Håkan Matson

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Håkan Matson

Inlägg av Herr X »

Olof Borjesson skrev:
Jag tycker vi skall tagga ner drevet på motorjournalisterna och försöka vara hyggliga mot dem. De är vana att bli inbjudna på event och provkörningar och vara först med nyheter från biltillverkare. Tesla nonchalerar dem och behandlar dem som att de inte finns och att det de skriver inte är viktigt. Jag tror att Tesla måste tänka om i detta avseende så småningom eftersom det inte är bra att ha världens samlade journalistkår som fiender.
Jag upplever verkligen inget generellt drev mot motorjournalister - på detta forumet delas massor av artiklar hela tiden, och dessa brukar alltid diskuteras sakligt. Ofta lär vi oss nya saker via media, i regel saker som pressen i USA kommit över.
I detta specifika fallet, handlar det om en tyckare som sprider rappakalja och påhitt om Tesla i Sveriges näst största tidning. När han blir konfronterad, säger han att han det inte är fakta han skriver utan att han bara tycker. Han tycker att Chevrolet Bolt, som är dyrare än Model 3, är billigare än Model 3. Han jämför räckvidden hos en bil uppgiven i EPA-körcykeln med en bil uppgiven med NEDC-körcykeln och tycker att Teslan är dålig trots att han jämför äpplen och päron, men vägrar acceptera att han har fel när han blir rättad av sina läsare som kan väsentligt mer än vad han gör.

Även om jag aldrig skulle uttrycka mig på det sättet som "brutalt rövknullad teslaägare" gör, så kan jag ha förståelse för den irritation som många upplever.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
När har det gjorts test av Volvos och Mercedes AP?
Volvo var inte med i testet men BMW, Mercedes, Infiniti samt Tesla då:

http://www.caranddriver.com/features/se ... ti-feature
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Laban skrev:
Pontus skrev:
När har det gjorts test av Volvos och Mercedes AP?
Volvo var inte med i testet men BMW, Mercedes, Infiniti samt Tesla då:

http://www.caranddriver.com/features/se ... ti-feature
Tror han syftade på något annat test då han nämnde Volvo och sa att Tesla blev slagen av alla andra (han kan inte ha tolkat denna artikel så) eller så var det kanske bara hans eget tyckande:
"Jag har också kört Volvos och Mercedes system motsvarande Teslas autopilot och jag tycker att Teslas är sämre än båda de här. Observera tycker - för det är ett rent tyckande."

Men vad det gäller Mercedes så menade han nya E-klssen vilken borde vara bättre än i denna artikel, men Volvo vet jag inte vad han syftar på?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

TiborBlomhall skrev:
Tesla tillhandahåller bilar till riktig journalism: varsågod och låna vår bil i en vecka och testa den ordentligt. Men de arrangerar inga bjudresor med en eftermiddags "provkörning" på slät sydeuropeisk asfalt följt av fina middagar.
Ah. Vem ringer jag? :)
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Andersen skrev:
Jag mejlade och försökte utan överdrifter (herregud vad ni i sekten tar i ibland! ;) påpeka att han fortfarande räknade fel på priset, och säga att Model S räckvidd ändå stämde ganska väl med EPA-siffrorna. Fick detta svar:

"Tack - men fått mejl i dag av en Model S-ägare som kommer typ 35 mil på en laddning. 30 när det är kallt. Tesla sa väl 52 när den presenterades."

Jag:
Sa de verkligen 50 EPA, eller sa de 50 NEDC? Om det senare så är det inte biltillverkarens fel att EU har en kass körcykel. 

Svaret:
"minns inte - men uppfattningen är att Model S ska gå 50 mil i teorin. Hur som - två förare kör aldrig likadant, speciellt inte med elbilar där skillnaderna märks mer. Så mätning i "verklig körning" finns inte, bara olika typer av labb."

