Supercharging INTE gratis för Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av PoloPrinsen »

Tesla skulle ju kunna göra det enkelt för sig och låta all laddning vara totalt fri UTOM de absolut närmaste stationerna för respektive bil. då lär de flesta undvika att åka och gratistanka om man måste åka 2 stationer bort för att få ström I kabelt till sin bil.
Undantag typ X antal ganger per kalendermånad kan finnas samt min personliga favorit - installera några destinationsladdare I anslutning till alla superchargerstationer. dessa skall vara fria för alla Tesla. Taxi bör få extra möjlighet att koppla in sig på en destinationsladdare där de ändå väntar på körning/lunchar.

Anar att endel som verkligen betalar bilköpen ur egen fick och som måste vända på varenda krona kommer att räkna på alla alternative inför bilköpet innan beslut fattas. Själv tillhör jag den kategorin köpare som inte kan köpa en S70 ens pga för låg lön. Jag hoppas att ha råd med inkluderad fri laddning , kanske främst för att byggga ut nätverket som sådant och på så vis bana väg för ännu enklare tesla/elbilsägande I framtide för alla.
///
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Men hur stort problem är "hemmaladdarna" som använder SuC? Här i Uddevalla är det kö på helgerna och 95% är norrmän på resa. Arboga? Ljung? Stora problemet är väl taxi i sthlm som missbrukar systemet.
Jag har tänkt att behålla min S när den beställda 3:an levereras. Risken är nog att den är så mycket bättre att S:en blir andrabil istället för tvärt om.
Därför kommer jag att betala för SuC på 3:an också.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

bylund skrev:
Model 3 Owners Club måste vara en rätt exklusiv klubb än så länge.
:lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Tycker det är bra att suc används och att det är många som laddar Har stannat vid ljung några gånger o alltid teslatomt. Känns öken.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Tesla skulle ju kunna göra det enkelt för sig och låta all laddning vara totalt fri UTOM de absolut närmaste stationerna för respektive bil. då lär de flesta undvika att åka och gratistanka om man måste åka 2 stationer bort för att få ström I kabelt till sin bil.
Undantag typ X antal ganger per kalendermånad kan finnas samt min personliga favorit - installera några destinationsladdare I anslutning till alla superchargerstationer. dessa skall vara fria för alla Tesla. Taxi bör få extra möjlighet att koppla in sig på en destinationsladdare där de ändå väntar på körning/lunchar.

Anar att endel som verkligen betalar bilköpen ur egen fick och som måste vända på varenda krona kommer att räkna på alla alternative inför bilköpet innan beslut fattas. Själv tillhör jag den kategorin köpare som inte kan köpa en S70 ens pga för låg lön. Jag hoppas att ha råd med inkluderad fri laddning , kanske främst för att byggga ut nätverket som sådant och på så vis bana väg för ännu enklare tesla/elbilsägande I framtide för alla.
///
Det skulle inte alls vara ett enkelt sätt, tvärtom. Det skulle aldrig kunna gå att hitta nån slags rättvisa i ett sånt system. Det skulle bli oändliga bråk om gränsdragningar, bedömning om vad som anses vara nära hemmet etc. TM skulle behöva avsätta en massa personal för att hantera all administration och vinsten skulle ätas upp av det.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Frågan är vad ett enkelt system skulle vara. Som saknar undantagsfall och som är lätt för allmänheten att förstå sig på, samt inte kräver någon administration från Teslas sida.

Så här spontant känns det som att det inte blir något regelverk, dvs, man förlitar sig på att on-demand lösningen kommer att väljas av snåljåparna som orsakar problemet. Samt att folk i förlängningen kommer att inse att det inte är värt besväret..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

Musk har sagt att medelpriset kommer bli 42000. Det är 7000 extra. Skall vi tro att paketet kommer att ingå i det? Säg att det motsvarar 50 000 SEK. Säg 20 000 för paketet med fri laddning och 30 000 för autopiloten.
Då börjar man förstå vad han talade om.

Skall dock bli intressant att höra om vilken debitering som kommer bli.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Du får nog räkna med 10ggr istället alltså 70000kr i extra utrustning, i genomsnitt.
18650

Inlägg av 18650 »

Laban skrev:
Frågan är vad ett enkelt system skulle vara. Som saknar undantagsfall och som är lätt för allmänheten att förstå sig på, samt inte kräver någon administration från Teslas sida.
Fritt fram att ladda, räkning kommer i posten. Så funkar ju Clever. Kör man vidare till nästa SC eller en sträcka så lång att det motiverar laddningen så blir räkningen mycket lägre eller till och med ingår gratis. Om man nu vill premiera långfärd med elmotorfordon.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

