Sida 4 av 4
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 20:28
av mati
Sofie skrev:Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 21:13
av Sofie
mati skrev:Sofie skrev:Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.
Men dom finns, och det är supersmidigt att kunna ladda med 22kW AC. Tror även att kommande Audi skall klara det samma.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 21:42
av mati
Sofie skrev:mati skrev:Sofie skrev:Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.
Men dom finns, och det är supersmidigt att kunna ladda med 22kW AC. Tror även att kommande Audi skall klara det samma.
Jag vet, jag hade en sådan själv och saknar den ganska mycket. Men faktum är att det förutom Zoe inte finns några elbilar att köpa som kan utnyttja 22kW stolparna. De kan alltså inte anses som nästan likvärdiga alternativ till snabbladdarna. I princip är det precis som hemmaladdning. Det var bara det jag ville uttrycka.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 22:35
av Jerker
Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 23:04
av helix
Jerker skrev:Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 23:09
av Jerker
helix skrev:Jerker skrev:Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.
Sant. Jag gjorde ett tankefel där. Men det är inte många bilar som klarar 11 kW AC även om det börjar bli vanligare nu.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 23:19
av Sofie
Jerker skrev:helix skrev:Jerker skrev:Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.
Sant. Jag gjorde ett tankefel där. Men det är inte många bilar som klarar 11 kW AC även om det börjar bli vanligare nu.
Om BMW hade satt dit dubbla laddare, så hade en bra bil blivit ännu bättre. Med det sagt menar jag att trefas is the shit för hemmaladdning, samt lagom långa stopp i staden.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Postat: 26 maj 2018 23:30
av Teslaspolen
Trefas är gravt underskattat! När ska de asiatiska tillverkarna förstå det?