Re: Stor uppgång för Teslaförsäljningen i Sverige
Postat: 08 okt 2025 16:37
Stora batcher kan absolut vara relevant för effektivitet om man fraktar på båt. Men finns fortfarande ingen effektivitetsvinst i att tvångsstyra alla båttransporter så de synkar med kvartalsslutet, det är ju tvärtom.manneson skrev: ↑08 okt 2025 15:41Hur skulle de då lyckas leverera bilar till Kanada, Turkiet, Thailand etc hade ni tänkt?Maetlarv skrev: ↑08 okt 2025 15:03Ja det är märkligt och ett jämnt flöde måste vara mer affektivt.Maw skrev: ↑08 okt 2025 14:36Mer effektivt hade givetvis varit att ha ett jämt leveransflöde över kvartalet. Det hade minskat belastningen på hela leveranskedjan. Varför är det så viktigt för Tesla att leverera så mycket som möjligt av kvartalets produktion just före varje kvartalsslut.manneson skrev: ↑08 okt 2025 14:25Det är ju fullt rimligt med tanke på hur produktion och leveranskedja ser ut.
Just nu bygger man bilar som ska skeppas långt iväg, tex Kanada, Thailand och Turkiet. På så vis når de fram innan kvartalet är slut.
I slutet av kvartalet bygger man till de som är ”lokala” marknader.
Har du något förslag som skulle göra det mer effektivt?
Jag kan iaf inte se något uppenbart. De är otroligt skickliga på att optimera det hela så att alla marknader får bilar samma kvartal.
Men de kanske har ett jämnare flöde i praktiken på leveranser? Kan det vara så att de registrerar en massa bilar precis före kvartalsslutet men levererar dem utsmetat efter kvartalsslutet?
Om de skulle leverera kontinuerligt så skulle de ju inte lyckas leverera dem samma kvartal.
Då skulle det bli som övriga där man ibland får vänta 6 månader eller tom ett år eller mer på sin bil.
Tesla är extremt konsistenta, man får så gott som ALLTID sin bil innan kvartalsslut.
Det är helt enkelt mest effektivt att skicka och leverera så stora batchar som möjligt.
Hur du sedan får ihop tanken att leveranstiderna blir kortare för att man synkar mot kvartalsslut får du nog förklara. Kortast genomsnittlig leveranstid får man ju genom att leverera så snart som möjligt efter bilen är tillverkad. Styrning mot kvartalsslut blir ju bara ytterligare en begränsning för optimering mot kort leveranstid, det kan aldrig korta genomsnittlig leveranstid.