Sida 4 av 14
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 09:47
av Neostar
tesla newbie skrev: ↑22 maj 2025 12:45
spacecoin skrev: ↑22 maj 2025 11:51
Legato skrev: ↑22 maj 2025 11:30
Ur mitt perspektiv som bilhandlare är den största fördelen med Tesla en överlägsen hantering av 12 voltsbatteriet.
Standardproblem på nästan alla andra elbilar men extremt ovanligt på Tesla.
Du menar att den varnar i god tid om byte eller att den nya med icke-bly? Eller både och?
En sak som jag gillar skarpt och som jag inte sett någon annanstans är bilens inbyggda servicepåminnelser som kom nyligen. Där står det senaste byte av filter, däck, osv. Är det någon annan som har det?
Antar att det handlar om hur bilen hanterar monitorering och laddning av 12 volts batteriet. Min uppfattning är att en del legacy OEM:s hanterar högvoltsbatteriets del i elsystemet som förbränningsmotorn i en ICE. Man laddar 12-volt vid körning men inte när bilen står still. Tesla monitorerar ju konstant 12 volts-batteriet och laddar från HV-batteriet vid behov.
Känns som detta är en faktoid. Detta är mer och mer standard nu. Även Renault Megane har det. (Och säkerligen Scenic och Renault 5 också då).
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 09:52
av mussla
Neostar skrev: ↑24 maj 2025 09:47
tesla newbie skrev: ↑22 maj 2025 12:45
spacecoin skrev: ↑22 maj 2025 11:51
Legato skrev: ↑22 maj 2025 11:30
Ur mitt perspektiv som bilhandlare är den största fördelen med Tesla en överlägsen hantering av 12 voltsbatteriet.
Standardproblem på nästan alla andra elbilar men extremt ovanligt på Tesla.
Du menar att den varnar i god tid om byte eller att den nya med icke-bly? Eller både och?
En sak som jag gillar skarpt och som jag inte sett någon annanstans är bilens inbyggda servicepåminnelser som kom nyligen. Där står det senaste byte av filter, däck, osv. Är det någon annan som har det?
Antar att det handlar om hur bilen hanterar monitorering och laddning av 12 volts batteriet. Min uppfattning är att en del legacy OEM:s hanterar högvoltsbatteriets del i elsystemet som förbränningsmotorn i en ICE. Man laddar 12-volt vid körning men inte när bilen står still. Tesla monitorerar ju konstant 12 volts-batteriet och laddar från HV-batteriet vid behov.
Känns som detta är en faktoid. Detta är mer och mer standard nu. Även Renault Megane har det. (Och säkerligen Scenic och Renault 5 också då).
Kia har i varje fall stora problem med att hålla 12-volts batterierna laddade. Vi bilägare sammanställde ett antal råd som Kia har kommit med. Bland annat att man inte skall gå förbi bilen med nyckeln i onödan eftersom den vaknar då.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 09:52
av StureP
Holve skrev: ↑23 maj 2025 18:17
Kom på en till grej.
Blinkers på ratten!
Helt suveränt. Vill inte gå tillbaka och börja dra i någon spak igen. Man känner som man rest tillbaka till 90-talet när man kör en bil med spak.
Känner raka motsatsen. Jag vill ha blinkers och "ljustuta" åtkomligt enkelt och snabbt. En knapp funkar sämre. Speciellt när man snurrar på ratten.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 10:02
av Fredrik j
Holve skrev: ↑23 maj 2025 18:17
Kom på en till grej.
Blinkers på ratten!
Helt suveränt. Vill inte gå tillbaka och börja dra i någon spak igen. Man känner som man rest tillbaka till 90-talet när man kör en bil med spak.
Så model Y juniper är en 90-talsprodukt?
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 10:37
av tesla newbie
Jag föredrar nog blinkers med spak. Dessutom har Ferrari haft blinkers på ratten:
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 12:32
av tesla newbie
Flagada skrev: ↑23 maj 2025 15:43
Tex en Hyundai Ioniq 38kWh väger in på 1575kg, Camping Mode finns på dem, kallas pausläge eller Utility Mode.
Min poäng är att Teslor oftast inte är så mycket tyngre än en ICE av motsvarande storlek.
För att avgöra om detsamma gäller Ioniq så gäller det att hitta bilar i motsvarade storlek. För att göra det enkelt så jämför jag mot Volvo som har (eller har haft) modeller som går att jämföra med både Ioniq, Tesla Model 3 och Tesla Model Y.
- Hyundai Ioniq 2020 38kwh: 1625 kg
Volvo V40 T3 2019: 1548 kg
Skillnad: 77 kg
Volvo V40 D3 2019: 1602 kg
Skillnad: 23 kg
- Tesla Model 3 LR AWD Highland: 1907 kg
Volvo S60 B5 AWD 2023: 1850 kg
Skillnad: 57 kg
- Tesla Model Y LR AWD Juniper: 2090 kg (20 tums hjul)
Volvo XC60 B5 AWD: 1974 kg (bensin med 19 tums hjul)
Skillnad; 116 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2048 kg (diesel med 20 tums hjul, samma dimension som MY)
Skillnad; 42 kg
Så minsta skillnaden hittas för Ioniq mot dieselbilen där det skiljer 23 kg, tätt följt av Model Y mot dieseln med 42 kg.
Vi kan ju också jämföra Volvo XC60 mot en lite nyare Hyundai:
- Hyundai Ioniq 5 AWD 77,4 kwh: 2200 kg
Volvo XC60 B5 AWD: 1974 kg (bensin med 19 tums hjul)
Skillnad: 226 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2048 kg (diesel med 20 tums hjul, samma dimension som MY)
Skillnad; 152 kg
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 13:25
av Holve
Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 10:02
Holve skrev: ↑23 maj 2025 18:17
Kom på en till grej.
Blinkers på ratten!
Helt suveränt. Vill inte gå tillbaka och börja dra i någon spak igen. Man känner som man rest tillbaka till 90-talet när man kör en bil med spak.
Så model Y juniper är en 90-talsprodukt?
Läs vad jag skriver.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 13:41
av Fredrik j
Holve skrev: ↑24 maj 2025 13:25
Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 10:02
Holve skrev: ↑23 maj 2025 18:17
Kom på en till grej.
Blinkers på ratten!
Helt suveränt. Vill inte gå tillbaka och börja dra i någon spak igen. Man känner som man rest tillbaka till 90-talet när man kör en bil med spak.
Så model Y juniper är en 90-talsprodukt?
Läs vad jag skriver.
Du skriver att du känner som man rest tillbaka till 90-talet när du kör en Model Y Juniper.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 24 maj 2025 15:09
av Legato
Neostar skrev: ↑24 maj 2025 09:47
tesla newbie skrev: ↑22 maj 2025 12:45
spacecoin skrev: ↑22 maj 2025 11:51
Legato skrev: ↑22 maj 2025 11:30
Ur mitt perspektiv som bilhandlare är den största fördelen med Tesla en överlägsen hantering av 12 voltsbatteriet.
Standardproblem på nästan alla andra elbilar men extremt ovanligt på Tesla.
Du menar att den varnar i god tid om byte eller att den nya med icke-bly? Eller både och?
En sak som jag gillar skarpt och som jag inte sett någon annanstans är bilens inbyggda servicepåminnelser som kom nyligen. Där står det senaste byte av filter, däck, osv. Är det någon annan som har det?
Antar att det handlar om hur bilen hanterar monitorering och laddning av 12 volts batteriet. Min uppfattning är att en del legacy OEM:s hanterar högvoltsbatteriets del i elsystemet som förbränningsmotorn i en ICE. Man laddar 12-volt vid körning men inte när bilen står still. Tesla monitorerar ju konstant 12 volts-batteriet och laddar från HV-batteriet vid behov.
Känns som detta är en faktoid. Detta är mer och mer standard nu. Även Renault Megane har det. (Och säkerligen Scenic och Renault 5 också då).
Nej det är det sannerligen inte. Är aom sagt handlare. Vet hur illa det är i verkligheten...Förutom då egna problem med
både ny Kia EV9 och nästan ny RS E-Tron GT.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 07:59
av Flagada
Det får ju vara en jämförbar bil till storlek, batterikapacitet osv för att det skall vara relevant att jämföra vikt.
Model 3 ligger väl närmst till i storlek? Större batteri o en vikt mellan 1830-1930kg beroende på utförande.
Ioniqs 38,3kWh batteri värger 310kg, Model 3 478-500kg
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 08:25
av chaffis75
Freez skrev: ↑23 maj 2025 16:03
Många bilar har delar av Teslas funktioner men nämn EN bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd förutom Tesla? För att göra kampen rättvis behöver den inte ha pruttkudde.
Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 09:26
av tesla newbie
Flagada skrev: ↑26 maj 2025 07:59
Det får ju vara en jämförbar bil till storlek, batterikapacitet osv för att det skall vara relevant att jämföra vikt.
Model 3 ligger väl närmst till i storlek? Större batteri o en vikt mellan 1830-1930kg beroende på utförande.
Ioniqs 38,3kWh batteri värger 310kg, Model 3 478-500kg
M3.jpg
Model 3 är 25 cm längre och har 17 cm längre hjulbas så skulle inte säga att den ligger nära i storlek.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 09:58
av tesla newbie
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 14:41
av Freez
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Freez skrev: ↑23 maj 2025 16:03
Många bilar har delar av Teslas funktioner men nämn EN bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd förutom Tesla? För att göra kampen rättvis behöver den inte ha pruttkudde.
Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Du hittade med andra ord ingen bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 15:27
av chaffis75
Freez skrev: ↑26 maj 2025 14:41
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Freez skrev: ↑23 maj 2025 16:03
Många bilar har delar av Teslas funktioner men nämn EN bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd förutom Tesla? För att göra kampen rättvis behöver den inte ha pruttkudde.
Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Du hittade med andra ord ingen bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd.
Läs igen.. de finns ingen bil som är de andra lik.. att säga att en Tesla är unik är lika giltigt som att säga att Volvo är unik..
Detta gör de väldigt meningslöst att prata om att Tesla är unik.. prata istället om vad som är unika enskilda features som bara Tesla har, de kan väl vara intressant..
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 20:09
av Love_O
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 20:10
av Love_O
Freez skrev: ↑26 maj 2025 14:41
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Freez skrev: ↑23 maj 2025 16:03
Många bilar har delar av Teslas funktioner men nämn EN bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd förutom Tesla? För att göra kampen rättvis behöver den inte ha pruttkudde.
Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Du hittade med andra ord ingen bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd.
Fast det gjorde ju inte trådskaparen heller. Blandat modeller inom Tesla.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 26 maj 2025 23:51
av tesla newbie
Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.
Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 27 maj 2025 07:49
av backe
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 23:51
Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.
Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.
Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.
Den här artikeln säger kanske inte riktigt att det är det säkraste systemet, även om Tesla kanske har täckt igen åtminstone de här luckorna som nämns.
https://www.businessinsider.com/researc ... ity-2024-3
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 27 maj 2025 08:20
av Love_O
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 23:51
Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.
Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.
Låg vikt är ju också ett hemskt dåligt argument. Oftast tummar man på något och det har ju visat sig gång på gång kring just problematiken med Teslor och dålig lack, rost på delar som inte ens borde rosta osv.
Och sen blir det ju även lägre vikt om man tar bort massor med funktioner. Så……
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 27 maj 2025 10:49
av tesla newbie
Love_O skrev: ↑27 maj 2025 08:20
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 23:51
Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58
chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.
Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.
Låg vikt är ju också ett hemskt dåligt argument. Oftast tummar man på något och det har ju visat sig gång på gång kring just problematiken med Teslor och dålig lack, rost på delar som inte ens borde rosta osv.
Och sen blir det ju även lägre vikt om man tar bort massor med funktioner. Så……
Tror vi får "agree to disagree" för jag tycker precis tvärtom. Bättre lack och rostskydd är knappast anledning till att elbilar från andra tillverkare väger mer. Tesla Model Y blev desstom inte markant lättare efter att man tog bort radar och parkeringssensorer.
Att Tesla lyckas hålla nere vikten handlar dels om konstruktionsmetoder som "giga casting" samt att de dramatiskt har reducerat antal kontrollenheter och kablage i bilen. Dessutom så har bilarna lågt luftmotstånd och klarar sig därför med ett mindre batteripack.
Jag är förbluffad över att bara för att en bil går på el så ska man acceptera att en småbil som Volvo XC40 väger 2,2 ton. Det är absolut inte hållbart i längden. En eldriven Volvo XC40 väger lika mycket som en dieseldriven BMW X5. Det är i mina ögon fullkomligt absurt. Vilka fantastiska funktioner har en Volvo XC40 jämfört med Tesla Model Y som motiverar det enorma viktpåslaget?
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 30 maj 2025 23:23
av Earplugged
Child left alone, där man med hjälp av radar upptäcker kvarlämnade barn i bilen har jag inte hört att någon annan tillverkare erbjuder, är Tesla helt ensamma om den funktionen?
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 30 maj 2025 23:47
av Fredrik j
Earplugged skrev: ↑30 maj 2025 23:23
Child left alone, där man med hjälp av radar upptäcker kvarlämnade barn i bilen har jag inte hört att någon annan tillverkare erbjuder, är Tesla helt ensamma om den funktionen?
Polestar 3. Krav hos Euro NCAP för full pott 2025.
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 31 maj 2025 10:17
av Earplugged
Ja då var det ju inte så unikt

möjligtvis är Tesla den enda tillverkare som kommer leverera det utan kostnad även till de som redan fått sina bilar och som inte beställt/blivit lovade funktionen vid beställning vilket i sig är unikt.
Offtopic så känns det tveksamt om man nu skall börja baka in säkerhetskriterier som inte har med själva framförandet av fordonet för att få full pott.
Att ta med kriterier för säkerhet när bilen står parkerad känns märkligt och gör bilarna ännu dyrare...
Re: Features om bara Tesla har
Postat: 31 maj 2025 10:37
av Fredrik j
Earplugged skrev: ↑31 maj 2025 10:17
Ja då var det ju inte så unikt

möjligtvis är Tesla den enda tillverkare som kommer leverera det utan kostnad även till de som redan fått sina bilar och som inte beställt/blivit lovade funktionen vid beställning vilket i sig är unikt.
Offtopic så känns det tveksamt om man nu skall börja baka in säkerhetskriterier som inte har med själva framförandet av fordonet för att få full pott.
Att ta med kriterier för säkerhet när bilen står parkerad känns märkligt och gör bilarna ännu dyrare...
Jag tror funktionen också är på väg att bli lagkrav i usa. Precis som backkamera redan är.