Sedär ja. Min käraste råkade glömma plånboken på jobbet igår, samtidigt som hon körde hem på reserv. Räckviddsångesten var påtaglig och nu står bilen hemma med tom tank. Så fick hon ta Teslan idag. Vilken uppoffring.
Strax innan hon åkte iväg sa hon "jag längtar efter att inte behöva tanka längre. Gud va skönt det kommer bli."
Yes, så är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sedär ja. Min käraste råkade glömma plånboken på jobbet igår, samtidigt som hon körde hem på reserv. Räckviddsångesten var påtaglig och nu står bilen hemma med tom tank. Så fick hon ta Teslan idag. Vilken uppoffring.
Strax innan hon åkte iväg sa hon "jag längtar efter att inte behöva tanka längre. Gud va skönt det kommer bli."
Yes, så är det.
Sedär ja. Min käraste råkade glömma plånboken på jobbet igår, samtidigt som hon körde hem på reserv. Räckviddsångesten var påtaglig och nu står bilen hemma med tom tank. Så fick hon ta Teslan idag. Vilken uppoffring.
Strax innan hon åkte iväg sa hon "jag längtar efter att inte behöva tanka längre. Gud va skönt det kommer bli."
Yes, så är det.
Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. Lobbyist!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Behövs inte. Den tog sig precis till bilia där Zoen stod och väntade. Och den ska inte lämnas tillbaka förrän på fredag morgon. Bra. Nu sparar vi 300 spänn i bensinpengar på att få låna en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
Det där lät verkligen mystiskt. Hur kan den dra så mycket??? Och laddningen, det verkar ju som om den bara drar en fas...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det känns som att den laddar bara med 3,6kW av någon anledning. Jag använder min Tesla Wallbox, fattar inte Zoen det?
Det är nåt som inte stämmer. Bilen uppger en snittförbrukning på 1.9kWh/mil men säger samtidigt att den har gjort av med 33kWh. Utslaget på 15 mil blir det 2.2kWh milen vilket är skyhögt med tanke på förhållandena.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning.
Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning.
Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
mm.. låter som lönlöst att ens försöka förklara
Jag förstår att säljare kanske inte har detalj koll på tekniken men lite grundläggande kunskap hade man ju önskat att de har.
Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning.
Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
Har dom fler demobilar? Tänkte om du kanske kunde låna en annan bil och jämföra, det skulle även dom tjäna på eftersom du då indirekt hjälper till att (ev) felsöka den du hade sas...
Har dom fler demobilar? Tänkte om du kanske kunde låna en annan bil och jämföra, det skulle även dom tjäna på eftersom du då indirekt hjälper till att (ev) felsöka den du hade sas...
Det tror jag inte att de har faktiskt. Den här behövde "importeras" från Skövde. Det finns nog bara den.
Klintan skrev:
Kan du testa på en annan typ2-laddare? Vår fasta 22kWh kabel borde vara ledig framåt kvällen.
Jag ska lämna tillbaks bilen i eftermiddag, en dag tidigare än planerat. Annars hade jag samma idé, men jag hinner nog inte. Tyvärr är ju laddstolpen i Skara bara enfas, dvs ett skämt. Annars hade man kunnat testa där.
Frågan är ju om Zoe inte är riktigt kompatibel med Tesla Wall Connector. Är det kanske en fransk la-norme-type-deux som är lite différent?
Jag fick ju visserligen switcha om wallboxen så att det går att ladda andra bilar än Tesla med den, men varför skulle den inte kunna ladda med mer än 3,5kW eller vad det nu blir? Det ska väl gå tycker man ju.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.
Nåväl, jag ska lämna tillbaks den snart. På vägen åker jag förbi en laddare och testar om det blir lika dåligt där.
Problemet är ju nu att vi inte vågar köpa en Zoe. Den är fin och trevlig och så, men om det är nåt fel på just den här bilen eller inte kan vi aldrig veta eftersom de inte har fler. Om det skulle vara så att den verkligen bara med nöd och näppe går att köra 20 mil vid de här temperaturerna så är det ju rentav omöjligt att ta sig 15 mil till och från jobbet på vintern. Och då blir avsaknaden av snabbladdning ett problem.
Tur att jag inte har avbokat Model 3 ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.
Nåväl, jag ska lämna tillbaks den snart. På vägen åker jag förbi en laddare och testar om det blir lika dåligt där.
Problemet är ju nu att vi inte vågar köpa en Zoe. Den är fin och trevlig och så, men om det är nåt fel på just den här bilen eller inte kan vi aldrig veta eftersom de inte har fler. Om det skulle vara så att den verkligen bara med nöd och näppe går att köra 20 mil vid de här temperaturerna så är det ju rentav omöjligt att ta sig 15 mil till och från jobbet på vintern. Och då blir avsaknaden av snabbladdning ett problem.
Tur att jag inte har avbokat Model 3 ännu.
Det förstår jag verkligen! Man ska inte behöva hoppas på att det är fel på demobilen, och att den bil man får levererad kommer vara mycket bättre, när man väljer ny bil!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)