Sida 4 av 5

Re: MY bäst i test

Postat: 22 okt 2024 19:18
av Nicke Nyfiken
Terlmeister skrev: 21 okt 2024 22:22
Nicke Nyfiken skrev: 21 okt 2024 21:52
Antagligen riggade de även älgtestet.
Ja jag hörde att de inte hade en riktig älg när de testade Teslan
Ja du ser. Jag hade det på känn. :lol:

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 10:28
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 22 okt 2024 14:06
Maw skrev: 22 okt 2024 13:05
mikebike skrev: 22 okt 2024 12:52
Maw skrev: 22 okt 2024 12:41
Freez skrev: 22 okt 2024 10:18


En normal fyrhjulsdriven bil med antisladdsystem använder alla fyra hjulen när situationen kräver det. Hela testet bygger på att man inte bromsar utan gör en undanmanöver. Så här skriver man om G6 "antisladdsystemet arbetar inte alls tillräckligt vilket märks tydligt då föraren får styra emot bakvagnsladden rejält. Det ska inte ske i en modern bil..."

Teslan är inte perfekt men denna gången var den bäst i test! MY LR har TV testat tidigare.
https://teknikensvarld.expressen.se/algtest/
Ja, den var bäst i testet eftersom testkriterierna gynnade de egenskaperna som just Model Y rwd har och eftersom den ställdes mot bilar med egenskaper som snarare motsvarar Model Y performance trots att både Zeekr och Xpeng har varianter som liknar Model Y rwd.
Hade resultatet verkligen blivit radikalt annorlunda om man jämfört med en AWD eller P istället? Lite dyrare och lite kortare räckvidd bara. Det hade nog gått ännu bättre i älgtestet dessutom.
Även när det gäller saker som tredelat baksäte, utrymme under golvet bak och stor frunk är Model Y bättre än de andra två. Sådant som jag uppskattar mer än prestanda och älgtest.

Både Zeekr och Xpeng fick också anmärkningar för falsklarm på assistanssystemen. Tydligen (ännu) värre än hos Tesla.
Jag är faktiskt besviken, jag trodde nog att andra tillverkare var ikapp Tesla när det gäller att effektivt utnyttja bilens yttermått.

Som bekant vill jag gärna slippa köra Tesla, men dessa två känns inte som några bra alternativ.
Jag kan rekommendera att prova ID7. En riktigt bra bil så här långt 😊
Ja, den är med på listan, liksom Enyaq.
Det var ju det där med frunken också, finns för eftermontering till Enyaq (liten).
Jag förstår att det svårt att få utrymme för en frunk i en BMW som är en konverterad avgasbil, men om Polestar 2 och EX40 kan ha frunk så borde alla nyutvecklade elbilar kunna ha det.
Har för mig att du föredrar SUVar/Crossovers...

Ford Mach-e kanske?...

Tycker Ford lyckades rätt bra med designen av den (för att vara en SUV/Crossover). Har dock inte koll på hur det ser ut på frunk-fronten i den... ;)

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 11:17
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 23 okt 2024 10:28
mikebike skrev: 22 okt 2024 14:06
Maw skrev: 22 okt 2024 13:05
mikebike skrev: 22 okt 2024 12:52
Maw skrev: 22 okt 2024 12:41


Ja, den var bäst i testet eftersom testkriterierna gynnade de egenskaperna som just Model Y rwd har och eftersom den ställdes mot bilar med egenskaper som snarare motsvarar Model Y performance trots att både Zeekr och Xpeng har varianter som liknar Model Y rwd.
Hade resultatet verkligen blivit radikalt annorlunda om man jämfört med en AWD eller P istället? Lite dyrare och lite kortare räckvidd bara. Det hade nog gått ännu bättre i älgtestet dessutom.
Även när det gäller saker som tredelat baksäte, utrymme under golvet bak och stor frunk är Model Y bättre än de andra två. Sådant som jag uppskattar mer än prestanda och älgtest.

Både Zeekr och Xpeng fick också anmärkningar för falsklarm på assistanssystemen. Tydligen (ännu) värre än hos Tesla.
Jag är faktiskt besviken, jag trodde nog att andra tillverkare var ikapp Tesla när det gäller att effektivt utnyttja bilens yttermått.

Som bekant vill jag gärna slippa köra Tesla, men dessa två känns inte som några bra alternativ.
Jag kan rekommendera att prova ID7. En riktigt bra bil så här långt 😊
Ja, den är med på listan, liksom Enyaq.
Det var ju det där med frunken också, finns för eftermontering till Enyaq (liten).
Jag förstår att det svårt att få utrymme för en frunk i en BMW som är en konverterad avgasbil, men om Polestar 2 och EX40 kan ha frunk så borde alla nyutvecklade elbilar kunna ha det.
Har för mig att du föredrar SUVar/Crossovers...

Ford Mach-e kanske?...

Tycker Ford lyckades rätt bra med designen av den (för att vara en SUV/Crossover). Har dock inte koll på hur det ser ut på frunk-fronten i den... ;)
Ja, jag tycker Mach-e är rätt snygg. När den var ny föll den igenom på flera olika saker, som att man inte kunde ha takräcke och minimal dragvikt har jag för mig. Men det kanske har ändrats?
Frunken verkar vara nästan lika stor som hos Model Y.

