Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

100 % miljötänk - 0 % annat.
6
5%
90 % miljötänk - 10 % annat.
8
7%
80 % miljötänk - 20 % annat.
9
8%
70 % miljötänk - 30 % annat.
16
13%
60 % miljötänk - 40 % annat.
5
4%
40 % miljötänk - 60 % annat.
19
16%
30 % miljötänk - 70 % annat.
12
10%
20 % miljötänk - 80 % annat.
17
14%
10 % miljötänk - 90 % annat.
16
13%
0 % miljötänk - 100 % annat.
11
9%

Antal röster: 119

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av mati »

+46 skrev:
Här haglar fördomarna...
Dom flesta miljömedvetna som jag känner (inklusive så kallade muppar, nissar, talibaner, m.fl) är välutbildade och har en mycket god ekonomi. Några är till och med ekonomiskt oberoende även om de inte kan mäta sin förmögenhet med Elon Musk's rikedom.
På söndag är jag bjuden till en av dem för att få uppleva hur det är att åka elbåt.
Fördomar vet jag inte. Det är klart att det finns folk och folk, men det är ju inte direkt jättevanligt med ekonomiskt oberoende människor heller. Jag kan bara utgå ifrån mig själv och min bekantskapskrets, oavsett miljönissar eller inte. De flesta är hyfsat välutbildade. Det är vanliga medelsvenssons med en lön som ligger mellan 20-30k efter skatt. Nåt sånt. Jag har svårt att tro att alla är beredda att lägga två-tre årslöner på en elbil när man kan få en bättre begagnad (eller rentav ny) bensinbil för kanske en halv årslön.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

+46 skrev:
På söndag är jag bjuden till en av dem för att få uppleva hur det är att åka elbåt.
Är det en Isloep så förväntar vi oss en rejäl recension på söndag kväll. :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
+46 skrev:
Här haglar fördomarna...
Dom flesta miljömedvetna som jag känner (inklusive så kallade muppar, nissar, talibaner, m.fl) är välutbildade och har en mycket god ekonomi. Några är till och med ekonomiskt oberoende även om de inte kan mäta sin förmögenhet med Elon Musk's rikedom.
Fördomar vet jag inte. Det är klart att det finns folk och folk, men det är ju inte direkt jättevanligt med ekonomiskt oberoende människor heller. Jag kan bara utgå ifrån mig själv och min bekantskapskrets, oavsett miljönissar eller inte. De flesta är hyfsat välutbildade. Det är vanliga medelsvenssons med en lön som ligger mellan 20-30k efter skatt. Nåt sånt. Jag har svårt att tro att alla är beredda att lägga två-tre årslöner på en elbil när man kan få en bättre begagnad (eller rentav ny) bensinbil för kanske en halv årslön.
Hur gick det med tjock-TV? Trots att TV inte är något nödvändigt för ens levebröd till skillnad mot transporter, så valde de flesta medelsvenssons (undertecknad inkluderad...) att köpa en ny platt-TV och slänga ut den gamla fungerande tjock-TV:n. Detta ledde till prisras för tjock-TV och visst fanns det en del som då kunde tänka sig den mycket billigare lite begagnade tjock-TV:n. Nu kan du i princip inte köpa en tjock-TV längre och skulle du vilja det så kostar den troligtvis mycket mer än motsvarande platt-TV, både i inköp och driftkostnad.

Elbilar är bra mycket effektivare än fossilbilen så även ifall inköpspriset skulle vara högre så kan totalkostnaden vara lägre plus alla fördelar med elbil. Elbilar har stor potential att sjunka i pris med tanke på batteri-revolutionen vi är inne i. Så är inte fallet med fossilbilar. Dessa kommer endast bli billigare på andrahandsmarknaden vilket gör att än färre vill köpa fabriksnya eftersom utvecklingen på andrahandsvärdet inte är särskilt upplyftande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Hur gick det med tjock-TV? Trots att TV inte är något nödvändigt för ens levebröd till skillnad mot transporter, så valde de flesta medelsvenssons (undertecknad inkluderad...) att köpa en ny platt-TV och slänga ut den gamla fungerande tjock-TV:n. Detta ledde till prisras för tjock-TV och visst fanns det en del som då kunde tänka sig den mycket billigare lite begagnade tjock-TV:n. Nu kan du i princip inte köpa en tjock-TV längre och skulle du vilja det så kostar den troligtvis mycket mer än motsvarande platt-TV, både i inköp och driftkostnad.

Elbilar är bra mycket effektivare än fossilbilen så även ifall inköpspriset skulle vara högre så kan totalkostnaden vara lägre plus alla fördelar med elbil. Elbilar har stor potential att sjunka i pris med tanke på batteri-revolutionen vi är inne i. Så är inte fallet med fossilbilar. Dessa kommer endast bli billigare på andrahandsmarknaden vilket gör att än färre vill köpa fabriksnya eftersom utvecklingen på andrahandsvärdet inte är särskilt upplyftande.
Jag förstår ditt argument, och det skulle lika väl fungera för mobiltelefoner, men jag anser ändå att det är skillnad mellan en elektronikpryl för några tusenlappar och en bil för flera hundratusen. Även om en elbil är billigare i drift, så är det ändå en massa pengar som man måste hosta upp för att köpa den. Det är en mental tröskel som är väldigt svår att ta sig över.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag förstår ditt argument, och det skulle lika väl fungera för mobiltelefoner, men jag anser ändå att det är skillnad mellan en elektronikpryl för några tusenlappar och en bil för flera hundratusen. Även om en elbil är billigare i drift, så är det ändå en massa pengar som man måste hosta upp för att köpa den. Det är en mental tröskel som är väldigt svår att ta sig över.
Visst är det en mycket större summa pengar men med dagens ränta och att en fossilbil inte är särskilt billig så ser kalkylen inte särskilt dålig ut för en elbil för 400 tkr jämfört med en bensinbil för 250 tkr. Folk kommer säkert vara rädda vad som kommer hända med andrahandsvärdet på deras nuvarande bil och kommer vilja byta så snart som möjligt. Även ifall jag hör en hel del skeptiska röster om mitt köp av Model X så tror de flesta jag umgås med att elbilar är framtiden om 5-10 år.

Det kommer troligen inte gå lika snabbt som för TV eller mobiltelefon eftersom man inte köper ny bil varje år och det krävs lite planering men när bollen väl sätts i rullning kommer den rulla på av sig själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det där med bildelning...

Om man bortser från folks vilja eller ovilja till att hyra ut sin bil så tror jag att det bara kommer att fungera i nån större utsträckning i de större städerna. Låt säg att det funkar i de 10 största städerna i Sverige. Sverige är ett litet land och städerna är små. Det behövs en kritisk massa för att sådana saker ska fungera och jag tror inte att den uppnås på särskilt många ställen i vårt land.

Men det får framtiden utvisa! Vi det ju att utvecklingen inte sällan tar helt andra vägar än nån kunnat förutse! ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det där med bildelning...
Om man bortser från folks vilja eller ovilja till att hyra ut sin bil så tror jag att det bara kommer att fungera i nån större utsträckning i de större städerna.
Helt klart är det så. Antagligen fungerar det på de ställen där det finns välfungerande kollektivtrafik idag. Det krävs en kritisk massa även där. Så osannolikt som det är att jag någonsin skulle kunna ta bussen till jobbet, lika osannolikt är det att kommer att kunna dela min bil med någon annan.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja, därför blev jag ledsen/nervös när Elon hår ut och säger att det inte behövs billigare elbilar än Model 3. Det finns enormt många som aldrig i livet kan rårna sig att betala 3-400 000kr för en bil, oavsett. Eller ja, de kan helt enkelt inte. Men det är nog många fossilbilstillverkare som drog en lättnadenssuck då de kan fortsätta att kränga fossiler gör 150-200 000kr. :|
Gode Elon har en ganska annorlunda syn på verkligheten när det gäller vad folk har råd med. Hans masterplan går ju ut på att i steg 3 bygga en bil som alla har råd med. Det säger han ju titt som tätt. Samtidigt är det - precis som du säger - inte många som har möjlighet att skaffa en bil som kostar 350000+. Det är jävligt mycket pengar för en vanlig löntagare. Även för dem som har ganska bra inkomst. Jag har aldrig ägt en så pass dyr bil innan jag köpte Teslan. Hur skulle då alla andra som har lägre inkomst ha råd med den?
Samtidigt tror jag inte ett dugg på det där att folk ska dela på en bil eller hyra ut den när den inte används eller så. Då köper man hellre en billig bensinbil.
Man får hoppas att andra tillverkare vaknar och att utbudet av billigare elbilar ökar framöver. Annars blir det inte den utvecklingen som jag hoppades på.
Tänk på att Teslas huvudfokus är amerikanskt! Dollarkurs, transporter, lönenivåer, miljöregler, leasingförhållanden och ev tull/moms gör bilarna väsentligt mycket dyrare för oss i Europa. Det som är fullt överkomligt för en genomsnittlig amerikan måste därför inte alls vara lika överkomligt för en genomsnittlig Svensk.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

djFabbe skrev:
Tänk på att Teslas huvudfokus är amerikanskt! Dollarkurs, transporter, lönenivåer, miljöregler, leasingförhållanden och ev tull/moms gör bilarna väsentligt mycket dyrare för oss i Europa. Det som är fullt överkomligt för en genomsnittlig amerikan måste därför inte alls vara lika överkomligt för en genomsnittlig Svensk.
Kör inte genomsnittliga svenskar rätt ofta runt i inte så billiga Volvo-bilar?
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu satt jag med en tjock-tv pinsamt länge så jag kanske är lite off. Den gamla tv funka så den fick hänga med helt enkelt. Men till slut sjönk priset så mycket på platt-TVn att det nästan gick att motivera med kvm priset ;). (Visserligen blev den inte så billigt sen..)

Men det jag menar är att Tesla nu säger att det aldrig kommer en billig elbil. Det kommer alltså från Tesla aldrig bli så att "tv-jaget" kan säga att va tusan nu är ju elbilen så billig att nu måste jag ha en. Det trodde faktiskt jag skulle hända inom en 10-års period.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Nu satt jag med en tjock-tv pinsamt länge så jag kanske är lite off. Den gamla tv funka så den fick hänga med helt enkelt. Men till slut sjönk priset så mycket på platt-TVn att det nästan gick att motivera med kvm priset ;). (Visserligen blev den inte så billigt sen..)

Men det jag menar är att Tesla nu säger att det aldrig kommer en billig elbil. Det kommer alltså från Tesla aldrig bli så att "tv-jaget" kan säga att va tusan nu är ju elbilen så billig att nu måste jag ha en. Det trodde faktiskt jag skulle hända inom en 10-års period.
Porsche har inte heller några billiga bilar men ändå finns det billiga bilar. Jag tror att omställningen kommer komma långt innan 10 år, både av elbilsmarknaden totalt och av billigare elbilar. Se bara på Nissan och Renault t.ex. När folk nu fått upp ögonen för elbilar och dessa med andra fått ruljans på att bygga elbilar så lär vi få se många fler som vill vara med. Nu börjar också Model S komma ut på begagnatmarknaden och om en 5 år så kommer kanske de första Model 3 ut på begagnatmarknaden i lite större skala.

Jag tror dock att elbilar alltid kommer att ligga lite över motsvarande fossilbil just på grund av totalekonomin.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Porsche har inte heller några billiga bilar men ändå finns det billiga bilar...
Skillnaden är väl att Porsche aldrig har satt sig som mål att alla ska köra sportbil i framtiden. De, liksom andra exklusiva märken, satsar på en ganska liten kundkrets. Det gör inte Tesla enligt egen utsago. Deras uttalade mål är ju att alla skall ha råd med en Tesla framöver.
Man kan visserligen vänta på att andra märken släpper billiga elbilar. Men det tror jag inte heller kommer att ske så snart. Det har visserligen utlovats en massa tesladödare, men min känsla är att det kommer i första hand bli dyra exklusiva bilar. Andra märken måste göra lite samma resa som Tesla har gjort. De börjar med dyra modeller, sen kommer billigare bilar därefter. Den som vill ha en vettig elbil till ungefär samma kostnad som en bensindriven Golf får vänta väldigt länge. Minst 10 år skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Porsche har inte heller några billiga bilar men ändå finns det billiga bilar. Jag tror att omställningen kommer komma långt innan 10 år, både av elbilsmarknaden totalt och av billigare elbilar. Se bara på Nissan och Renault t.ex. När folk nu fått upp ögonen för elbilar och dessa med andra fått ruljans på att bygga elbilar så lär vi få se många fler som vill vara med. Nu börjar också Model S komma ut på begagnatmarknaden och om en 5 år så kommer kanske de första Model 3 ut på begagnatmarknaden i lite större skala.

Jag tror dock att elbilar alltid kommer att ligga lite över motsvarande fossilbil just på grund av totalekonomin.
Precis! Tesla är lite som Apple på det sättet. Man är inte intresserad av att göra budgetprylar eftersom det aldrig ger utrymme för att verkligen göra bra saker och driva utvecklingen. Det riskerar också i sin tur skada varumärket på sikt. Men precis som Apple är Tessla "disruptive", de visar var skåpet ska stå för andra tillverkare. Se bara hur datorer och mobiltelefoner såg ut innan Apple återuppfinn dem! Det kommer finnas gott om tillverkare som gör billigare elbilar inom kort.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Porsche har inte heller några billiga bilar men ändå finns det billiga bilar...
Skillnaden är väl att Porsche aldrig har satt sig som mål att alla ska köra sportbil i framtiden. De, liksom andra exklusiva märken, satsar på en ganska liten kundkrets. Det gör inte Tesla enligt egen utsago. Deras uttalade mål är ju att alla skall ha råd med en Tesla framöver.
Det har väl aldrig varit deras mål att alla skall ha råd med specifikt en Tesla framöver? Teslas mål är ju att "accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible." Model 3 är just den massproducerade bil som verkar övertyga både kunder och övriga biltillverkare att elbilar är framtiden. Nu vidgar de vyerna och ser på större del av transportsektorn. De har aldrig sagt att de ska tillverka en bil som alla har råd med. De billigare bilarna överlåter de till övriga biltillverkare att fixa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men så länge Tesla är en dyr bil så går det allt att köra med ursäkten, om du ha råd med det så. Jag hade verkligen önskat att Tesla skulle visa de andra att det går att bygga en elbil billigare än en motsvarande fosdilbil även i Golf/Leaf-klassen. Många förståståsigpåare har ju sagt att elbilen pga av färre komponenter skulle gå att göra riktigt billiga. Iofs har samma grupp sagt att omställningen inte kommer från någon vi har koll på utan från ett okänt håll, gissar på Kinerserna här.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

LarsL skrev:
Men så länge Tesla är en dyr bil så går det allt att köra med ursäkten, om du ha råd med det så. Jag hade verkligen önskat att Tesla skulle visa de andra att det går att bygga en elbil billigare än en motsvarande fosdilbil även i Golf/Leaf-klassen. Många förståståsigpåare har ju sagt att elbilen pga av färre komponenter skulle gå att göra riktigt billiga. Iofs har samma grupp sagt att omställningen inte kommer från någon vi har koll på utan från ett okänt håll, gissar på Kinerserna här.
Ja men nu är ju inte tesla s speciellt dyr (bara mycket pengar) om man jämför med andra bilar i samma prisklass.
Tesla har ju visat att det går att göra en prisvärd elbil med den mängd batterier som är tillgängliga och med vinst (om man bortser från gigainvesteringar och volymhöjning, men vinst per bil tveklöst i allafall).
Om man ska tillverka och sälja en bil med låg marginal, måste man ju tillverka många och då krävs det ju mycket batterier uppenbarligen.

tror att tesla håller på med nåt sånt precis nu. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mickeisol skrev:
...
tror att tesla håller på med nåt sånt precis nu. ;)
Det trodde jag också tills Masterplan II presenterades. Men nu verkar det som att Model 3 blir den billigaste varianten av Tesla. Elon tycker att vi kan dela bilar istället för att köpa en egen billigare bil. :roll:
Räkna med att många fossiltillverkare drar en suck av lättnad efter det beskedet, eller borde dra en suck av lättnad. För nu verkar det alltså som att den billigaste elbilen med +35mils räckvidd kommer kosta runt 400kkr (det är förbaskat mycket pengar för de flesta). De kan då fortsätta att fnysa, ja har du råd med den bilen så visst. Men annars har vi en jätte fin snåldiesel här för 200 000kr, med en betydligt lägre ägande kostnad.

Kort sagt om ingen gör en elbil som är lika dyr eller billigare än en snåldiesel så är "elbilsrevolutionen" över. Vi kan sedan swisha omkring i våra elbilar bäst vi vill, men få andra kommer hänga med.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Var hittar du en jättefin snåldiesel för 200?
De flesta som tycker 400' för en bil är ouppnåeligt är sådana som idag kör runt i beg bilar för under 100'. Dem kommer vi aldrig att kunna lev en ny elbil till. För dem blir det intressant om 8-10 år när dom kan köpa en 5 år gammal Model 3 till vettigt beg pris. Det är inte förrän det finns en sund beg marknad som den riktigt stora boonen kommer.
Men självklart sjunker ribban med M3 så att fler än idag kan köpa en elbil genom det dom sparar i soppapengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Orkar inte leta runt jätte mycket...
Men här är en fin familjebil med bra utrymme för barnvagn, går säkert få med dragkrok också om man vill. 199000kr om du slår till idag! ;)
Och då är det ingen småbil ens, säkert någon som kan hitta billigare bilar.

http://nissan-kampanjer.se/se/offers;gr ... index.html
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

En av mina svärsöner har just en sådan för långpendling till jobb. Nu sitter han och räknar på om han verkligen har råd att fortsätt köra denna - i stället för en Leaf som ju kostar typ dubbelt så mycket i inköp. Det blir nog mindre och mindre man måste köra per år för att det åtminstone på kort sikt blir mindre dyrt med fossilbil. Någon påstod att avstånd till jobb "bara" måste vara över fyra mil för att elbilen vinner. Självklart finns det massor med parametrar, jag har inte själv räknat på det. Jag tror de fyra teoretiska milen snabbt och snart krymper ner mot noll. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det finns gott om bra bilar runt 200-250k. Inga sk premiumbilar kanske, men bra bilar. Mazda bygger såna, Nissan har LarsL redan länkat till.
För de som köper bilar i den prisklassen, dvs den stora massan, blir steget till en Model 3 jättestort, den blir ju minst dubbelt så dyr. Om inte Tesla kan visa att det går att bygga bra billiga elbilar så kommer ingen annan att göra det heller. Då kommer elbilen att förbli en lyxprodukt. Jag instämmer helt, om det inte kommer billigare elbilar än Model 3 med användbar räckvidd så blir det ingen elbilsrevolution.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Elbilisten skrev:
Någon påstod att avstånd till jobb "bara" måste vara över fyra mil för att elbilen vinner. Självklart finns det massor med parametrar, jag har inte själv räknat på det. Jag tror de fyra teoretiska milen snabbt och snart krymper ner mot noll. 8-)
Det tror jag inte att det stämmer. Jag har 5 mil till jobbet och jag har räknat på det ganska länge. Innan jag köpte Teslan kollade jag om en Leif eller eGolf skulle vara ekonomiskt försvarbar. Men det var de inte. Jag hade en Mazda CX5 diesel innan och den var bra mycket billigare när man räknar driftskostnad mot inköpspris. Det tar många år att köra in merkostnaden på närmare 200K som en elbil med jämförbar utrustning kostar. Och jag brukar inte behålla mina bilar mer än några år.
Okej, sen köpte jag en Tesla istället. Det var såklart ekonomiskt vansinne. Det tar väl minst 20 år innan den har betalat sig, men jag köpte den inte för att den var billig utan för att jag ville ha den.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

mati skrev:
Elbilisten skrev:
Någon påstod att avstånd till jobb "bara" måste vara över fyra mil för att elbilen vinner. Självklart finns det massor med parametrar, jag har inte själv räknat på det. Jag tror de fyra teoretiska milen snabbt och snart krymper ner mot noll. 8-)
Det tror jag inte att det stämmer. Jag har 5 mil till jobbet och jag har räknat på det ganska länge. Innan jag köpte Teslan kollade jag om en Leif eller eGolf skulle vara ekonomiskt försvarbar. Men det var de inte. Jag hade en Mazda CX5 diesel innan och den var bra mycket billigare när man räknar driftskostnad mot inköpspris. Det tar många år att köra in merkostnaden på närmare 200K som en elbil med jämförbar utrustning kostar. Och jag brukar inte behålla mina bilar mer än några år.
Okej, sen köpte jag en Tesla istället. Det var såklart ekonomiskt vansinne. Det tar väl minst 20 år innan den har betalat sig, men jag köpte den inte för att den var billig utan för att jag ville ha den.
Men om hela skillnaden i inköpspris ska räknas hem har du väl utgått från att båda bilarna har samma andrahandsvärde i kronor räknat. Det blir ju lite snett. Om du istället räknar med tex 50% värdeminskning är det bara 100' du ska räkna hem. Troligen har elbilen pga lägre driftskostnader och mindre utbud ett ännu högre andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

mati skrev:
Det finns gott om bra bilar runt 200-250k. Inga sk premiumbilar kanske, men bra bilar. Mazda bygger såna, Nissan har LarsL redan länkat till.
För de som köper bilar i den prisklassen, dvs den stora massan, blir steget till en Model 3 jättestort, den blir ju minst dubbelt så dyr. Om inte Tesla kan visa att det går att bygga bra billiga elbilar så kommer ingen annan att göra det heller. Då kommer elbilen att förbli en lyxprodukt. Jag instämmer helt, om det inte kommer billigare elbilar än Model 3 med användbar räckvidd så blir det ingen elbilsrevolution.
Ok även om du får tag på en bra ny bil för 200' räknar du hem detta hyfsat enkelt i din månadskostnad. Se mitt förra inlägg ang hur mycket du behöver spara.
Om du sparar ca 6kr per mil i soppa (0,65×12kr för diesel mot 1.5 kr för ström) behöver du köra ca 3000 mil per år i 5 år.
Då har jag inte tagit med med skattebefrielse och miljöbilspremie samt att en elbil troligen har högre andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bullen skrev:
... Om du istället räknar med tex 50% värdeminskning är det bara 100' du ska räkna hem. Troligen har elbilen pga lägre driftskostnader och mindre utbud ett ännu högre andrahandsvärde.
Så har jag inte räknat. Jag behåller mina bilar sällan så länge som fem år, och så lång tid tar det ungefär att räkna hem 100k. Och att en elbil tappar mindre i värde än en dieselbil är ren spekulation. Om det nu blir så att elbilarna blir avsevärt mycket bättre framöver och att utbudet ökar, så tror jag inte att "gamla" elbilar är så eftertraktade om några år.
Jag räknar med att Teslan är värd noll kronor den dagen jag ska sälja den. Blir det mer är det bara bonus.
Skriv svar