Inte alls märkligt måste jag säga. Bromsbelägget som vibrerat hamnade plötsligt lite i kläm och slutade. Kanske la det sig lite sand/grus på rätt ställe och dämpade ut. Plötsligt hoppar det loss och belägget är löst igen.
Tesla Juniper bromsljud
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Juniper bromsljud
-
Modell_Tessla
Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?BlevIngenCT skrev: ↑06 dec 2025 10:08Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
För det här uppträder väl inte på andra Teslor, eller?
Och varför uppträdde det inte på en gång? (jag hade nog kört ~300 mil innan det började skrika)
En dum fråga kanske, men använder sig inte bilen av fysiska bromsarna alls när den går på regenerativ bromsning? Tänker när det går från snigelfart till helstopp på FSD/autopilot framförallt, eller går det 100% via elmotorn? För om den använder bromsarna även lite undrar man ju varför det inte låter då (i alla fall inte när jag provkörde)?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Normat sett är det 100% på regenerativ bromsning. Det är inte förrän bilen står helt stilla som bromsarna används för "Auto hold" om det behövs.Modell_Tessla skrev: ↑07 dec 2025 21:51Kan det ha varit så att det inte var kallt ute när du körde de första 300 milen? Ser en del andra undra varför problemet finns ibland men inte alltid, verkar väl handla om bilen varit ute i kylen som jag förstår det?BlevIngenCT skrev: ↑06 dec 2025 10:08Man frågar sig om Tesla ändrat något fysiskt med bromsarna för Juniper jämfört med tidigare "utgåvor" av MY och andra modeller?
För det här uppträder väl inte på andra Teslor, eller?
Och varför uppträdde det inte på en gång? (jag hade nog kört ~300 mil innan det började skrika)
En dum fråga kanske, men använder sig inte bilen av fysiska bromsarna alls när den går på regenerativ bromsning? Tänker när det går från snigelfart till helstopp på FSD/autopilot framförallt, eller går det 100% via elmotorn? För om den använder bromsarna även lite undrar man ju varför det inte låter då (i alla fall inte när jag provkörde)?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015