Verkar som att Tesla kan bli första tillverkare att få ut helt självkörande bilar till massorna
10e oktober-eventet
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: 10e oktober-eventet
Riktigt snyggt event!
Verkar som att Tesla kan bli första tillverkare att få ut helt självkörande bilar till massorna
Också bra att dom tänkt utanför vanlig-bil-boxen och tar fram en stor Van. Måste vara mycket skitsnack/rädsla i andra märkens bilforum nu.
Verkar som att Tesla kan bli första tillverkare att få ut helt självkörande bilar till massorna
Re: 10e oktober-eventet
Elon har gjort såhär sedan 2015 minst. Det är helt orimligt även denna gång…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: 10e oktober-eventet
Jag håller med om att eventet var snyggt. Den fina ytan lurar alltid någon, tydligen

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: 10e oktober-eventet
Det tror jag inte. Övriga tillverkare har väl inte ens supervised självkörning i nån större skala, känns som dom har långt kvar till autonoma fordon.
De bilmodeller Tesla säljer nu täcker de flestas behov, helt rätt att satsa stenhårt på autonomi o lämna tillverkning av småbilar till Kinesiska märken.
Re: 10e oktober-eventet
Jag kan sätta emot på vilket belopp du vill på att det inte kommer att säljas fungerande autonoma Teslor utan ratt och pedaler före 2030 om du är sugen på ett vad. Att Tesla börjar med egen ride-hailing i liknande skala om vad Waymo har idag före 2027 tror jag inte på heller. Vidare kommer inte befintliga bilar att någonsin bli autonoma i meningsfull omfattning.Joho skrev: ↑11 okt 2024 19:43Det tror jag inte. Övriga tillverkare har väl inte ens supervised självkörning i nån större skala, känns som dom har långt kvar till autonoma fordon.
De bilmodeller Tesla säljer nu täcker de flestas behov, helt rätt att satsa stenhårt på autonomi o lämna tillverkning av småbilar till Kinesiska märken.
Du kan läsa mer här: https://philkoopman.substack.com/p/the- ... axi-reveal
Re: 10e oktober-eventet
Jag har ingen aning om när Tesla lyckas få sina bilar helt autonoma. Men jag tänker att om Teslas fokus ligger på autonomi, istället för att t.ex. utveckla fler bilmodeller (Model 2?), så är väl chansen större att dom når dit förr än senare.spacecoin skrev: ↑11 okt 2024 19:48Jag kan sätta emot på vilket belopp du vill på att det inte kommer att säljas fungerande autonoma Teslor utan ratt och pedaler före 2030 om du är sugen på ett vad. Att Tesla börjar med egen ride-hailing i liknande skala om vad Waymo har idag före 2027 tror jag inte på heller. Vidare kommer inte befintliga bilar att någonsin bli autonoma i meningsfull omfattning.Joho skrev: ↑11 okt 2024 19:43Det tror jag inte. Övriga tillverkare har väl inte ens supervised självkörning i nån större skala, känns som dom har långt kvar till autonoma fordon.
De bilmodeller Tesla säljer nu täcker de flestas behov, helt rätt att satsa stenhårt på autonomi o lämna tillverkning av småbilar till Kinesiska märken.
Du kan läsa mer här: https://philkoopman.substack.com/p/the- ... axi-reveal
Det bör också göra att FSD(s) förbättras snabbare och att den till slut blir godkänd i Europa. Det skulle jag uppskatta.
Re: 10e oktober-eventet
FSDS-utvecklingen behöver finansieras av nybilsförsäljning. All design har ett bäst-före-datum och vi ser ju i år att Tesla inte längre har någon tillväxt - i princip är det bara en modell som säljs.Joho skrev: ↑11 okt 2024 20:21Jag har ingen aning om när Tesla lyckas få sina bilar helt autonoma. Men jag tänker att om Teslas fokus ligger på autonomi, istället för att t.ex. utveckla fler bilmodeller (Model 2?), så är väl chansen större att dom når dit förr än senare.spacecoin skrev: ↑11 okt 2024 19:48Jag kan sätta emot på vilket belopp du vill på att det inte kommer att säljas fungerande autonoma Teslor utan ratt och pedaler före 2030 om du är sugen på ett vad. Att Tesla börjar med egen ride-hailing i liknande skala om vad Waymo har idag före 2027 tror jag inte på heller. Vidare kommer inte befintliga bilar att någonsin bli autonoma i meningsfull omfattning.Joho skrev: ↑11 okt 2024 19:43Det tror jag inte. Övriga tillverkare har väl inte ens supervised självkörning i nån större skala, känns som dom har långt kvar till autonoma fordon.
