Supercharging INTE gratis för Model 3
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Tesla skulle ju kunna göra det enkelt för sig och låta all laddning vara totalt fri UTOM de absolut närmaste stationerna för respektive bil. då lär de flesta undvika att åka och gratistanka om man måste åka 2 stationer bort för att få ström I kabelt till sin bil.
Undantag typ X antal ganger per kalendermånad kan finnas samt min personliga favorit - installera några destinationsladdare I anslutning till alla superchargerstationer. dessa skall vara fria för alla Tesla. Taxi bör få extra möjlighet att koppla in sig på en destinationsladdare där de ändå väntar på körning/lunchar.
Anar att endel som verkligen betalar bilköpen ur egen fick och som måste vända på varenda krona kommer att räkna på alla alternative inför bilköpet innan beslut fattas. Själv tillhör jag den kategorin köpare som inte kan köpa en S70 ens pga för låg lön. Jag hoppas att ha råd med inkluderad fri laddning , kanske främst för att byggga ut nätverket som sådant och på så vis bana väg för ännu enklare tesla/elbilsägande I framtide för alla.
///
Undantag typ X antal ganger per kalendermånad kan finnas samt min personliga favorit - installera några destinationsladdare I anslutning till alla superchargerstationer. dessa skall vara fria för alla Tesla. Taxi bör få extra möjlighet att koppla in sig på en destinationsladdare där de ändå väntar på körning/lunchar.
Anar att endel som verkligen betalar bilköpen ur egen fick och som måste vända på varenda krona kommer att räkna på alla alternative inför bilköpet innan beslut fattas. Själv tillhör jag den kategorin köpare som inte kan köpa en S70 ens pga för låg lön. Jag hoppas att ha råd med inkluderad fri laddning , kanske främst för att byggga ut nätverket som sådant och på så vis bana väg för ännu enklare tesla/elbilsägande I framtide för alla.
///
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Men hur stort problem är "hemmaladdarna" som använder SuC? Här i Uddevalla är det kö på helgerna och 95% är norrmän på resa. Arboga? Ljung? Stora problemet är väl taxi i sthlm som missbrukar systemet.
Jag har tänkt att behålla min S när den beställda 3:an levereras. Risken är nog att den är så mycket bättre att S:en blir andrabil istället för tvärt om.
Därför kommer jag att betala för SuC på 3:an också.
Jag har tänkt att behålla min S när den beställda 3:an levereras. Risken är nog att den är så mycket bättre att S:en blir andrabil istället för tvärt om.
Därför kommer jag att betala för SuC på 3:an också.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
bylund skrev:Model 3 Owners Club måste vara en rätt exklusiv klubb än så länge.

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Tycker det är bra att suc används och att det är många som laddar Har stannat vid ljung några gånger o alltid teslatomt. Känns öken.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Det skulle inte alls vara ett enkelt sätt, tvärtom. Det skulle aldrig kunna gå att hitta nån slags rättvisa i ett sånt system. Det skulle bli oändliga bråk om gränsdragningar, bedömning om vad som anses vara nära hemmet etc. TM skulle behöva avsätta en massa personal för att hantera all administration och vinsten skulle ätas upp av det.PoloPrinsen skrev:Tesla skulle ju kunna göra det enkelt för sig och låta all laddning vara totalt fri UTOM de absolut närmaste stationerna för respektive bil. då lär de flesta undvika att åka och gratistanka om man måste åka 2 stationer bort för att få ström I kabelt till sin bil.
Undantag typ X antal ganger per kalendermånad kan finnas samt min personliga favorit - installera några destinationsladdare I anslutning till alla superchargerstationer. dessa skall vara fria för alla Tesla. Taxi bör få extra möjlighet att koppla in sig på en destinationsladdare där de ändå väntar på körning/lunchar.
Anar att endel som verkligen betalar bilköpen ur egen fick och som måste vända på varenda krona kommer att räkna på alla alternative inför bilköpet innan beslut fattas. Själv tillhör jag den kategorin köpare som inte kan köpa en S70 ens pga för låg lön. Jag hoppas att ha råd med inkluderad fri laddning , kanske främst för att byggga ut nätverket som sådant och på så vis bana väg för ännu enklare tesla/elbilsägande I framtide för alla.
///
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Frågan är vad ett enkelt system skulle vara. Som saknar undantagsfall och som är lätt för allmänheten att förstå sig på, samt inte kräver någon administration från Teslas sida.
