den hade gått 3500 mil. Båda i trafik 21/09 så alltså exakt tre år gamla.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:12Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.
Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.
Hur hänger det här ihop?
Värdeminskning första året stämmer inte???
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
566.500?Carlsson skrev: ↑22 sep 2024 20:32Såldes precis en MYP på KVD. För 556 000 https://www.kvd.se/auktioner/225881Carlsson skrev: ↑22 sep 2024 18:50275k
Du får räkna värdeminskningen år för år istället för 70% rakt av på priset.
Årlig värdeminskning på en begagnad bil är i genomsnitt 15% per år. Detta innebär att en bil förlorar ungefär 48% av sitt värde var fjärde år. För helt nya bilar är första årets värdeminskning cirka 25%, vilket leder till en minskning på 46% under de första tre åren.
Därtill kommer utbud och efterfrågan och viss variation beroende på märke och modell. Då Tesla är ett relativt nytt och eftertraktat märke kanske inte utfallet blir exakt enligt kalkyl. Hur det ser ut om fem år är dock omöjligt att veta. Juniper lär påverka. Tesla kanske sänker priset igen. Kanske släpper de en ny modell som tar marknadsandelar från MY. Kanske kommer nån annan tillverkare med en bättre och billigare bil. Vem vet. Därför kalkylerar man värdeminskning enligt ovan och blir glad om bilen är värd mer den dagen man säljer. Det är helt omöjligt att veta vad en MYP är värd om fem år.
Nypris för den va 750 000. Det är alltså nästan 25% ner på typ 1.5 år här. Så inte så långt ifrån vad jag skrev i föregående inlägg.
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Ja, om du köpte den med amortering på 3år ner till beräknat restvärde på 50% så hade skulden idag varit 430kkr.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:30Så det vi säger är att en model y AWD kostade ny 2021 860 kkr. Den kan man få för 430 kkr i dag och därmed har den fallit 50%. Är det så ni menar?Fredrik j skrev: ↑22 sep 2024 19:18Den som köpte en ny model y awd på avbetalning för tre år sedan och valde att amortera ner till det förväntade restvärdet 50% sitter efter 3år med en skuld på 50% av vad bilen kostade som ny. Vad en bil kostar idag påverkar inte restvärdesbekoppet.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:12Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.
Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.
Hur hänger det här ihop?
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Ja, skrev fel, procentsatsen är dock rätt. 556/750=0.75Jjkalla skrev: ↑22 sep 2024 20:53566.500?Carlsson skrev: ↑22 sep 2024 20:32Såldes precis en MYP på KVD. För 556 000 https://www.kvd.se/auktioner/225881Carlsson skrev: ↑22 sep 2024 18:50275k
Du får räkna värdeminskningen år för år istället för 70% rakt av på priset.
Årlig värdeminskning på en begagnad bil är i genomsnitt 15% per år. Detta innebär att en bil förlorar ungefär 48% av sitt värde var fjärde år. För helt nya bilar är första årets värdeminskning cirka 25%, vilket leder till en minskning på 46% under de första tre åren.
Därtill kommer utbud och efterfrågan och viss variation beroende på märke och modell. Då Tesla är ett relativt nytt och eftertraktat märke kanske inte utfallet blir exakt enligt kalkyl. Hur det ser ut om fem år är dock omöjligt att veta. Juniper lär påverka. Tesla kanske sänker priset igen. Kanske släpper de en ny modell som tar marknadsandelar från MY. Kanske kommer nån annan tillverkare med en bättre och billigare bil. Vem vet. Därför kalkylerar man värdeminskning enligt ovan och blir glad om bilen är värd mer den dagen man säljer. Det är helt omöjligt att veta vad en MYP är värd om fem år.
Nypris för den va 750 000. Det är alltså nästan 25% ner på typ 1.5 år här. Så inte så långt ifrån vad jag skrev i föregående inlägg.
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Inser att jag räknat fel ovan. Räknade på dagens inköpspris, men bilarna var ju betydligt dyrare för tre år sedan. 675180:- i grundutförande får jag fram vid en snabb googling. Stämmer det?Carlsson skrev: ↑22 sep 2024 20:36
Nja på den. Du har rätt. Det stämmer inte för 3 år gamla modeller nu. De verkar ligga närmare 35-45% beroende på bil och skick osv. Gick en på KVD för 358 - den hade gått 8600 mil. Ytterligare en såldes för 419k den hade gått 3500 mil. Båda i trafik 21/09 så alltså exakt tre år gamla.