De bilmodeller Tesla säljer nu täcker de flestas behov, helt rätt att satsa stenhårt på autonomi o lämna tillverkning av småbilar till Kinesiska märken.
Du kan läsa mer här: https://philkoopman.substack.com/p/the- ... axi-reveal
Det bör också göra att FSD(s) förbättras snabbare och att den till slut blir godkänd i Europa. Det skulle jag uppskatta.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: 10e oktober-eventet
Om Tesla väljer att lägga fokus på autonomi i stället för att utveckla nya bilmodeller, talar mycket för att de kommer att misslyckas med autonomin och komma på efterkälken vad gäller bilmodeller.Joho skrev: ↑11 okt 2024 20:21Jag har ingen aning om när Tesla lyckas få sina bilar helt autonoma. Men jag tänker att om Teslas fokus ligger på autonomi, istället för att t.ex. utveckla fler bilmodeller (Model 2?), så är väl chansen större att dom når dit förr än senare.
Det bör också göra att FSD(s) förbättras snabbare och att den till slut blir godkänd i Europa. Det skulle jag uppskatta.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 10e oktober-eventet
Domenix, ChrilleM, Joho?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 10e oktober-eventet
Ok, om mycket talar för att dom misslyckas om dom använder den strategin så är det ju inte så bra.Niklas Z skrev: ↑11 okt 2024 20:27Om Tesla väljer att lägga fokus på autonomi i stället för att utveckla nya bilmodeller, talar mycket för att de kommer att misslyckas med autonomin och komma på efterkälken vad gäller bilmodeller.Joho skrev: ↑11 okt 2024 20:21Jag har ingen aning om när Tesla lyckas få sina bilar helt autonoma. Men jag tänker att om Teslas fokus ligger på autonomi, istället för att t.ex. utveckla fler bilmodeller (Model 2?), så är väl chansen större att dom når dit förr än senare.
Det bör också göra att FSD(s) förbättras snabbare och att den till slut blir godkänd i Europa. Det skulle jag uppskatta.
Men om det under eventet hade presenterats fem nya bilmodeller i småbils- o mellanstorlekssegmentet istället för att fokusera på autonomi hade iaf inte jag varit speciellt intresserad.
Re: 10e oktober-eventet
Jag säger det igen. Robotics handlar till 95% om mjukvara. Att då presentera nuvarande KPI:er samt en roadmap med fler milestones per halvår om HUR man ska komma till autonomi hade varit både intressant och seriöst.Joho skrev: ↑11 okt 2024 20:46Ok, om mycket talar för att dom misslyckas om dom använder den strategin så är det ju inte så bra.Niklas Z skrev: ↑11 okt 2024 20:27Om Tesla väljer att lägga fokus på autonomi i stället för att utveckla nya bilmodeller, talar mycket för att de kommer att misslyckas med autonomin och komma på efterkälken vad gäller bilmodeller.Joho skrev: ↑11 okt 2024 20:21Jag har ingen aning om när Tesla lyckas få sina bilar helt autonoma. Men jag tänker att om Teslas fokus ligger på autonomi, istället för att t.ex. utveckla fler bilmodeller (Model 2?), så är väl chansen större att dom når dit förr än senare.
Det bör också göra att FSD(s) förbättras snabbare och att den till slut blir godkänd i Europa. Det skulle jag uppskatta.
Men om det under eventet hade presenterats fem nya bilmodeller i småbils- o mellanstorlekssegmentet istället för att fokusera på autonomi hade iaf inte jag varit speciellt intresserad.
Att visa en prototyp med laser istället för lampor är inte seriöst. Det är marketing.
Re: 10e oktober-eventet
Om vi bortser ifrån att typ ingen tror på nåt elon säger så hade det känns betydligt vettigare om man hade presenterat EN ny bilmodell istället för allt trams som inte kommer att bli verklighet inom rimlig tid.Joho skrev: ↑11 okt 2024 20:46Ok, om mycket talar för att dom misslyckas om dom använder den strategin så är det ju inte så bra.
Men om det under eventet hade presenterats fem nya bilmodeller i småbils- o mellanstorlekssegmentet istället för att fokusera på autonomi hade iaf inte jag varit speciellt intresserad.
Personligen skulle jag gärna se en ny roadster, men jag tror inte det är ett lönande projekt. (Det har väl förvisso aldrig hindrat elon tidigare.)
Re: 10e oktober-eventet
Mycket märkligt att han fortsätter att lova att detta är runt hörnet. Det hade varit rimligt att inte nämna det en enda gång till förrens det verkligen var färdigt. Tjänar han verkligen på att lova samma sak gång på gång? Elon är ju rimligen en smart kille men det här känns ogenomtänkt.
Model Y LR AWD -24
Re: 10e oktober-eventet
Kursen skulle halveras över en natt om Elon sa att Teslas framtid var att tillverka bilar. Det fins inget som håller upp värderingen till dagens nivåer om Tesla är en biltillverkare som växer med 5-10% om året som Tesla i bästa fall gör nu. Noll nya volymmodeller, en modell som säljer bra och inget nytt på radarn, tre modeller som är på väg att dö volymmässigt och en skitful och dyr Delorean pick-up som har blivit en Trump-accessoar tack vare Elon.mussla skrev: ↑11 okt 2024 23:21Mycket märkligt att han fortsätter att lova att detta är runt hörnet. Det hade varit rimligt att inte nämna det en enda gång till förrens det verkligen var färdigt. Tjänar han verkligen på att lova samma sak gång på gång? Elon är ju rimligen en smart kille men det här känns ogenomtänkt.
Jag tror anledningen till det är att Elon vet att det är meningslöst att tillverkar en billig elbil ur ett profitperspektiv. Man kan räkna hem en ny fabrik på 10-15 år som Toyota och VW. Hur går det med Giga-Mexico?
Nä då krävs det en rejäl dos av robotaxi och robotar för att hålla de IQ-befriade (eller pumpande/investerade) "analytikerna" glada. Visar man hårdvara så förstår väl alla all det är nära eller hur?

Re: 10e oktober-eventet
Mycket om och men i ditt erbjudande av vadslagning så testar en ”enklare” definition (inte för att jag säger att jag är beredd att ta ett vad om det dockspacecoin skrev: ↑11 okt 2024 19:48Jag kan sätta emot på vilket belopp du vill på att det inte kommer att säljas fungerande autonoma Teslor utan ratt och pedaler före 2030 om du är sugen på ett vad. Att Tesla börjar med egen ride-hailing i liknande skala om vad Waymo har idag före 2027 tror jag inte på heller. Vidare kommer inte befintliga bilar att någonsin bli autonoma i meningsfull omfattning.Joho skrev: ↑11 okt 2024 19:43Det tror jag inte. Övriga tillverkare har väl inte ens supervised självkörning i nån större skala, känns som dom har långt kvar till autonoma fordon.
De bilmodeller Tesla säljer nu täcker de flestas behov, helt rätt att satsa stenhårt på autonomi o lämna tillverkning av småbilar till Kinesiska märken.
