Tesla product unveiling on the 17th

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av dstr »

bat skrev:
Mest Oväntade produkt hade ju varit en fossil-variant av Model S/X... Men nu var det ju som tur är bara en Oväntad och inte Mest Oväntad produkt som ska lanseras. :)
Inför D-eventet så spekulerades det kring om D stod för diesel. Jag kommer ihåg att Elon hade en rolig kommentar om det, men minns den inte ordagrant.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Det påstods att ny hårdvara finns i bilarna sedan någon vecka i tillverkning. Finns det källa på det? Det brukar dyka upp foton.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

AGCF skrev:
Det påstods att ny hårdvara finns i bilarna sedan någon vecka i tillverkning. Finns det källa på det? Det brukar dyka upp foton.
Det där var någon okänd lirare på Twitter som påstod, helt obekräftat i övrigt.
Jag tror att det är antingen (i fallande ordning):
  • Inverter och Smart Home till Tesla Energy
  • Möjlighet att använda tesla-bilen som tillfälligt batterilager för solcells-el (och då kunna ta ut el som man producerat själv)
  • En väldigt liten häst i papper (mindre än alla andra tidigare kända pappershästar)
  • Adapter som gör det möjligt för andra bilar (ChaDeMo/CCS) att ladda på SuC
  • Ny hårdvara till Teslas autopilot
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Han skrev att få förväntade sig det, nästa vecka kommer han visa upp sitt elektiriska överljudsflygplan :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

dstr skrev:
bat skrev:
Mest Oväntade produkt hade ju varit en fossil-variant av Model S/X... Men nu var det ju som tur är bara en Oväntad och inte Mest Oväntad produkt som ska lanseras. :)
Inför D-eventet så spekulerades det kring om D stod för diesel. Jag kommer ihåg att Elon hade en rolig kommentar om det, men minns den inte ordagrant.
Unveil the D (I'm actually wearing velcro pants) va?
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

MaLund13 skrev:
Funderar lite på ordvalen i hans tweet 8-) När P100D släpptes skrev Elon "Tesla product announcement at noon California time today", nu är orden istället "Tesla product unveiling on the 17th..."
Unveil tycker jag låter mer som att man visar upp en ny produkt snarare än en uppgradering av befintlig sådan. För det passar announcement bättre, och P100D var ju just en uppgradering av drivlinan.
Samtidigt vore det ganska märkligt om vi får se en ny modell, för såvitt jag vet är det väl inte tal om något fysiskt event, och alla andra modeller presenterades ju på fysiska event (ev Roadster undantaget)? Model 3-eventet kallades förövrigt för "Model 3 Unveil" :geek: Men å andra sidan, drivlina, dragkrok mm kan ju också anses vara produkter...
Spåkulan får stå ut med frekventa besök från oss den kommande veckan...
Det var roadster eventet 2010(?) som kickade igång hela Tesla försäljningen....

Jag tror tyvärr att detta är ny produkt på energi sidan, dock ej solpaneler. Snarare batterilager.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

vigge50 skrev:
Bild
:D
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Herr X skrev:
Många som inte varit med förr i denna tråden ser jag. Våren 2015 kallade Tesla till en liknande lansering som de kallade för "End of range anxiety". Spekulationerna gick på högvarv - det gissades på allt från en revolutionerande ny batteriteknik till ett 200kWh megabatteri, men på själva eventet lanserade man en liten funktion i kartan som själv räknar ut vilken superladdare man ska stanna på. Världens antiklimax.

Nu ser jag i denna tråden att det återigen gissas på nya Roadster och andra utmaxade lösningar kring AP 2.0 etc., men jag tror att det är något mycket mindre högtflygande. Så stora lanseringar som en ny bil eller en ny autopilot brukar Tesla vilja göra storstilat.
Vi vet att det är en ny produkt eftersom man kallar det för product unveil, och i samma andetag som denna produktlanseringen nämns, nämner man också SolarCitys lansering någon vecka senare. Produkterna hör därför säkert ihop på något sätt.

Här kommer min gissning:
Tesla erbjuder nu ett batteri för hemlagring, och Solar City erbjuder som bekant solpaneler. Men dessa två komponenter räcker inte för att förse ditt hem med avbrottsfri el från solen, utan man behöver ytterligare lite smått och gott - framförallt saknas en inverter som förser huset med växelström. En smart inverter innehåller solpanelinstallationens hjärna - den avgör om elen som ska gå till hushållet ska hämtas från panelerna, batteriet eller elnätet (en smart centraldator kan predikera förbrukningen senare på dagen och konsumera ström från elnätet medan det är billigt).
Idag måste invertern komma från en tredjepartstillverkare och dessa är som regel stora, fula och inte särskilt intelligenta. Vi vet sedan tidigare att Tesla anser sig vara bättre än andra på att bygga inverters (https://electrek.co/2016/08/03/tesla-so ... elon-musk/) och att man vill erbjuda en sådan tillsammans med sitt Tesla/SolarCity-system.