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 16:31
av tesla newbie
toppo skrev: 20 okt 2024 20:05
frippe skrev: 20 okt 2024 16:00
repulsiv skrev: 20 okt 2024 14:09
frippe skrev: 20 okt 2024 10:03
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.
Nu välter inte normala bilar, dom kasar bara.. Att en bil välter är extremt extraordinärt.
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.
Nej, det styrs av tyngdpunkten och stjälpande moment. För att bilen ska kunna välta behöver momentet av horisontalkraften som bromsar bilen (friktion mot asfalt) överstiga momentet från bilens tyngdpunkt. En elbil kommer inte att välta vid en undermanöver då friktionskraften mellan hjul och asfalt är för låg i förhållande till bilens tyngdpunkt.
Tyngdpunkten och spårvidden. Med hjälp av dessa kan man räkna ut hur mycket sidkraft bilen (teoretiskt) kan stå emot innan den välter. Kallas för Static Stability Factor. För fossibilar brukar denna ligga runt 1,4 för lågbyggda bilar och mellan 1,2 till 1,3 för SUV:ar.
Enligt amerikanska NHTSA har Model Y RWD en SSF på 1,47. Det krävs alltså en sidkraft på 1,47 g för att bilen ska välta och eftersom däcken inte klarar att behålla greppet vid så mycket sidkraft så kommer bilen börja gilda istället .En Jeep Wrangler däremot börjar välta redan vid 1,1 g. Så sätter man riktigt klistriga däck på den så kanske det kan bli problem :-)

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 18:48
av jonasl
Suzuki Samurai 1.09 :-)

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 19:29
av mikebike
tesla newbie skrev: 23 okt 2024 16:31
toppo skrev: 20 okt 2024 20:05
frippe skrev: 20 okt 2024 16:00
repulsiv skrev: 20 okt 2024 14:09
frippe skrev: 20 okt 2024 10:03
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.
Nu välter inte normala bilar, dom kasar bara.. Att en bil välter är extremt extraordinärt.
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.
Nej, det styrs av tyngdpunkten och stjälpande moment. För att bilen ska kunna välta behöver momentet av horisontalkraften som bromsar bilen (friktion mot asfalt) överstiga momentet från bilens tyngdpunkt. En elbil kommer inte att välta vid en undermanöver då friktionskraften mellan hjul och asfalt är för låg i förhållande till bilens tyngdpunkt.
Tyngdpunkten och spårvidden. Med hjälp av dessa kan man räkna ut hur mycket sidkraft bilen (teoretiskt) kan stå emot innan den välter. Kallas för Static Stability Factor. För fossibilar brukar denna ligga runt 1,4 för lågbyggda bilar och mellan 1,2 till 1,3 för SUV:ar.
Enligt amerikanska NHTSA har Model Y RWD en SSF på 1,47. Det krävs alltså en sidkraft på 1,47 g för att bilen ska välta och eftersom däcken inte klarar att behålla greppet vid så mycket sidkraft så kommer bilen börja gilda istället .En Jeep Wrangler däremot börjar välta redan vid 1,1 g. Så sätter man riktigt klistriga däck på den så kanske det kan bli problem :-)
De pickisar som vält i tidigare test har i flera fall "åtgärdats" genom byte till smalare däck. 8-)

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 21:41
av repulsiv
Frunken skrev: 21 okt 2024 22:48
Jag vet inte vad som blivit sämre med uppdateringar? Jag tänker då på under 2024… jag har iaf inte under den tiden märkt något som blivit sämre, snarare tvärtom.
Det går inte längre att stänga av plinget när man slår av/på farthållaren tex ?

Det stör mej väldigt, i synnerhet när man lyssnar på musik, och eftersom farthållaren fungerar så infernaliskt dåligt måste man slå av och på den ofta.
Tesla är ju de enda som fattat hur man utvecklar och ger mervärde för sina kunder. Det kan man inte direkt säga om de andra tillverkarna än så länge.
Du menar som stöd för android auto och apple carplay ? ..nej just ja.. hmm..

Men allvarligt, vad syftar du på mer specifikt ?
Jag åker då enligt din definition hellre omkring i en beta-bil än valfri fossilare eller andra elbilar.
Tja, det finns saker i min tesla som är bättre än min gamla saab, men komfort och förarergonomi är inte sådana egenskaper.
Framförallt är allt genomtänkt och fungerar där. ..Sen märks det förstås att bilen som konstruktion är 20 år äldre.
Jag står inte ut med de undermåliga infotainmentsystem som de flesta andra tillverkare levererar, och deras appar ska vi inte ens gå in på… bedrövligt sega, många ggr får man känslan av att de inte har en aning om hur man ska kunna erbjuda sina kunder en sömlös upplevelse.
Jag säger inte att andra nödvändigtvis är bättre, men teslas användarinterface är inte bra enligt mej. Det är absolut inte sömlöst.

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 22:01
av Freez
repulsiv skrev: 23 okt 2024 21:41
Frunken skrev: 21 okt 2024 22:48
Jag vet inte vad som blivit sämre med uppdateringar? Jag tänker då på under 2024… jag har iaf inte under den tiden märkt något som blivit sämre, snarare tvärtom.
Det går inte längre att stänga av plinget när man slår av/på farthållaren tex ?

Det stör mej väldigt, i synnerhet när man lyssnar på musik, och eftersom farthållaren fungerar så infernaliskt dåligt måste man slå av och på den ofta.
Tesla är ju de enda som fattat hur man utvecklar och ger mervärde för sina kunder. Det kan man inte direkt säga om de andra tillverkarna än så länge.
Du menar som stöd för android auto och apple carplay ? ..nej just ja.. hmm..

Men allvarligt, vad syftar du på mer specifikt ?
Jag åker då enligt din definition hellre omkring i en beta-bil än valfri fossilare eller andra elbilar.
Tja, det finns saker i min tesla som är bättre än min gamla saab, men komfort och förarergonomi är inte sådana egenskaper.
Framförallt är allt genomtänkt och fungerar där. ..Sen märks det förstås att bilen som konstruktion är 20 år äldre.
Jag står inte ut med de undermåliga infotainmentsystem som de flesta andra tillverkare levererar, och deras appar ska vi inte ens gå in på… bedrövligt sega, många ggr får man känslan av att de inte har en aning om hur man ska kunna erbjuda sina kunder en sömlös upplevelse.
Jag säger inte att andra nödvändigtvis är bättre, men teslas användarinterface är inte bra enligt mej. Det är absolut inte sömlöst.
Använder du Joe Mode?

Läs TV, Tesla är bäst i test!

Re: MY bäst i test

Postat: 23 okt 2024 22:14
av wannabee
mikebike skrev: 23 okt 2024 11:17
SwedishAdvocate skrev: 23 okt 2024 10:28
mikebike skrev: 22 okt 2024 14:06
Maw skrev: 22 okt 2024 13:05
mikebike skrev: 22 okt 2024 12:52

Hade resultatet verkligen blivit radikalt annorlunda om man jämfört med en AWD eller P istället? Lite dyrare och lite kortare räckvidd bara. Det hade nog gått ännu bättre i älgtestet dessutom.
Även när det gäller saker som tredelat baksäte, utrymme under golvet bak och stor frunk är Model Y bättre än de andra två. Sådant som jag uppskattar mer än prestanda och älgtest.

Både Zeekr och Xpeng fick också anmärkningar för falsklarm på assistanssystemen. Tydligen (ännu) värre än hos Tesla.
Jag är faktiskt besviken, jag trodde nog att andra tillverkare var ikapp Tesla när det gäller att effektivt utnyttja bilens yttermått.

Som bekant vill jag gärna slippa köra Tesla, men dessa två känns inte som några bra alternativ.
Jag kan rekommendera att prova ID7. En riktigt bra bil så här långt 😊
Ja, den är med på listan, liksom Enyaq.
Det var ju det där med frunken också, finns för eftermontering till Enyaq (liten).
Jag förstår att det svårt att få utrymme för en frunk i en BMW som är en konverterad avgasbil, men om Polestar 2 och EX40 kan ha frunk så borde alla nyutvecklade elbilar kunna ha det.
Har för mig att du föredrar SUVar/Crossovers...

Ford Mach-e kanske?...

Tycker Ford lyckades rätt bra med designen av den (för att vara en SUV/Crossover). Har dock inte koll på hur det ser ut på frunk-fronten i den... ;)
Ja, jag tycker Mach-e är rätt snygg. När den var ny föll den igenom på flera olika saker, som att man inte kunde ha takräcke och minimal dragvikt har jag för mig. Men det kanske har ändrats?
Frunken verkar vara nästan lika stor som hos Model Y.
Sandy Munro verkar tycka den är bra att köra, men när han visade hur mycket kylslangar det fanns under huven på den, så sjönk intresset för den rätt mycket, minns inte vilket av hans program det var med i, men det var ganska längesedan, då den komm för några år sedan. ( Mach-e alltså).

Edit: Mach-e ska tydligen få värmepump, så det lär ju ha ändrats med kylrören då.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 06:45
av Freez
Så här säger TV om Forden.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 07:22
av mikebike
Freez skrev: 23 okt 2024 22:01
repulsiv skrev: 23 okt 2024 21:41
Frunken skrev: 21 okt 2024 22:48
Jag vet inte vad som blivit sämre med uppdateringar? Jag tänker då på under 2024… jag har iaf inte under den tiden märkt något som blivit sämre, snarare tvärtom.
Det går inte längre att stänga av plinget när man slår av/på farthållaren tex ?

Det stör mej väldigt, i synnerhet när man lyssnar på musik, och eftersom farthållaren fungerar så infernaliskt dåligt måste man slå av och på den ofta.
Tesla är ju de enda som fattat hur man utvecklar och ger mervärde för sina kunder. Det kan man inte direkt säga om de andra tillverkarna än så länge.
Du menar som stöd för android auto och apple carplay ? ..nej just ja.. hmm..