Du kan läsa mer här: https://philkoopman.substack.com/p/the- ... axi-reveal

Vad sägs om att definiera det som:
Tesla-bilar kommer finnas självkörande i Texas eller CA på motsvarande sätt som Waymo under 2026? Dvs för allmänheten möjlighet att beställa, hoppa in, hoppa ut, betala. Inom någon meningsfullt område (större än det som visades under eventet)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: 10e oktober-eventet
Jag har precis vunnit bets mot WholeMarsCatalog (trodde L4 aug 2024) och Teslascope (trodde L3 sept 2024) över två år så det är dags för ett nytt!flamman skrev: ↑12 okt 2024 00:06Mycket om och men i ditt erbjudande av vadslagning så testar en ”enklare” definition (inte för att jag säger att jag är beredd att ta ett vad om det dockspacecoin skrev: ↑11 okt 2024 19:48Jag kan sätta emot på vilket belopp du vill på att det inte kommer att säljas fungerande autonoma Teslor utan ratt och pedaler före 2030 om du är sugen på ett vad. Att Tesla börjar med egen ride-hailing i liknande skala om vad Waymo har idag före 2027 tror jag inte på heller. Vidare kommer inte befintliga bilar att någonsin bli autonoma i meningsfull omfattning.Joho skrev: ↑11 okt 2024 19:43Det tror jag inte. Övriga tillverkare har väl inte ens supervised självkörning i nån större skala, känns som dom har långt kvar till autonoma fordon.
De bilmodeller Tesla säljer nu täcker de flestas behov, helt rätt att satsa stenhårt på autonomi o lämna tillverkning av småbilar till Kinesiska märken.
Du kan läsa mer här: https://philkoopman.substack.com/p/the- ... axi-reveal).
Vad sägs om att definiera det som:
Tesla-bilar kommer finnas självkörande i Texas eller CA på motsvarande sätt som Waymo under 2026? Dvs för allmänheten möjlighet att beställa, hoppa in, hoppa ut, betala. Inom någon meningsfullt område (större än det som visades under eventet)
Om Tesla kör obemannat på allmän väg med betalande passagerare motsvarande Waymo i Phoenix för 2-3 år sedan (med mer än 100 bilar samtidigt i minst ett område som innefattar 30% av en större stad) i t ex Austin under 2026 kan jag äta upp dina kalsonger och filma det. Vad tänker du göra om jag har rätt? Funkar mina kalsonger och din webbkamera?

Då skulle Tesla bara vara fem år efter Waymo 2026! 2026-2027 tippar jag på att Waymo har minst en miljon robotaxi-resor i veckan, 10x från idag. Det är troligt att Tesla har nära noll som det ser ut idag. Men om de börjar jobba med UX kring ingress/egress, släpper "vision-only" och hw4 samt börjar söka efter test-tillstånd i Q1 2025 så kanske du har en chans! Vi vet mer om fem månader.

Re: 10e oktober-eventet
spacecoin skrev: ↑12 okt 2024 00:24Jag har precis vunnit bets mot WholeMarsCatalog (trodde L4 aug 2024) och Teslascope (trodde L3 sept 2024) över två år så det är dags för ett nytt!flamman skrev: ↑12 okt 2024 00:06Mycket om och men i ditt erbjudande av vadslagning så testar en ”enklare” definition (inte för att jag säger att jag är beredd att ta ett vad om det dockspacecoin skrev: ↑11 okt 2024 19:48Jag kan sätta emot på vilket belopp du vill på att det inte kommer att säljas fungerande autonoma Teslor utan ratt och pedaler före 2030 om du är sugen på ett vad. Att Tesla börjar med egen ride-hailing i liknande skala om vad Waymo har idag före 2027 tror jag inte på heller. Vidare kommer inte befintliga bilar att någonsin bli autonoma i meningsfull omfattning.Joho skrev: ↑11 okt 2024 19:43Det tror jag inte. Övriga tillverkare har väl inte ens supervised självkörning i nån större skala, känns som dom har långt kvar till autonoma fordon.
De bilmodeller Tesla säljer nu täcker de flestas behov, helt rätt att satsa stenhårt på autonomi o lämna tillverkning av småbilar till Kinesiska märken.
Du kan läsa mer här: https://philkoopman.substack.com/p/the- ... axi-reveal).
Vad sägs om att definiera det som:
Tesla-bilar kommer finnas självkörande i Texas eller CA på motsvarande sätt som Waymo under 2026? Dvs för allmänheten möjlighet att beställa, hoppa in, hoppa ut, betala. Inom någon meningsfullt område (större än det som visades under eventet)
Om Tesla kör obemannat på allmän väg med betalande passagerare motsvarande Waymo i Phoenix för 2-3 år sedan (med mer än 100 bilar samtidigt i minst ett område som innefattar 30% av en större stad) i t ex Austin under 2026 kan jag äta upp dina kalsonger och filma det. Vad tänker du göra om jag har rätt? Funkar mina kalsonger och din webbkamera?