Jag tippar därför på en inverter i samma snygga design som Teslas väggbatteri, som kan hängas på väggen och som är riktigt smart.

En bild från SolarEdge som visar hur deras inverter med smart mjukvara fungerar som solpanel-husets hjärna. Accepterar Tesla verkligen att någon annan bygger all smartness och man bara förser solcells-systemet med kringkomponenter? Knappast...
Bild
Ingen dum gissning alls. Helhetstänk från Tesla är ju nästan ett signum. Och lite kodrader för att presentera snyggt på tv som du visar i bilden. Klockrent!
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av Herr X »

Wahll skrev:
Ingen dum gissning alls. Helhetstänk från Tesla är ju nästan ett signum. Och lite kodrader för att presentera snyggt på tv som du visar i bilden. Klockrent!
Tack för stödet! Ingen annan verkar tro på min inverter-gissning i den här tråden :(
När det visar sig att jag har rätt, kommer jag brista ut i ett hånfullt skratt och skriva ett inlägg i den här tråden så att den poppar upp på toppen. Alla kommer då med beundrande blickar kunna betrakta mästergissarens mästerliga gissning, och jag kommer erhålla den ära och berömmelse jag förtjänar!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Kan det vara så att man framöver kan använda bilens batteri som energilagring. Dvs man kan reversera energiflödet?

Skulle passa bra ihop med en ny inverter som Herr X föreslår. Som då kommer presenteras 10 dagar senare.

Det finns svenska aktörer som utvecklar invertrar som kan ladda bilen på dc direkt från solceller. Nu hinner kanske Tesla först?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

I den här artikeln spekulerar man i att det blir en presentation av model Y. Man menar att borttagande av X60-modellen skulle kratta manegen för model Y. Jag tror dock inte på det. Musk skulle inte släppa en sån bomb på det här sättet. Det måste vara en mindre vital del i produktutbudet än en ny bilmodell.

http://www.carbuzz.com/news/2016/10/11/ ... l-7735883/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Wahll skrev:
Tack för stödet! Ingen annan verkar tro på min inverter-gissning i den här tråden :(
När det visar sig att jag har rätt, kommer jag brista ut i ett hånfullt skratt och skriva ett inlägg i den här tråden så att den poppar upp på toppen. Alla kommer då med beundrande blickar kunna betrakta mästergissarens mästerliga gissning, och jag kommer erhålla den ära och berömmelse jag förtjänar!
Fast det är ju redan planerat ett SolatCity event där produkter relaterat till det ska avslöjas. Därför tror jag inte de släpper det vid det här tillfället.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

jonas skrev:
Kan det vara så att man framöver kan använda bilens batteri som energilagring. Dvs man kan reversera energiflödet?

Skulle passa bra ihop med en ny inverter som Herr X föreslår. Som då kommer presenteras 10 dagar senare.

Det finns svenska aktörer som utvecklar invertrar som kan ladda bilen på dc direkt från solceller. Nu hinner kanske Tesla först?
Ja detta tror jag verkligen att det handlar om (hade också det som min gissning #2, strax innan alternativet "liten pappershäst")
Herr X skrev:
  • Möjlighet att använda tesla-bilen som tillfälligt batterilager för solcells-el (och då kunna ta ut el som man producerat själv)
  • En väldigt liten häst i papper (mindre än alla andra tidigare kända pappershästar)
Betänk att man nyligen, utan synbar anledning, bytte ombordladdare i S/X. Den tidigare laddaren fungerade helt fint, gav möjlighet till att installera dubbla laddare och på så sätt klara 22kW, man hade inga problem med bränder eller andra ladd-relaterade utmaningar.
Varför byter man då en laddare som fungerar helt fint, till en modell som man inte kan seriekoppla och som då begränsar bilens effekt till 14,5kW? Tadaa! Svaret är att den nya laddaren innehåller elektronik som gör att man kan ta ut energi som lagrats i bilens batteri. Tillsammans med den nya inverter som presenteras den 17:e, kan nu bilen fungera som energilager för el som du laddat via solceller. Bilen har koll på hur mycket egen solcellsel du fyllt på, och du tillåts inte hämta ut el som du laddat på exempelvis superladdare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

vigge50

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
jonas skrev:

Ja detta tror jag verkligen att det handlar om (hade också det som min gissning #2, strax innan alternativet "liten pappershäst")
Herr X skrev:
Betänk att man nyligen, utan synbar anledning, bytte ombordladdare i S/X. Den tidigare laddaren fungerade helt fint, gav möjlighet till att installera dubbla laddare och på så sätt klara 22kW, man hade inga problem med bränder eller andra ladd-relaterade utmaningar.
Varför byter man då en laddare som fungerar helt fint, till en modell som man inte kan seriekoppla och som då begränsar bilens effekt till 14,5kW? Tadaa! Svaret är att den nya laddaren innehåller elektronik som gör att man kan ta ut energi som lagrats i bilens batteri. Tillsammans med den nya inverter som presenteras den 17:e, kan nu bilen fungera som energilager för el som du laddat via solceller. Bilen har koll på hur mycket egen solcellsel du fyllt på, och du tillåts inte hämta ut el som du laddat på exempelvis superladdare.
Anledningen till att jag inte tror på det är att JB Straubel är mot idén och han har ganska mycket kunskap inom ämnet och en del att säga till om på Tesla. Se 25:50 i detta klippet.