Men allvarligt, vad syftar du på mer specifikt ?
Jag åker då enligt din definition hellre omkring i en beta-bil än valfri fossilare eller andra elbilar.
Tja, det finns saker i min tesla som är bättre än min gamla saab, men komfort och förarergonomi är inte sådana egenskaper.
Framförallt är allt genomtänkt och fungerar där. ..Sen märks det förstås att bilen som konstruktion är 20 år äldre.
Jag står inte ut med de undermåliga infotainmentsystem som de flesta andra tillverkare levererar, och deras appar ska vi inte ens gå in på… bedrövligt sega, många ggr får man känslan av att de inte har en aning om hur man ska kunna erbjuda sina kunder en sömlös upplevelse.
Jag säger inte att andra nödvändigtvis är bättre, men teslas användarinterface är inte bra enligt mej. Det är absolut inte sömlöst.
Använder du Joe Mode?
Alla använder väl Joe Mode?
Det blir inte tyst i alla fall. Förut var det åtminstone inget ljud från farthållaren.

Alldeles oavsett hur bra eller dålig en Tesla är så är det väldigt dåligt att de försämrar redan sålda bilar (också).

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 08:47
av Freez
mikebike skrev: 24 okt 2024 07:22
Freez skrev: 23 okt 2024 22:01
repulsiv skrev: 23 okt 2024 21:41
Frunken skrev: 21 okt 2024 22:48
Jag vet inte vad som blivit sämre med uppdateringar? Jag tänker då på under 2024… jag har iaf inte under den tiden märkt något som blivit sämre, snarare tvärtom.
Det går inte längre att stänga av plinget när man slår av/på farthållaren tex ?

Det stör mej väldigt, i synnerhet när man lyssnar på musik, och eftersom farthållaren fungerar så infernaliskt dåligt måste man slå av och på den ofta.
Tesla är ju de enda som fattat hur man utvecklar och ger mervärde för sina kunder. Det kan man inte direkt säga om de andra tillverkarna än så länge.
Du menar som stöd för android auto och apple carplay ? ..nej just ja.. hmm..

Men allvarligt, vad syftar du på mer specifikt ?
Jag åker då enligt din definition hellre omkring i en beta-bil än valfri fossilare eller andra elbilar.
Tja, det finns saker i min tesla som är bättre än min gamla saab, men komfort och förarergonomi är inte sådana egenskaper.
Framförallt är allt genomtänkt och fungerar där. ..Sen märks det förstås att bilen som konstruktion är 20 år äldre.
Jag står inte ut med de undermåliga infotainmentsystem som de flesta andra tillverkare levererar, och deras appar ska vi inte ens gå in på… bedrövligt sega, många ggr får man känslan av att de inte har en aning om hur man ska kunna erbjuda sina kunder en sömlös upplevelse.
Jag säger inte att andra nödvändigtvis är bättre, men teslas användarinterface är inte bra enligt mej. Det är absolut inte sömlöst.
Använder du Joe Mode?
Alla använder väl Joe Mode?
Det blir inte tyst i alla fall. Förut var det åtminstone inget ljud från farthållaren.

Alldeles oavsett hur bra eller dålig en Tesla är så är det väldigt dåligt att de försämrar redan sålda bilar (också).
Förmodligen bara dom som aktiverat funktionen :). Det blir inte helt tyst men inget plingande som stör. Tyvärr låter nya bilar från 2024 mer pga lagkrav med tvingande hastighetsvarningar.

"Utöver anpassning av displayen kan du aktivera Joe Mode om du vill sänka volymen för de ljudsignaler för fordonet som inte är relaterade till kritiska riskfrågor. Tryck på Reglage > Säkerhet > Joe Mode för att aktivera."

Tråkigt att du upplever att bilen blir sämre men det är inget jag upplever. För mig har den bara blivit bättre och bättre, den är inte perfekt men helt klart den bästa bilen jag haft.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 09:06
av mikebike
Freez skrev: 24 okt 2024 08:47
mikebike skrev: 24 okt 2024 07:22
Freez skrev: 23 okt 2024 22:01
repulsiv skrev: 23 okt 2024 21:41
Frunken skrev: 21 okt 2024 22:48
Jag vet inte vad som blivit sämre med uppdateringar? Jag tänker då på under 2024… jag har iaf inte under den tiden märkt något som blivit sämre, snarare tvärtom.
Det går inte längre att stänga av plinget när man slår av/på farthållaren tex ?

Det stör mej väldigt, i synnerhet när man lyssnar på musik, och eftersom farthållaren fungerar så infernaliskt dåligt måste man slå av och på den ofta.
Tesla är ju de enda som fattat hur man utvecklar och ger mervärde för sina kunder. Det kan man inte direkt säga om de andra tillverkarna än så länge.
Du menar som stöd för android auto och apple carplay ? ..nej just ja.. hmm..

Men allvarligt, vad syftar du på mer specifikt ?
Jag åker då enligt din definition hellre omkring i en beta-bil än valfri fossilare eller andra elbilar.
Tja, det finns saker i min tesla som är bättre än min gamla saab, men komfort och förarergonomi är inte sådana egenskaper.
Framförallt är allt genomtänkt och fungerar där. ..Sen märks det förstås att bilen som konstruktion är 20 år äldre.
Jag står inte ut med de undermåliga infotainmentsystem som de flesta andra tillverkare levererar, och deras appar ska vi inte ens gå in på… bedrövligt sega, många ggr får man känslan av att de inte har en aning om hur man ska kunna erbjuda sina kunder en sömlös upplevelse.
Jag säger inte att andra nödvändigtvis är bättre, men teslas användarinterface är inte bra enligt mej. Det är absolut inte sömlöst.
Använder du Joe Mode?
Alla använder väl Joe Mode?
Det blir inte tyst i alla fall. Förut var det åtminstone inget ljud från farthållaren.