...
"
2 räckvidd: min model S85D:
enligt usa mätningsstandard =420-430 km, enligt europas fuskstandard mellan 510-520mil
själv klarar jag mellan 400-450km på sommaren
med lite taktik:350km i minus 30 (otroligt nog, men det är väldigt lättrullat i den temperaturen).
"

det var nog den här mailen han syftade på längre upp i tråden.

Är det någon här som har svårt att förstå "350 km i minus 30"?

Är det verkligen bra att ha reportrar som lider av dyslexi?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mickeisol skrev:
Är det verkligen bra att ha reportrar som lider av dyslexi?
Är inte det ett grundkrav för att få jobba på våra största aftonblaskor?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Olof Borjesson skrev:
Jag tycker vi skall tagga ner drevet på motorjournalisterna och försöka vara hyggliga mot dem. De är vana att bli inbjudna på event och provkörningar och vara först med nyheter från biltillverkare. Tesla nonchalerar dem och behandlar dem som att de inte finns och att det de skriver inte är viktigt. Jag tror att Tesla måste tänka om i detta avseende så småningom eftersom det inte är bra att ha världens samlade journalistkår som fiender.
fick svar på mitt mail: """SV: En brutalt rövknullad teslaägares kommentarer på dina punkter från (+ audiägare + mercdedesägare)

haha - välformulerat. Jag tror och hoppas inte att Elon tycker att journalister är korkskallar- inte alla iaf - men den här branschen har sina egna problem att brottas med. Att det ska gå väldigt snabbt är en sak - det finns inte tid att lusläsa forum på fakta och dubbelkolla dem.

Det jag menar med lika villkor är att plocka fram bilen så att vi kan köra och berätta alla fakta så att vi kan jämföra. Inte ens Model X finns att testköra. Det måste vara taktik att prata om bilen i två år innan det man pratat om kan kollas av någon oberoende.

mvh

/jeb
"""

Lite humor har han ändå, och visst kan man förstå ursäkten.
Men hur blir trovärdigheten på journalister generellt sett när i princip alla kan kolla upp vad dom skriver och upptäcker att dom skriver gallimatias.
Skriver dom inte korrekt på en sak (ex vis tesla) som är enkelt att göra bakgrundskoll på, kan man överhuvudtaget tro att dom skriver korrekt om andra ämnen?
Dom "etablerade medierna" gnäller ju att dom får minskade upplagor etc, kanske dom ska se till att det dom skriver är riktigt och inte bara ögon fångande rubriker typ:
"Kalle kula talar ut om hustrumisshandel!!!!"
tunt i texten
kalle kula: jag har aldrig misshandlat någon hustru.

Eller en annan klassiker "Tesla förlorar på varje bil dom säljer"
18650

Inlägg av 18650 »

mickeisol skrev:
Men hur blir trovärdigheten på journalister generellt sett när i princip alla kan kolla upp vad dom skriver och upptäcker att dom skriver gallimatias.
Skriver dom inte korrekt på en sak (ex vis tesla) som är enkelt att göra bakgrundskoll på, kan man överhuvudtaget tro att dom skriver korrekt om andra ämnen?
Dom "etablerade medierna" gnäller ju att dom får minskade upplagor etc, kanske dom ska se till att det dom skriver är riktigt och inte bara ögon fångande rubriker typ:
tunt i texten

Jag är också inne på din linje, hur skall man kunna tro på någonting när de artiklar man själv kan lite om är helt upp och ned?

Bild
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mickeisol skrev:
Olof Borjesson skrev:
fick svar på mitt mail: """SV: En brutalt rövknullad teslaägares kommentarer på dina punkter från (+ audiägare + mercdedesägare)

haha - välformulerat. Jag tror och hoppas inte att Elon tycker att journalister är korkskallar- inte alla iaf - men den här branschen har sina egna problem att brottas med. Att det ska gå väldigt snabbt är en sak - det finns inte tid att lusläsa forum på fakta och dubbelkolla dem.