Så här spontant känns det som att det inte blir något regelverk, dvs, man förlitar sig på att on-demand lösningen kommer att väljas av snåljåparna som orsakar problemet. Samt att folk i förlängningen kommer att inse att det inte är värt besväret..
Så här spontant känns det som att det inte blir något regelverk, dvs, man förlitar sig på att on-demand lösningen kommer att väljas av snåljåparna som orsakar problemet. Samt att folk i förlängningen kommer att inse att det inte är värt besväret..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Musk har sagt att medelpriset kommer bli 42000. Det är 7000 extra. Skall vi tro att paketet kommer att ingå i det? Säg att det motsvarar 50 000 SEK. Säg 20 000 för paketet med fri laddning och 30 000 för autopiloten.
Då börjar man förstå vad han talade om.
Skall dock bli intressant att höra om vilken debitering som kommer bli.
Då börjar man förstå vad han talade om.
Skall dock bli intressant att höra om vilken debitering som kommer bli.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Du får nog räkna med 10ggr istället alltså 70000kr i extra utrustning, i genomsnitt.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Fritt fram att ladda, räkning kommer i posten. Så funkar ju Clever. Kör man vidare till nästa SC eller en sträcka så lång att det motiverar laddningen så blir räkningen mycket lägre eller till och med ingår gratis. Om man nu vill premiera långfärd med elmotorfordon.Laban skrev:Frågan är vad ett enkelt system skulle vara. Som saknar undantagsfall och som är lätt för allmänheten att förstå sig på, samt inte kräver någon administration från Teslas sida.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Ok, men jag tänkte mer på regelverk för "free long distance" paketet. Betallösningen är jag med på, där är väl den stora frågan om man ska ta betalt per kWh eller tidsenhet snarare än just transaktionen i sig.18650 skrev:Fritt fram att ladda, räkning kommer i posten. Så funkar ju Clever. Kör man vidare till nästa SC eller en sträcka så lång att det motiverar laddningen så blir räkningen mycket lägre eller till och med ingår gratis. Om man nu vill premiera långfärd med elmotorfordon.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Om man ska betala per något så hoppas jag verkligen på att det blir per kWh. Och jag hoppas i så fall att det blir på samma nivå som de köper in för alltså runt 1-2kr/kWh eller något sånt. Att det kostar borde avskräcka snåljåparna oavsett så det behöver inte vara mer. Fast med den kWh krävs det så klart någon form av förbetalning för de fast kostnaderna, säg 5-10 000kr.Laban skrev:Ok, men jag tänkte mer på regelverk för "free long distance" paketet. Betallösningen är jag med på, där är väl den stora frågan om man ska ta betalt per kWh eller tidsenhet snarare än just transaktionen i sig.18650 skrev:Fritt fram att ladda, räkning kommer i posten. Så funkar ju Clever. Kör man vidare till nästa SC eller en sträcka så lång att det motiverar laddningen så blir räkningen mycket lägre eller till och med ingår gratis. Om man nu vill premiera långfärd med elmotorfordon.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Det borde rimligtvis bli hyfsat billigt. Elon sa "far cheaper then gasoline" och då ska man tänka på att bensinen är billig i USA. Och jag tror inte Tesla kommer att ta motsvarande 2 kr/kWh i USA och 5 kr i Sverige.LarsL skrev:Om man ska betala per något så hoppas jag verkligen på att det blir per kWh. Och jag hoppas i så fall att det blir på samma nivå som de köper in för alltså runt 1-2kr/kWh eller något sånt. Att det kostar borde avskräcka snåljåparna oavsett så det behöver inte vara mer. Fast med den kWh krävs det så klart någon form av förbetalning för de fast kostnaderna, säg 5-10 000kr.
När det gäller tidsenhet eller kWh undrar jag om det inte är bättre med tidsenhet. Man kan differentiera kostnaden beroende på kapacitet på batteripacket, dessutom så bör man minska problemet med att folk inte flyttar bilen efter att den är fullt laddad. Den minimala orättvisa som ändå kan uppstå tycker jag inte är ett problem, det är så lite pengar det rör sig om ändå.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Jag hoppas på att priset per kWh blir märkbar och om det landar på 5kr/kWh blir det jämförbart med en ICE per mil. Ingen fara att betala den kostnaden de få gånger man skall på långresa och samtidigt undviker man att ladda på SuC när man inte måste.Laban skrev:Det borde rimligtvis bli hyfsat billigt. Elon sa "far cheaper then gasoline" och då ska man tänka på att bensinen är billig i USA. Och jag tror inte Tesla kommer att ta motsvarande 2 kr/kWh i USA och 5 kr i Sverige.
När det gäller tidsenhet eller kWh undrar jag om det inte är bättre med tidsenhet. Man kan differentiera kostnaden beroende på kapacitet på batteripacket, dessutom så bör man minska problemet med att folk inte flyttar bilen efter att den är fullt laddad. Den minimala orättvisa som ändå kan uppstå tycker jag inte är ett problem, det är så lite pengar det rör sig om ändå.
Tror också Tesla vill att man skall köpa till paket då det är få som kommer köra in den kostnaden. De kan nog göra det krångligt "by design" att ladda utan paket bara för den sakens skull.
En sak som gör mig lite konfunderad är ett uttalande från Elon något år tillbaka eller han sa att det var öppet för andra tillverkare att få tillgång till SuC så länge de bakade in det i bilpriset. Detta talat ju emot "pay as you go"-Alternativet och det kanske blir att man måste köpa tillgång till SuC i perioder likt ett månadskort el. dylikt om man inte köpt "for life"-paketet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
När man tänker på de uttalandena så känns det som att det antingen blir 20kkr paketet eller inget. Varför skulle de först tvinga in andra tillverkare i en modell för att sedan från gå den själv, direkt.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Pris per kWh lär det inte bli i Sverige i alla fall. Uttalandet som gjordes för ett par år sedan angående andra biltillverkares pris kan dels ha ändrats och dels har Tesla frihet att sätta egna krav på andra biltillverkare för att de skall få tillgång till Superchargernätverket. Antalet Superchargers idag skiljer sig rätt mycket från det som var för ett par år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
nu har tydligen Chademoorganisation på allvar börjat ta tag i utbyggnaden av snabbare laddare. dom första 150kW ska tydligen vara installerade under 2017. Då blir ju inte SuC lika viktig längre.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3803-ch ... ter-om-350
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3803-ch ... ter-om-350
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Undrar bara hur det ska gå till?HelectriC skrev:nu har tydligen Chademoorganisation på allvar börjat ta tag i utbyggnaden av snabbare laddare. dom första 150kW ska tydligen vara installerade under 2017. Då blir ju inte SuC lika viktig längre.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3803-ch ... ter-om-350
CHAdeMO är väl i grunden designad för max 80 kW med tanke på arean på stiftens kontaktytor. Sedan är det någon som jobbar med att ändå försöka få kontakten att klara av att överföra 100 kW, men jag har inte sett om de har lyckats med det. Nu plötsligt talas det om nästan en fördubbling av effekten, i förhållande till ursprungsdesignen. Hur är det möjligt?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5885
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Goda nyheter !
Bara att applådera. Undrar vad Teslorna teoretiskt kan ta emot idag ? Visserligen antagligen bara de med stora batterier som påtagligt skullle kunna öka laddningshastigheten med tomt batteri, men mycket intressant om man kan korta laddtiden med ett signifikant antal minuter ...Det skulle jag tycka vore värt en femtilapp emellanåt.
/70D

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
För att uppnå 350 kW tänker de höja laddspänningen, det står ju i artikeln. Enklaste vägen att få igenom mer kräm, dock behöver ju bilen då tåla laddas med 1000 V...Nicke Nyfiken skrev:Undrar bara hur det ska gå till?HelectriC skrev:nu har tydligen Chademoorganisation på allvar börjat ta tag i utbyggnaden av snabbare laddare. dom första 150kW ska tydligen vara installerade under 2017. Då blir ju inte SuC lika viktig längre.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3803-ch ... ter-om-350
CHAdeMO är väl i grunden designad för max 80 kW med tanke på arean på stiftens kontaktytor. Sedan är det någon som jobbar med att ändå försöka få kontakten att klara av att överföra 100 kW, men jag har inte sett om de har lyckats med det. Nu plötsligt talas det om nästan en fördubbling av effekten, i förhållande till ursprungsdesignen. Hur är det möjligt?
För 150 kW skriver de inte hur, men jag kan tänka mig:
a) brassa på tills det ryker, dvs de har insett att dagens kontakt tål mer än de trott
b) större kontaktytor, tex genom längre stift för 150 kW laddning
c) även där höja spänningen till typ 600V (inte orkat räkna på exakta siffran)
Frågan är vem som ska ta fram passande bilar dock. Båda 150 och 350 kW kräver ju nya bilar och jag undrar om vilken standard som kommer vinna i långa loppet. CCS har ju fördelen med att den kan hantera AC laddning också - CHAdeMO är DC-only, det krävs en extra kontakt bredvid för AC laddning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Jag tänkte ju närmast på den befintliga CHAdeMO-standarden som används i dagens bilar. Att ändra utformningen och spänningen innebär en ny standard som kräver nya bilar. Och ska man satsa på en ny standard så är CHAdeMO ett av de sämsta alternativen att utgå ifrån.TiborBlomhall skrev:För att uppnå 350 kW tänker de höja laddspänningen, det står ju i artikeln. Enklaste vägen att få igenom mer kräm, dock behöver ju bilen då tåla laddas med 1000 V...Nicke Nyfiken skrev:Undrar bara hur det ska gå till?HelectriC skrev:nu har tydligen Chademoorganisation på allvar börjat ta tag i utbyggnaden av snabbare laddare. dom första 150kW ska tydligen vara installerade under 2017. Då blir ju inte SuC lika viktig längre.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3803-ch ... ter-om-350
CHAdeMO är väl i grunden designad för max 80 kW med tanke på arean på stiftens kontaktytor. Sedan är det någon som jobbar med att ändå försöka få kontakten att klara av att överföra 100 kW, men jag har inte sett om de har lyckats med det. Nu plötsligt talas det om nästan en fördubbling av effekten, i förhållande till ursprungsdesignen. Hur är det möjligt?
För 150 kW skriver de inte hur, men jag kan tänka mig:
a) brassa på tills det ryker, dvs de har insett att dagens kontakt tål mer än de trott
b) större kontaktytor, tex genom längre stift för 150 kW laddning
c) även där höja spänningen till typ 600V (inte orkat räkna på exakta siffran)
Frågan är vem som ska ta fram passande bilar dock. Båda 150 och 350 kW kräver ju nya bilar och jag undrar om vilken standard som kommer vinna i långa loppet. CCS har ju fördelen med att den kan hantera AC laddning också - CHAdeMO är DC-only, det krävs en extra kontakt bredvid för AC laddning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Köpet av solar citty kan va intresant i frågan:
"Here’s why I think Tesla needs SolarCity. In California you cannot sell energy per kWh unless you’re a power company. Tesla is not a power company, so when the model 3 rolls out, they cannot charge per kWh at supercharging stations. If the supercharging stations were run by SolarCity, they could." - random internett coment
"Here’s why I think Tesla needs SolarCity. In California you cannot sell energy per kWh unless you’re a power company. Tesla is not a power company, so when the model 3 rolls out, they cannot charge per kWh at supercharging stations. If the supercharging stations were run by SolarCity, they could." - random internett coment
- alset srotom
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 feb 2015 20:32
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Någon som vet om Teslas CHAdeMO adapter klarar 150-350kW?
Eller kanske måste den bytas ut?
Eller kanske måste den bytas ut?
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Ganska sannolikt att den inte klarar mer än 50kW och troligen är det så att ingen bil med Chademo klarar 150 kW. Möjligen skulle det kunna komma en ny Chademo-adapter 2.0 med 150 kW eller mer. Skulle det vara exakt samma kontakt till 150 kW så skulle mjukvaruuppdatering kunna lösa det.alset srotom skrev:Någon som vet om Teslas CHAdeMO adapter klarar 150-350kW?
Eller kanske måste den bytas ut?
Snabbaste Chademo som jag sett är Kias 100kW-laddare:
http://insideevs.com/kia-installs-first ... rs-europe/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det. En CCS lösning för tesla vore väl mer praktiskt där SC fortfarande funkar via typ 2 kontakten som vanligt. Då skulle Tesla vara väl rustat i Europa i alla fall.
Har någon sett en Model X med EU laddning än?
Har någon sett en Model X med EU laddning än?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Elon Musk var tydlig med att Model 3 skulle acceptera vilken ström som helst var som helst, om det finns ström så kan du ladda. För mig framstår det som att Model 3 kommer kunna ansluta till både CCS och Chademo, kanske via adaptrar.
För mig framstår Chademo kontakten som enormt överdimensionerad. Det skulle inte alls förvåna mig om den klarar betydligt högre strömmar än idag. Spänningen kan man ju också jobba med och då behövs inte kraftigare ledningar eller större kontaktytor. Fast då måste batteriet ha den högre spänningen också, vilket drar med sig en massa annat.
För mig framstår Chademo kontakten som enormt överdimensionerad. Det skulle inte alls förvåna mig om den klarar betydligt högre strömmar än idag. Spänningen kan man ju också jobba med och då behövs inte kraftigare ledningar eller större kontaktytor. Fast då måste batteriet ha den högre spänningen också, vilket drar med sig en massa annat.