Alldeles oavsett hur bra eller dålig en Tesla är så är det väldigt dåligt att de försämrar redan sålda bilar (också).
Förmodligen bara dom som aktiverat funktionen :). Det blir inte helt tyst men inget plingande som stör. Tyvärr låter nya bilar från 2024 mer pga lagkrav med tvingande hastighetsvarningar.

"Utöver anpassning av displayen kan du aktivera Joe Mode om du vill sänka volymen för de ljudsignaler för fordonet som inte är relaterade till kritiska riskfrågor. Tryck på Reglage > Säkerhet > Joe Mode för att aktivera."

Tråkigt att du upplever att bilen blir sämre men det är inget jag upplever. För mig har den bara blivit bättre och bättre, den är inte perfekt men helt klart den bästa bilen jag haft.
Eftersom detta är min andra Tesla så aktiverade jag Joe Mode första dan.
Det låter så pass mycket att jag inte får använda AP när min fru är med. Hastighetsvarningen i nya bilar brukar åtminstone gå att stänga av.

Du upplever inte att pling när man använder farthållaren är en försämring?
Du kanske tycker att det är en förbättring att maten i kylväskan blir varm när man parkerar?
Att det är skönt att slippa gratis Spotify Premium?
Att det är en förbättring att farthållaren numera sänker hastigheten eller är otillgänglig när det regnar, snöar eller är lite dimma? Eller när man kör in i tunnlar? När man spolar rutan?

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 09:36
av Freez
mikebike skrev: 24 okt 2024 09:06
Freez skrev: 24 okt 2024 08:47
mikebike skrev: 24 okt 2024 07:22
Freez skrev: 23 okt 2024 22:01
repulsiv skrev: 23 okt 2024 21:41


Det går inte längre att stänga av plinget när man slår av/på farthållaren tex ?

Det stör mej väldigt, i synnerhet när man lyssnar på musik, och eftersom farthållaren fungerar så infernaliskt dåligt måste man slå av och på den ofta.



Du menar som stöd för android auto och apple carplay ? ..nej just ja.. hmm..

Men allvarligt, vad syftar du på mer specifikt ?



Tja, det finns saker i min tesla som är bättre än min gamla saab, men komfort och förarergonomi är inte sådana egenskaper.
Framförallt är allt genomtänkt och fungerar där. ..Sen märks det förstås att bilen som konstruktion är 20 år äldre.



Jag säger inte att andra nödvändigtvis är bättre, men teslas användarinterface är inte bra enligt mej. Det är absolut inte sömlöst.
Använder du Joe Mode?
Alla använder väl Joe Mode?
Det blir inte tyst i alla fall. Förut var det åtminstone inget ljud från farthållaren.

Alldeles oavsett hur bra eller dålig en Tesla är så är det väldigt dåligt att de försämrar redan sålda bilar (också).
Förmodligen bara dom som aktiverat funktionen :). Det blir inte helt tyst men inget plingande som stör. Tyvärr låter nya bilar från 2024 mer pga lagkrav med tvingande hastighetsvarningar.

"Utöver anpassning av displayen kan du aktivera Joe Mode om du vill sänka volymen för de ljudsignaler för fordonet som inte är relaterade till kritiska riskfrågor. Tryck på Reglage > Säkerhet > Joe Mode för att aktivera."

Tråkigt att du upplever att bilen blir sämre men det är inget jag upplever. För mig har den bara blivit bättre och bättre, den är inte perfekt men helt klart den bästa bilen jag haft.
Eftersom detta är min andra Tesla så aktiverade jag Joe Mode första dan.
Det låter så pass mycket att jag inte får använda AP när min fru är med. Hastighetsvarningen i nya bilar brukar åtminstone gå att stänga av.

Du upplever inte att pling när man använder farthållaren är en försämring?
Du kanske tycker att det är en förbättring att maten i kylväskan blir varm när man parkerar?
Att det är skönt att slippa gratis Spotify Premium?
Att det är en förbättring att farthållaren numera sänker hastigheten eller är otillgänglig när det regnar, snöar eller är lite dimma? Eller när man kör in i tunnlar? När man spolar rutan?
Märkligt för mina plingar hörs knappt så för mig är detta inget problem. Ingen i familjen som reagerat.
Har aldrig en kylväska i bilen så det är inget problem för mig.
Det första jag gjorde när jag fick bilen var att logga in med mitt egna Spotify konto. Har ingen användning av fler Spotify abonnemang och jag förväntar mig inte att det ska ingå vid köp av en bil. Inget problem.
Har inte dom problemen du beskriver. Farthållaren funkar för det mesta felfritt. Det ända jag kan störa mig på är att den tillkommande nödbromsfunktionen inte är helt rätt kalibrerad men hoppas den löser sig med en uppdatering. Dock inget jag hakar upp mig på utan det är fortfarande bästa bilen jag har haft.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 10:18
av mikebike
Freez skrev: 24 okt 2024 09:36
mikebike skrev: 24 okt 2024 09:06
Freez skrev: 24 okt 2024 08:47
mikebike skrev: 24 okt 2024 07:22
Freez skrev: 23 okt 2024 22:01


Använder du Joe Mode?
Alla använder väl Joe Mode?
Det blir inte tyst i alla fall. Förut var det åtminstone inget ljud från farthållaren.

Alldeles oavsett hur bra eller dålig en Tesla är så är det väldigt dåligt att de försämrar redan sålda bilar (också).
Förmodligen bara dom som aktiverat funktionen :). Det blir inte helt tyst men inget plingande som stör. Tyvärr låter nya bilar från 2024 mer pga lagkrav med tvingande hastighetsvarningar.

"Utöver anpassning av displayen kan du aktivera Joe Mode om du vill sänka volymen för de ljudsignaler för fordonet som inte är relaterade till kritiska riskfrågor. Tryck på Reglage > Säkerhet > Joe Mode för att aktivera."

Tråkigt att du upplever att bilen blir sämre men det är inget jag upplever. För mig har den bara blivit bättre och bättre, den är inte perfekt men helt klart den bästa bilen jag haft.
Eftersom detta är min andra Tesla så aktiverade jag Joe Mode första dan.
Det låter så pass mycket att jag inte får använda AP när min fru är med. Hastighetsvarningen i nya bilar brukar åtminstone gå att stänga av.

Du upplever inte att pling när man använder farthållaren är en försämring?
Du kanske tycker att det är en förbättring att maten i kylväskan blir varm när man parkerar?
Att det är skönt att slippa gratis Spotify Premium?
Att det är en förbättring att farthållaren numera sänker hastigheten eller är otillgänglig när det regnar, snöar eller är lite dimma? Eller när man kör in i tunnlar? När man spolar rutan?
Märkligt för mina plingar hörs knappt så för mig är detta inget problem. Ingen i familjen som reagerat.
Har aldrig en kylväska i bilen så det är inget problem för mig.
Det första jag gjorde när jag fick bilen var att logga in med mitt egna Spotify konto. Har ingen användning av fler Spotify abonnemang och jag förväntar mig inte att det ska ingå vid köp av en bil. Inget problem.
Har inte dom problemen du beskriver. Farthållaren funkar för det mesta felfritt. Det ända jag kan störa mig på är att den tillkommande nödbromsfunktionen inte är helt rätt kalibrerad men hoppas den löser sig med en uppdatering. Dock inget jag hakar upp mig på utan det är fortfarande bästa bilen jag har haft.
Att du inte har några problem är inte samma sak som att det inte är försämringar, eller hur?
Likaså är det helt oväsentligt när det gäller införda försämringar att du tycker att det är den bästa bilen du haft.

För mig är det ingen som helst förbättring att Highland fått en skärm i baksätet, men jag inser ju ändå att det kan vara en förbättring för andra.
Många verkar ha svårt att se längre än näsan räcker.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 10:55
av Freez
mikebike skrev: 24 okt 2024 10:18
Freez skrev: 24 okt 2024 09:36
mikebike skrev: 24 okt 2024 09:06
Freez skrev: 24 okt 2024 08:47
mikebike skrev: 24 okt 2024 07:22

Alla använder väl Joe Mode?
Det blir inte tyst i alla fall. Förut var det åtminstone inget ljud från farthållaren.

Alldeles oavsett hur bra eller dålig en Tesla är så är det väldigt dåligt att de försämrar redan sålda bilar (också).
Förmodligen bara dom som aktiverat funktionen :). Det blir inte helt tyst men inget plingande som stör. Tyvärr låter nya bilar från 2024 mer pga lagkrav med tvingande hastighetsvarningar.

"Utöver anpassning av displayen kan du aktivera Joe Mode om du vill sänka volymen för de ljudsignaler för fordonet som inte är relaterade till kritiska riskfrågor. Tryck på Reglage > Säkerhet > Joe Mode för att aktivera."

Tråkigt att du upplever att bilen blir sämre men det är inget jag upplever. För mig har den bara blivit bättre och bättre, den är inte perfekt men helt klart den bästa bilen jag haft.
Eftersom detta är min andra Tesla så aktiverade jag Joe Mode första dan.
Det låter så pass mycket att jag inte får använda AP när min fru är med. Hastighetsvarningen i nya bilar brukar åtminstone gå att stänga av.

Du upplever inte att pling när man använder farthållaren är en försämring?
Du kanske tycker att det är en förbättring att maten i kylväskan blir varm när man parkerar?
Att det är skönt att slippa gratis Spotify Premium?
Att det är en förbättring att farthållaren numera sänker hastigheten eller är otillgänglig när det regnar, snöar eller är lite dimma? Eller när man kör in i tunnlar? När man spolar rutan?
Märkligt för mina plingar hörs knappt så för mig är detta inget problem. Ingen i familjen som reagerat.
Har aldrig en kylväska i bilen så det är inget problem för mig.
Det första jag gjorde när jag fick bilen var att logga in med mitt egna Spotify konto. Har ingen användning av fler Spotify abonnemang och jag förväntar mig inte att det ska ingå vid köp av en bil. Inget problem.
Har inte dom problemen du beskriver. Farthållaren funkar för det mesta felfritt. Det ända jag kan störa mig på är att den tillkommande nödbromsfunktionen inte är helt rätt kalibrerad men hoppas den löser sig med en uppdatering. Dock inget jag hakar upp mig på utan det är fortfarande bästa bilen jag har haft.
Att du inte har några problem är inte samma sak som att det inte är försämringar, eller hur?
Likaså är det helt oväsentligt när det gäller införda försämringar att du tycker att det är den bästa bilen du haft.