I trafik Model Såldes för Inköpspris Värdeminskning %
210930 MY LR AWD 21 8665 358 500 kr 675 180 kr 47%
210902 MY LR AWD 21 3488 419 004 kr 702 089 kr 40%
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
På priset får ju säljare dra av ca 15-20 i förmedlingsavgift. Det bör också räknas in i värdeminskning.Carlsson skrev: ↑22 sep 2024 20:36Nja på den. Du har rätt. Det stämmer inte för 3 år gamla modeller nu. De verkar ligga närmare 35-45% beroende på bil och skick osv. Gick en på KVD för 358 - den hade gått 8600 mil. Ytterligare en såldes för 419k den hade gått 3500 mil. Båda i trafik 21/09 så alltså exakt tre år gamla.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:12Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.
Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.
Hur hänger det här ihop?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Elix747 skrev: ↑22 sep 2024 21:45På priset får ju säljare dra av ca 15-20 i förmedlingsavgift. Det bör också räknas in i värdeminskning.Carlsson skrev: ↑22 sep 2024 20:36Nja på den. Du har rätt. Det stämmer inte för 3 år gamla modeller nu. De verkar ligga närmare 35-45% beroende på bil och skick osv. Gick en på KVD för 358 - den hade gått 8600 mil. Ytterligare en såldes för 419k den hade gått 3500 mil. Båda i trafik 21/09 så alltså exakt tre år gamla.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:12Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.
Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.
Hur hänger det här ihop?
Jag vet inte exakt hur det funkar på KVD. Säg nedan bil, den såldes för 502 800 på KVD. Köparen får ju lägga till typ 8-10 000 i förmedlingsavgift. Får inte säljaren 502 800? Om hen får 20k mindre ja då är det är värdetapp på ca 26% på den här bilen. På lite mindre än 1 år. Det får mig att tro att den här bilen kommer att säljas för ca 375 000 om två år (45% värdetapp på tre år). Om den följer det "typiska" mönstret för värdeminskning för begagnade bilar. År ett ligger den i alla fall spot on. 15% år två och tre så är vi nere på ca 375.
MY LR AWD 23 ALW64Z Mil:1718 Såldes för: 502 800 kr Inköpspris:649 170 kr
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Ok, då är jag med på hur ni räknar. Jag visste inte att MY kostade så mycket för tre år sedan. I så fall har nypriset sjunkit med 27% från 2021-2024 vilket naturligtvis påverkar andrahandsvärdet med minst lika mycket. Frågan är hur det ser ut fr.o.m nu och tre år framåt.Fredrik j skrev: ↑22 sep 2024 21:13Ja, om du köpte den med amortering på 3år ner till beräknat restvärde på 50% så hade skulden idag varit 430kkr.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:30Så det vi säger är att en model y AWD kostade ny 2021 860 kkr. Den kan man få för 430 kkr i dag och därmed har den fallit 50%. Är det så ni menar?Fredrik j skrev: ↑22 sep 2024 19:18Den som köpte en ny model y awd på avbetalning för tre år sedan och valde att amortera ner till det förväntade restvärdet 50% sitter efter 3år med en skuld på 50% av vad bilen kostade som ny. Vad en bil kostar idag påverkar inte restvärdesbekoppet.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:12Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.
Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.
Hur hänger det här ihop?
Model Y LR AWD -24
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Jag tror att om man köper en MY AWD, vit med vinterdäck idag, och säljer den om tre år så kommer man att få mellan 330-365 000 för den. Beroende på skick, antal mil osv. Det betyder att man som köpare kommer hitta bilar hos Carla, Riddermark osv för 360-410k. Det är i alla fall min gissning.mussla skrev: ↑23 sep 2024 06:46Ok, då är jag med på hur ni räknar. Jag visste inte att MY kostade så mycket för tre år sedan. I så fall har nypriset sjunkit med 27% från 2021-2024 vilket naturligtvis påverkar andrahandsvärdet med minst lika mycket. Frågan är hur det ser ut fr.o.m nu och tre år framåt.Fredrik j skrev: ↑22 sep 2024 21:13Ja, om du köpte den med amortering på 3år ner till beräknat restvärde på 50% så hade skulden idag varit 430kkr.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:30Så det vi säger är att en model y AWD kostade ny 2021 860 kkr. Den kan man få för 430 kkr i dag och därmed har den fallit 50%. Är det så ni menar?Fredrik j skrev: ↑22 sep 2024 19:18Den som köpte en ny model y awd på avbetalning för tre år sedan och valde att amortera ner till det förväntade restvärdet 50% sitter efter 3år med en skuld på 50% av vad bilen kostade som ny. Vad en bil kostar idag påverkar inte restvärdesbekoppet.mussla skrev: ↑22 sep 2024 19:12Stämmer det verkligen med värdeminskning 50% på tre år? Det verkar inte gälla för tre år gamla modeller nu.
