Sida 4 av 4
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 10:27
av grenhall
HelectriC skrev:grenhall skrev:HelectriC skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Range mode på b-klass är samma som att man på Tesla kan välja att ladda till 100%. På de flesta mindre elbilar finns inte detta val. Batteriet är alltså inte större, man får bara möjlighet att utnyttja bufferten.
Va va va?? Mercedes har ett 28kWh stort batteri i jämförelse med e-Golf som här i tråden uppgetts ha 24kWh. Det är väl ett
STÖRRE batteri? Leaf har 24kWh eller 30kWh men i jämförelse e-Golf och Leaf antar jag att man väljer att jämföra de batteristorlekarna som närmast överenstämmer med varandra.
Merca uppmanar till och med sina b-klass Electric kunder att inte använda range mode allt för ofta (på samma sätt som 100% laddning i Tesla). Jag är ganska säker på att det är samma batteri i b-klass med och utan range mode. Dessutom får man solreflekterande framruta och nåt annat när man beställer range mode för att öka räckvidden på ett par andra parametrar också.
Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 13:21
av lator
grenhall skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.
Vilken är det du syftar på när du skriver "större batteri"?
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 14:33
av grenhall
lator skrev:grenhall skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.
Vilken är det du syftar på när du skriver "större batteri"?
Mercedes B-klass eftersom det är den jag talar om i inlägget. Annars hade jag skrivit Tesla Model S har iofs ett större batteri t.ex.
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 16:04
av HelectriC
grenhall skrev:HelectriC skrev:grenhall skrev:HelectriC skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Range mode på b-klass är samma som att man på Tesla kan välja att ladda till 100%. På de flesta mindre elbilar finns inte detta val. Batteriet är alltså inte större, man får bara möjlighet att utnyttja bufferten.
Va va va?? Mercedes har ett 28kWh stort batteri i jämförelse med e-Golf som här i tråden uppgetts ha 24kWh. Det är väl ett
STÖRRE batteri? Leaf har 24kWh eller 30kWh men i jämförelse e-Golf och Leaf antar jag att man väljer att jämföra de batteristorlekarna som närmast överenstämmer med varandra.
Merca uppmanar till och med sina b-klass Electric kunder att inte använda range mode allt för ofta (på samma sätt som 100% laddning i Tesla). Jag är ganska säker på att det är samma batteri i b-klass med och utan range mode. Dessutom får man solreflekterande framruta och nåt annat när man beställer range mode för att öka räckvidden på ett par andra parametrar också.
Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.
Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 16:07
av lator
grenhall skrev:lator skrev:grenhall skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.
Vilken är det du syftar på när du skriver "större batteri"?
Mercedes B-klass eftersom det är den jag talar om i inlägget. Annars hade jag skrivit Tesla Model S har iofs ett större batteri t.ex.
Ok. Och då har den ett större batteri än vilken då? Eller tänkte jag "bak och fram" nu...

Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 20:49
av grenhall
HelectriC skrev:
Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?
lator skrev:Ok. Och då har den ett större batteri än vilken då? Eller tänkte jag "bak och fram" nu...

Du skämtar nu va?

Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 21:25
av HelectriC
grenhall skrev:HelectriC skrev:
Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?
Det beror på hur otrevligt du svarar om jag känner mig tvingad att svara spydigt tillbaks igen!
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 22:08
av grenhall
HelectriC skrev:grenhall skrev:HelectriC skrev:
Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?
Det beror på hur otrevligt du svarar om jag känner mig tvingad att svara spydigt tillbaks igen!
Jag förstår inte riktigt. Jag svarade här i tråden och blandade in en ny bilmodell, ber om ursäkt till trådskaparen om det var olämpligt och skapade förvirring bland forumdeltagarna, sedan försökte du rätta mig felaktigt och därefter började du förklara för mig hur range mode på Mercedes B-klass Electric Drive fungerar och att Mercedes avråder sina kunder från att använda det. Om du nu tvunget måste citera någon kan du få en kod gratis av mig som du kan klistra in i nästa citeringskrig så kan du föra det mot dig själv.
Kod: Markera allt
[quote="Mig själv"]Meddelande att citera och diskutera...[/quote]
Du behöver inte tacka, det är fredag och jag bjuder på ovanstående kodsnutt.
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 22:27
av miksch
Hold noe fred folkens og kom tilbake til sporet...
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 23:00
av HelectriC
grenhall skrev:HelectriC skrev:grenhall skrev:HelectriC skrev:
Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?
Det beror på hur otrevligt du svarar om jag känner mig tvingad att svara spydigt tillbaks igen!
Jag förstår inte riktigt. Jag svarade här i tråden och blandade in en ny bilmodell, ber om ursäkt till trådskaparen om det var olämpligt och skapade förvirring bland forumdeltagarna, sedan försökte du rätta mig felaktigt och därefter började du förklara för mig hur range mode på Mercedes B-klass Electric Drive fungerar och att Mercedes avråder sina kunder från att använda det. Om du nu tvunget måste citera någon kan du få en kod gratis av mig som du kan klistra in i nästa citeringskrig så kan du föra det mot dig själv.
Kod: Markera allt
[quote="Mig själv"]Meddelande att citera och diskutera...[/quote]
Du behöver inte tacka, det är fredag och jag bjuder på ovanstående kodsnutt.
k
Gå och lägg dig!
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 19 aug 2016 23:15
av Peter Holm
Ja, kan vara dax att vila lite....
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf vs e-Golf
Postat: 20 aug 2016 10:26
av grenhall
Ni har helt rätt. Jag ville ha svar på varför man citerar mina inlägg men väljer att bara vädra sina åsikter istället för att svara på det jag skrivit. Men det kan jag faktiskt ta via PM istället.
Re: Leaf vs e-Golf
Postat: 20 aug 2016 11:38
av Monark1954
Jag har läst igenom hela denna intressanta tråd även om det är 18 månaders Leaf privatleasing kvar.
Mycket givande information. Vi är mycket nöjda med vår Leaf men infrastrukturen med avsaknad av snabbladdare i Norrland gör att vi inte kan använda den eller E-golf för längre resor.
Vänd den större förbrukningen på motorväg (inte högre än Tesla) till det positiva med låg förbrukning i stadstrafik. Lär er räckvidd på motorväg i stället för att titta på instrumentet som går på den senaste låga förbrukningen i staden.
Efter två månader med Leaf beställer vi en Tesla för att i Norrland kunna resa längre pga. avsaknaden av snabbladdare i närliggande orter. Testat att snabbladda i Umeå och inser fullt ut att längre resor är möjliga med Leaf och E-Golf där det finns en struktur med snabbladdare. Bekräftas ju i denna tråd och av andra Leaf ägare vi pratat med.
Leasing Leaf går bara få med 3.6 kW inbyggd laddare men det funkar utmärkt att ladda hemma över natten. Vi har en laddbox så vi kan fylla på hemma med 3.6 kW de gånger ytterligare räckvidd behövs. Men över natten går det bra med 10A, 2,4 kW.
Både Leaf och E-Golf uppfyller våra krav på hög krocksäkerhet så just nu är det dessa valet kommer att stå mellan. Men om 18 månader kanske det finns någon annat märke på marknaden med hög krocksäkerhet som andrabil.
Både Leaf och E-Golf verkar vara bra val.
Vi valde privatleasing för osäkert begagnat värde med nuvarande batteriutveckling. Men med rätt begagnatpris blir det att överväga nästa gång.