Det jag menar med lika villkor är att plocka fram bilen så att vi kan köra och berätta alla fakta så att vi kan jämföra. Inte ens Model X finns att testköra. Det måste vara taktik att prata om bilen i två år innan det man pratat om kan kollas av någon oberoende.

mvh

/jeb
"""

tunt i texten

Till mig skrev han provkör E-klass med AP när jag frågade hur man gör för att provköra AP på mercan och Volvo.
Men efter att pratat med dom så finns varken Volvo eller Mercedes för provkörning. Han jämför alltså två system som inte finns på marknaden med ett som finns. Men det är väl lika villkor eller?
Och vilka är det som är lättast att få provköra?
Tror också att båda frågorna är det avsaknaden av räkmackor som bildar hans tycke.
:x lite överdrivet arg blir man ju men det kan vara skönt det oxå på en måndag
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Fick svar på vad han menade med att han inte får provköra. Det var inte model S han menade eftersom den är gammal utan han menade att han inte fått provköra model X. Men den finns väl att provköra i USA eller? Han sa att var villig att åka vart som helst.
Eller finns den inte för provkörning där?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Så Tesla Bjørn är en bättre journalist än Mattson? Har kör just nu en Model X på en roadtripp i USA.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Grundregel: Allt man läser i dagspress ska tas med en rejäl skopa skepsis. I princip varje gång jag har läst en artikel där jag har vetat nåt om det som beskrivs har jag sett fullt av faktafel och/eller insett att reportern har gjort ett uselt jobb alternativt fungerat som nyttig idiot för nån som har en agenda. Så med tanke på det så tror jag aldrig odelat på nåt jag läser i en tidning.

Så varför skulle det vara annorlunda med motorjournalister?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Läser Ni dagspress? Oj....
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Det bra om man känner att man vill bli lite arg... :D
Sen om man mailar dom är dom som politiker och svarar aldrig riktigt på de frågor man ställer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mickeisol skrev:

mvh

/jeb
"""
Om han tror att det under någon längre tid går att skjuta från höften utan att kolla uppgifter på t.ex. Wikipedia så är han i fel bransch eller utdöende bransch. För var tidningar och TV lite av en skyddad verkstad. Fanns ingen konkurrens direkt. Idag kan vilken Svenssons som helst starta en blogg eller YouTube-kanal. De kommer till en början inte ha många följare men de som gör ett bra jobb kommer kunna försörja sig på det. Samma sak gäller gammelmedia fast lite omvänt... Där har man följarna idag men om man fortsätter att göra ett dåligt jobb, hafsverk fullt med felaktigheter så kommer man till slut inte ha kvar några som bryr sig om dom, inga annonsörer, inga läsare och inga riskkapitalister som pumpar in nya pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Bjud in honom till lunchen på onsdag för en provåkning...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Skickade detta till Jan-Eric Berggren på Expressen, och fick åtminstone en halv pudel...

Hej

Tror det har trillat in något eller några faktafel och missförstånd i texten...

Mitt mail...

Hur har du kommit fram till att en Chevrolet Bolt är billigare än en Tesla Model 3 när Chevrolet kostar mer? Om något så kostar de snarare ungefär lika mycket om man ska vara lite partisk åt Chevrolet hållet.

Sen har Tesla Model 3 en väldigt viktig egenskap som Chevrolet saknar. Tillgång till Supercharger-nätverket. Detta är otroligt viktigt om Model 3 ska kunna ersätta en fossilbil fullt ut, och något som många missar.

Sen undrar jag hur du kan komma fram till slutsatsen att Elon Musk ska sälja Tesla för att han kommer i tid. Känns som en lite konstig slutsats kan man tycka.

Med vänliga hälsningar
Jonas Holm
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
hybris skrev:
Det bra om man känner att man vill bli lite arg... :D
Sen om man mailar dom är dom som politiker och svarar aldrig riktigt på de frågor man ställer.
Det är väl mest att man vet att gemene man läser dagspressen. Man får nog med "dumma" frågor som det är, "jag har läst att en Hummer är miljövänligare än... pga batterierna.."
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar