Sida 4 av 4

Re: Det här med glastak...

Postat: 29 jun 2016 15:35
av Kalle
lator skrev:
Vad är skillnaden på "kallras" och "kylstrålning"?
Kallras är när en gas eller annat medium med lägre energi sveper neråt.
Kylstrålning fins ej, de är avsaknaden av värme strålning

Re: Det här med glastak...

Postat: 22 jul 2016 22:43
av Java
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.

Re: Det här med glastak...

Postat: 22 jul 2016 22:46
av Elfort
Jag har inte märkt något negativt alls med mitt Panoramatak? Ingen värme eller störande ljus alls. Jag återkommer med mina kommentarer till vintern.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Det här med glastak...

Postat: 22 jul 2016 22:49
av e5m1r
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Det finns soltak och soltak
Vad är det för bil?
Kan du titta direkt in i solen genom den ( går finfint i teslan)

Re: Det här med glastak...

Postat: 22 jul 2016 23:09
av Jerker
Även om jag gjorde avbön i en annan tråd om mina farhågor med glastak så måste jag säga att jag inte kände att det var nån fördel heller när jag provkörde bilarna i Halmstad (S och X). Så om det finns alternativ när 3:an kommer så kommer jag nog ändå att välja bort glastaket.

Re: Det här med glastak...

Postat: 22 jul 2016 23:50
av Herr X
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.

Re: Det här med glastak...

Postat: 22 jul 2016 23:57
av HelectriC
Herr X skrev:
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.
Håller med till 100%, köpte det huvudsakligen för möjlighet till takräcken, men den absolut största fördelen har visat sig vara möjligheten att öppna på fina dagar och få in mer ljus alla dagar!

Re: Det här med glastak...

Postat: 23 jul 2016 00:03
av grenhall
Herr X skrev:
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.
Vi har ju inte kört så många mil än så länge men jag upplever precis detsamma. Fågelsången ersätts dock med alkolisters skrålande när man kör i Malmö. Men annars är det bra. Vet inte hur det är på vintern dock men jag kan inte tänka mig att det är några problem.

Re: Det här med glastak...

Postat: 23 jul 2016 00:24
av gellerstam
grenhall skrev:
Herr X skrev:
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.
Vi har ju inte kört så många mil än så länge men jag upplever precis detsamma. Fågelsången ersätts dock med alkolisters skrålande när man kör i Malmö. Men annars är det bra. Vet inte hur det är på vintern dock men jag kan inte tänka mig att det är några problem.
Och du slipper alkisarnas vrålanden.. ;-)

Det här med glastak...

Postat: 23 jul 2016 00:26
av Herr X
grenhall skrev:
Herr X skrev:
Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter.
Vi har ju inte kört så många mil än så länge men jag upplever precis detsamma. Fågelsången ersätts dock med alkolisters skrålande när man kör i Malmö. Men annars är det bra.
På förekommen anledning poängterar jag att jag inte kan garantera fågelsång genom det öppna glastaket - vilket ljud man upplever beror på omgivningen. Kör du i Gottsunda kommer du exempelvis höra vinandet av molotovcocktails och kör du i Almedalen kommer du höra sorlet av brutna vallöften.

Re: Det här med glastak...

Postat: 23 jul 2016 00:29
av grenhall
Haha jag gör som idag. Skyller på att jag glömt solkrämen på huvudet och stänger luckan.

En tidigare vän till mig köpte BMW cab och var livrädd att någon skulle kasta in en burk eller flaska när han gasade genom stan. Tyvärr missade han riskerna med att köra cab bland fåglar så en dag mötte han duvan David Diarré som inte kunde hålla igen analöppningen. Det var trist för den som städade bilen sen vill jag lova.

Re: Det här med glastak...

Postat: 24 jul 2016 00:08
av Java
e5m1r skrev:
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Det finns soltak och soltak
Vad är det för bil?
Kan du titta direkt in i solen genom den ( går finfint i teslan)
Så kan det naturligtvis vara, mörkare tonat och därmed mindre värmestrålning in, tänkte inte på det.

Re: Det här med glastak...

Postat: 24 jul 2016 11:34
av Mickep
Java skrev:
e5m1r skrev:
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Det finns soltak och soltak
Vad är det för bil?
Kan du titta direkt in i solen genom den ( går finfint i teslan)
Så kan det naturligtvis vara, mörkare tonat och därmed mindre värmestrålning in, tänkte inte på det.
Jag skulle under inga omständigheter rekommendera NÅGON att titta direkt in i solen genom panoramataket. jämför med riktiga sotskydd så är det milsvida skillnad. Om man skulle fråga tesla officiellt så skulle man nog få samma svar. Gör det inte.

Re: Det här med glastak...

Postat: 24 jul 2016 11:48
av mati
Java skrev:
Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Jag har också suttit i sådana bilar som du beskriver och jag håller med dig att soltaket är ganska meningslöst i dessa bilar.
Jag har inget glastak på min Tesla, men de gångerna som jag kört en Tesla med glastak tyckte jag inte att solen störde eller att det blev för varmt eller så. Jag tänkte aldrig på att bilen hade glastak faktiskt. Däremot så körde jag bara korta stunder med öppet tak, eftersom jag tyckte att det blev för högljutt.
Jag saknar inte glastaket, bortsett från möjligheten till takräcke, som jag inte har i min bil.

Re: Det här med glastak...

Postat: 24 jul 2016 12:33
av _TonyV
Tycker det är trevligt med glastak på bilen. Jag har aldrig tyckt värmer eller kyla är problem med taket. Min största oro med M3 är att det kommer alltid vara som köra cab, med full insyn i hela bilen, alltid. Så isåfall blir det nog att komplementera med solfilm.

Re: Det här med glastak...

Postat: 24 jul 2016 20:14
av HelectriC
En sak jag tänkte på idag när vi kört hela dagen är att räckvidden faktiskt blir kortare med AC av och taket öppet kontra AC på och taket stängt. Hänger säkert ihop med aerodynamiken. Ganska stor skillnad faktiskt, säkert 5%. Men det är så härligt att åka öppet att det är ok :D