Batteriet slut...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: Batteriet slut...

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Gustafsson skrev: 24 jul 2025 09:16
Volvo är inte bättre än andra bilar när det gäller dyra fel.
Jag brukar referera till denna tillnyktrande länk
https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ ... t_2020.pdf
Tack för länk, bra med den krassa verkligheten ibland!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

oceanen skrev: 25 jul 2025 10:57
krabbanidag skrev: 24 jul 2025 20:47
Klart du kan få en S att rulla i 25 år. Om du är villig att ha en reparationsbudget på 1 000 000kr att använda mellan år 8 och 25.

Nånstans förstår ju alla att en bil inte är värd att reparera längre. Man får väga löpande kostnader mot värdet per körd mil bilen tillför i detta nu.
Om en Model S kostar ca 1 000 000 kr i inköp och klarar sig utan reparation de första 8 åren så är ytterligare 1 000 000 kr i reparation år 8-25 (16-17 år) faktiskt en bra deal ekonomiskt, det är ju motsvarande 2 livslängdeer (2x8 år) i så fall för priset av 1 livslängd om man tolkar det som att efter 8 år är det mycket reparationer och utan värde.

Jag tycker att man också ska väga in en jämförelse mot hur mycket man skulle betala för en ny bil under samma period som reparationskostnaderna är högre. Nackdelar är t.ex de återkommande haverierna som måste akut-fixas om/när bilen blir stående och att man "missar" ny teknik som kommer i nyare modeller.
Vad tror du själv - hur många som köper en ny S för över 1mkr vill åka i en 8-25 år gammal bil?

Jag gissar på <1%.

Det här är människor som vill åka ny dyr fin bil.
-AG-

Inlägg av -AG- »

Maetlarv skrev: 24 jul 2025 12:29
Gustafsson skrev: 24 jul 2025 09:16
Volvo är inte bättre än andra bilar när det gäller dyra fel.
Jag brukar referera till denna tillnyktrande länk
https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ ... t_2020.pdf

Tyvärr hittar jag ingen nyare statistik där Tesla ingår, Känner inte till någon bra statistik som avser bilar där maskinskadegarantin inte gäller längre. Men sk kvalitetsbilar är definitivt inte gratis att hålla rullande.

När jag började köpa ”bilar med batteri” 2012 så såg jag för mig en utveckling av tredjepartsalternativ tex. när det gäller batterier. Det tycks gå väldigt långsamt dock.
Fast dokumentet du länkade till säger att Volvo har nästan samma skadefrekvens som medelbilen men klart lägre kostnad per tillfälle. Så jo Volvo är lite bättre än medelbilen i alla fall.
Försäkringspremierna reflekterar försäkringensbolagens kostnader. Volvo något färre skador än medelbilen och av av de skador Volvo har så är klart färre motorskador. Av de motorskador de har så är det flesta kopplade till avgasrening, antar att det är historiska data från partikelfilter på dieselbilar vilka ofta inte gillat kortkörningar. Dessutom kan man tillägga att Volvia försäkringen täcker skador på bilar upp till 10 år / 20000 mil och är inte speciellt dyr. Gäller fö även högspänningsbatteri och drivlina på Volvos elbilar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror att vissa (som jag) behåller den gamla S som andrabil. Den är numera påtagligt billig i drift och har varit helt felfri i flera år. Skulle den behöva skrotas eller gå sönder är det inte hela världen. Det ingår i kalkylen. Nu ska länkarmar bytas gratis och OTA gör att det kommer nya bra funktioner fortfarande.
Det finns nog en bias där äldre bilar som säljs är sådana med lite ålderskrämpor, men man behåller felfria bilar. Batterigarantin går ut nästa år, och då blir säljmotivet ännu mindre, mer värt med en pålitlig bil som aldrig krånglat och där drivmedlet är gratis. Kanske kan man gå ner till halvförsäkring eller enbart trafik. Jag ladda uteslutande på SuC och om degraderingen blir någon procent mer kan jag bortse ifrån.
Med det sagt tycker jag man gott kan köpa en gammal S om man vet vad man köper.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

https://carup.se/130-000-kr-for-att-fa- ... t-batteri/

Mer om batterikostnad från EV-clinic
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Massiv skillnad mellan olika märken där, låt mej gissa att teslas pyrosäkringar sitter enkelt åtkomliga ?
Mercedes: 3 300 kronor
Volkswagen, Cupra, Skoda: 33 360 kronor
BMW: 50 416 kronor
Stellantis: 22 407 kronor
Tesla: 2000 kronor
BYD, MG och andra kinesiska tillverkare: Omöjligt att göra, dolda komponenter.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

repulsiv skrev: 26 jul 2025 17:24
Massiv skillnad mellan olika märken där, låt mej gissa att teslas pyrosäkringar sitter enkelt åtkomliga ?
Mercedes: 3 300 kronor
Volkswagen, Cupra, Skoda: 33 360 kronor
BMW: 50 416 kronor
Stellantis: 22 407 kronor
Tesla: 2000 kronor
BYD, MG och andra kinesiska tillverkare: Omöjligt att göra, dolda komponenter.
Det gör den (kolla i slutet på klippet nedan då det mest är att lyfta bilen och skruva upp lucka under batteriet):

Med vänliga hälsningar
Skriv svar