Två år med konflikten

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Två år med konflikten

Inlägg av Fredrik j »

Andersen skrev: 17 nov 2025 19:24
Mickep skrev: 30 okt 2025 07:30
Sedan kan man lösa konflikter med svartfötter och strejkbrytare civilrättsligt med dryga böter (vilket är betydligt bättre lösningen än på gamla tiden när de misshandlades vilket inte är förenligt med modern moral)
Europakonventionen säger att föreningsfrihet är en grundläggande mänsklig rättighet. Ingen ska få hindra mig om jag vill vara med i facket, till exempel. Men Europadomstolen har också slagit fast att Europakonventionen också gäller för det omvända - rätten att _slippa_ gå med i en organisation som facket (så kallad negativ föreningsfrihet).

Du förslår att så kallade strejkbrytare - alltså personer som inte är med i facket utan väljer att arbeta kvar och, i vissa fall, tar över strejkandes arbetsuppgifter, ska bestraffas. Om de skulle strejka samtidigt som de utnyttjar sin rättighet att inte vara med i facket så får de ingen konfliktersättning. Vilket i förlängningen leder till att de får gå från hus och hem och svälter ihjäl. Rent krasst.

Jag misstänker att all sådan lagstiftning skulle bryta mot EKMR. Så nej, ditt förslag är lika lite förenligt med modern moral som att spöa upp de oorganiserade som jobbar kvar.
En anställd som inte är med i facket och väljer att inte strejka och fortsätter utföra sina arbetsuppgifter är inte vad som traditionellt kallas för strejkbrytare utan det är extra personal som utför dom strejkandes uppgifter. Hur som helst är det inget brott att vara strejkbrytare.
Det är en rättighet att inte vara med i facket men det är inte en rättighet att påverkas av facket. Till exempel omfattas alla anställda på ett företag av kollektivavtalet om det finns ett. Detta oavsett om man är med i facket eller inte.
Skriv svar