Tesla model 3 blir årets Testbil 2024

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Re: Tesla model 3 blir årets Testbil 2024

Inlägg av fnils »

mikebike skrev: 30 dec 2024 14:32
fnils skrev: 30 dec 2024 14:12
mikebike skrev: 30 dec 2024 09:49
fnils skrev: 30 dec 2024 06:00
mussla skrev: 30 dec 2024 00:40

Farthållare, regnsensorer och parkeringsvarnare är omstritt. Några få som skriver i många trådar här på forumet tycker att dessa saker funkar sämre än på andra bilar. Samtidigt så funkar dessa assistansystem bra för den tysta massan.

Jag har inte hört talas om rostproblem.

Det enda jag skulle klassa som barnsjukdom är hw4 och för de som har problem med dessa så åtgärdas det på garantin.
Regnsensorn fungerar ju dessutom bra nu. Det var i början som den var lite si och så.
:D Det finns ju ingen regnsensor!

I stort sett efter varje uppdatering är det någon som hävdar att torkarautomatik, farthållare eller AP fungerar perfekt.

Vad menar du med "i början" respektive "nu"?
Du vet vad jag menar.
Början var april för min del. Nu är det december och sedan två, tre månader sen så fungerar det hur bra som helst med automatiken för vindrutetorkarna.
Början var för 4 år sedan för mig och den enda förbättringen jag upplevt är att torkarna oftast "bara" går igång var 15:e minut istället för konstant som tidigare. I fredags hamnade vi i en stillastående bilkö på en mindre väg utan belysning och då gick de var 15:e sekund.

Menar du att dina plötsligt slutade torrtorka vid en uppdatering för några månader sedan?
Hur funkar och funkade torkarna vid duggregn för dig?
Jag har inte haft problem med torr torkande mer än någon enstaka gång tidigt under sommaren.
De fungerar bra även i duggregn. Det kom någon uppdatering under juli eller om det var augusti.
Problemet jag hade innan dess var att de inte gick igång när det regnade men det gör de som sagt sen typ juli/augusti någon gång.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

mussla skrev: 30 dec 2024 00:40
Farthållare, regnsensorer och parkeringsvarnare är omstritt. Några få som skriver i många trådar här på forumet tycker att dessa saker funkar sämre än på andra bilar. Samtidigt så funkar dessa assistansystem bra för den tysta massan.
Sorry, det blir inte så bara för att du påstår det gång på gång,.

Om du öppnar ögonen och ser dej omkring så ser du att problemet är mycket större än "några få på forumet", kolla utländska teslaforum, kolla youtubefilmer från diverse testare/tyckare, kolla biltester i tidningar osv.

Det fungerar SKIT, sen beror det på hur mycket man bryr sej om det eller ej.

Jag stör mej oerhört på den extremt dåliag adaptiva farthållaren och ganska mycket på torkarna, parkeringssensorerna bryr jag mej knappt om alls eftersom jag inte har så stor nytta av dessa normalt. ..Andra tycker parkeringssensorerna är det värsta och bryr sej inte om farthållaren eftersom dom aldrig kör på småvägar osv osv.
Jag har inte hört talas om rostproblem.
Då föreslår jag att du googlar lite..

AMS (i tyskland) drog ju tex upp stora rubriker på det obefintliga rostskyddet i teslor för nåt(?) år sedan, och rost i skärmkanterna fram är väl mer eller mindre standard på de äldre model 3, som just nu är ca fem år.. FEM..

"Roligt" nog verkar det vara rostproblem med uglytrucken med, som ju har rostfria paneler.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

repulsiv skrev: 30 dec 2024 15:54
Freez skrev: 29 dec 2024 15:05
Du jämför alltså GameStop och Fermenta med Tesla😂😂
Fermenta är väl en alldelss utmärkt liknelse.

Aktiekursen pumpades upp till skyhöga nivåer baserat på lögner och en karismatisk ledare..