Då skulle Tesla bara vara fem år efter Waymo 2026! 2026-2027 tippar jag på att Waymo har minst en miljon robotaxi-resor i veckan, 10x från idag. Det är troligt att Tesla har nära noll som det ser ut idag. Men om de börjar jobba med UX kring ingress/egress, släpper "vision-only" och hw4 samt börjar söka efter test-tillstånd i Q1 2025 så kanske du har en chans! Vi vet mer om fem månader.![]()
”Som att stjäla godis från små barn”
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Re: 10e oktober-eventet
Det ligger en hel del i detta. Någon gång kommer han ju antaglien få rätt också när han säger att FSD är ett år bort.spacecoin skrev: ↑11 okt 2024 23:41Kursen skulle halveras över en natt om Elon sa att Teslas framtid var att tillverka bilar. Det fins inget som håller upp värderingen till dagens nivåer om Tesla är en biltillverkare som växer med 5-10% om året som Tesla i bästa fall gör nu. Noll nya volymmodeller, en modell som säljer bra och inget nytt på radarn, tre modeller som är på väg att dö volymmässigt och en skitful och dyr Delorean pick-up som har blivit en Trump-accessoar tack vare Elon.mussla skrev: ↑11 okt 2024 23:21Mycket märkligt att han fortsätter att lova att detta är runt hörnet. Det hade varit rimligt att inte nämna det en enda gång till förrens det verkligen var färdigt. Tjänar han verkligen på att lova samma sak gång på gång? Elon är ju rimligen en smart kille men det här känns ogenomtänkt.
Jag tror anledningen till det är att Elon vet att det är meningslöst att tillverkar en billig elbil ur ett profitperspektiv. Man kan räkna hem en ny fabrik på 10-15 år som Toyota och VW. Hur går det med Giga-Mexico?
Nä då krävs det en rejäl dos av robotaxi och robotar för att hålla de IQ-befriade (eller pumpande/investerade) "analytikerna" glada. Visar man hårdvara så förstår väl alla all det är nära eller hur?Man tappar totalt tron på mänskligeten när folk ens bryr sig om vad Elon ljuger ihop för att vara relevant.
Model Y LR AWD -24
Re: 10e oktober-eventet
Skämt och vad om kalsonger eller ära åsido. Det Musk behöver visa för att ha någon som helst trovärdighet är en roadmap. HUR/VAD/NÄR över några år.
Att bara säga att i framtiden kommer bilar att köra själva behöver man inte vara särskilt begåvad för att påstå, eftersom det redan finns…
Redan 2014 när Elon började lova självkörning från Tesla körde Googles bilar själv i ungefär samma utsträckning som Teslor gör nu.
Min känsla är att Tesla fullständigt missförstår vad som krävs. Man i det närmaste förolämpar alla som använder angreppssätt som ökar reliabilitet (hd-kartor, radar, lidar). Jag tror att det är medveten strategi för att kunna lura på konsumenter FSD för 80 papp i hopp om att de ska kunna jobba eller sova i bilen. Sannolikheten att Tesla skulle ta legalt ansvar för FSD man redan sålt är nära noll även om de på något magiskt vis skulle nå dit innan bilarna är på skroten eller vidaresålda tre gånger till någon som inte bryr sig.
Transport som tjänst funkar bara prissatt per mil eller månad. Så när man inte längre säljer FSD, så kan man börja hoppas på att framtida Teslor kanske kan blir självkörande i någon relevant mening (ex kökörning på motorväg).
Att bara säga att i framtiden kommer bilar att köra själva behöver man inte vara särskilt begåvad för att påstå, eftersom det redan finns…

Min känsla är att Tesla fullständigt missförstår vad som krävs. Man i det närmaste förolämpar alla som använder angreppssätt som ökar reliabilitet (hd-kartor, radar, lidar). Jag tror att det är medveten strategi för att kunna lura på konsumenter FSD för 80 papp i hopp om att de ska kunna jobba eller sova i bilen. Sannolikheten att Tesla skulle ta legalt ansvar för FSD man redan sålt är nära noll även om de på något magiskt vis skulle nå dit innan bilarna är på skroten eller vidaresålda tre gånger till någon som inte bryr sig.