För mig är det ingen som helst förbättring att Highland fått en skärm i baksätet, men jag inser ju ändå att det kan vara en förbättring för andra.
Många verkar ha svårt att se längre än näsan räcker.
För mig är ovan varken en försämring eller något problem.

Jag tänker också att om man är väldigt missnöjd med en bil/produkt är det lika bra att byta till något som gör en gladare. :)

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 11:15
av mikebike
Freez skrev: 24 okt 2024 10:55
mikebike skrev: 24 okt 2024 10:18
Freez skrev: 24 okt 2024 09:36
mikebike skrev: 24 okt 2024 09:06
Freez skrev: 24 okt 2024 08:47


Förmodligen bara dom som aktiverat funktionen :). Det blir inte helt tyst men inget plingande som stör. Tyvärr låter nya bilar från 2024 mer pga lagkrav med tvingande hastighetsvarningar.

"Utöver anpassning av displayen kan du aktivera Joe Mode om du vill sänka volymen för de ljudsignaler för fordonet som inte är relaterade till kritiska riskfrågor. Tryck på Reglage > Säkerhet > Joe Mode för att aktivera."

Tråkigt att du upplever att bilen blir sämre men det är inget jag upplever. För mig har den bara blivit bättre och bättre, den är inte perfekt men helt klart den bästa bilen jag haft.
Eftersom detta är min andra Tesla så aktiverade jag Joe Mode första dan.
Det låter så pass mycket att jag inte får använda AP när min fru är med. Hastighetsvarningen i nya bilar brukar åtminstone gå att stänga av.

Du upplever inte att pling när man använder farthållaren är en försämring?
Du kanske tycker att det är en förbättring att maten i kylväskan blir varm när man parkerar?
Att det är skönt att slippa gratis Spotify Premium?
Att det är en förbättring att farthållaren numera sänker hastigheten eller är otillgänglig när det regnar, snöar eller är lite dimma? Eller när man kör in i tunnlar? När man spolar rutan?
Märkligt för mina plingar hörs knappt så för mig är detta inget problem. Ingen i familjen som reagerat.
Har aldrig en kylväska i bilen så det är inget problem för mig.
Det första jag gjorde när jag fick bilen var att logga in med mitt egna Spotify konto. Har ingen användning av fler Spotify abonnemang och jag förväntar mig inte att det ska ingå vid köp av en bil. Inget problem.
Har inte dom problemen du beskriver. Farthållaren funkar för det mesta felfritt. Det ända jag kan störa mig på är att den tillkommande nödbromsfunktionen inte är helt rätt kalibrerad men hoppas den löser sig med en uppdatering. Dock inget jag hakar upp mig på utan det är fortfarande bästa bilen jag har haft.
Att du inte har några problem är inte samma sak som att det inte är försämringar, eller hur?
Likaså är det helt oväsentligt när det gäller införda försämringar att du tycker att det är den bästa bilen du haft.

För mig är det ingen som helst förbättring att Highland fått en skärm i baksätet, men jag inser ju ändå att det kan vara en förbättring för andra.
Många verkar ha svårt att se längre än näsan räcker.
För mig är ovan varken en försämring eller något problem.

Jag tänker också att om man är väldigt missnöjd med en bil/produkt är det lika bra att byta till något som gör en gladare. :)
Som sagt, vissa har svårt att se helheten.

JAG tänker att man som producent inte försämrar en produkt man redan sålt.
Jag tycker också att det är ett fullständigt genomkorkat svar att föreslå att en konsument skall sälja något i förtid eftersom tillverkaren försämrat den i efterhand.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 12:13
av A76
mikebike skrev: 24 okt 2024 11:15
Freez skrev: 24 okt 2024 10:55
mikebike skrev: 24 okt 2024 10:18
Freez skrev: 24 okt 2024 09:36
mikebike skrev: 24 okt 2024 09:06

Eftersom detta är min andra Tesla så aktiverade jag Joe Mode första dan.
Det låter så pass mycket att jag inte får använda AP när min fru är med. Hastighetsvarningen i nya bilar brukar åtminstone gå att stänga av.

Du upplever inte att pling när man använder farthållaren är en försämring?
Du kanske tycker att det är en förbättring att maten i kylväskan blir varm när man parkerar?
Att det är skönt att slippa gratis Spotify Premium?
Att det är en förbättring att farthållaren numera sänker hastigheten eller är otillgänglig när det regnar, snöar eller är lite dimma? Eller när man kör in i tunnlar? När man spolar rutan?
Märkligt för mina plingar hörs knappt så för mig är detta inget problem. Ingen i familjen som reagerat.
Har aldrig en kylväska i bilen så det är inget problem för mig.
Det första jag gjorde när jag fick bilen var att logga in med mitt egna Spotify konto. Har ingen användning av fler Spotify abonnemang och jag förväntar mig inte att det ska ingå vid köp av en bil. Inget problem.
Har inte dom problemen du beskriver. Farthållaren funkar för det mesta felfritt. Det ända jag kan störa mig på är att den tillkommande nödbromsfunktionen inte är helt rätt kalibrerad men hoppas den löser sig med en uppdatering. Dock inget jag hakar upp mig på utan det är fortfarande bästa bilen jag har haft.
Att du inte har några problem är inte samma sak som att det inte är försämringar, eller hur?
Likaså är det helt oväsentligt när det gäller införda försämringar att du tycker att det är den bästa bilen du haft.