18650 skrev:
Fritt fram att ladda, räkning kommer i posten. Så funkar ju Clever. Kör man vidare till nästa SC eller en sträcka så lång att det motiverar laddningen så blir räkningen mycket lägre eller till och med ingår gratis. Om man nu vill premiera långfärd med elmotorfordon.
Ok, men jag tänkte mer på regelverk för "free long distance" paketet. Betallösningen är jag med på, där är väl den stora frågan om man ska ta betalt per kWh eller tidsenhet snarare än just transaktionen i sig.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
18650 skrev:
Ok, men jag tänkte mer på regelverk för "free long distance" paketet. Betallösningen är jag med på, där är väl den stora frågan om man ska ta betalt per kWh eller tidsenhet snarare än just transaktionen i sig.
Om man ska betala per något så hoppas jag verkligen på att det blir per kWh. Och jag hoppas i så fall att det blir på samma nivå som de köper in för alltså runt 1-2kr/kWh eller något sånt. Att det kostar borde avskräcka snåljåparna oavsett så det behöver inte vara mer. Fast med den kWh krävs det så klart någon form av förbetalning för de fast kostnaderna, säg 5-10 000kr.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Om man ska betala per något så hoppas jag verkligen på att det blir per kWh. Och jag hoppas i så fall att det blir på samma nivå som de köper in för alltså runt 1-2kr/kWh eller något sånt. Att det kostar borde avskräcka snåljåparna oavsett så det behöver inte vara mer. Fast med den kWh krävs det så klart någon form av förbetalning för de fast kostnaderna, säg 5-10 000kr.
Det borde rimligtvis bli hyfsat billigt. Elon sa "far cheaper then gasoline" och då ska man tänka på att bensinen är billig i USA. Och jag tror inte Tesla kommer att ta motsvarande 2 kr/kWh i USA och 5 kr i Sverige.

När det gäller tidsenhet eller kWh undrar jag om det inte är bättre med tidsenhet. Man kan differentiera kostnaden beroende på kapacitet på batteripacket, dessutom så bör man minska problemet med att folk inte flyttar bilen efter att den är fullt laddad. Den minimala orättvisa som ändå kan uppstå tycker jag inte är ett problem, det är så lite pengar det rör sig om ändå.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Laban skrev:
Det borde rimligtvis bli hyfsat billigt. Elon sa "far cheaper then gasoline" och då ska man tänka på att bensinen är billig i USA. Och jag tror inte Tesla kommer att ta motsvarande 2 kr/kWh i USA och 5 kr i Sverige.

När det gäller tidsenhet eller kWh undrar jag om det inte är bättre med tidsenhet. Man kan differentiera kostnaden beroende på kapacitet på batteripacket, dessutom så bör man minska problemet med att folk inte flyttar bilen efter att den är fullt laddad. Den minimala orättvisa som ändå kan uppstå tycker jag inte är ett problem, det är så lite pengar det rör sig om ändå.
Jag hoppas på att priset per kWh blir märkbar och om det landar på 5kr/kWh blir det jämförbart med en ICE per mil. Ingen fara att betala den kostnaden de få gånger man skall på långresa och samtidigt undviker man att ladda på SuC när man inte måste.

Tror också Tesla vill att man skall köpa till paket då det är få som kommer köra in den kostnaden. De kan nog göra det krångligt "by design" att ladda utan paket bara för den sakens skull.

En sak som gör mig lite konfunderad är ett uttalande från Elon något år tillbaka eller han sa att det var öppet för andra tillverkare att få tillgång till SuC så länge de bakade in det i bilpriset. Detta talat ju emot "pay as you go"-Alternativet och det kanske blir att man måste köpa tillgång till SuC i perioder likt ett månadskort el. dylikt om man inte köpt "for life"-paketet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

När man tänker på de uttalandena så känns det som att det antingen blir 20kkr paketet eller inget. Varför skulle de först tvinga in andra tillverkare i en modell för att sedan från gå den själv, direkt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pris per kWh lär det inte bli i Sverige i alla fall. Uttalandet som gjordes för ett par år sedan angående andra biltillverkares pris kan dels ha ändrats och dels har Tesla frihet att sätta egna krav på andra biltillverkare för att de skall få tillgång till Superchargernätverket. Antalet Superchargers idag skiljer sig rätt mycket från det som var för ett par år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

nu har tydligen Chademoorganisation på allvar börjat ta tag i utbyggnaden av snabbare laddare. dom första 150kW ska tydligen vara installerade under 2017. Då blir ju inte SuC lika viktig längre.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3803-ch ... ter-om-350
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
nu har tydligen Chademoorganisation på allvar börjat ta tag i utbyggnaden av snabbare laddare. dom första 150kW ska tydligen vara installerade under 2017. Då blir ju inte SuC lika viktig längre.
Undrar bara hur det ska gå till?

CHAdeMO är väl i grunden designad för max 80 kW med tanke på arean på stiftens kontaktytor. Sedan är det någon som jobbar med att ändå försöka få kontakten att klara av att överföra 100 kW, men jag har inte sett om de har lyckats med det. Nu plötsligt talas det om nästan en fördubbling av effekten, i förhållande till ursprungsdesignen. Hur är det möjligt? :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Goda nyheter ! :D Bara att applådera. Undrar vad Teslorna teoretiskt kan ta emot idag ? Visserligen antagligen bara de med stora batterier som påtagligt skullle kunna öka laddningshastigheten med tomt batteri, men mycket intressant om man kan korta laddtiden med ett signifikant antal minuter ...Det skulle jag tycka vore värt en femtilapp emellanåt.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:

CHAdeMO är väl i grunden designad för max 80 kW med tanke på arean på stiftens kontaktytor. Sedan är det någon som jobbar med att ändå försöka få kontakten att klara av att överföra 100 kW, men jag har inte sett om de har lyckats med det. Nu plötsligt talas det om nästan en fördubbling av effekten, i förhållande till ursprungsdesignen. Hur är det möjligt? :o
För att uppnå 350 kW tänker de höja laddspänningen, det står ju i artikeln. Enklaste vägen att få igenom mer kräm, dock behöver ju bilen då tåla laddas med 1000 V...

För 150 kW skriver de inte hur, men jag kan tänka mig:
a) brassa på tills det ryker, dvs de har insett att dagens kontakt tål mer än de trott
b) större kontaktytor, tex genom längre stift för 150 kW laddning
c) även där höja spänningen till typ 600V (inte orkat räkna på exakta siffran)

Frågan är vem som ska ta fram passande bilar dock. Båda 150 och 350 kW kräver ju nya bilar och jag undrar om vilken standard som kommer vinna i långa loppet. CCS har ju fördelen med att den kan hantera AC laddning också - CHAdeMO är DC-only, det krävs en extra kontakt bredvid för AC laddning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:

För att uppnå 350 kW tänker de höja laddspänningen, det står ju i artikeln. Enklaste vägen att få igenom mer kräm, dock behöver ju bilen då tåla laddas med 1000 V...

För 150 kW skriver de inte hur, men jag kan tänka mig:
a) brassa på tills det ryker, dvs de har insett att dagens kontakt tål mer än de trott
b) större kontaktytor, tex genom längre stift för 150 kW laddning
c) även där höja spänningen till typ 600V (inte orkat räkna på exakta siffran)

Frågan är vem som ska ta fram passande bilar dock. Båda 150 och 350 kW kräver ju nya bilar och jag undrar om vilken standard som kommer vinna i långa loppet. CCS har ju fördelen med att den kan hantera AC laddning också - CHAdeMO är DC-only, det krävs en extra kontakt bredvid för AC laddning.
Jag tänkte ju närmast på den befintliga CHAdeMO-standarden som används i dagens bilar. Att ändra utformningen och spänningen innebär en ny standard som kräver nya bilar. Och ska man satsa på en ny standard så är CHAdeMO ett av de sämsta alternativen att utgå ifrån.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Köpet av solar citty kan va intresant i frågan:

"Here’s why I think Tesla needs SolarCity. In California you cannot sell energy per kWh unless you’re a power company. Tesla is not a power company, so when the model 3 rolls out, they cannot charge per kWh at supercharging stations. If the supercharging stations were run by SolarCity, they could." - random internett coment
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

Någon som vet om Teslas CHAdeMO adapter klarar 150-350kW?
Eller kanske måste den bytas ut?
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

alset srotom skrev:
Någon som vet om Teslas CHAdeMO adapter klarar 150-350kW?
Eller kanske måste den bytas ut?
Ganska sannolikt att den inte klarar mer än 50kW och troligen är det så att ingen bil med Chademo klarar 150 kW. Möjligen skulle det kunna komma en ny Chademo-adapter 2.0 med 150 kW eller mer. Skulle det vara exakt samma kontakt till 150 kW så skulle mjukvaruuppdatering kunna lösa det.

Snabbaste Chademo som jag sett är Kias 100kW-laddare:
http://insideevs.com/kia-installs-first ... rs-europe/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650

Inlägg av 18650 »

Varför skulle inte chademo klara 150kW när Teslas kontakt avsedd för 43kW 3fas fixar 120kW DC? Jag är inget större fan av chademo, men det kan ju funka till 150kW för det. En CCS lösning för tesla vore väl mer praktiskt där SC fortfarande funkar via typ 2 kontakten som vanligt. Då skulle Tesla vara väl rustat i Europa i alla fall.

Har någon sett en Model X med EU laddning än?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Elon Musk var tydlig med att Model 3 skulle acceptera vilken ström som helst var som helst, om det finns ström så kan du ladda. För mig framstår det som att Model 3 kommer kunna ansluta till både CCS och Chademo, kanske via adaptrar.

För mig framstår Chademo kontakten som enormt överdimensionerad. Det skulle inte alls förvåna mig om den klarar betydligt högre strömmar än idag. Spänningen kan man ju också jobba med och då behövs inte kraftigare ledningar eller större kontaktytor. Fast då måste batteriet ha den högre spänningen också, vilket drar med sig en massa annat.
Skriv svar