Sida 4 av 5

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 09 jun 2016 21:50
av TiborBlomhall
Hemma nu.

Det här med livebloggning var kul, det gör vi om nästa gång också :mrgreen:

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 09 jun 2016 22:03
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Hemma nu.

Det här med livebloggning var kul, det gör vi om nästa gång också :mrgreen:
Har du redan fått inbjudan för att få provköra model 3? ;)

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 09 jun 2016 22:04
av Pontus
Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hemma nu.

Det här med livebloggning var kul, det gör vi om nästa gång också :mrgreen:
Har du redan fått inbjudan för att få provköra model 3? ;)
Rykten säger att det är på torsdag :D

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 09 jun 2016 22:26
av Svenssons
Vad fick hon 17 tkr i reservation från? 33tkr eller 263 tkr är det som gällt. Inga bilar innan halvårsskiftet till Sverige då alltså om detta stämmer. Skulle inte bli förvånad om det verkligen stämmer heller. Juli-augusti är vad jag har hört om min leverans även ifall jag hoppats juni länge. Hoppet nu ligger på leverans i juli...

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 09 jun 2016 22:35
av danni
TiborBlomhall skrev:
Ööööh... Såhär skriver de: "Det spännande är att Tesla nu kan erbjuda en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar."

Ooooooookay. Model S, då?

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 09 jun 2016 22:44
av mati
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ööööh... Såhär skriver de: "Det spännande är att Tesla nu kan erbjuda en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar."

Ooooooookay. Model S, då?
Du får se det såhär: Alla dessa journalister har hittils bara skrivit skit om Tesla och Model S. Nu har vissa av dem uppenbarligen ändrat sig och börjar skriva lite positivare artiklar. (Är det verkligen säkert att det inte serverades hummersås idag?) Hursomhelst så måste de ju hålla fast vid det tidigare påståendet att Model S är en skitbil. Annars är de ju inte trovärdiga. Ähmmm...

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 09 jun 2016 22:50
av TiborBlomhall
ekenman skrev:
Härligt att vi fick ta del av din dag.... inte ett dugg avis... :mrgreen:

Har den här artikeln diskuterats? http://storytelling.di.se/sjalvkorande-bilar/

Har Håkan något specifikt emot Tesla eller är det bara Hummersås?

Jag kanske inte har koll, men jag inbillar mig att Tesla är en av de stora spelarna på självkörande bilar. Jag åkte hem i en idag i alla fall. Jag har inte sett någon annan bil med Autopilot på gatan, eller har jag bara snöat in på att min bil är den bästa?

(säkert helt fel tråd.... sorry)
Tja jag tyckte det var ett sällsynt balanserad artikel.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 06:46
av Bjelke
Svenssons skrev:
Vad fick hon 17 tkr i reservation från? 33tkr eller 263 tkr är det som gällt. Inga bilar innan halvårsskiftet till Sverige då alltså om detta stämmer. Skulle inte bli förvånad om det verkligen stämmer heller. Juli-augusti är vad jag har hört om min leverans även ifall jag hoppats juni länge. Hoppet nu ligger på leverans i juli...
Det märktes lite på gänget i Infra City igår att det är väldigt nära med första leveransen nu iaf ;)
Dom tyckte det var stort och såg fram mot det och var lite uppspelta, men jag vet inte om den första är en forummedlems förstås :)

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 06:51
av jonas
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ööööh... Såhär skriver de: "Det spännande är att Tesla nu kan erbjuda en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar."

Ooooooookay. Model S, då?

Dragkrok

Model S saknar en ytterst viktig detalj ihop med de flesta andra elbilar, DRAGKROK...