Transport som tjänst funkar bara prissatt per mil eller månad. Så när man inte längre säljer FSD, så kan man börja hoppas på att framtida Teslor kanske kan blir självkörande i någon relevant mening (ex kökörning på motorväg).
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: 10e oktober-eventet
Ja det är mycket möjligt! Jag vet för lite i det områdetTiborBlomhall skrev: ↑11 okt 2024 09:35Ja det är nog inte "riktig" lidar. Men den verkar projicera ett mönster, det skulle kunna hjälpa bilen detektera vägkanter och liknande som kommer i dess väg?
Smoke andmirrorslasers? Lite väl onödigt tycker jag, det borde väl räcka med fjärrstyrda robotdockor och bilar?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: 10e oktober-eventet
Begriper mig inte på cybertaxins design. Visst, den är väl rätt snygg men det känns som form före funktion.
Om den skall fungera som taxi så känns två sittplatser för lite och designen är knappast optimerad för mycket bagage och lätt att lasta i och ur och lätt att kliva i och ur.
Tänk till exempel på taxiresor till och från flygplats.
En gammal londontaxi har mycket bättre layout funktionellt.
När man tar bort förare, ratt och pedaler borde man också kunna utnyttja detta till att göra om designen, tänk Zoox även om man inte behöver gå så långt.
Här verkar det mer som man först designat en konventionell sportig 2-sitsig bil och sedan tagit bort ratt och pedaler, eller vänta det kanske är det man gjort. Dvs man hade model 2-prototyper till övers som man tog bort pedaler och ratt från enligt Kajsa Warg-proncipen?
Om den skall fungera som taxi så känns två sittplatser för lite och designen är knappast optimerad för mycket bagage och lätt att lasta i och ur och lätt att kliva i och ur.
Tänk till exempel på taxiresor till och från flygplats.
En gammal londontaxi har mycket bättre layout funktionellt.
När man tar bort förare, ratt och pedaler borde man också kunna utnyttja detta till att göra om designen, tänk Zoox även om man inte behöver gå så långt.
Här verkar det mer som man först designat en konventionell sportig 2-sitsig bil och sedan tagit bort ratt och pedaler, eller vänta det kanske är det man gjort. Dvs man hade model 2-prototyper till övers som man tog bort pedaler och ratt från enligt Kajsa Warg-proncipen?
Re: 10e oktober-eventet
Ja, det är uppenbart en prototyp som främst är för en demo som ska se ut som sci-fi. John Krafvick (ex Waymo CEO) sa något likande som du. Din spaning om Londontaxin tycker jag är klockren. (jag åkte f.ö. i dem 5+ gånger för mindre än en månad sedan).gjohansson skrev: ↑12 okt 2024 20:30Begriper mig inte på cybertaxins design. Visst, den är väl rätt snygg men det känns som form före funktion.
Om den skall fungera som taxi så känns två sittplatser för lite och designen är knappast optimerad för mycket bagage och lätt att lasta i och ur och lätt att kliva i och ur.
Tänk till exempel på taxiresor till och från flygplats.
En gammal londontaxi har mycket bättre layout funktionellt.
När man tar bort förare, ratt och pedaler borde man också kunna utnyttja detta till att göra om designen, tänk Zoox även om man inte behöver gå så långt.
Här verkar det mer som man först designat en konventionell sportig 2-sitsig bil och sedan tagit bort ratt och pedaler, eller vänta det kanske är det man gjort. Dvs man hade model 2-prototyper till övers som man tog bort pedaler och ratt från enligt Kajsa Warg-proncipen?
Här är en annan spaning:
Re: 10e oktober-eventet
Visst, det är bara en prototyp som antagligen inte kommer produceras. Men ändå...
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: 10e oktober-eventet
Jag tyckte denna var rätt sansad diskussion.
Grayson är lite av en fanboy, men mer balanserad än de flesta.
Grayson är lite av en fanboy, men mer balanserad än de flesta.