Klart du kan få en S att rulla i 25 år. Om du är villig att ha en reparationsbudget på 1 000 000kr att använda mellan år 8 och 25.
Nånstans förstår ju alla att en bil inte är värd att reparera längre. Man får väga löpande kostnader mot värdet per körd mil bilen tillför i detta nu.
Om en Model S kostar ca 1 000 000 kr i inköp och klarar sig utan reparation de första 8 åren så är ytterligare 1 000 000 kr i reparation år 8-25 (16-17 år) faktiskt en bra deal ekonomiskt, det är ju motsvarande 2 livslängdeer (2x8 år) i så fall för priset av 1 livslängd om man tolkar det som att efter 8 år är det mycket reparationer och utan värde.
Jag tycker att man också ska väga in en jämförelse mot hur mycket man skulle betala för en ny bil under samma period som reparationskostnaderna är högre. Nackdelar är t.ex de återkommande haverierna som måste akut-fixas om/när bilen blir stående och att man "missar" ny teknik som kommer i nyare modeller.
Vad tror du själv - hur många som köper en ny S för över 1mkr vill åka i en 8-25 år gammal bil?
Tyvärr hittar jag ingen nyare statistik där Tesla ingår, Känner inte till någon bra statistik som avser bilar där maskinskadegarantin inte gäller längre. Men sk kvalitetsbilar är definitivt inte gratis att hålla rullande.
När jag började köpa ”bilar med batteri” 2012 så såg jag för mig en utveckling av tredjepartsalternativ tex. när det gäller batterier. Det tycks gå väldigt långsamt dock.
Fast dokumentet du länkade till säger att Volvo har nästan samma skadefrekvens som medelbilen men klart lägre kostnad per tillfälle. Så jo Volvo är lite bättre än medelbilen i alla fall.
Försäkringspremierna reflekterar försäkringensbolagens kostnader. Volvo något färre skador än medelbilen och av av de skador Volvo har så är klart färre motorskador. Av de motorskador de har så är det flesta kopplade till avgasrening, antar att det är historiska data från partikelfilter på dieselbilar vilka ofta inte gillat kortkörningar. Dessutom kan man tillägga att Volvia försäkringen täcker skador på bilar upp till 10 år / 20000 mil och är inte speciellt dyr. Gäller fö även högspänningsbatteri och drivlina på Volvos elbilar.
Re: Batteriet slut...
Postat: 25 jul 2025 19:31
av Gustafsson
Tror att vissa (som jag) behåller den gamla S som andrabil. Den är numera påtagligt billig i drift och har varit helt felfri i flera år. Skulle den behöva skrotas eller gå sönder är det inte hela världen. Det ingår i kalkylen. Nu ska länkarmar bytas gratis och OTA gör att det kommer nya bra funktioner fortfarande.
Det finns nog en bias där äldre bilar som säljs är sådana med lite ålderskrämpor, men man behåller felfria bilar. Batterigarantin går ut nästa år, och då blir säljmotivet ännu mindre, mer värt med en pålitlig bil som aldrig krånglat och där drivmedlet är gratis. Kanske kan man gå ner till halvförsäkring eller enbart trafik. Jag ladda uteslutande på SuC och om degraderingen blir någon procent mer kan jag bortse ifrån.
Med det sagt tycker jag man gott kan köpa en gammal S om man vet vad man köper.
Plötsligt händer det. Mystiskt felmeddelande, typ "Batteriet har begransad laddkapacitet" eller liknande, hade tappat 20% över natten, paniken är på lur, kör till närmsta SC, bilen laddar 5%, vägrar gå över 22%. Mot Segeltorp, "Ja du behöver byta högvoltsbatteriet, det har vi sett i loggarna" .... Får kostnadsförslag 300K
Jag som hade tänkt att köra min gamla Tessla ytterliggare 10 år....
Verkar ju ekonomiskt vansinnigt att laga, men det tar emot att bara släppa den, fri SC osv.
Erbjuden 85k i inbyte...
Vill tipsa om att det finns flera annonser på Blocket där batterier till Model S säljs (skickar en nedan):