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 06:59
av Jerker
jonas skrev:
Dragkrok

Model S saknar en ytterst viktig detalj ihop med de flesta andra elbilar, DRAGKROK...
Ja, det där är nåt konstigt med elbilar. Varför har man inte gett elbilar dragkrok? En elbil lämpar sig alldeles utmärkt att dra släp med. Att endast riktigt starka elbilar med stort batteri lämpar sig för att dra husvagn är en sak, men i vårt långa land finns såååå många små släpkärror, för att inte nämna de tillfällen när man står där på byggmarknaden och ska ha hem långa brädor och man skulle kunna låna en gratis kärra av butiken bara man hade drag. Det är inte fråga om vare sig stora vikter eller långa resor, men det skulle bredda användningsområdet för elbilen dramatiskt och skulle minska behovet av fossilbilar.

Är det nån som kan förklara för mig varför elbilar inte har getts drag?!!

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 07:23
av Bjelke
Jerker skrev:
jonas skrev:
Dragkrok

Model S saknar en ytterst viktig detalj ihop med de flesta andra elbilar, DRAGKROK...
Ja, det där är nåt konstigt med elbilar. Varför har man inte gett elbilar dragkrok? En elbil lämpar sig alldeles utmärkt att dra släp med. Att endast riktigt starka elbilar med stort batteri lämpar sig för att dra husvagn är en sak, men i vårt långa land finns såååå många små släpkärror, för att inte nämna de tillfällen när man står där på byggmarknaden och ska ha hem långa brädor och man skulle kunna låna en gratis kärra av butiken bara man hade drag. Det är inte fråga om vare sig stora vikter eller långa resor, men det skulle bredda användningsområdet för elbilen dramatiskt och skulle minska behovet av fossilbilar.

Är det nån som kan förklara för mig varför elbilar inte har getts drag?!!
Så grymt drag I bilen att det inte behövs drag PÅ bilen :D

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 08:49
av EricH
Svenssons skrev:
Vad fick hon 17 tkr i reservation från? 33tkr eller 263 tkr är det som gällt. Inga bilar innan halvårsskiftet till Sverige då alltså om detta stämmer. Skulle inte bli förvånad om det verkligen stämmer heller. Juli-augusti är vad jag har hört om min leverans även ifall jag hoppats juni länge. Hoppet nu ligger på leverans i juli...
Reservationsavgiften om man lägger en beställning nu är 17k. Hon har antagligen inte koll på Signature m.m.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 09:21
av Toja
Jag såg nog att du hade lite torkad hummersås på överläppen sist.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 09:22
av danni
jonas skrev:
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ööööh... Såhär skriver de: "Det spännande är att Tesla nu kan erbjuda en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar."

Ooooooookay. Model S, då?

Dragkrok

Model S saknar en ytterst viktig detalj ihop med de flesta andra elbilar, DRAGKROK...
Ptjae, jag tycker fortfarande inte det förändrar det faktum att Model S är en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 10 jun 2016 09:23
av Svenssons
EricH skrev:
Svenssons skrev:
Vad fick hon 17 tkr i reservation från? 33tkr eller 263 tkr är det som gällt. Inga bilar innan halvårsskiftet till Sverige då alltså om detta stämmer. Skulle inte bli förvånad om det verkligen stämmer heller. Juli-augusti är vad jag har hört om min leverans även ifall jag hoppats juni länge. Hoppet nu ligger på leverans i juli...
Reservationsavgiften om man lägger en beställning nu är 17k. Hon har antagligen inte koll på Signature m.m.
Går det ens att lägga en reservation nu? Är det inte beställningar som läggs direkt nu och att handpenningen är på 17k? Reservationen för General Production var tidigare 33k.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 11 jun 2016 20:19
av Monark1954
Angående Lasse Swärds artickel från "Gissa vad jag ska testköra idag".
http://www.dn.se/arkiv/motor/omojligt-u ... la-i-oslo/