..Sen sprack allt.
Du kanske skulle läsa på lite om Fermentas och Gamestops verksamheter när du gör jämförelsen med Tesla, men du verkar ha svårt för att finna något som helst positivt med Tesla. Vilken modell kör du själv?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Niklas Z skrev: 30 dec 2024 10:04
Dinsdale skrev: 30 dec 2024 10:02
Niklas Z skrev: 29 dec 2024 17:08
repulsiv skrev: 29 dec 2024 14:49
Niklas Z skrev: 29 dec 2024 08:30
Jag funderar på att byta till en Highland. Vad är det för barnsjukdomar i mängd som de har?
Det finns ju massor av trådar om det, adaptiv farthållare, regnsensorer, parkeringsvarnare, rost, HW4-datorer som havererar osv osv, du kan ju sortera in de problemen du vill under barnsjukdomar.
Jag har kört Tesla sedan september 2020 och hunnit avverka nästan 10000 mil med bilen. För snart 10 år sedan blev jag medlem på detta forum och jag läser här nästan dagligen, så jag har både personlig erfarenhet av att köra Tesla och att läsa om bilarna i alla möjliga olika trådar här på forumet.
Det du nämner skulle jag inte sortera in som barnsjukdomar, förutom rost och ev. HW4-datorer. Jag frågade specifikt om Highland. Vet vi något om rost hos den? Det var just det som jag var nyfiken på. Jag har ingen rost på min bil, men det är ju bra om Highland är bättre i fråga om rostskydd, vilket jag tror.
Jag har läst om olika problem i många år och det är inte rimligt att tala om barnsjukdomar i massor. De problem som finns his Model 3 (som är den bil jag är intresserad av) är inte i närheten av att vara så pass grava att jag skulle välja en annan bil nästa gång jag byter.
Vet inte om Highland har bättre rostskydd, men det är definitivt bättre designat bakom framhjulet. Om du kollar på din så leder ju innerskärmen vatten ner i den där plåtfickan som finns där innerskärmen slutar. Originalstänkskydden täcker dessutom bara nederdelen av skärmen, allt ovanför skarven är oskyddat och utsatt för stenskott/blästring från framhjulen. På Highland täcks nu den utsatta metallen av innerskärmens plast ca 15 cm upp, och plasten ligger utanför fickan nedtill så vatten leds inte längre rakt ner i den utan leds utanför.

Sen är det säkert inte ändrat bakom.

Stänkskydden fram har lite annan utformning som skyddar hundbenen mot blästring bättre än förut, men inte lika bra som dina stänkskydd med förlängarna monterade. När jag körde med förlängarna fram på gamla trean smattrade gruset alltid bara fram, med highland-stänkskydden kan jag höra enstaka smällar även under/bak. Så var det även på gamla trean med tredjepartsstänkskydd som inte heller gick ner lika långt. Så jag ska nog sätta dit original-ppf på hundbenen på denna, det behöver man inte på gamla om man kör med förlängarna.
Det är just de ändringarna av designen kring hjulhusen som jag tänkte på när jag skrev att jag tror Highland är bättre rostskyddad.
Är du nöjd med trean du har nu (inklusive programvaran) borde du bli mer nöjd med Highland så länge du inte är beroende av p-sensorer när du parkerar. Det är ju en hårdvara du tappar. Men provkör om möjligt först, så du får känna på nya fjädringen. Bilen har en helt annan körkänsla, jag tror det är den mjuka fjädringen som gör det. Är det komfort du är ute efter är förändringarna jättebra, är det körglädje du vill ha tycker jag personligen gamla är bättre. Eventuella passagerare föredrar nog bättre komfort alla dagar skulle jag gissa. Obs att jag ej provat P, kanske har den fastare fjädring.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare

Inlägg av Syntax »