Om vi tar en model y awd som exempel så kostar den 630 kkr ny nu. I så fall borde det finnas 2021:or för 315 kkr begagnat. Den billigaste på blocket nu begärs det 430 kkr för. Det är en privatannons.
Hur hänger det här ihop?
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Ny MYP quicksilver hos tesla 644’
Begagnad -23 privat begärt 570’
Ok then…
Begagnad -23 privat begärt 570’
Ok then…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Ny MYP QS hos Tesla 750 000.
Såld MYP QS-23 566 500.
Köpes och säljes med vinterdäck på fälg då.
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Är det nypris på en MYP QS 2023?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Äpplen och päron. Vi har de senaste tre sidorna diskuterat beräknad värdeminskning osv.
Att du hittar en fyndbil för 644 är en sak. Värdeminskningen för personen som köper den kommer självklart vara mindre (så mycket som rabatten är). Men när man budgeterar och räknar på värdeminskningen för en modell - t.ex. Tesla Model Y eller Model Y P då utgår man från listpriset. Vad enskilda kunder fått i rabatt är inget man räknar in när man gör en kalkyl, det är såklart glädjande för den enskilda kunden - men i detta sammanhang är det 750 000 som gäller.
Du kan ju inte beräkna värdeminskningen på bilen som såldes på KVD för 566 500 mot den bilen du hittat nedsatt idag. Kunden som sålde sin bil på KVD betalade med stor sannolikhet 750 000. Inte 644 + vinterdäck. Så i diskussion om värdeminskningen är du fel ute. I enskilda fallet - grattis, köp den och spara en slant.
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Nä, jag avser snarare att det kan bli lite tufft att sälja en ett år gammal bil som rullat 2500m+ för 570 när tesla säljer nya lagerbil för… samma dag. (Den för 570 kom ut idag på en säljsida, privat..)Carlsson skrev: ↑23 sep 2024 16:12Äpplen och päron. Vi har de senaste tre sidorna diskuterat beräknad värdeminskning osv.
Att du hittar en fyndbil för 644 är en sak. Värdeminskningen för personen som köper den kommer självklart vara mindre (så mycket som rabatten är). Men när man budgeterar och räknar på värdeminskningen för en modell - t.ex. Tesla Model Y eller Model Y P då utgår man från listpriset. Vad enskilda kunder fått i rabatt är inget man räknar in när man gör en kalkyl, det är såklart glädjande för den enskilda kunden - men i detta sammanhang är det 750 000 som gäller.
Du kan ju inte beräkna värdeminskningen på bilen som såldes på KVD för 566 500 mot den bilen du hittat nedsatt idag. Kunden som sålde sin bil på KVD betalade med stor sannolikhet 750 000. Inte 644 + vinterdäck. Så i diskussion om värdeminskningen är du fel ute. I enskilda fallet - grattis, köp den och spara en slant.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 424
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Tesla säljer en del osålda nya bilar från 2023 till lägre pris. Detta är en av dom.
Producerad 2023-09.
M3 LR -20
Re: Värdeminskning första året stämmer inte???
Jag upplever dina inlägg något otydliga. De bilar som säljs på nedsatt pris är nog inte så många, inte tillräckligt för att påverka priset på begagnatmarknaden. Möjligt att någon köper en ny istället för begagnat och att det tar längre tid för personen att sälja men just dessa bilar påverkar inte priset. Det som påverkar priset är utbud och efterfrågan. En ett år gammal MYP som rullat 2500 mil är 570 000 relativt bra prisatt. Den säljs säkerligen för det.Airlift skrev: ↑23 sep 2024 16:23Nä, jag avser snarare att det kan bli lite tufft att sälja en ett år gammal bil som rullat 2500m+ för 570 när tesla säljer nya lagerbil för… samma dag. (Den för 570 kom ut idag på en säljsida, privat..)Carlsson skrev: ↑23 sep 2024 16:12Äpplen och päron. Vi har de senaste tre sidorna diskuterat beräknad värdeminskning osv.
Att du hittar en fyndbil för 644 är en sak. Värdeminskningen för personen som köper den kommer självklart vara mindre (så mycket som rabatten är). Men när man budgeterar och räknar på värdeminskningen för en modell - t.ex. Tesla Model Y eller Model Y P då utgår man från listpriset. Vad enskilda kunder fått i rabatt är inget man räknar in när man gör en kalkyl, det är såklart glädjande för den enskilda kunden - men i detta sammanhang är det 750 000 som gäller.
Du kan ju inte beräkna värdeminskningen på bilen som såldes på KVD för 566 500 mot den bilen du hittat nedsatt idag. Kunden som sålde sin bil på KVD betalade med stor sannolikhet 750 000. Inte 644 + vinterdäck. Så i diskussion om värdeminskningen är du fel ute. I enskilda fallet - grattis, köp den och spara en slant.