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

vigge50 skrev:
Anledningen till att jag inte tror på det är att JB Straubel är mot idén och han har ganska mycket kunskap inom ämnet och en del att säga till om på Tesla. Se 25:50 i detta klippet.

Såg klippet - håller med om att man inte vill använda bilbatteriet för de små balanseringarna, det är ett onödigt slitage av bilbatteriet som inte är konstruerat för sådan användning, och till detta passar powerwall bättre. Men vid större behov - när man behöver driva huset under flera timmar så funkar ju bilbatteriet fint. Den nya invertern skulle då primärt välja att förse huset med ström från powerwall, men när powerwall är slut, eller invertermjukvaran bedömer att effektuttaget är långvarigt och stabilt, så kan den ladda från bilens batteri.

Det måste nästan ändå bli så i framtiden - det är konstigt om det ska stå enorm batterilagring oanvänd när denna helt fint kan användas för balansering av solceller.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det står allt mer klart att samarbetet mellan Tesla och Nvidia fördjupas.

Nvidia: Tesla Partnership A Huge Win
This could be the first volume production win for Nvidia's Drive PX 2 automotive “supercomputer”.
A Tesla win could increase Nvidia's automotive revenue by 50% or more.

it will be a huge win for Nvidia that will add to Nvidia's top line in the automotive segment, as well as probably lead to additional automotive customers. CEO Jen-Hsun Huang's positioning of Nvidia in machine learning and automotive driver assistance systems couldn't have been better timed.

To give you a feel for the revenue involved, here's a sample calculation. If Nvidia shipped Tesla 50,000 Drive PX 2 systems every quarter, that could add about $50 million in revenue to the Automotive segment. Last quarter, Nvidia's Auto segment had revenue of $119 million. If Tesla eventually reaches its goal of 500,000 vehicles per year, that's $125 million in additional revenue to the Auto segment every quarter.
http://seekingalpha.com/article/4011506 ... p-huge-win
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Vad säg om en billig, strippad, bakhjulsdriven X?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja eller varför inte helt enkelt en Model X 60D med 60kWh batteri och inte ett strypt 75kWh? Kanske tom med billiga batterier från Gigafactoryn? Men inte så troligt att det kommer prissänkningar nu när de ändå säljer så bra som de gör. Det finns ju ingen anledning att pruta med sig själv när man kan sälja allt som tillverkas ändå.

Vad tror ni om Minibussen eller Semi-trucken? De ska ju vara på gång om jag förstått rätt. Kanske har de fått en stororder från ett transportföretag, tror inte Tesla gör samma sak som Vuskwagen och tackar nej till tex DHL. Om de fått en order så måste de ju släppa nyheten och produkten. Kan också ha ett samband med deras utbyggnad av anläggningen i Fremount eller?

Men troligast är det något litet ganska meningslöst som AP2, HUD eller Powerwall adapter för bilarna.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Men troligast är det något litet ganska meningslöst som AP2, HUD eller Powerwall adapter för bilarna.
En HUD på hela vindrutan är inte meningslös och skulle få mig att seriöst överväga en uppgradering (hade annars tänkt vänta på Model 3).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Senast redigerad av SR-71-BlackBird, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Om de kommer med en HUD och AP2 till Model 3 så kommer de släppa det först på Model S och X, så det är troligt att det är det de släpper nu. Men det är ju knappast oväntade grejer direkt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

SR-71-BlackBird skrev:
Skulle det betyda att de inte får in pengarna på en gång för sina sålda bilar?
Då skulle ju deras kvartalsförlust öka och aktien störtdyka.
Jag är skeptisk :|
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Om de kommer med en HUD och AP2 till Model 3 så kommer de släppa det först på Model S och X, så det är troligt att det är det de släpper nu. Men det är ju knappast oväntade grejer direkt.
Knappast oväntade för oss - men det finns folk utanför sekten också
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Fast det har ju talats om att de när restvärdesgarantin togs bort skulle jobba mer för förmånliga krediter. Det är ju inte helt otänkbart att de använder lönsamheten i billeasingbranschen till att få ut flera bilar på marknaden. De skulle kunna släppa något som påminner om Solarcitys modell, kanske?
Teslas mål är ju att ställa om transportsektorn inte att maximera vinsten. Det är alltså inte helt omöjligt att de gör lite osunda grejer på kortsikt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Allt beror på vem samarbetspartnern är... för jag tror inte dom gör det helt på eget bevåg.

Eller så löper dom linan ut och blir riktig bank - då blir det ju "riksbanken" dom lånar från och står för risken själva. Pengar på kontot från dag 1, hålla låga räntor och höga restvärden - eftersom de själva är stöddiga kring det och andra banken/leasingbolag "inte alls verkar förstå".
Skriv svar