Tesla Juniper bromsljud

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Tesla Juniper bromsljud

Inlägg av Fredrik j »

Nietzsche skrev: 06 dec 2025 11:49
Nietzsche skrev: 04 dec 2025 07:52
Mitt har helt försvunnit sedan ett gäng dagar tillbaka. Jag tror att det försvann i samband med uppdateringen. Jag har som sagt ALLTID haft ljudet innan men nu är det ingenting öht 👌
Tyvärr är ljudet tillbaka. Mycket märkligt måste jag säga. Från att skrika vid försiktig inbromsning ungefär 90% av gångerna oavsett yttre förutsättningar. Till att 100% försvinna ca 1.5 vecka. Nu är det tillbaka sedan någon dag igen vid varje inbromsning...
Inte alls märkligt måste jag säga. Bromsbelägget som vibrerat hamnade plötsligt lite i kläm och slutade. Kanske la det sig lite sand/grus på rätt ställe och dämpade ut. Plötsligt hoppar det loss och belägget är löst igen.
Modell_Tessla

Inlägg av Modell_Tessla »

BlevIngenCT skrev: 06 dec 2025 10:08
Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
För det här uppträder väl inte på andra Teslor, eller?

Och varför uppträdde det inte på en gång? (jag hade nog kört ~300 mil innan det började skrika)
Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?

En dum fråga kanske, men använder sig inte bilen av fysiska bromsarna alls när den går på regenerativ bromsning? Tänker när det går från snigelfart till helstopp på FSD/autopilot framförallt, eller går det 100% via elmotorn? För om den använder bromsarna även lite undrar man ju varför det inte låter då (i alla fall inte när jag provkörde)?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Modell_Tessla skrev: 07 dec 2025 21:51
BlevIngenCT skrev: 06 dec 2025 10:08
Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
För det här uppträder väl inte på andra Teslor, eller?

Och varför uppträdde det inte på en gång? (jag hade nog kört ~300 mil innan det började skrika)
Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?

En dum fråga kanske, men använder sig inte bilen av fysiska bromsarna alls när den går på regenerativ bromsning? Tänker när det går från snigelfart till helstopp på FSD/autopilot framförallt, eller går det 100% via elmotorn? För om den använder bromsarna även lite undrar man ju varför det inte låter då (i alla fall inte när jag provkörde)?
Normat sett är det 100% på regenerativ bromsning. Det är inte förrän bilen står helt stilla som bromsarna används för "Auto hold" om det behövs.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar