Sida 4 av 5
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 08 apr 2016 22:39
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:
Det är de etablerade biltillverkarna som håller på med bränslecellsbilar = hummersås och allt där med förknippat, för motorjournalister.
Jag misstänker det är mer än hummersås tyvärr. Ju mer desperata de större biltillverkarna blir, desto mer smörjmedel kommer de nog försöka använda...
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 08 apr 2016 22:42
av Laban
Svenssons skrev:
Finns det någon riktig fördel med bränslecellsbilar och varför skriver journalister upp dessa (vars citat sedan hamnar på biltillverkarens hemsida...)?
Tyvärr verkar det här med fakta inte vara speciellt relevant för våra journalister. Om den inte kommer direkt från tillverkaren och serveras med hummersås.
Men för att vara lite mer allvarlig så är väl enda fördelen med vätgas det här med själva tankningen och det känns som att journalisterna har hakat upp sig väldigt mycket på just det. Energiförbrukning, var vätgasen kommer ifrån, dåligt bagageutrymme osv är inte relevant, bara bilen kan tankas på ungefär samma sätt som bensin/dieselbilar.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 08 apr 2016 22:46
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Det är de etablerade biltillverkarna som håller på med bränslecellsbilar = hummersås och allt där med förknippat, för motorjournalister.
Jag misstänker det är mer än hummersås tyvärr. Ju mer desperata de större biltillverkarna blir, desto mer smörjmedel kommer de nog försöka använda...
Det jag syftar på är bjudresor och inkvartering på små trevliga slott med roomservice de Lux, osv.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 08 apr 2016 22:48
av LarsL
Det är bekant och vant med att tanka gas och sånt. Det är kunskap som journalisterna besitter och förstår sig på. Det tror jag räcker för att de ska bli positivt inställda.
Sedan tror jag också att man påverkas av omgivningen, dessa journalister umgås bara med fossilbilsfolk och blir påverkade av det. I år efter år har de fått höra att batterierna inte räcker till och att det är fel väg att gå. Biltillverkarna har också tagit fram blickar som visat hur elendiga de är, kort range och svaga motorer.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 08 apr 2016 23:05
av Svenssons
Laban skrev:Svenssons skrev:
Finns det någon riktig fördel med bränslecellsbilar och varför skriver journalister upp dessa (vars citat sedan hamnar på biltillverkarens hemsida...)?
Tyvärr verkar det här med fakta inte vara speciellt relevant för våra journalister. Om den inte kommer direkt från tillverkaren och serveras med hummersås.
Men för att vara lite mer allvarlig så är väl enda fördelen med vätgas det här med själva tankningen och det känns som att journalisterna har hakat upp sig väldigt mycket på just det. Energiförbrukning, var vätgasen kommer ifrån, dåligt bagageutrymme osv är inte relevant, bara bilen kan tankas på ungefär samma sätt som bensin/dieselbilar.
Ser ingen fördel med det. Jag kommer aldrig att kunna producera min egna vätgas som jag kan tanka i bilen. Jag kommer aldrig kunna tanka vätgas hemma, på jobbet eller vid hotellet. Det kommer aldrig att bli särskilt vanligt med vätgastankar så de kommer alltid ligga x antal kilometer från mig. Full tankning tar mycket längre tid än för bensin/diesel och kanske bara lite snabbare än el. Att tanka gas i 700 bar är inte samma sak som att tanka naturgas i 230 bars tryck.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 08 apr 2016 23:22
av Daoops
Svenssons skrev:Laban skrev:Svenssons skrev:
Finns det någon riktig fördel med bränslecellsbilar och varför skriver journalister upp dessa (vars citat sedan hamnar på biltillverkarens hemsida...)?
Tyvärr verkar det här med fakta inte vara speciellt relevant för våra journalister. Om den inte kommer direkt från tillverkaren och serveras med hummersås.
Men för att vara lite mer allvarlig så är väl enda fördelen med vätgas det här med själva tankningen och det känns som att journalisterna har hakat upp sig väldigt mycket på just det. Energiförbrukning, var vätgasen kommer ifrån, dåligt bagageutrymme osv är inte relevant, bara bilen kan tankas på ungefär samma sätt som bensin/dieselbilar.
Ser ingen fördel med det. Jag kommer aldrig att kunna producera min egna vätgas som jag kan tanka i bilen. Jag kommer aldrig kunna tanka vätgas hemma, på jobbet eller vid hotellet. Det kommer aldrig att bli särskilt vanligt med vätgastankar så de kommer alltid ligga x antal kilometer från mig. Full tankning tar mycket längre tid än för bensin/diesel och kanske bara lite snabbare än el. Att tanka gas i 700 bar är inte samma sak som att tanka naturgas i 230 bars tryck.
Det är en skitide med vätgas från start till slut för personbilar. Möjligtvis (inte något jag sätter nån peng på) skulle det kunna finnas en vits för flygplan, helikoptrar, båtar eller kanske kanske tung trafik på vägarna. Men då får det komma nån som tänker som Elon och trycka igenom det, japanska gubbar med hängbuk och slips allt för långt in i sina karriärer - I don't think so. Vikt/energi-ration är ju rätt bra med vätgas som bärare får vi erkänna. Ett helvete att hantera och lite pricy att framställa miljövänligt, men rätt bra klös i (vilket även är lite av ett problem, ganska bra smäll om vätgasen för att driva en 30-tons lastbil en längre sträcka skulle få för sig att kaboom).
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 07:07
av jonas
Svenssons skrev:Har försökt hitta vikt på Hyundais vätgasbilar, t.ex. i35 men det är hopplöst att finna för till och med levererade bilar. Anledningen till detta tror jag beror på att vätgasbilar generellt sett väger mer än motsvarande batterielbil.
Hyundai använder sig av Jan-Eriks citat "ATT KÖRA VÄTGASDRIVEN BIL ÄR DET MEST MILJÖVÄNLIGA AV ALLT JUST NU" på sin officiella hemsida...
http://www.hyundai.se/bilar/ix35-fuel-cell
http://www.expressen.se/motor/hyundai-i ... or-miljon/
Många kanske blir lurade av att bränslet bara väger 5 kg men för att lagra dessa 5 kg krävs stora trycktankar som gör att det inte finns en endaste vätgaspersonbil med 5 säten. Lägg sedan bränslecellen, slangar och ventiler så börjar du närma dig batteribilar. Dock så har alla bränslecellsbilar även batterier om än inte i lika stor omfattning som i Tesla eller många andra elbilar men detta gör att vätgasbilar väger mer än motsvarande ren elbil. Batterierna krävs dels för att få upp räckvidden utan att bli av med ytterligare en sittplats och dels för att effektivt kunna köra vätgasbilen.
Att vätgasbilar är det mest miljövänligaste av allt just nu är ren och skär lögn alternativt total frånvaro av kunskap.
EDIT:
Hittade annan artikel om samma test:
Jan-Erik Berggren skrev:– I grunden en ix35 förstås - lite tyngre och lite stelare bara. Sen var den som alla elbilar pigg och rapp och rolig att köra i stan.
http://www.expressen.se/motor/hyundai-i ... intrycken/
Hyundai verkar inte ha koll på det där med enheter heller... Liter eller kg, vad spelar det för roll?
Hyundai i35 Range.png
144 liter/0,9512 liter/100 km blir mer än 1510 mil! Att de där 144 liter med vätgas väger 6 kg och att måttet skall vara 0,9512
kg/100 km vilket ger bilen en räckvidd på knappt 64 mil ifall man kan tanka fullt (vilket man inte kan om man inte vill vänta otroligt länge vid tankningen om man mot förmodan skulle finna en vätgasstation som kan ge 700 bar) bryr sig inte Hyundai om. Än mindre vill man visa några riktiga interiörbilder på baksätet av någon anledning...
Hur tillverkas vätgasen? Om den tillverkas från el via vatten förlorar man ju ca 60-70% i alla omvandlingar verkningsgrad på bränslecell under gynnsamma förhållanden är ca 60%. Det krävs ju två om man kör via bränslecell. Tillverkas den från naturgas är den inte fossilfri. Så idag finns det mycket bättre sätt att köra bil, dvs elbil om man skall vara minst miljösmutsig.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 07:52
av ekenman
bylund skrev:Hehe, gjorde det precis jag också
bylund skrev:Hej,
Jag är inte med på på hur 37 500 är betydligt lägre än 35 000.
Haha +1
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 10:58
av 12man
pigg och rapp:
Max Speed (kph) 160
Acceleration (0 - 100 kph) (sec) 12.5
allt är relativt men
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 11:11
av Jerker
12man skrev:
pigg och rapp:
Max Speed (kph) 160
Acceleration (0 - 100 kph) (sec) 12.5
allt är relativt men
Fast, utan att ha provkört just den bilen så kan jag förstå det omdömet. Jag har en Zoe som jag som allra bäst med varma batterier har fått att göra 0-100 på 12,5 s och just det där att den är pigg i stadstrafik stämmer ju faktiskt. Det har ju med den omedelbara tillgången till maximalt vridmoment att göra vilket blir lika tydligt i låga hastigheter även med en elbil som inte har så många hästkrafter. Jag märkte det senast när jag åkte i bilkaravaner i Sthlm häromveckan. Att göra blixtsnabba filbyten är ju en fröjd med lilla Zoe! På en fossilbil måste man ju först se till att ha exakt rätt växel i för att våga språnget och inte ens en automatväxlad vågar man göra det med eftersom den tar en liten extra stund på sig att reagera när man stampar på gaspedalen. Så även en liten och i övrigt oansenlig elbil är en stor skillnad i tät stadstrafik!
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 11:49
av LarsL
Daoops skrev:
...Vikt/energi-ration är ju rätt bra med vätgas som bärare får vi erkänna. Ett helvete att hantera och lite pricy att framställa miljövänligt, men rätt bra klös i (vilket även är lite av ett problem, ganska bra smäll om vätgasen för att driva en 30-tons lastbil en längre sträcka skulle få för sig att kaboom).
Fast med bra vikt/energi förhållande så glömmer du att den ska förvaras någonstanns. En rank som ska innehålla en gas vid 700Bar kommer att väga en hel del oavsett vad den innehåller. Vi ser ju också det här på de bilar som kommer ut, de väger mer än motsvarande elbil.
Börjar du med naturgas så är det bättre att köra på den direkt än att omvandla den till vätgas. Då finns dessutom redan bilarna och stationerna uppe. Dessutom kan samma bil lätt köras på bensin också i fall det skulle knipa.
Börjar man med el så är det ju smartare att antingen sälja den, till annat, eller att ladda batteriet i bilen med den... men det vet ju alla här.
Edit: Tror faktiskt att elektroner i ett batteri slår vätgas när det gäller vikt/energi om vi tänker bort behållaren.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 12:17
av Laban
Svenssons skrev:
Ser ingen fördel med det. Jag kommer aldrig att kunna producera min egna vätgas som jag kan tanka i bilen. Jag kommer aldrig kunna tanka vätgas hemma, på jobbet eller vid hotellet. Det kommer aldrig att bli särskilt vanligt med vätgastankar så de kommer alltid ligga x antal kilometer från mig. Full tankning tar mycket längre tid än för bensin/diesel och kanske bara lite snabbare än el. Att tanka gas i 700 bar är inte samma sak som att tanka naturgas i 230 bars tryck.
Sant, men jag tror inte att journalisterna tänker på det dagliga bruket av en bil utan bara att det blir lite mer väntetid när de ska köra 40+ mil på deras testtur tillsammans med sina hummersåspolare.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 12:19
av bylund
Fast medans vikten på behållaren ökar linjärt för ett batteri kanske den inte gör det för vätgas? Så för användning i t ex fartyg eller flygplan som har svårare att ladda under gång, eller stanna och ladda, kanske det är rimligare? Ren spekulation från min sida dock.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 12:19
av LarsL
De kanske är rädda för att inte hinna tillbaka innan såsen kallnar.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 12:24
av LarsL
bylund skrev:Fast medans vikten på behållaren ökar linjärt för ett batteri kanske den inte gör det för vätgas? Så för användning i t ex fartyg eller flygplan som har svårare att ladda under gång, eller stanna och ladda, kanske det är rimligare? Ren spekulation från min sida dock.
Större yta ger högre belastning vid samma tryck, alltså tryck är ju last per yta. Sen ökar ju innehållet mer än ytan för en sfär, om jag tänker rätt
Hur som helst så sker utveckling runt batterier i ett högt tempo eftersom det är en ganska ung teknik. När det gäller trycktankar så händer det inte mycket och lär inte göra det heller eftersom den är en ganska mogen teknik.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 12:50
av bylund
Fast tidigare har man väl inte haft samma storskaliga behov av vätgasförvaring, och även materialutveckling sker ju, så trycktankarna kan nog bli bättre än i en Mirai. Tro nu inte att jag är ett stort fan av vätgas, jag vill bara försöka vara djävulens advokat för att bolla lite möjligheter. Något måste den ju gå att använda till

. Jag tror dock inte personbilar är värt besväret.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 13:12
av apkungen
Vi pratar inte så väl om Bolt men för mig kommer den vara världens bästa bil fram till att model 3 släpps, ja faktiskt bättre än model x o s för jag tror och hoppas att Bolt kommer att vara mer "disruptive" pga. sitt pris. Trots troligen bara 50kW laddning och inga SuC. Sen handlar det ju också om att det är en bil som jag faktiskt skulle kunna köpa, skulle kunna passa mig rätt bra.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 13:19
av LarsL
bylund skrev:Fast tidigare har man väl inte haft samma storskaliga behov av vätgasförvaring, och även materialutveckling sker ju, så trycktankarna kan nog bli bättre än i en Mirai. Tro nu inte att jag är ett stort fan av vätgas, jag vill bara försöka vara djävulens advokat för att bolla lite möjligheter. Något måste den ju gå att använda till

. Jag tror dock inte personbilar är värt besväret.
Men det är ju just det att det inte går att göra så mycket på tank sidan. Stållegeringar är ju några hundra år och det händer inte jätte mycket där. Samma med tryckbehållare, det var inne och fräckt när ånglok dominerade, typ (lite elakt).
Andra material blir också jobbigt eftersom väte har jädrans lätt för att smita. Vet inte men tror det är svårt att ha väte i en kolfibertank tex.
Skulle kunna gå att få vätet att binda sig med andra material och sedan ha det materialet i bilen. Fast då måste ju vätet spettas loss på något sätt och det kommer kräva energi (skulle kunna vara spillvärme iofs).
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 13:30
av Svenssons
LarsL skrev:bylund skrev:Fast tidigare har man väl inte haft samma storskaliga behov av vätgasförvaring, och även materialutveckling sker ju, så trycktankarna kan nog bli bättre än i en Mirai. Tro nu inte att jag är ett stort fan av vätgas, jag vill bara försöka vara djävulens advokat för att bolla lite möjligheter. Något måste den ju gå att använda till

. Jag tror dock inte personbilar är värt besväret.
Men det är ju just det att det inte går att göra så mycket på tank sidan. Stållegeringar är ju några hundra år och det händer inte jätte mycket där. Samma med tryckbehållare, det var inne och fräckt när ånglok dominerade, typ (lite elakt).
Andra material blir också jobbigt eftersom väte har jädrans lätt för att smita. Vet inte men tror det är svårt att ha väte i en kolfibertank tex.
Skulle kunna gå att få vätet att binda sig med andra material och sedan ha det materialet i bilen. Fast då måste ju vätet spettas loss på något sätt och det kommer kräva energi (skulle kunna vara spillvärme iofs).
Precis, dels har har vi över hundra års utveckling av trycktankar och sedan har vi de fysiska begränsningarna på att få så mycket vätgas på en viss volym. Visst skulle det gå att få ner vikten lite men inte mycket. Volymen eller den plats som det tar kan vi inte göra så mycket åt. En personbil kommer aldrig kunna ha så mycket mer än 6 kg vätgas och samtidigt vara en personbil som kan ta passagerare. Med 6 kg så kommer du inte längre än ca 60 mil. Den första bil av batteribilar och bränslecellsbilar som först kommer ha en räckvidd på 100 mil kommer garanterat vara en batteribil så vida man inte stoppar in 90 kWh batteripack i en bränslecellsbil och fortfarande kallar den bränslecellsbil.
På lastbilar, båtar och andra större farkoster där volymen inte spelar så stor roll kan vätgas mycket väl spela en viktig roll när väl tillgången på olja och naturgas inte är särskilt stor. Dock så kommer vätgasen vara bra mycket dyrare då eftersom man antagligen inte kommer vilja ta naturgas för att producera vätgas. Detta ligger dock kanske 20-30 år in i framtiden. Innan dess kommer vätgas inte vara ekonomiskt fördelaktigt.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 13:42
av Daoops
LarsL skrev:bylund skrev:Fast tidigare har man väl inte haft samma storskaliga behov av vätgasförvaring, och även materialutveckling sker ju, så trycktankarna kan nog bli bättre än i en Mirai. Tro nu inte att jag är ett stort fan av vätgas, jag vill bara försöka vara djävulens advokat för att bolla lite möjligheter. Något måste den ju gå att använda till

. Jag tror dock inte personbilar är värt besväret.
Men det är ju just det att det inte går att göra så mycket på tank sidan. Stållegeringar är ju några hundra år och det händer inte jätte mycket där. Samma med tryckbehållare, det var inne och fräckt när ånglok dominerade, typ (lite elakt).
Andra material blir också jobbigt eftersom väte har jädrans lätt för att smita. Vet inte men tror det är svårt att ha väte i en kolfibertank tex.