Jag har mejlat Lasse Swärd följande:
Hej
Vore tacksam om du riktade din kritik om Teslas testarrangemang till företaget Tesla.
Vi läsare vill hellre läsa om bilen modell X.
Det hade varit kul att du beskrev att detta är den enda elbil som får dra ett fullstort släp.
Du kunde beskrivit lastutrymmet fram, ej vanligt på andra elbilar.
Brukar du fråga Mercedes hur tung deras motor är eller hur tung dieseltanken är, jag läsare vill bara veta tjänstevikten som du redovisar?
Luftfjädring hade även kunnat beskrivas.
Servicekostnaden finns beskriven på Teslas hemsida.
Brukar ni i Stockholm åka iväg med 1 dm is på taken. I Norrland är det förbjudet oavsett bil pga. risken för att is/snö täcker vindrutan vid inbromsning. Isen/snön måste bort oavsett bil.
Tankning av elbil oavsett fabrikat sker normalt när bilen står hemma över natten eller på dagen på jobbet. Ni journalister måste tänka om, man behöver inte åka till en mack. Man åker hem och kopplar in sladden.

Kul att du ändå åkte till Oslo, men fokusera på bilen.

PS Någon av er journalister beskrev tidigare hur trasslig laddningskabeln blir, det är vardag för oss bilister i Norrland. Vi har alltid en motorvärmarkabel att hålla reda på, inget bekymmer. Och du har du läst om en båtjournalist beskriva hur trasslig angöringslinan blir och önskar sig en snabbkoppling mot bryggan? DS.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 11 jun 2016 20:28
av +46
Monark1954 skrev:
Angående Lasse Swärds artickel från "Gissa vad jag ska testköra idag".
http://www.dn.se/arkiv/motor/omojligt-u ... la-i-oslo/

Jag har mejlat Lasse Swärd följande:
Hej
Vore tacksam om du riktade din kritik om Teslas testarrangemang till företaget Tesla.
Vi läsare vill hellre läsa om bilen modell X.
Det hade varit kul att du beskrev att detta är den enda elbil som får dra ett fullstort släp.
Du kunde beskrivit lastutrymmet fram, ej vanligt på andra elbilar.
Brukar du fråga Mercedes hur tung deras motor är eller hur tung dieseltanken är, jag läsare vill bara veta tjänstevikten som du redovisar?
Luftfjädring hade även kunnat beskrivas.
Servicekostnaden finns beskriven på Teslas hemsida.
Brukar ni i Stockholm åka iväg med 1 dm is på taken. I Norrland är det förbjudet oavsett bil pga. risken för att is/snö täcker vindrutan vid inbromsning. Isen/snön måste bort oavsett bil.
Tankning av elbil oavsett fabrikat sker normalt när bilen står hemma över natten eller på dagen på jobbet. Ni journalister måste tänka om, man behöver inte åka till en mack. Man åker hem och kopplar in sladden.

Kul att du ändå åkte till Oslo, men fokusera på bilen.

PS Någon av er journalister beskrev tidigare hur trasslig laddningskabeln blir, det är vardag för oss bilister i Norrland. Vi har alltid en motorvärmarkabel att hålla reda på, inget bekymmer. Och du har du läst om en båtjournalist beskriva hur trasslig angöringslinan blir och önskar sig en snabbkoppling mot bryggan? DS.
:lol: :!: ;)

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 08:15
av MartinG
Monark1954 skrev:
Angående Lasse Swärds artickel från "Gissa vad jag ska testköra idag".
http://www.dn.se/arkiv/motor/omojligt-u ... la-i-oslo/
Jag tycker nog att det var en på det hela mycket positiv artikel. Att Falkdörrarna är en kombination av väldigt coola och hopplösa är väl alla ganska eniga om när man läser vad de som fått sina bilar skriver. Jag har svårt att tro att de kommer tillbaka på andra modeller. Men de kommer göra Model X odödlig. Skulle inte bli förvånad om Model X är en samlarbil om 30 år.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 08:54
av Laban
MartinG skrev:
Jag tycker nog att det var en på det hela mycket positiv artikel. Att Falkdörrarna är en kombination av väldigt coola och hopplösa är väl alla ganska eniga om när man läser vad de som fått sina bilar skriver. Jag har svårt att tro att de kommer tillbaka på andra modeller. Men de kommer göra Model X odödlig. Skulle inte bli förvånad om Model X är en samlarbil om 30 år.
Nu börjar det också komma klagomål på den enorma framrutan:

http://www.autoblog.com/2016/06/11/tesl ... he-haters/

Lösningen känns väl sisådär, biltema varning. Man borde nog har gjort som Citroën i C4 Grand Picasso:

Bild

Bild

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 08:57
av LarsL
Ja, nästan alla andra bilar med panorama tak har ju någon form av rullgardin att dra för.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 09:41
av Mickep
Tycker det var en bra test i DN. Håller med om de flesta som togs upp och tycker inte att den var särskilt kritisk. Det är reporterns jobb att hitta invändningar och problem med diverse designval och inget som man behöver uppröras över. Att de inte fick köra själva är givetvis något som de bör skriva om lika så panoramaframrutan och dörrarna. Här i norr är det lätt att det blir pansaris framför allt om man har värmare på som omväxlande slår på(och smälter snön) och av .tom vanliga dörrar är svåra att öppna. Men köper man en bil för en miljon så kommer den troligtvis stå i dubbelgarage.

Det som jag tyckte vad anmärkningsvärt var att de sa att batteriet inte mår bra att laddas på SuC (att det därmed skall göras sällan) samt att livslängden bara var 10 år. Detta enligt representanten som inte ville säga mer än vad som var officiellt.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 10:00
av mati
Mickep skrev:
Det som jag tyckte vad anmärkningsvärt var att de sa att batteriet inte mår bra att laddas på SuC (att det därmed skall göras sällan) samt att livslängden bara var 10 år. Detta enligt representanten som inte ville säga mer än vad som var officiellt.
Det reagerade jag också på. Vadå 10 års livslängd? Skulle inte batteriet i Model S hålla hela bilens livslängd? Är det ändrat i och med införandet av Model X? Eller håller bilen bara 10 år?
Angående laddning på SuC har det väl aldrig sagts tidigare att det påverkar livslängden negativt (vad jag vet). Är det också ändrat nu? Eller var representanten lite oinsatt kanske? Det var kanske därför han inte ville svara på frågor.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 10:14
av Laban
Tror att representanten var lite oinsatt. Sen får man också fundera på vad livslängd på ett batteri egentligen betyder. Bilen sluter inte fungera när man har 80% kapacitet kvar.

8 års garanti är betydligt mer än vad det flesta andra tillverkare har, och det är inte så att det inte kostar pengar om man får problem:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

"Ganska gamla bilar" är enligt Audi 3 år.

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 13:09
av EricH
Svenssons skrev:
EricH skrev:
Svenssons skrev:
Vad fick hon 17 tkr i reservation från? 33tkr eller 263 tkr är det som gällt. Inga bilar innan halvårsskiftet till Sverige då alltså om detta stämmer. Skulle inte bli förvånad om det verkligen stämmer heller. Juli-augusti är vad jag har hört om min leverans även ifall jag hoppats juni länge. Hoppet nu ligger på leverans i juli...
Reservationsavgiften om man lägger en beställning nu är 17k. Hon har antagligen inte koll på Signature m.m.
Går det ens att lägga en reservation nu? Är det inte beställningar som läggs direkt nu och att handpenningen är på 17k? Reservationen för General Production var tidigare 33k.
Ja det är numera 17k i handpenning men jag tror inte att journalisten har koll på skillnaderna...

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Postat: 12 jun 2016 14:39
av LarsL
Det är få andra biltillverkare som har reservationer på sin bilar långt innan de börjar tillverkar dem så det är klart att journalisten inte förstår skillnaden.

Det jag hörde om livslängd på batteriet var 10 år. Jag antar då att det handlade om 80% kvar varande kapacitet. Det spännande är ju vad som händer efter det? Kurvan ser ju ut att plana ut vid 75-80% eller något sånt. 80% på en 90 gör den ju fortfarande till en helt ok bil, inget jag skulle lägga ut 200-300kkr för ett nytt batteri till i alla fall.