fnils skrev: 28 dec 2024 15:36
Jag förstår inte varför folk är så känsliga när det gäller växelspaken.
Knapparna funkar alldeles utmärkt.
Exakt, saknar den inte alls. Inte blinkersspaken heller. Det är en mycket avkopplande och lätthanterad interiör.
Model 3 Dual Motor Long Range 2024
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Dinsdale skrev: 30 dec 2024 16:50
Är du nöjd med trean du har nu (inklusive programvaran) borde du bli mer nöjd med Highland så länge du inte är beroende av p-sensorer när du parkerar. Det är ju en hårdvara du tappar. Men provkör om möjligt först, så du får känna på nya fjädringen. Bilen har en helt annan körkänsla, jag tror det är den mjuka fjädringen som gör det. Är det komfort du är ute efter är förändringarna jättebra, är det körglädje du vill ha tycker jag personligen gamla är bättre. Eventuella passagerare föredrar nog bättre komfort alla dagar skulle jag gissa. Obs att jag ej provat P, kanske har den fastare fjädring.
Jag har kört Highland flera gånger, så jag vet hur den känns. Samtidigt är jag mycket nöjd med den nuvarande bilen, men känner också att det skulle vara roligt att byta. Tyvärr finns i nuläget inget vettigt alternativ som passar mig lika bra. Om jag hittade något likvärdigt så skulle jag gärna välja det, för vill helst inte betala för något som Elon Musk kan tjäna på. Jag kommer dock inte köpa en sämre bil bara för att jag starkt ogillar vad Musk haft för sig på senare tid.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Syntax skrev: 30 dec 2024 16:52
fnils skrev: 28 dec 2024 15:36
Jag förstår inte varför folk är så känsliga när det gäller växelspaken.
Knapparna funkar alldeles utmärkt.
Exakt, saknar den inte alls. Inte blinkersspaken heller. Det är en mycket avkopplande och lätthanterad interiör.
Jag menade så klart blinkersspaken men även växelswipandet är helt ok. Nu behövs det knappt längre när bilen börjar sköta det själv.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Niklas Z skrev: 30 dec 2024 17:23
Jag har kört Highland flera gånger, så jag vet hur den känns. Samtidigt är jag mycket nöjd med den nuvarande bilen, men känner också att det skulle vara roligt att byta. Tyvärr finns i nuläget inget vettigt alternativ som passar mig lika bra. Om jag hittade något likvärdigt så skulle jag gärna välja det, för vill helst inte betala för något som Elon Musk kan tjäna på. Jag kommer dock inte köpa en sämre bil bara för att jag starkt ogillar vad Musk haft för sig på senare tid.
Ah men så bra, då vet du ju hur den känns. Om du är nöjd idag och gillade provkörningen har jag svårt att se hur du skulle kunna bli mindre nöjd med Highland som bil.

Förståeligt med Musk, är lika kluven själv över mitt köp. Samtidigt är det svårt att förneka att Tesla får en hel del bra saker gjorda under hans ledning.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Dinsdale skrev: 30 dec 2024 19:19
Niklas Z skrev: 30 dec 2024 17:23
Ah men så bra, då vet du ju hur den känns. Om du är nöjd idag och gillade provkörningen har jag svårt att se hur du skulle kunna bli mindre nöjd med Highland som bil.

Förståeligt med Musk, är lika kluven själv över mitt köp. Samtidigt är det svårt att förneka att Tesla får en hel del bra saker gjorda under hans ledning.
Ja, jag blir säkert nöjd med en Highland. Det tvivlar jag inte på.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

ducce916m skrev: 30 dec 2024 16:22
Du kanske skulle läsa på lite om Fermentas och Gamestops verksamheter när du gör jämförelsen med Tesla,
Tycker jag har ganska bra koll, gamestop är lite annorlunda, men fermenta är en rätt bra liknelse med tesla.

Men om du hade läst vad jag svarade på så hade du förstått att anledningen att ta upp gamestop var just för att personen jag svarade till verkade dra ett likhetstecken mellan hög kurs och att marknaden trodde på produkterna, vilket jag ville visa inte behöver vara fallet.
men du verkar ha svårt för att finna något som helst positivt med Tesla. Vilken modell kör du själv?
Det finns bra saker också, men det betyder ju inte att jag blundar för de dåliga delarna.

I synnerhet inte när det skulle kunna vara så mycket bättre om tesla bara skärpte sig, alla andra har fungerande adaptiva farthållare, det finns verkligen ingenting som säger att tesla ska behöva vara sämst på detta, ställ lite krav på utvecklarna bara.

Och varför hela tiden försämra saker ? varför ta bort en befintlig möjlighet att stänga av ljudet till farthållaren tex ? Det finns inga lagkrav på det, och funktionen fanns och fungerade.

Och jag kör en model 3 vad nu det har med saken att göra.
Skriv svar