EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

backe

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av backe »

Olsson skrev: 02 aug 2025 19:11
Olsson skrev: 08 jul 2025 11:25
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;

"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."

Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;

"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Rrezart- EV Repair skrev: 01 aug 2025 11:31

I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg.

backe skrev: 01 aug 2025 12:48

Hej.
Det är bra att du försöker bemöta här i tråden och vara transparent. Jag undrar lite kring citatet från ditt inlägg ovan och sen där TS säger sig ha citerat från kommunikation mellan er, tagit ur första inlägget. Jag har svårt att tolka det som något annat än en komplett renovering hur förstående och öppen jag än är i min tolkning. Kan du förtydliga hur en lekman/kund ska tolka det annorlunda? Eller är det något annat som utelämnas?
För min del så har jag som påpekats tidigare inte utelämnat något av vikt. Jag kan posta 100% av mailhistoriken här om så önskas. Om det är något graverande som jag har dolt, så borde rimligen EV Repair ha tageit med det i sitt svar ovan i tråden, så att det hade blivit tydligt för samliga att EV Repair hade rätt i frågan.

Vad som möjligen kan tolkas som att det utelämnats är de förtydliganden jag fått av EV repair i EFTERHAND att en "komplett renovering" inte alls är att tolka som en komplett renovering. Jag ser inte dessa förtydliganden som något annat än bortförklaringar, och jag ser inte att EV Repair ställs i bättre dager om jag listar samtliga av dessa bortförklaringar.

Som jag omnämnt innan - jag försökte att hålla tråden så saklig och neutral som möjligt med relevant fakta.
Jag uppfattar det inte som att du utelämnar något och har sett tidigare i tråden att du gärna lämnar komplett kommunikation om man efterfrågar det.

Jag ville bara förstå hur man skulle kunna tolka det annorlunda mot vad jag, du och resten här inne verkar göra.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

"komplett renovering" kan jag bara tolka som att samtliga slitdelar byts ut på hela enheten. Jag förväntar mig att motorn (eller vad det må vara) blir i nyskick efter en "komplett renovering". Det som har utförts nu skulle jag kalla för delvis renovering el. liknande.

Komplett:

SAOL - full­ständig; full­komlig
SAOB - omfattar allt som hör till
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

mussla skrev: 03 aug 2025 07:18
"komplett renovering" kan jag bara tolka som att samtliga slitdelar byts ut på hela enheten. Jag förväntar mig att motorn (eller vad det må vara) blir i nyskick efter en "komplett renovering". Det som har utförts nu skulle jag kalla för delvis renovering el. liknande.

Komplett:

Medhåll, ”komplett renovering" kan bara tolkas på ett sätt.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Sportbilsentusiasten skrev: 03 aug 2025 08:42

Komplett:

Exakt. Och "samtliga lager och packningar" går faktiskt inte att tolka som annat än samtliga lager och packningar.
Alltså, även om du skulle ha bytt en packning precis innan renoveringen så ska den bytas ut. Därför är det underligt att de under arbetet behövde beställa en packning, det var ju från början planerat att den skulle bytas.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Yes.

EV Repair har sålt en tjänst men levererat en annan.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare

Inlägg av velig »

Sportbilsentusiasten skrev: 03 aug 2025 08:42

Komplett:

+1
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

slugger75 skrev: 03 aug 2025 09:09
Yes.

EV Repair har sålt en tjänst men levererat en annan.
Påminner lite om Teslas FSD 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
current

Inlägg av current »

Det är solklart det brustit i kommunikationen. Det är viktigt att man som företag gör kunden införstådd i vad dom köper när dom beställer en tjänst.

Jag jobbar själv mot konsument och det viktiga är att man i införsäljningen ger kunden olika alternativ så dom kan göra aktiva val i sitt köp. Man bör även nämna så kallade ”bra att veta” som kan ha betydelse för slutkunden.

När något som detta händer så menar jag att företaget bör hjälpa kunden och att man tar det som en läropeng hur man kommunicerar för att undvika problem framåt.

I affärer med konsumenter så styrs kundnöjdheten väldigt mycket av hur bra företaget är på att kommunicera.

I detta fall kanske man kunnat mersälja att man öppnade rotor-sidan och fått mer jobb, ökar omsättning och en nöjd kund. Probelmet här är ju inte arbetet i sig utan hur man sålt in tjänsten till kunden och att man inte förklarat vad man gör och inte gör.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

p1457 skrev: 03 aug 2025 08:58
Exakt. Och "samtliga lager och packningar" går faktiskt inte att tolka som annat än samtliga lager och packningar.
Alltså, även om du skulle ha bytt en packning precis innan renoveringen så ska den bytas ut. Därför är det underligt att de under arbetet behövde beställa en packning, det var ju från början planerat att den skulle bytas.
Exakt. Oavsett skick på slitdelar skall dessa bytas vid en komplett renovering. Som andra i tråden har påpekat - "komplett" står i motsatsförhållande till "delvis".

Så det kändes verkligen inte bra när EV Repair meddelade att de behövde beställa en packning. Om denna packning hade varit en hårsmån från bristningsgränsen, men ännu inte sönder - då hade EV Repair alltså låtit den sitta kvar. Men kunden hade levt i glad övertygelse om att den var utbytt, och varit fullständigt omedveten om att ett dyrt motorhaveri lurade bakom kröken.
Model S P85 -13
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

current skrev: 03 aug 2025 10:48
Det är solklart det brustit i kommunikationen. Det är viktigt att man som företag gör kunden införstådd i vad dom köper när dom beställer en tjänst.

Jag jobbar själv mot konsument och det viktiga är att man i införsäljningen ger kunden olika alternativ så dom kan göra aktiva val i sitt köp. Man bör även nämna så kallade ”bra att veta” som kan ha betydelse för slutkunden.

När något som detta händer så menar jag att företaget bör hjälpa kunden och att man tar det som en läropeng hur man kommunicerar för att undvika problem framåt.

I affärer med konsumenter så styrs kundnöjdheten väldigt mycket av hur bra företaget är på att kommunicera.

I detta fall kanske man kunnat mersälja att man öppnade rotor-sidan och fått mer jobb, ökar omsättning och en nöjd kund. Probelmet här är ju inte arbetet i sig utan hur man sålt in tjänsten till kunden och att man inte förklarat vad man gör och inte gör.
Tror att priset är ett problem i kommunikationen, då en ny motor installerad av Tesla kostar 65k är det svårt att tro att 48k är något annat än en komplett renovering av precis allt på motorn, och ändå låter det ovärt.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Olsson skrev: 03 aug 2025 11:08
p1457 skrev: 03 aug 2025 08:58
Exakt. Oavsett skick på slitdelar skall dessa bytas vid en komplett renovering. Som andra i tråden har påpekat - "komplett" står i motsatsförhållande till "delvis".

Så det kändes verkligen inte bra när EV Repair meddelade att de behövde beställa en packning. Om denna packning hade varit en hårsmån från bristningsgränsen, men ännu inte sönder - då hade EV Repair alltså låtit den sitta kvar. Men kunden hade levt i glad övertygelse om att den var utbytt, och varit fullständigt omedveten om att ett dyrt motorhaveri lurade bakom kröken.
Om det hade varit ett traditionellt bilmärke förstår jag att det väcker uppmärksamhet om man måste beställa en extra del helt plötsligt. Men iom att Tesla konstant gör ändringar på allt möjligt, är det nog mer regel än undantag att man som fristående reparatör inte har en aning om exakt hur bilen är ihopsatt förrän man faktiskt har bilen framför sig. När jag skulle byta vindruta på min förra Model 3 fick de chansa på vilken de skulle beställa eftersom det fanns två olika varianter, och det är ändå en väldigt stor komponent.

Jag kan hålla med om att när det i efterhand verkar vara så att en komplett renovering inte alls utförts komplett ser det skumt ut med packningen, men det är inte helt omöjligt att det skulle kunna vara normalt vid arbete på just Tesla att man får efterbeställa komponenter under arbetets gång.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

” I det aktuella fallet verkar det som att begreppet "komplett renovering" tolkats på ett annat sätt än vi avsåg. Det är ett begrepp vi använt för att på ett enkelt sätt förklara att vi går igenom hela enheten – i det här fallet LDU:n – och åtgärdar det som faktiskt är defekt eller slitet. Vi reparerar eller byter de komponenter som behövs, men öppnar inte nödvändigtvis upp varje sektion där diagnosen visar att det ej behövs, där det inte finns något behov. Det är alltså inte en fabriksrenovering i ordets mest bokstavliga mening, utan en metodisk och behovsstyrd reparation.”

Som ni själva förklarar väldigt bra, så har ni utfört en behovsstyrd reperation, och inte en komplett renovering.
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

Lurkern skrev: 03 aug 2025 19:45
Tror att priset är ett problem i kommunikationen, då en ny motor installerad av Tesla kostar 65k är det svårt att tro att 48k är något annat än en komplett renovering av precis allt på motorn, och ändå låter det ovärt.
Exakt så. Utöver offerten på en "komplett renovering" så gjorde priset på 48.000 att det inte fanns något tvivel om att det skulle röra sig om något annat än en komplett renovering.

Om jag hade fått en offert på en komplett renovering för exempelvis 15.000 så hade jag tyckt att det lät så billigt att jag hade bett om förtydligande. Men för 48.000 - självklart är det en komplett renovering.

Avseende pris och kommunikation. Hade offerten varit något i stil med;

"Vi avser att byta ut de rörliga delar som ligger till grund för det skrapande ljudet, samt även byta ut de packningar som ligger an mot dessa rörliga delar."

Med den typen av formulering så hade jag inte tolkat det som en komplett renovering, och jag hade inte sett innevarande motorhaveri som ett garantiärende. Förvisso så hade jag inte tackat ja till deras offert på 48.000 kronor, men det priset lät som ett OK pris för en komplett renovering. Vilket det förefaller att samtliga på detta forum är överens om innebär ett byte av samtliga slitdelar i hela motorn, byte av övriga slitna komponenter, etc, etc, etc.

När jag hämtade min Tesla hos EV Repair så var jag glad som en lärka - för jag var ju helt övertygad om att min motor var "som en ny motor", och jag kände mig trygg med att den skulle hålla i lååååång tid framöver, efter en noggrann och grundlig komplett renovering.
Model S P85 -13
Skriv svar