Skulle kunna gå att få vätet att binda sig med andra material och sedan ha det materialet i bilen. Fast då måste ju vätet spettas loss på något sätt och det kommer kräva energi (skulle kunna vara spillvärme iofs).
Jobbigt att vi alla försöker hitta fördelar med skiten men knappt lyckas.

Jag skulle dock tro att vätgas vinner i energilagring efter någon viss mängd vs li-ion batteri, men det går ju att räkna ut / googla säkert om nån orkar. Om jag hamnar i någon fikabordsdiskussion om det kanske jag orkar lägga lite energi på det, händer det så återkommer jag. Eller så kanske Tibor skriver en arikel om det *hint hint*
Under tiden så behåller jag definitivt mina tsla och tror inte jag kommer gå in stort i vätgastankarbolag.. :p
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 14:04
av Herr X
LarsL skrev:Men det är ju just det att det inte går att göra så mycket på tank sidan. Stållegeringar är ju några hundra år och det händer inte jätte mycket där. Samma med tryckbehållare, det var inne och fräckt när ånglok dominerade, typ (lite elakt).
Andra material blir också jobbigt eftersom väte har jädrans lätt för att smita. Vet inte men tror det är svårt att ha väte i en kolfibertank tex.
Man kan säkert göra ytterligare en hel del inkrementella förbättringar av bränslecellen, rör, tankar, packningar och annat på samma sätt som man gjort de senaste 30 åren. Bränslecellen är där den är idag på grund av ett strävsamt arbete med att förbättra effektiviteten och minska de stora problemen med korrosion.
Problemet är att det kommer gå mycket fortare för batteribilen - det är mycket mycket mer att hämta på batterisidan och det kommer göras ytterligare krumsprång där. I början av 2000-talet var bränslecellsbilen mycket mer lovande än batteribilen, men skärningspunkten kom i och med Li-jon-batterierna. Någon exemplifierade ovan varför Tesla Model S är bättre än dagens bränslecellsbilar - nu är alltså bränslecellsbilen passerad av batteribilen och det finns ingen väg tillbaka. Bränslecellsbilen kan inte överleva utan en exponentiell ökning av hummersås.

Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 14:18
av apkungen
För säsongslagring kan det nog vara bra. Ingen vill cykla ett batteri en gång per år typ. Men en stor vätgastank är nog inte lika dyr som ett 1000kWh batteri.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 14:45
av Svenssons
apkungen skrev:För säsongslagring kan det nog vara bra. Ingen vill cykla ett batteri en gång per år typ. Men en stor vätgastank är nog inte lika dyr som ett 1000kWh batteri.
1000 kWh batteri motsvarar ungefär 1500 liter trycktank på 700 bar som håller ca 60 kg vätgas. Tror inte det är särskilt billigt och för att få in vätgasen med det tryck så krävs pump som klarar av trycket vilket ökar på kostnaden än mer.
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 18:28
av chpaulin
Herr X skrev:LarsL skrev:Men det är ju just det att det inte går att göra så mycket på tank sidan. Stållegeringar är ju några hundra år och det händer inte jätte mycket där. Samma med tryckbehållare, det var inne och fräckt när ånglok dominerade, typ (lite elakt).
Andra material blir också jobbigt eftersom väte har jädrans lätt för att smita. Vet inte men tror det är svårt att ha väte i en kolfibertank tex.
Man kan säkert göra ytterligare en hel del inkrementella förbättringar av bränslecellen, rör, tankar, packningar och annat på samma sätt som man gjort de senaste 30 åren. Bränslecellen är där den är idag på grund av ett strävsamt arbete med att förbättra effektiviteten och minska de stora problemen med korrosion.
Problemet är att det kommer gå mycket fortare för batteribilen - det är mycket mycket mer att hämta på batterisidan och det kommer göras ytterligare krumsprång där. I början av 2000-talet var bränslecellsbilen mycket mer lovande än batteribilen, men skärningspunkten kom i och med Li-jon-batterierna. Någon exemplifierade ovan varför Tesla Model S är bättre än dagens bränslecellsbilar - nu är alltså bränslecellsbilen passerad av batteribilen och det finns ingen väg tillbaka. Bränslecellsbilen kan inte överleva utan en exponentiell ökning av hummersås.


grymma målarskills som vanligt!
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Postat: 09 apr 2016 18:52
av LarsL
Jag påstår inte att bränsleceller inte kan utvecklas det kan de säkert, men trycktankar är ganska färdiga. Det finns liksom fysiska begränsningar som måste följas.