Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Frågan är väl om L-modellen över huvud taget kommer till Europa. De flesta företags L-modeller säljs inte i Europa.
Men visst, om försäljningen går dåligt i Europa kanske de vill försöka fylla upp Berlinfabriken bättre med L-modeller. Är väl mest en fråga om huruvida kostnaden för anpassningen av fabriken går att räkna hem mot vinsten på den ökade försäljningen.
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
I "vanliga" P tar dom ju redan ut max vad de kan ur batteriet, och den är ju på gränsen till för slö egentligen. Särskilt med LG-cellerna(med Panasonic, som vi ju inte får här, är det lite bättre). Med 100kg extra blir det förstås ännu segare.
Dessutom är det längre axelavstånd vilket gör den mindre rolig att svänga med.
Så nä, glöm det som sagt.
Då blir det ingen ny bil.
Varför tror inte den kommer i P?
För att det i mångt och mycket är samma bil, men tunead för utrymme och komfort istället.
En P ska ju ge mer prestanda, men L är alldeles för tung för det. Skulle nog kräva nya motorer och ännu större batteri vilket inte lär hända i närtid.
Model Y L väger vad jag kan hitta 98kg mer än Model Y LR (~5%) vilket åtminstone jag inte skulle säga är ”alldeles för tung”. Svårt också att se varför större batteri skulle krävas för bättre prestanda (det skulle ju bara väga mer…).
Med det sagt, håller med om att Model Y L nog inte kommer in en P-version (men inte att det skulle bero på den något högre vikten).
Frågan är väl om L-modellen över huvud taget kommer till Europa. De flesta företags L-modeller säljs inte i Europa.
Men visst, om försäljningen går dåligt i Europa kanske de vill försöka fylla upp Berlinfabriken bättre med L-modeller. Är väl mest en fråga om huruvida kostnaden för anpassningen av fabriken går att räkna hem mot vinsten på den ökade försäljningen.
Många tillverkare har förlängda versioner i kina som inte säljs i europa.
Men i fallet med tesla är det ju en lösning för att få till en användbar 6/7-sits.
Nån som vet om man kan få fram info om det finns ISO-fix i alla passagerarsäten?
Kolla valfri video eller bilder på Teslas hemsida.
Alla fyra baksätena har iso-fix
Det är synd att det är ovanligt med Isofix även i mitten bak och i främre passagerarsätet. Smidigt som tusan. I Teslas fall så är dock baksätet för smalt för att det ska gå in tre isofix-stolar i bredd.
Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Postat: 13 dec 2025 00:34
av flamman
Nu är Model Y L (tillverkad i Kina) typgodkänd i EU.
52km längre WLTP än Model Y LR AWD med 19” (681km vs 629km) tack vare större batteri.
Kanske innebär försäljning (och lev?) Q1 2026:
Avbokade precis min MY som skjutits upp två gånger nu. Våren blir onekligen intressant med en eventuell MY YL samt elbilsbonus som förhoppningsvis kan ge en lite extra för min nuvarande MY.
Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Postat: 13 dec 2025 12:14
av manneson
Intressant. Tänkte att YL skulle ersätta X här när de slutade importera den. Men sen återlanserade de ju X.
Nu är Model Y L (tillverkad i Kina) typgodkänd i EU.
52km längre WLTP än Model Y LR AWD med 19” (681km vs 629km) tack vare större batteri.
Kanske innebär försäljning (och lev?) Q1 2026:
Tack för info!
Mkt intressant. Och verkar också bli 6-sitsig vilket är bra.
Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Postat: 14 dec 2025 11:45
av HerrNilsson
Och 6-sitsig också, det var ju för väl. Ryktades ju ett tag om att EU-varianten av Y L skulle vara 7-sitsig.
Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Postat: 14 dec 2025 13:35
av current
Kul om denna kommer till Sverige. Dragkrok tror jag inte blir en deal breaker.
Jag valde alltid dragkrok på mina tjänstebilar. Sen insåg jag att det användes 1-2 gånger om året. Insåg då snabbt att det blir enklare köpa en tjänst för transport än att betala förmånsvärde 3 år, samt behöva åka hämta / hyra släpvagn.
IKEA har till ex hemkörning för 399:- det är inte värt bängla med släp för dom pengarna.
Det skulle vara om man har något båt eller att man drer husvagn.
Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Postat: 14 dec 2025 14:00
av HelectriC
Jag använder uteslutande dragkroken till att ha med cyklar i stort sett varje helg under sommarhalvåret. Att ha de upp på taket är inte ett alternativ, det blir för jobbigt och begränsande när man ska in i garaget.
Jag använder uteslutande dragkroken till att ha med cyklar i stort sett varje helg under sommarhalvåret. Att ha de upp på taket är inte ett alternativ, det blir för jobbigt och begränsande när man ska in i garaget.
Dragkrok för cykelhållare går väl att montera oavsett.
Behöver inte vara typad för det.
Jag använder uteslutande dragkroken till att ha med cyklar i stort sett varje helg under sommarhalvåret. Att ha de upp på taket är inte ett alternativ, det blir för jobbigt och begränsande när man ska in i garaget.
Dragkrok för cykelhållare går väl att montera oavsett.
Behöver inte vara typad för det.
Förutsatt att det finns passande dragkrok att få tag på. Tesla kan ju ha utformat bakre delen av bilen annorlunda....
Den stora frågan är ju hur tesla ska undvika kannibalism på den 5-sitsiga model Y. Den 6-sitsiga behöver nog vara ganska mycket dyrare.
Man kan jämföra med VW Tiguan där det skiljt ca 30-40k mellan vanliga varianten och den större Allspace. Det känns som en rimlig skillnad även för vanliga Model Y och YL. Kanske lite mer pga högre grundpris.