För mig är det ingen som helst förbättring att Highland fått en skärm i baksätet, men jag inser ju ändå att det kan vara en förbättring för andra.
Många verkar ha svårt att se längre än näsan räcker.
För mig är ovan varken en försämring eller något problem.

Jag tänker också att om man är väldigt missnöjd med en bil/produkt är det lika bra att byta till något som gör en gladare. :)
Som sagt, vissa har svårt att se helheten.

JAG tänker att man som producent inte försämrar en produkt man redan sålt.
Jag tycker också att det är ett fullständigt genomkorkat svar att föreslå att en konsument skall sälja något i förtid eftersom tillverkaren försämrat den i efterhand.
Du har helt rätt här tycker jag. Att Tesla tex stängde av radarn på gamla bilar är en markant försämring, och anledningen till att jag inte uppdaterat bilen på bra länge.. Och det stör mig extremt mycket!

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 16:59
av Freez
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 17:03
av Nicke Nyfiken
Freez skrev: 24 okt 2024 16:59
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.
Så länge farthållaren fungerar så dåligt som den gör med Tesla Vision, så lär radarn fortsätta komma upp i åtskilliga diskussioner.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 18:44
av mussla
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 17:03
Freez skrev: 24 okt 2024 16:59
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.
Så länge farthållaren fungerar så dåligt som den gör med Tesla Vision, så lär radarn fortsätta komma upp i åtskilliga diskussioner.
Jag har inga problem med farthållaren. Jo en sak förresten, det är irriterande att den stängs av vid filbyte. Slapp man det med radar?

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 19:18
av mikebike
mussla skrev: 24 okt 2024 18:44
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 17:03
Freez skrev: 24 okt 2024 16:59
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.
Så länge farthållaren fungerar så dåligt som den gör med Tesla Vision, så lär radarn fortsätta komma upp i åtskilliga diskussioner.
Jag har inga problem med farthållaren. Jo en sak förresten, det är irriterande att den stängs av vid filbyte. Slapp man det med radar?
Farthållaren stängs inte av vid filbyte.

Att den stängs av eller att farten sänks, av oklar anledning, beror däremot på avsaknaden av radar.

Har du haft en bil där den befintliga radarn stängts av?
Det är ju bara de som upplevt detta som kan uttala sig huruvida farthållaren blev sämre eller inte.
Jag påstår inte heller att alla bilar blivit sämre, men min bil blev plötsligt sämre. Sedan har den blivit ännu sämre, d.v.s. fler spökbromsningar i år efter 2024.32.xx

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 19:19
av Nicke Nyfiken
mussla skrev: 24 okt 2024 18:44
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 17:03
Freez skrev: 24 okt 2024 16:59
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.
Så länge farthållaren fungerar så dåligt som den gör med Tesla Vision, så lär radarn fortsätta komma upp i åtskilliga diskussioner.
Jag har inga problem med farthållaren. Jo en sak förresten, det är irriterande att den stängs av vid filbyte. Slapp man det med radar?
Så din bil bromsar aldrig när du möter en lastbil på en mindre landsväg? Eller när det står en bil nära stopplinjen i en korsning? Eller för en massa andra inbillade "faror"? Det gör min bil. Ofta!

Däremot stängs den aldrig av vid filbyte.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 19:27
av manneson
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 19:19
mussla skrev: 24 okt 2024 18:44
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 17:03
Freez skrev: 24 okt 2024 16:59
Fast allvarligt hur länge ska vi älta radar frågan. Tesla plockade bort sensorerna under 2022. En mindre andel av alla sålda MY berörs av detta.
Så länge farthållaren fungerar så dåligt som den gör med Tesla Vision, så lär radarn fortsätta komma upp i åtskilliga diskussioner.
Jag har inga problem med farthållaren. Jo en sak förresten, det är irriterande att den stängs av vid filbyte. Slapp man det med radar?
Så din bil bromsar aldrig när du möter en lastbil på en mindre landsväg? Eller när det står en bil nära stopplinjen i en korsning? Eller för en massa andra inbillade "faror"? Det gör min bil. Ofta!

Däremot stängs den aldrig av vid filbyte.
Det var samma problem även när det fanns radar.
Det är Teslas överkänsliga mjukvara som är problemet, inte brist på hårdvara.

Re: MY bäst i test

Postat: 24 okt 2024 19:38
av repulsiv
Freez skrev: 23 okt 2024 22:01
Använder du Joe Mode?
Nej, men det hjälper inte.. plinget är där och går inte att stänga av. Det är en väldokumenterad försämring.
Läs TV, Tesla är bäst i test!
Nu gör jag hellre egna bedömningar än att lyssna blint på vad andra tycker.